PDA

Bekijk Volledige Versie : Twenty eight of Port lincoln

pasmat
21-04-2010, 20:43
Wie kan mij vertellen welke soort te zien is op de onderstande foto. Deze foto heb ik gehad van een inzender voor onze website.

http://home.online.nl/tekkel/_vraag2.jpg

De foto is gemaakt in het wild in AustraliŽ

kingfisher
21-04-2010, 20:59
Volgens mij geen van beide,port lincoln heeft een gele buik en de twenty eight een groene maar de twenty heeft een rode voorhoofdsband en de portlincoln niet dus tja wat is het dan wel?
Ik heb in Onze vogels gekeken van juli 2009 daar staat een artikel in over deze soorten.blz236.
Mvg,
kingfisher

casehulsebosch
21-04-2010, 21:57
Hallo Pasmat. Ik kan U geen pb zenden; U mij wel. Zodra ik uw address ontvang zal ik even een foto van een 28 opsturen die ik ten overvloede heb gezien op het gazonnetje bij mijn zoon in Margaret River, WA. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

pasmat
21-04-2010, 22:25
Hoi Kees

Ik heb je zojuist een mail gestuurd.

groet

Stef

Piet
22-04-2010, 00:10
Het lijkt mij een Barnardparkiet.

andre 44
22-04-2010, 04:25
Volgens mij geen van beide,port lincoln heeft een gele buik en de twenty eight een groene maar de twenty heeft een rode voorhoofdsband en de portlincoln niet dus tja wat is het dan wel?
Ik heb in Onze vogels gekeken van juli 2009 daar staat een artikel in over deze soorten.blz236.
Mvg,
kingfisher

kruizing tussen de 2 soorten mischien

kingfisher
22-04-2010, 21:02
Het lijkt mij een Barnardparkiet.
Is het groen van een barnard niet feller en volgens mij is ook de gele dwarsstreep op de buik anders?
Maar een idee hoor.
Mvg,
kingfisher

Piet
22-04-2010, 22:07
Is het groen van een barnard niet feller en volgens mij is ook de gele dwarsstreep op de buik anders?
Maar een idee hoor.
Mvg,
kingfisher

De kleur van Barnardparkieten is wel variabel. Ook de kleur van de buikvlek varieert van geel tot lichtoranje, vaak gevlekt. De mannen zijn het felst gekleurd, het diepste groen.
Verder wordt er door sommige auteurs een ondersoort beschreven(whitei) die bleker van kleur is, zie de standaardeisen Overige Australische Parkieten 2010 van de NBvV.

Het is in ieder geval een Barnardiussoort maar zeker geen Port Lincoln of Twenty Eight. Een Cloncurry is het ook niet want die is in het geheel veel groener vooral op rugdek en kop.

Ik houd het op een Barnardparkiet

Henk3
22-04-2010, 22:28
Van Kees uit NZ las ik het volgende over deze vogel.

de vogels in Australie hebben allemaal een naam!. de 28 heet bij jullie Australische ringnek. is de enige vogel met een nummer (dat ik weet)

Ik heb er ook nog een foto bij gekregen maar die zal de vraagsteller ook wel ontvangen hebben.

Hier wel een internet plaatje: http://www.flickr.com/photos/kookr/2500226249/

Piet
22-04-2010, 22:51
Van Kees uit NZ las ik het volgende over deze vogel.

de vogels in Australie hebben allemaal een naam!. de 28 heet bij jullie Australische ringnek. is de enige vogel met een nummer (dat ik weet)

Ik heb er ook nog een foto bij gekregen maar die zal de vraagsteller ook wel ontvangen hebben.

Hier wel een internet plaatje: http://www.flickr.com/photos/kookr/2500226249/

Beste Henk3 en Kees,

het plaatje op flickr toont ook een Barnardparkiet, zie het bijgaande onderschrift:

This is the sub-species "Mallee Ringneck" Barnardius zonarius barnardi, or Barnardius barnardi by Clements 5.

Het is absoluut geen Twenty-Eightparkiet of Port Lincoln want deze hebben zwarte koppen waarbij de 28 een rood voorhoofdsbandje heeft. De naam australische ringnek wordt in Nederland niet gebruikt.

Henk3
22-04-2010, 23:00
Hoi Piet,

Je moet er vanuitgaan dat ik er al helemaal geen verstand van heb hoor.

die internet plaat kreeg ik door australische ringnek in te typen dus die is maar bijzaak.

Veel succes met uitpluizen ik denk niet dat ik er veel zinnigs aan kan bijdragen verder.

Piet
22-04-2010, 23:07
Hoi Henk,

ik bedoel er ook absoluut niks persoonlijks mee hoor. Je hoeft je ook niet te verontschuldigen.

Verder stop ik met uitpluizen want ik ben er zeker van dat de vogel op de oorspronkelijke foto van Stef een Barnardparkiet is.

Henk3
23-04-2010, 11:38
Hee Piet, weet ik wel hoor. Maar ik dacht ik gooi het ff in de kring.

Maar als je zeker van je zaak bent hoef je ook niet meer te pluizen. Mooi werk.

gebbinkjes
23-04-2010, 12:04
Hallo,
heb dit boekje 2 weken geleden gekocht in AustraliŽ en het is naar mijn bescheiden mening toch een ringneck.als je op het plaatje klikt wordt die groter,

Piet
23-04-2010, 12:38
Hallo,
heb dit boekje 2 weken geleden gekocht in AustraliŽ en het is naar mijn bescheiden mening toch een ringneck.als je op het plaatje klikt wordt die groter,

Dat klopt wel Harry. Ringneck is een Engelse verzamelnaam voor de Barnardius-familie. Alleen gebruiken we die niet in Nederland.
De Barnardparkiet wordt in AustraliŽ Mallee ringneck genoemd.

Heb je het trouwens naar je zin gehad in AustraliŽ?

gebbinkjes
23-04-2010, 19:51
hallo Piet,
ja we hebben het geweldig naar de zin gehad en heel veel gezien zo.n 6000km gevlogen en gereist door verschillende staten.
Van Adelaide Naar Allis Spring daarna naar Darwin,met de big Gahn de grote trein wel 1.5 km lang .1450 km met een gangetje van 60 a 70 km en onderweg nog een stop in Katrina (4 uur)waar we een boottocht hebben gemaakt.In Darwin hebben we verschillende natuurgebieden bezocht en krokodillen op de rivier was echt spectaculair hoe hoog en recht die uit het water komen zetten,vandaar naar Cairns ook veel gezien alleen veel regen(cycloon Paul) maar wel 30 graden .Vandaar naar Brisbane waar we het de laatste dagen wat rustig aan hebben gedaan want we hebben in 6 weken ontzettend veel gedaan en gezien .
Ik raad iedereen aan om daar eens naar toe te gaan ,ben er nu 4x geweest en heb nog niet alles gezien,maar als we weer gaan nemen we eerst nieuw Zeeland daar is de natuur nog mooier.

casehulsebosch
23-04-2010, 22:43
Hallo H. Blij te vernemen dat je de volgende keer eerst hier gaat verblijven. Je zult er geen spijt van hebben. Je bed staat al klaar. En dan nog even over het feit dat je er al 4 x bent geweest en nog niet alles hebt gezien! Ik heb na meer dan 30 keer nog steeds niet alles gezien. En ik doe alles met de auto!
Groetjes, Kees, Nieuw Zeeland

Piet
24-04-2010, 11:59
hallo Piet,
ja we hebben het geweldig naar de zin gehad en heel veel gezien zo.n 6000km gevlogen en gereist door verschillende staten.
Van Adelaide Naar Allis Spring daarna naar Darwin,met de big Gahn de grote trein wel 1.5 km lang .1450 km met een gangetje van 60 a 70 km en onderweg nog een stop in Katrina (4 uur)waar we een boottocht hebben gemaakt.In Darwin hebben we verschillende natuurgebieden bezocht en krokodillen op de rivier was echt spectaculair hoe hoog en recht die uit het water komen zetten,vandaar naar Cairns ook veel gezien alleen veel regen(cycloon Paul) maar wel 30 graden .Vandaar naar Brisbane waar we het de laatste dagen wat rustig aan hebben gedaan want we hebben in 6 weken ontzettend veel gedaan en gezien .
Ik raad iedereen aan om daar eens naar toe te gaan ,ben er nu 4x geweest en heb nog niet alles gezien,maar als we weer gaan nemen we eerst nieuw Zeeland daar is de natuur nog mooier.

Het klinkt geweldig Harry, ik krijg de kriebels weer als ik dat lees. Behalve in Adelaide ben ik op al die plekken geweest die je noemt. Ik heb ook die krokodillen gezien. Ik doe er een plaatje bij. Wij zijn van Darwin via Alice Springs naar Ayers Rock gereden. Daarna nog gevlogen naar Melbourne, Brisbane en Cairns. Prachtig maar een maand is veel te kort.

http://i270.photobucket.com/albums/jj111/p-onderdelinden/AustrPark-029.jpg

casehulsebosch
24-04-2010, 12:20
Hallo Piet. Een jaar is te kort! Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Piet
24-04-2010, 13:03
Hallo Piet. Een jaar is te kort! Groet, Kees Nieuw Zeeland.
Ha Kees,
je hebt gelijk maar mijn portemonnee is niet zo groot om er een jaar naar toe te trekken. Er zijn ook nog wat andere bezwaren, zoals familie etc. Ik ben er al 2 keer geweest. Maar als ik de kans krijg wil ik er graag nog eens heen, ik heb nog een lijstje met dingen die ik graag wil zien.

Josly
24-04-2010, 14:00
Wie kan mij vertellen welke soort te zien is op de onderstande foto. Deze foto heb ik gehad van een inzender voor onze website.

http://home.online.nl/tekkel/_vraag2.jpg

De foto is gemaakt in het wild in AustraliŽ

hallo pasmat,
dit is de barnardius zonarius occidentalis
er zijn twee soorten en drie ondersoorten

Piet
24-04-2010, 14:39
hallo pasmat,
dit is de barnardius zonarius occidentalis
er zijn twee soorten en drie ondersoorten

Josly,

nogmaals de getoonde vogel is een Barnard parkiet. De genoemde ondersoort occidentalis is een ondersoort van de Barnardius zonarius zonarius oftewel de Port Lincoln parkiet. Die hebben zwarte koppen en een egaal groen rugdek. De vogel op de foto heeft dat niet.

Onderstaand citaat is uit de Standaard overige Australiche parkieten, die is te downloaden van www.nbvv.nl :

HET GESLACHT BARNARDIUS:
Tot het geslacht Barnardius behoren de volgende twee soorten met ondersoorten
Barnardius barnardi barnardi : Barnardparkiet.
Barnardius b. whitei : Geen Nederlandse naam.
Barnardius b. macgillivrayi : Cloncurryparkiet.
Barnardius zonarius zonarius : Port Lincolnparkiet.
Barnardius z. semitorquatus : Twenty eight parkiet
Barnardius z. occidentalis : Geen Nederlandse naam.
De soorten van het geslacht Barnardius, ook wel de groep kraagparkieten genoemd, zijn herkenbaar aan de gele band in de nek.
Ze zijn overwegend groen van kleur, hebben geen rugtekening en bezitten allen een lange trapsgewijze staart. Ze hebben een
krachtige snavel.
Ze komen alleen voor op het vaste land van AustraliŽ en kennen geen seksueel dimorfisme, dus geen uiterlijk
geslachtsonderscheid tussen man en pop.

Einde citaat.

In sommige boeken wordt de barnardi groep nog gerekend tot de zonariusgroep maar dat is volgens mij achterhaald.
Aan de Nederlandse naam verandert dat niets. Het blijft een Barnard Parkiet.