Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lamp voor reptielen bij vogels die van zon houden?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Lamp voor reptielen bij vogels die van zon houden?


  • #2
    Bedoel je een UV-lamp? Ik heb daar ook wel eens aan gedacht, die bijvoorbeeld een paar keer dag even aan te zetten.
    Heeft iemand hier ervaring mee misschien?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Bedoel je een UV-lamp? Ik heb daar ook wel eens aan gedacht, die bijvoorbeeld een paar keer dag even aan te zetten.
      Heeft iemand hier ervaring mee misschien?
      Ja, ik bedoel echt die volledig spectrum UV lampen voor leguanen ed. Dus dat de dieren echt onder de lamp de weldaad van echte zon kunnen ervaren.


      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Josly
        hallo,
        uv-lampen is niet het zelfde als warmte lampen,
        google; " feedbackpagina reptielenlampen " of " reptielenlampen nl - lampenschema "
        Wie zegt dat dat hetzelfde is? Mijn schildpad heeft een warmtelamp maar moet ook een UV lamp hebben. Ton en ik praten toch over UV lampen? Het gaat erom dat je vogels zich onder een lamp kunnen zonnen. Reptielen moeten naast warmte ook vaak echte zonnestralen met UV. Daar maken ze dus lampen voor en de vraag was, wie heeft er ervaring met die lampen en vogels?

        Mij lijkt het nl een enorme weldaad als ik een dikke tak onder een lamp kan hangen op ongeveer 80 cm afstand waarop mijn vogels dan echt kunnen zonnen. Dat zal hun lichaam denk ik enorm ten goede komen. Ik overweeg immers bepaalde vogels voor altijd binnen te houden vanaf nu. Dus niet meer naar buiten van de zomer. Het voordeel van buiten is natuurlijk echte zon. Die zon wil ik nu kunstmatig naar binnen halen om zo te zorgen dat ze toch lekker vit D kunnen gebruiken bv.

        Opmerking


        • #5
          Mischien een rare vraag ,maar het is mogelijk om met spiegels de zon naar plekken te sturen waar hij normaal niet schijnt, is dat geen oplossing?
          Weet niet of dat van invloed is op u.v straling

          mvg eddie

          Opmerking


          • #6
            Dat is (weer eens) geen antwoord op de vraag of spiegels werken bij UV-licht.

            Ja, ook UV-stralen worden door een spiegel weerkaatst.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Josly
              hallo eddie,
              dit heeft geen invloed op u v straling, ook als de zon niet schijnt is er u v straling, zodra de straling belemmerd wordt stopt deze, zoals bijvoorbeeld door glas, achter dit glas is er geen u v straling meer
              Alser achter glas geen uv straling meer is ,dan is er na een spiegel ook geen uv straling meer ,,want de spiegel laag zit achter het glas ,of je moet erg dure opervlakte spiegels gebruiken.

              Opmerking


              • #8
                Birdlamp

                Voor veel info betreffende het gekozen onderwerp kan je eens hier gaan lezen, mits je Engels toereikend is. Voor verkorte vertalingen zijn we natuurlijk altijd in;



                Ik kan me herinneren dat enkele jaren geleden de firma Arcadia nogal reclame maakte binnen de vogelwereld. Ik kreeg eens wat van die lampen om te proberen, de zogenaamde "Birdcompact" lampen. Daar kon je zelfs een aparte fitting met reflector bij aanschaffen (was niet noodzakelijk, de reflector zorgde er wel voor dat het licht "ter plaatse" kwam). Hieronder een link naar een webshop die ook de compactlamp zou leveren.

                web4u.nl is beschikbaar voor de verkoop, vraag vandaag een vrijblijvende prijsopgave aan.
                Vul het onderstaande formulier in en ontvang een gratis prijsopgave.


                Persoonlijk "rommel" ik zelf met een oude gezichtsbruiner die ik af en toe bij de kooien langs laat gaan. Steeds maar een korte tijd maar de vogels maken er toch gebruik van door dicht bij de lichtbron te gaan zitten.

                Groet,

                Rob.

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    artikelen

                    Ik denk dat die artikelen sowieso interessant genoeg zullen zijn, voor Onze Vogels of welk magazine dan ook. Mocht je ze -vertaald- digitaal hebben dan houd ik me aanbevolen.

                    Halve waarheden noemen we waar ik vandaan kom een hele leugen....

                    Groet en bijvoorbaat dank,

                    Rob.

                    Opmerking


                    • #11
                      Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

                      Opmerking


                      • #12
                        Ha die Wessel !
                        De bewering met betrekking tot vit.D is in het algemeen juist voor Kooivogels,
                        die amper in het zonlicht verkeren.

                        Ik blijf positief. Bij mij is het glas altijd halfvol in plaats van half leeg.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          vet gezet.
                          >>
                          Birds require ultraviolet light for balanced health.
                          This half-truth sets the stage for all remaining misconceptions about ultraviolet light.* It has long been understood that sunlight remedies many health conditions in humans, including rickets and seasonal depression disorder.* Nutritional concerns revolve around the need for Vitamin D.* It is here that perhaps the most confusion occurs.>>
                          en
                          >>
                          Birds need ultraviolet to have adequate Vitamin D.
                          Skin is the largest organ of the human body.* Its purposes are many, but unique among them is its ability to take sunlight and manufacture pre-vitamin D.* Humans are not unique among members of the animal kingdom for possessing this ability.* The most noted group for their survival need to do so are the reptiles.* It is understood that without adequate levels of Vitamin D, species will suffer a variety of calcium deficient maladies.* But is it necessary to be exposed to ultraviolet to maintain adequate D levels?
                          The answer to this is no.*

                          Opmerking


                          • #14
                            Natuurlijk lijden we niet aan Vit.D gebrek.
                            Er wordt van alles toegevoegd aan ons eten.
                            Ik kijk alleen maar even naar een pakje boter(nou ja smeersel).
                            Per 100g toegevoegd Vit.A 800 eenheden (100%*)
                            Vit.D 7,5 " (150%*)
                            Vit.E 14,0 " (140%*)
                            * = % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

                            Dat moet ook wel. In de praktijk blijkt,dat de UV-straling behoorlijk schadelijk
                            is voor de huid. Het aantal huidkankergevallen neemt schrikbarend toe.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking

                            Working...
                            X