Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe geef je vruchten en insecteneters eigenlijk kalk en mineralen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe geef je vruchten en insecteneters eigenlijk kalk en mineralen?

    Ik zat ineens te denken dat ik mijn nachtegalen nooit iets van extra kalk geef. Ze hebben geen sepia en ze krijgen geen gemalen grit. Wel geef ik strooipoeder op de insecten maar die krijgen ze in de winter dus niet. Moet ik nu wel of niet een sepia ophangen en grit geven? Lijkt mij niet echt iets voor de nachtegalen want die knagen niet en eten geen zaad hier. Maar extra kalk kunnen ze dus nergens vandaan halen zo. Dat kan ook de bedoeling niet zijn.

  • #2
    Als je nu wel meelwormen voert zou je in de bak van de meelwormen sepia kunnen leggen die vreten er van.Ook kan er kalk over eivoer en universeel worden gestrooid.

    groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      eierschaal

      Eierschaal fijn maken laten drogen,is ook prima

      Opmerking


      • #4
        Ik weet wel hoe ik ze kalk kan laten opnemen. Inderdaad, gewoon op het eten poederen of vermalen. Maar ik wil dat ze dat zelf kunnen bepalen zoals mijn andere vogels. Die eten naar behoefte wat sepia en oestergrit. Ik wil het dus niet standaard door hun eten doen want dan geef ik ze misschien veel teveel.

        Ik denk dat ik een sepia ga ophangen maar of ze dat gaan herkennen of aannemen vraag ik me af

        Opmerking


        • #5
          Ze kunnen zelf toch ook niet bepalen dat ze in de winter geen insecten krijgen dat doe je ook voor hun.Wat eten ze in de vrije natuur dan tijdens de winter .Je kunt er gewoon sepia inhangen en oestergrit in strooien als ze dan willen pakken ze wel en anders blijft het wel liggen.Je moet je pas zorgen maken bij windeieren of legnood.

          groeten eddie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door girlits
            Ze kunnen zelf toch ook niet bepalen dat ze in de winter geen insecten krijgen dat doe je ook voor hun.Wat eten ze in de vrije natuur dan tijdens de winter .Je kunt er gewoon sepia inhangen en oestergrit in strooien als ze dan willen pakken ze wel en anders blijft het wel liggen.Je moet je pas zorgen maken bij windeieren of legnood.
            groeten eddie

            ik denk dat het toch beter is om te voorkomen dan te genezen

            Opmerking


            • #7
              Ik had een tijd terug een blauwvleugelnachtegaal die erg graag in verse zwarte aarde zat te pikken. Ik vermoed dat hij daar ook de benodigde mineralen opnam, want aan de sepia heb ik hem nooit gezien.
              Ik draaide regelmatig een laag aarde of ik legde een versgestoken graspol op z'n kop.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Er bestaat ook kalk, welke je in water kan oplossen. Calcilux van orlux.
                Ik geef dit aan mijn tropisch duifjes.
                ik kweek ook met jap. nachtegalen. Vorig jaar voor het eerst gelukt. van de 3 jongen is er uiteindeljk een 14 dagen na uitvliegen dood gegaan. begon ineens vreemd te wiebelen alof hij dronken was. Ik hoorde later dat dit kon komen door kalk of vitaminen gebrek. Ook hoor en lees ik vaker dat men de insecten 'bepeoderd' door er een kalk mengsel over te strooien. toch denk ik dat dit niks helpt. door observatie zie ik telkens, dat de nachtegalen. de insecten[ dood of levend] alvorens te voeren aan hun jongen , enkele malen hard heen en weer schudden en tegen een tak slaan. bepoederd insecten worden zo alsnog schoon geslagen, en het kostbare kalk komt dus niet in de maagjes van de jongen.
                nu doe ik dit anders, ik los wat kalk op in water, en spuit dit dmv een injectie naaldje in enkele dode wasmotten. de nachtegalen slaan ook deze wasmoten enkele malen tegen een tak, maar omdat de kalk nu in het insect zit, komt het met voeren gewoon op de plek waar het zijn moet.
                Ik gebruik het kleinste maat naaldje. ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis dus kan makelijk aan een naaldje komen.
                ik doe dit natuurlijk in zeer kleine hoeveelheden, want overdoseren met kalk lijkt mij ook weer niet goed.
                afgelopen zaterdag zijn de eerste 4 jap. nachtegalen uitgevlogen, en ze lijken er sterk uit te zien. hopelijk werk dit met kalk injecteren van insecten.
                de ouders eten ook van deze insecten en krijgen dus zo ook kalk binnen.

                Opmerking


                • #9
                  Er staat mij iets bij over carmix.
                  Ik heb in het ook gebruikt bij de v&i vogels.
                  Dit over de voedseldieren poederen en/of de voedseldieren hiervan laten eten.

                  Groeten Michel
                  http://michelsfotosite.weebly.com

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb al jaren Japanse nachtegalen, en ik kweek er ook mee.
                      Ik geef het gehele jaar grit en gemalen sepia ( sla met een hamer de sepia volledig tot gruis). Verder geef ik regelmatig verhitte eierschaal.
                      Heel af en toe zie ik ze hier wel aan knabbelen.
                      Op de grond vergaren ze ook hun kostje, en naast hun eigen voer eten ze ook in de wintermaanden ( als ik ze niet apart heb zitten )mee van het tropisch zaad van de goulds.
                      Wat me het meest opvalt is , dat de jappen in het vroege voorjaar de gedroogde mest van de plantenbladeren opeten!!!!!
                      Volgens mij hebben ze dan toch ergens behoefte aan , je wilt het eigenlijk niet , maar je kunt er ook weinig tegen doen, en eigenlijk denk ik dat ze dit toch nodig hebben. Andere jaren viel mij dit ook al op.
                      Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer mensen zijn die dit is opgevallen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Met dat opnemen van mest zou ik toch op passen hoor! Er zal waarschijnlijk niets gevaarlijk in jou mest zitten, anders zouden ze al lang ziek zijn, maar dit kan zeker niet gezegd worden van alle meststoffen.
                        Mvg,Ben

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                          Als je nu wel meelwormen voert zou je in de bak van de meelwormen sepia kunnen leggen die vreten er van.Ook kan er kalk over eivoer en universeel worden gestrooid.

                          groeten eddie
                          je kan de sepia ook malen , tot een poedersvorm een aantal keer met de hamer er op, wel eerst de sepia in een doek wikkelen.

                          gt Peter

                          Opmerking

                          Working...
                          X