PDA

Bekijk Volledige Versie : Onkruid (groenvoer)

woestijnvink
08-04-2010, 12:07
Heeft iemand een lijst of site waar ik kan vinden welke onkruiden die ik kan plukken om te geven aan de europese cultuur vogels ?

woestijnvink
08-04-2010, 12:16
en mogen paardebloemen gegeven worden in hun bloei toestand ?
(met de gele bloem)

of zou dit slecht zijn ?

Marx
08-04-2010, 12:40
Paardenbloem is perfect. Ik geef het ook en gaf het ook aan mijn putters die de hele bloem uitplozen. Ook de zaden vinden ze heerlijk dus je kan die witte bollen ook geven. Ik knipte wel de pluizen eraf want anders is je hele kooi wit ;)

Ton Koek
08-04-2010, 15:15
Aanvullend; ook het blad en de wortel zijn prima groenvoer.
Net uitgebloeide bloemen bevatten veel halfrijp zaad, supergezond voor alle vogels.

woestijnvink
08-04-2010, 20:52
thx voor de uitleg ,

zou het waar zijn dat het ook stimulerend werkt ? qua kweekrijpheid ?

Ton
08-04-2010, 21:04
er is een boek in de handel, waar zeer uitgebried op je vragen word ingegaan.

Onkruiden, zaden, insecten en bessen voor vogels

van Alois Van Mingeroet

ik heb het zelf ook, en er staat heel veel in, een echte aanrader voor jou.

woestijnvink
08-04-2010, 21:52
er is een boek in de handel, waar zeer uitgebried op je vragen word ingegaan.

Onkruiden, zaden, insecten en bessen voor vogels

van Alois Van Mingeroet

ik heb het zelf ook, en er staat heel veel in, een echte aanrader voor jou.

dank je ton ,
kan je een link geven waar ik het online kan kopen ? of een title ofzo ,

dank bij voorbaat

Laurenzo
08-04-2010, 23:07
De volgende groente- en fruitsoorten kunnen aan vogels gegeven worden:
Appel (bij voorkeur zoete, peer, druif, banaan, kiwi, sinaasappel, mandarijn, dadel, vijg, rozijnen, abrikozen (vers of gedroogd), wortel, tomaat, maïs(kolf), ananas, gewelde krenten en rozijnen, wortel, selderij (kleine hoeveelheden), peterselie, dadel, papaya, broccoli.

Geef nooit avocado aan vogels, deze vrucht is namelijk giftig voor vogels!!!!

De volgende bessen kunnen aan vogels gegeven worden:
Bessen van de vuurdoorn, vlierbes, braam, berberisbessen, rozenbottel, bessen van de vuurdoorn, bessen van de meidoorn.

De volgende onkruiden zijn geschikt voor vogels:
Vogelmuur, verse graszaden, weegbree, melkdistel, teunisbloem, tuinkers, kruiskruid, perzikkruid (zaden + bloemen), klein hoefblad, herderstasje, duizendblad en paardenbloem.

Bedenk bij het verstrekken van bovenstaande voedingsmiddelen dat u er zeker van bent dat ze niet vervuild zijn door neerslag van zware industrieën, bestrijdingsmiddelen en uitlaatgassen van motorvoertuigen. Ten aanzien van groenvoer en fruit wil ik nog opmerken dat deze niet verlept, rot of beschimmeld moeten zijn.

Geef groenvoer ook altijd met mate d.w.z. zoveel als de vogel(s) op kunnen. Bewust heb ik sla niet bij de groente soorten genoemd omdat hier vaak veel teveel van gegeven wordt. Gevolg van een teveel aan sla is diarree bij de vogel(s). Een stukje sla ter grootte van een jampot deksel is bijvoorbeeld meer dan genoeg voor 2 vogels ter grootte van een kanarie.

Voor fruit geldt dat deze zeer goed moeten worden gewassen en in kleine stukjes moet worden aangeboden. Ook voor fruit geldt, niet meer geven dan de vogels op kunnen. Met mate voeren van groenten en fruit voorkomt ook de opname van vervuilde groente en fruit door de vogels en daarmee de kans op ziekte.

Om er zeker van te zijn dat bovenstaande voedingsmiddelen vrij zijn van vergiftige stoffen zou u ook nog kunnen besluiten om de betreffende middelen zelf te gaan telen of kweken.

Ton Koek
08-04-2010, 23:09
Het boek: zie bv http://www.mediaboek.nl/product/22983_Onkruiden,%20zaden,%20insecten%20en%20bessen %20voor%20vogels*?lang=nl

20 euro.

woestijnvink
08-04-2010, 23:31
De volgende groente- en fruitsoorten kunnen aan vogels gegeven worden:
Appel (bij voorkeur zoete, peer, druif, banaan, kiwi, sinaasappel, mandarijn, dadel, vijg, rozijnen, abrikozen (vers of gedroogd), wortel, tomaat, maïs(kolf), ananas, gewelde krenten en rozijnen, wortel, selderij (kleine hoeveelheden), peterselie, dadel, papaya, broccoli.

Geef nooit avocado aan vogels, deze vrucht is namelijk giftig voor vogels!!!!

De volgende bessen kunnen aan vogels gegeven worden:
Bessen van de vuurdoorn, vlierbes, braam, berberisbessen, rozenbottel, bessen van de vuurdoorn, bessen van de meidoorn.

De volgende onkruiden zijn geschikt voor vogels:
Vogelmuur, verse graszaden, weegbree, melkdistel, teunisbloem, tuinkers, kruiskruid, perzikkruid (zaden + bloemen), klein hoefblad, herderstasje, duizendblad en paardenbloem.

Bedenk bij het verstrekken van bovenstaande voedingsmiddelen dat u er zeker van bent dat ze niet vervuild zijn door neerslag van zware industrieën, bestrijdingsmiddelen en uitlaatgassen van motorvoertuigen. Ten aanzien van groenvoer en fruit wil ik nog opmerken dat deze niet verlept, rot of beschimmeld moeten zijn.

Geef groenvoer ook altijd met mate d.w.z. zoveel als de vogel(s) op kunnen. Bewust heb ik sla niet bij de groente soorten genoemd omdat hier vaak veel teveel van gegeven wordt. Gevolg van een teveel aan sla is diarree bij de vogel(s). Een stukje sla ter grootte van een jampot deksel is bijvoorbeeld meer dan genoeg voor 2 vogels ter grootte van een kanarie.

Voor fruit geldt dat deze zeer goed moeten worden gewassen en in kleine stukjes moet worden aangeboden. Ook voor fruit geldt, niet meer geven dan de vogels op kunnen. Met mate voeren van groenten en fruit voorkomt ook de opname van vervuilde groente en fruit door de vogels en daarmee de kans op ziekte.

Om er zeker van te zijn dat bovenstaande voedingsmiddelen vrij zijn van vergiftige stoffen zou u ook nog kunnen besluiten om de betreffende middelen zelf te gaan telen of kweken.

waaw mooie uitleg !!!!!!!!! dank je

woestijnvink
08-04-2010, 23:32
Het boek: zie bv http://www.mediaboek.nl/product/22983_Onkruiden,%20zaden,%20insecten%20en%20bessen %20voor%20vogels*?lang=nl

20 euro.

thx ton voor de link

mirke
08-04-2010, 23:52
als je paardenbloem of muur geeft aan je vogels let er goed op dat je het een stukje verder in weiland pakt en niet naast de weg somige mensen denk och wat kan het kwaad jazeker uitlaatgassen honden worden vaak langs de weg uit gelaten dus urine en zo wat eroverheen komt .
pas op en maak het vooral toch goed afspoelen voordat je het aan je vogels geeft .
:D
zeker vinden ze het lekker en is het vooral ook erg gezond voor ze .