PDA

Bekijk Volledige Versie : Babykooien.

petra
25-03-2010, 12:31
Hallo allemaal, wat ik graag wil weten is dit.
je ziet wel eens staan babykooi die je aan een broedkooi
kan hangen.

maar wat is het voordeel daarvan, en wat moet je er eigenlijk mee.

Willen jullie mij hierover uitleg geven.

Groetjes Petra Schaap.:)

Marx
25-03-2010, 13:26
Bij mijn vogels, mozambiquesijzen, kunnen de mannen heel fel zijn en de jongen opjagen. Ik zet ze dus altijd in een voorhangkooi om ze te beschermen tegen de man. Bijkomend voordeel is dat de pop vaak al vroeg aan een nieuw nest begint. Als de man wel vriendelijk is loop je veel kans dat de jongen op het nest bij de pop kruipen. Daarin liggen echter de nieuwe eieren en door de jongen wordt daar niet op gelet. Dus ze trappen op de eieren, poepen op de eieren en verdringen de pop met broeden. Zonder voorhangkooi mislukt het tweede nest vaak.

Dat zijn mijn redenen om een voorhangkooi te gebruiken. ;)

petra
25-03-2010, 16:42
Ha Marx kan de pop ze dan nog voeren.
groetjes Petra.:)

Marx
25-03-2010, 16:57
Ha Marx kan de pop ze dan nog voeren.
groetjes Petra.:)

Ze worden dan door de tralies gevoerd. Dus door de pop en de man ;) Hier gaat dat prima. Ze moeten het even leren maar ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik laat de jongen wel eerst 1 a 2 dagen bij de ouders zodat ze iets handiger zijn en begrijpen hoe voeren zonder het nest werkt. Dan begint meestal de man te jagen en pak ik ze er snel uit.

Dus de man en pop voeren hun jongen gewoon door de tralies. Ik laat ze er 3 weken in zitten maar ik gebruik wel veel grotere kooien dan de normale voorhangkooitjes. Ik gebruik kanariekooien waar ik een wand uit knip met een tang. Ze kunnen dan dus wel spelen en vliegen.;) Maar ze kunnen niet doodgepikt worden door hun vader. De vaders zijn dan meestal erg blij en voeren ze weken achter elkaar terwijl ze ze in de kooi niet meer vedragen. Die traliewand schept afstand denk ik :confused:

Antoni Hopmann
25-03-2010, 18:23
Hallo Petra,
Het meest ideale (haha wat is ideaal) vind ik als je een tralieschuif in de kooi
zelf hebt. Dan kan je daar de jongen achter zetten.