PDA

Bekijk Volledige Versie : Lamp voor reptielen bij vogels die van zon houden?

Marx
02-05-2010, 13:04
Ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het gebruik van een zonnelamp voor reptielen maar dan voor vogels? Dus met compleet spectrum zoals de zon dat uitstraalt?
Ik was nl eens aan het nadenken en het leek mij eigenlijk wel een idee om in een binnen-volière een zonnebankje te maken voor mijn vogels. Waar ze lekker kunnen opwarmen en het volle spectrum aan stralen van de zon kunnen pakken naar believen.

Zo kunnen ze ook makkelijk vit D gebruiken en net als bij reptielen zal een vogel sowieso veel goeds uit direct zonlicht kunnen halen. De vogels liggen buiten immers niet voor niets vaak uitgebreid in de zon toch? ;)

Omdat ik voor mijn schildpad sowieso een nieuw zon-eiland moet gaan maken dacht ik misschien een dubbele set te kopen zodat ook mijn vogels binnen kunnen genieten van de werking van zon op het lichaam. Bij reptielen is het haast onmisbaar en een vogel staat niet erg ver van een reptiel.

Ton Koek
02-05-2010, 15:24
Bedoel je een UV-lamp? Ik heb daar ook wel eens aan gedacht, die bijvoorbeeld een paar keer dag even aan te zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee misschien?

Marx
02-05-2010, 15:36
Bedoel je een UV-lamp? Ik heb daar ook wel eens aan gedacht, die bijvoorbeeld een paar keer dag even aan te zetten.
Heeft iemand hier ervaring mee misschien?

Ja, ik bedoel echt die volledig spectrum UV lampen voor leguanen ed. Dus dat de dieren echt onder de lamp de weldaad van echte zon kunnen ervaren.

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.de-vogelkelder.nl/fotos_artikelen/BS_Flood_desert_70W.jpg&imgrefurl=http://www.de-vogelkelder.nl/webshop_products.asp%3Fmenuid%3D%26catid%3D279%26c atname%3DUV%2520LICHT%2520Bright%2520Sun&usg=__DHL42tLL6LPGy0KmpuvF6Eh9Of0=&h=400&w=400&sz=26&hl=nl&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=PYrc_GUAlcUQsM:&tbnh=124&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dreptile%2Bsun%26um%3D1%26hl%3Dnl%26cl ient%3Dsafari%26sa%3DN%26rls%3Den%26tbs%3Disch:1

Josly
02-05-2010, 16:24
hallo,
uv-lampen is niet het zelfde als warmte lampen,
google; " feedbackpagina reptielenlampen " of " reptielenlampen nl - lampenschema "

Marx
02-05-2010, 16:33
hallo,
uv-lampen is niet het zelfde als warmte lampen,
google; " feedbackpagina reptielenlampen " of " reptielenlampen nl - lampenschema "

Wie zegt dat dat hetzelfde is? Mijn schildpad heeft een warmtelamp maar moet ook een UV lamp hebben. Ton en ik praten toch over UV lampen? ;) Het gaat erom dat je vogels zich onder een lamp kunnen zonnen. Reptielen moeten naast warmte ook vaak echte zonnestralen met UV. Daar maken ze dus lampen voor en de vraag was, wie heeft er ervaring met die lampen en vogels? :)

Mij lijkt het nl een enorme weldaad als ik een dikke tak onder een lamp kan hangen op ongeveer 80 cm afstand waarop mijn vogels dan echt kunnen zonnen. Dat zal hun lichaam denk ik enorm ten goede komen. Ik overweeg immers bepaalde vogels voor altijd binnen te houden vanaf nu. Dus niet meer naar buiten van de zomer. Het voordeel van buiten is natuurlijk echte zon. Die zon wil ik nu kunstmatig naar binnen halen om zo te zorgen dat ze toch lekker vit D kunnen gebruiken bv.

Josly
02-05-2010, 17:10
hallo marx,
theoretisch zou het kunnen, maar zulke lampen hebben een zeer korte vu straling, wat er op neerkomt, hoe verder van de vogel(s) hoe minder effect, hoe dichter, hoe groter gevaar van brandwonden, en zoals wessellouw in een andere topic aanhaalde, " reptielen lampen zijn ongeschikt voor vogels

girlits
02-05-2010, 22:50
Mischien een rare vraag ,maar het is mogelijk om met spiegels de zon naar plekken te sturen waar hij normaal niet schijnt, is dat geen oplossing?
Weet niet of dat van invloed is op u.v straling

mvg eddie

Josly
03-05-2010, 18:54
Mischien een rare vraag ,maar het is mogelijk om met spiegels de zon naar plekken te sturen waar hij normaal niet schijnt, is dat geen oplossing?
Weet niet of dat van invloed is op u.v straling

mvg eddie

hallo eddie,
dit heeft geen invloed op u v straling, ook als de zon niet schijnt is er u v straling, zodra de straling belemmerd wordt stopt deze, zoals bijvoorbeeld door glas, achter dit glas is er geen u v straling meer

Ton Koek
03-05-2010, 22:44
Dat is (weer eens) geen antwoord op de vraag of spiegels werken bij UV-licht.

Ja, ook UV-stralen worden door een spiegel weerkaatst.

Animal
04-05-2010, 00:17
hallo eddie,
dit heeft geen invloed op u v straling, ook als de zon niet schijnt is er u v straling, zodra de straling belemmerd wordt stopt deze, zoals bijvoorbeeld door glas, achter dit glas is er geen u v straling meer

Alser achter glas geen uv straling meer is ,dan is er na een spiegel ook geen uv straling meer ,,want de spiegel laag zit achter het glas ,of je moet erg dure opervlakte spiegels gebruiken.

Josly
04-05-2010, 13:36
Alser achter glas geen uv straling meer is ,dan is er na een spiegel ook geen uv straling meer ,,want de spiegel laag zit achter het glas ,of je moet erg dure opervlakte spiegels gebruiken.

hallo animal;
volledig mee eens, er is maar een soort glas ( zeer duur ) die uv stralen doorlaat,
vandaar dat ik niet rechtstreeks heb geantwoord op de vraag,

RobK
04-05-2010, 13:53
Voor veel info betreffende het gekozen onderwerp kan je eens hier gaan lezen, mits je Engels toereikend is. Voor verkorte vertalingen zijn we natuurlijk altijd in;

http://users.mikrotec.com/~pthrush/lighting/index2.html

Ik kan me herinneren dat enkele jaren geleden de firma Arcadia nogal reclame maakte binnen de vogelwereld. Ik kreeg eens wat van die lampen om te proberen, de zogenaamde "Birdcompact" lampen. Daar kon je zelfs een aparte fitting met reflector bij aanschaffen (was niet noodzakelijk, de reflector zorgde er wel voor dat het licht "ter plaatse" kwam). Hieronder een link naar een webshop die ook de compactlamp zou leveren.

http://shop.web4u.nl/nl/dept_341.html

Persoonlijk "rommel" ik zelf met een oude gezichtsbruiner die ik af en toe bij de kooien langs laat gaan. Steeds maar een korte tijd maar de vogels maken er toch gebruik van door dicht bij de lichtbron te gaan zitten.

Groet,

Rob.

wessellouw
05-05-2010, 10:26
Hallo Rob:

Ik zal trachten de auteur te bereiken en toestemming vragen om twee artikelen te mogen vertalen. "The UV myth" en "Fluorescent tubes useful to aviculture".
Misschien ook iets voor "Onze Vogels"?

In een van de andere artikelen op de site wordt overigens vermeld dat lampen voor reptielen niet bar geschikt zijn voor vogels: ze zijn eg duur en hebben een hele korte nuttige gebruiksduur.

Ik waag mij toch aan één citaat uit de site, zij het erg vrij vertaald.:)

Quote:
Vitamine D voor vogels moet uit de voeding komen en niet uit het licht!
Die laatste bewering is een commerciële halve waarheid.
Unquote.

Ik ben sceptisch en vraag me dus af:
"Is een halve waarheid ook geen halve leugen?"

Wessel van der Veen.

RobK
05-05-2010, 10:34
Ik denk dat die artikelen sowieso interessant genoeg zullen zijn, voor Onze Vogels of welk magazine dan ook. Mocht je ze -vertaald- digitaal hebben dan houd ik me aanbevolen.

Halve waarheden noemen we waar ik vandaan kom een hele leugen....

Groet en bijvoorbaat dank,

Rob.

Ton Koek
05-05-2010, 10:51
Van de spiegels begrijp ik nu, hartelijk dank voor de uitleg.

Het is lastig informatie te vinden die niet commercieel beïnvloed is, maar ik zou nog steeds erg graag weten wat nu wijsheid is in deze.

Antoni Hopmann
05-05-2010, 12:19
Hallo Rob:

Ik zal trachten de auteur te bereiken en toestemming vragen om twee artikelen te mogen vertalen. "The UV myth" en "Fluorescent tubes useful to aviculture".
Misschien ook iets voor "Onze Vogels"?

In een van de andere artikelen op de site wordt overigens vermeld dat lampen voor reptielen niet bar geschikt zijn voor vogels: ze zijn eg duur en hebben een hele korte nuttige gebruiksduur.

Ik waag mij toch aan één citaat uit de site, zij het erg vrij vertaald.:)

Quote:
Vitamine D voor vogels moet uit de voeding komen en niet uit het licht!
Die laatste bewering is een commerciële halve waarheid.
Unquote.

Ik ben sceptisch en vraag me dus af:
"Is een halve waarheid ook geen halve leugen?"

Wessel van der Veen.

Ha die Wessel !
De bewering met betrekking tot vit.D is in het algemeen juist voor Kooivogels,
die amper in het zonlicht verkeren.

Ik blijf positief. Bij mij is het glas altijd halfvol in plaats van half leeg.:)

wessellouw
05-05-2010, 14:19
Hallo Anthony:

Dat is nu juist het punt waarover die z.g. “feiten” gaan.
NIETES voor wat betreft de kooivogels.

Twee citaten uit “Birds and Lighting. Ik heb enkele opvallende zaken vet gezet.
>>
Birds require ultraviolet light for balanced health.
This half-truth sets the stage for all remaining misconceptions about ultraviolet light.* It has long been understood that sunlight remedies many health conditions in humans, including rickets and seasonal depression disorder.* Nutritional concerns revolve around the need for Vitamin D.* It is here that perhaps the most confusion occurs.>>
en
>>
Birds need ultraviolet to have adequate Vitamin D.
Skin is the largest organ of the human body.* Its purposes are many, but unique among them is its ability to take sunlight and manufacture pre-vitamin D.* Humans are not unique among members of the animal kingdom for possessing this ability.* The most noted group for their survival need to do so are the reptiles.* It is understood that without adequate levels of Vitamin D, species will suffer a variety of calcium deficient maladies.* But is it necessary to be exposed to ultraviolet to maintain adequate D levels?
The answer to this is no.* Consider humans and fur bearing mammals.* Man now spends the majority of his time inside of buildings of one sort or another.* He is shielded there, and in the vehicles he travels in by glass, which filters out the ultraviolet wavelengths.* Yet rickets, a disease caused by Vitamin D deficiency is relatively unknown in advanced cultures.*>>

Mijn vogels zitten altijd bij kunstlicht een krijgen wekelijks één maal een door een vogel dierenarts voorgeschreven dosering zonlicht resistente * Vitamine AD3E in het drinkwater.
Vit. A: 50.000 IE
Vit. D3: 25.000 IE
Vit. E: 7.500 IE.

* Met zonlicht resistent bedoel ik dat de vitamines op die ene dag niet afbreken of oxideren. Het (voorraad)flesje wordt natuurlijk wel koel en donker bewaard.

Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
05-05-2010, 21:54
Natuurlijk lijden we niet aan Vit.D gebrek.
Er wordt van alles toegevoegd aan ons eten.
Ik kijk alleen maar even naar een pakje boter(nou ja smeersel).
Per 100g toegevoegd Vit.A 800 eenheden (100%*)
Vit.D 7,5 " (150%*)
Vit.E 14,0 " (140%*)
* = % van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Dat moet ook wel. In de praktijk blijkt,dat de UV-straling behoorlijk schadelijk
is voor de huid. Het aantal huidkankergevallen neemt schrikbarend toe.