PDA

Bekijk Volledige Versie : van binnen naar buiten

peggylisa
11-04-2010, 01:02
Ik heb twee schattig lieve diamantduifjes. Maar nu blijkt mijn dochter allergisch te zijn. Ik wil de duifjes nu buiten gaan houden. Kan dit?

Ik snap dat ik dan een hok moet gaan maken met een nachtverblijf, waar moet ik nog meer op letten, en hoe zit het dan in de winter?

Henk3
11-04-2010, 09:08
Hallo Peggy en Lisa,

Die allergieën is me wat maar ja je dochter moet voorgaan.

Dus wat je zegt een leuk hokkie timmeren, het nachthok kan je eventueel van isolatie voorzien en dan van binnen even aftimmeren.
Een vluchtje er aan. Het mooiste is dat je vogels uit de barre Nederlandse weersomstandigheden zoals tocht e.d. kunnen zitten. Ik zou de bovenkant afdichten. En ook de achterwand en een zijkant.

In de winter kan je de buitenvlucht geheel of gedeeltelijk afschermen. Of wel met plexiglas of gewoon inpakken met plastic. Ik zou een gedeelte lekker open laten voor de frisse lucht. En zeg maar de bovenste helft afschermen tegen de winterse invloeden. Desnoods laat je ze lekker s'nachts binnen zitten. Eventueel met een verwarmingetje er in.

peggylisa
11-04-2010, 10:01
Hai Henk,

Ja dat had ik ook al in gedachten. En als ik het echt te koud voor ze vind worden, mogen ze overwinteren bij mijn moeder :)

Maar wat is een vluchtje???

dank je wel voor je antwoord!

dag dag

Laurenzo
11-04-2010, 12:13
Maar wat is een vluchtje???

Een volière, een ren, een vluchtje :). Je weet wel zoiets van 2 x 1 x 2 m met gaas errond, plantje erin, stokjes, ...

peggylisa
11-04-2010, 13:17
aaaahh oke :) kijk die andere termen kende ik nou weer wel.

maar wat als ik gewoon erg lui ben en een leuk hok wil kopen, google me gek, maar vind weinig....

suggesties iemand???

dave1
11-04-2010, 13:25
kant en klare panelen kopen dan kan je hem zo groot als je wilt maken.

standaard maat 2x1 (hxb)

agem
11-04-2010, 17:27
Als de duifjes tegen half mei naar buiten gaan (of als het ècht gedaan is met koude nachten iets eerder) kunnen ze de hele zomer gebruiken om in een puike conditie het najaar in te gaan.
Als ze dan droog en zonder tocht kunnen zitten zal het vermoedelijk ook zonder verwarming prima gaan. Kijk even tegen welke muur je de kooi met de achterkant zet, qua wind en regeninslag, en 's zomers de zon! Misschien kan de kooi onder een boom staan?
Zorg bovendien voor goed dikke stokken op de plek waar ze slapen (hoog en droog). Ze kunnen dan s'winters makkelijker hun pootjes en tenen warm houden; daar zitten ze dan met hun veertjes overheen. Met dunne stokken kunnen te koude tenen anders een probleem gaan geven.
Een kooi van 1M3 zou natuurlijk ideaal zijn.. dan hebben ze wat vliegruimte. Als geknutsel of panelen niet wil lukken zijn er wel minivoliëres te koop, of misschien kan je een konijnenhok aanpassen? De lengte schijnt voor duifjes iets belangrijker te zijn dan de hoogte.
Succes ermee en veel plezier met je buitenkooi.

peggylisa
11-04-2010, 17:57
Zorg bovendien voor goed dikke stokken op de plek waar ze slapen (hoog en droog). Ze kunnen dan s'winters makkelijker hun pootjes en tenen warm houden; daar zitten ze dan met hun veertjes overheen. Met dunne stokken kunnen te koude tenen anders een probleem gaan geven.
Een kooi van 1M3 zou natuurlijk ideaal zijn.. dan hebben ze wat vliegruimte. Als geknutsel of panelen niet wil lukken zijn er wel minivoliëres te koop, of misschien kan je een konijnenhok aanpassen? De lengte schijnt voor duifjes iets belangrijker te zijn dan de hoogte.
Succes ermee en veel plezier met je buitenkooi.

Dank je wel voor je goede adviezen...aan de knutsel dan maar :)