PDA

Bekijk Volledige Versie : chloor aan het water toevoegen?

veenstrahoeve
23-03-2010, 21:15
hallo

ik kweek met wildzang of tewel europese cultuurvogels, zebravinken en mex roodmussen
de europeese cultuur vogels zijn wel eens ziek :( (Coccidiose etc)
maar als ik van die middeltjes koop gaan ze toch dood :mad:
nu doe ik er een paar druppels bleekmiddel in de gieter met water en geef het aan de vogels en nu heb ik ze niet meer ziek(dit doet/geeft mijn vader ook aan de duiven en zo doende doe ik het nu bij de vogels)

dus mijn vraag wie o wie doet ook een paar duppels beekmiddel(gloor) door het water :confused:
en wat is jullie antwoord er op

mvg martin
ps ik doet 1 x in de week als ze ziek zijn 2x per week ook dat er jongen zijn

Antoni Hopmann
23-03-2010, 21:53
:mad: hallo

ik kweek met wildzang of tewel europese cultuurvogels, zebravinken en mex roodmussen
de europeese cultuur vogels zijn wel eens ziek :( (Coccidiose etc)
maar als ik van die middeltjes koop gaan ze toch dood :mad:
nu doe ik er een paar druppels bleekmiddel in de gieter met water en geef het aan de vogels en nu heb ik ze niet meer ziek(dit doet/geeft mijn vader ook aan de duiven en zo doende doe ik het nu bij de vogels)

dus mijn vraag wie o wie doet ook een paar duppels beekmiddel(gloor) door het water :confused:
en wat is jullie antwoord er op

mvg martin
ps ik doet 1 x in de week als ze ziek zijn 2x per week ook dat er jongen zijn

Zelf doe ik dat niet,Martin,maar ik heb wel een paar kennissen gehad die dat
deden.
3 druppels bleekwater op 1 liter water.

Ton Koek
23-03-2010, 23:49
In de dierwinkel zo'n 30 jaar terug (sjonge!) deden we dat ook, een pietsie chloor zit er al in, maar een paar druppels extra leek wel goed te zijn.

Nu maak ik wel de drink- en badschaaltes schoon met bleekwater, maar ik voeg het niet meer toe.

Josly
24-03-2010, 00:14
hallo,
welk bleekmiddel; chloorbleekmiddel of zuurstofbleekmiddel,

Laurenzo
24-03-2010, 10:25
Geef er teveel van en ze worden onvruchtbaar :huh :mad:.

veenstrahoeve
24-03-2010, 18:36
hallo,
welk bleekmiddel; chloorbleekmiddel of zuurstofbleekmiddel,

chloor bleek middel van de aldie

veenstrahoeve
24-03-2010, 18:37
Geef er teveel van en ze worden onvruchtbaar :huh :mad:.

heb ik nog geen last van heb bij de sijsen nesten van 5 jongen dus dat gaat wel goed

lambert46518
24-03-2010, 19:11
oud nieuws voor oudere kwekers denk ik zo
gebruik al ruim 25 jaar enkel druppels gloor vroeger bleekwater genaamd in het water voor mijn vogels.

kevin
24-03-2010, 19:15
zou dit kunnen coccidiose wat tegen gaan, ik heb
er namelijk nog nooit van gehoord om bleekwater
in het drinkwater te gaan doen

lambert46518
24-03-2010, 19:23
moet je het antwoord schuldig blijven maar vogels die langer dan 3 maanden in mijn bezit zijn zijn vrijwel nooit ziek , uitval heb ik dan ook bijna nooit of het moet al met nieuwe vogels zijn, welke zowiezo gestrest zijn door vangen transporteren en wennen aan totaal ander voederpatroon.

Josly
24-03-2010, 20:41
hallo,
dit is gewoon het aanzuren van water
dit is verdund bleekwater met bepaalde percentage, 5 - 10 - 15 - 20
dus altijd eerst kijken wat er op de verpakking staat
bleekwater met een hoog percentage chloorbleekmiddel is meer irriterend van luchtwegen en of ogen ( reinigen van terras, bleekwater 5 tot10 )
bleekwater met een hoog percentage zuurstofbleekmiddel is meer irriterend van de huid ( brandwonden) ( reinigen van wc, bleekwater 15 tot 20 )
het wordt zelfs als medicijn aanzien tegen eczeem
in het drinkwater is er ook een zeker percentage chloor

kevin
24-03-2010, 21:10
heeft het dan wat dezelfde werking als appelazijn
op het vlak van aanzuren of werkt het echt wel goed
tegen coccidiose en al.

putter2008
24-03-2010, 21:27
hallo,
dit is gewoon het aanzuren van water
dit is verdund bleekwater met bepaalde percentage, 5 - 10 - 15 - 20
dus altijd eerst kijken wat er op de verpakking staat
bleekwater met een hoog percentage chloorbleekmiddel is meer irriterend van luchtwegen en of ogen ( reinigen van terras, bleekwater 5 tot10 )
bleekwater met een hoog percentage zuurstofbleekmiddel is meer irriterend van de huid ( brandwonden) ( reinigen van wc, bleekwater 15 tot 20 )
het wordt zelfs als medicijn aanzien tegen eczeem
in het drinkwater is er ook een zeker percentage chloor

Chloorbleekmiddel is geen zuur zodoende kun je het water dan ook niet aanzuren. Chlorrbleekmiddel is een loog het tegenovergestelde van zuur. Een oplossing van alleen natriumhypochloriet in water wordt ook wel chloorbleekloog, chloorbleekmiddel of bleekwater genoemd, afhankelijk van de concentratie. Chloorbleekloog voor huishoudelijk gebruik bevat gewoonlijk ongeveer 5% natriumhypochloriet (pH ongeveer 11, irriterend), en meer geconcentreerde chloorbleekloog bevat 10-15% natriumhypochloriet (pH ongeveer 13, bijtend).

Het resultaat is bijna dezelfde, beide middelen zowel zuur als chloorbleekmiddel vernietigen ziekteverwekkende micro-organismen in het drinkwater. Een zieke vogel wordt er niet beter van. Krijgt een vogel ziekteverwekkende bacterien binnen door de voeding wordt hij ziek en daar helpt geen zuur of chloorbleekmiddel tegen.

Josly
24-03-2010, 21:46
hallo putter 2008,
klopt, heb mij verkeerd uitgedrukt, het verlaagd de ph waarde niet ( aanzuren ) maar verhoogd ze ( basisch )

lambert46518
24-03-2010, 21:49
zoek eens op google en zie dat gloor oftewel bleekwater wel degelijk invloed heeft op bacterien in het darmkanaal van diverse soorten dieren

putter2008
25-03-2010, 00:27
zoek eens op google en zie dat gloor oftewel bleekwater wel degelijk invloed heeft op bacterien in het darmkanaal van diverse soorten dieren

Wetenschappelijke artikelen of fabrikanten die een product willen verkopen?

Volgens mij zit de maag voor het darmstelsel en wat vinden we in de maag? Juist ja zoutzuur. En wat gebeurt er als een zuur wordt vermengd met een base (bleekwater)? Het wordt geneutraliseerd en als er meer bleekwater door de mond (bek) dan er geneutraliseerd kan worden zal waarschijnlijk de slokdarm verbranden. De kans dat de bacteriën in het darmstelsel zullen afnemen door bleekwater is dus zeer klein al dan niet onmogelijk.

Chloor en bleekwater is trouwens niet hetzelfde Chloor is het element CL en bleekwater is een oplossing van NaCl en NaClO in gelijke concentraties maar dit terzijde.

Animal
25-03-2010, 11:03
Gebruik middelen waar ze voor bedoeld zijn !
Doe gewoon regelmatig gezasept door het water. Helpt overal tegen ,zowel in het bad water als in het drinkwater.

lambert46518
25-03-2010, 11:28
zoals eerder gemeld gebruik ik gloor cq bleekmiddel al geruime tijd en voldoet het goed , zoals jullie kunnen lezen op google wordt het regelmatig gebruikt door diverse personen welke het toedienen aan duiven , kippen geiten etc etc. de opmerking dat gezasept of ieder ander spul veiliger cq beter zou zijn bestrijdt ik in zijn geheel niet maar denk eerder dat deze mensen beinvloed zijn door de reclame makers van deze producten.

Animal
25-03-2010, 11:58
Ikheb nog nooit reklame voor gezasept ergens gezien ,maar het spul bestaat al zo'n 40 jaar (of langer) en is echt universeel bruikbaar ,,zelfs bij kleine knaagdieren heb ik er baad bij gehad.
Is ook een ontsmettend middel ,denk ik.

putter2008
25-03-2010, 12:03
zoals eerder gemeld gebruik ik gloor cq bleekmiddel al geruime tijd en voldoet het goed , zoals jullie kunnen lezen op google wordt het regelmatig gebruikt door diverse personen welke het toedienen aan duiven , kippen geiten etc etc. de opmerking dat gezasept of ieder ander spul veiliger cq beter zou zijn bestrijdt ik in zijn geheel niet maar denk eerder dat deze mensen beinvloed zijn door de reclame makers van deze producten.

Dit vond ik ook op het internet: Bleekwater is een sterk desinfecterend middel dat vooral wordt gebruikt voor het reinigen van sanitair, gootstenen en afvoerputjes.

Het is een desinfectans dat de ziektekiemen in het water afdood, dit is vooral in zomer een voordeel omdat bij de hoge temperatuur de ziektekiemen zich razend snel vermeerderen als je niets doet. Maar nogmaals ziek dieren kun je er niet mee genezen. Er zij ook nog nooit door een arts/dierenarts chloorpillen voorgeschreven alhoewel deze zeer goedkoop zijn.

Jij bent toch ook beïnvloed door de artikelen van mensen die het gebruiken, niet dan?

John10
25-03-2010, 14:17
ik voeg geen chloor toe aan het drinkwater.
zal denk ik wel een ontsmettende werking hebben op het inwendige van de vogel.
teveel lijkt mij niet gezond omdat wellicht de nieren overbelast zullen worden.
als fokkers het vroeger gebruikten, zal dat nu ook wel kunnen.
de mensen waren vroeger immers ook niet gek.

ele
25-03-2010, 14:24
Veel vogelziektes worden via het drinkwater doorgegeven aan andere vogels.
Door het in de drinkbak al te reduceren kun je het risico verkleinen dat andere vogels ziek worden.
Dit kan door zo vaak mogelijk te verversen of bacteriedodende middeltjes als chloor, appelazijn, gezasept e.d.

putter2008
25-03-2010, 20:04
ik voeg geen chloor toe aan het drinkwater.
zal denk ik wel een ontsmettende werking hebben op het inwendige van de vogel.
teveel lijkt mij niet gezond omdat wellicht de nieren overbelast zullen worden.
als fokkers het vroeger gebruikten, zal dat nu ook wel kunnen.
de mensen waren vroeger immers ook niet gek.

Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was en dat bleek ook niet te kloppen.:D

naruch
25-03-2010, 20:12
na de appelazijn, nu allemaal aan het bleekwater :rolleyes: :D ;)

kingfisher
25-03-2010, 20:48
na de appelazijn, nu allemaal aan het bleekwater :rolleyes: :D ;)
Nou,dacht het niet geen van beide.:D
Mvg,
kingfisher

barraband
25-03-2010, 21:17
en wat gebeurd er als je er per ongeluk 5 druppels meer in doet
beetje raar bleek water in het drink water

Antoni Hopmann
25-03-2010, 21:59
en wat gebeurd er als je er per ongeluk 5 druppels meer in doet
beetje raar bleek water in het drink water

Doe je er gewoon nog een liter water bij. En dan kan je de rest als badwater
gebruiken.
Ja wat is raar?

John10
26-03-2010, 13:53
Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was en dat bleek ook niet te kloppen.:D

ik heb vertrouwen in mensen die in het verleden ervaringen hebben opgedaan met vogels.
maar zoals je in het bovenstaande aangeeft moet je alles in twijfel trekken alvorens een beslissing te nemen.

Laurenzo
26-03-2010, 14:35
ik heb vertrouwen in mensen die in het verleden ervaringen hebben opgedaan met vogels.
maar zoals je in het bovenstaande aangeeft moet je alles in twijfel trekken alvorens een beslissing te nemen.

Technologie en wetenschap staat niet stil, elke dag komt men tot nieuwe inzichten, doet men nieuwe ontdekkingen, zo ook in de vogelwereld.

Zo gaf men "vroeger" ook brood in melk geweekt om jongen op stok te krijgen. Melkprodukten bevatten lactose, mensen hebben het enzym lactase welke de lactose splitst in glucose en galactose zodat beiden monosacchariden de darmwand kunnen passeren. Echter vogels missen het enzym lactase zodat de lactose niet kan worden afgebroken. Goede bacteriën kunnen een klein deel in de darmen nog omzetten in lactase. Meer dan 4% lactose in het voer moet worden vermeden omdat dan de darmhuishouding wordt verstoord...

Wat is er mis met water uit de kraan of flessenwater (als je steeds dezelfde kwaliteit wenst te geven)? Net als aanzuren van het water, "we doen het 2 dagen per week", mag ik even heel hartelijk lachen? De 2 dagen dat je het water aanzuurt, drinken de vogels niet (persoonlijke ervaring bij tropen). Of je zuurt 365 dagen aan en geen enkele dag per jaar.

John10
26-03-2010, 16:07
Technologie en wetenschap staat niet stil, elke dag komt men tot nieuwe inzichten, doet men nieuwe ontdekkingen, zo ook in de vogelwereld.

Zo gaf men "vroeger" ook brood in melk geweekt om jongen op stok te krijgen. Melkprodukten bevatten lactose, mensen hebben het enzym lactase welke de lactose splitst in glucose en galactose zodat beiden monosacchariden de darmwand kunnen passeren. Echter vogels missen het enzym lactase zodat de lactose niet kan worden afgebroken. Goede bacteriën kunnen een klein deel in de darmen nog omzetten in lactase. Meer dan 4% lactose in het voer moet worden vermeden omdat dan de darmhuishouding wordt verstoord...

Wat is er mis met water uit de kraan of flessenwater (als je steeds dezelfde kwaliteit wenst te geven)? Net als aanzuren van het water, "we doen het 2 dagen per week", mag ik even heel hartelijk lachen? De 2 dagen dat je het water aanzuurt, drinken de vogels niet (persoonlijke ervaring bij tropen). Of je zuurt 365 dagen aan en geen enkele dag per jaar.

oude inzichten hoeven per definitie niet onjuist te zijn.

aangezuurd water dat vogels niet willen drinken, hoef je niet te geven

kevin
26-03-2010, 17:56
2 dagen niet drinken?
het kan maar ik geloof er persoonlijk niet veel van,
voor de makkelijkheid heb ik ook ipv 2 dagen per week een week
in 1 maand. zo ben je dan nog zekerder dat er van drinken

Josly
26-03-2010, 21:12
hallo,
hoeveel vogelliefhebbers gaven vroeger kraantjes water, meestal was het putwater en sommige zelfs regenwater, allen met een verschillende ph waarde,

Ton
26-03-2010, 22:07
ik denk dat de meesten gewoon kraanwater geven hoor, mijn inziens is daar niets mis mee. :cool:

tropen kweker
27-03-2010, 15:26
Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was en dat bleek ook niet te kloppen.

idd, de aarde is rond. als een pannekoek:D

Animal
27-03-2010, 19:25
Mijn volliere vogels kregen vroeger altijd als ze jongen hadden in water geweekt wit brood. (geen melk) Ze waren er dol op ,en de jongen groeide goed.
Nooit zieke of dode vogels gehad . Ze kregen natuurlijk ook ei(kracht)voer ,en vollop onkruidzaden.

Laurenzo
28-03-2010, 15:21
2 dagen niet drinken?
het kan maar ik geloof er persoonlijk niet veel van,
voor de makkelijkheid heb ik ook ipv 2 dagen per week een week
in 1 maand. zo ben je dan nog zekerder dat er van drinken

@Kevin: ik heb het over tropen (exoten in het Vlaams ;)). Er is ooit een test gedaan met 100 zebravinken die enkel voer kregen en dus geen water. Na 400 (vierhonderd) dagen bleken er nog meer dan 50 in leven te zijn ;). Dus wat nou 2 dagen of een week? :D

RobK
28-03-2010, 15:30
Leuke test waarbij je omwille de nieuwsgierigheid 50 vogels laat verdorsten. Nog een enkele kanttekening; het lijkt me niet zinvol om je zebravink 400 dagen zonder water te laten zitten. Ik schat dat het beestje dan inmiddels is vergaan tot stof. Sowieso iedere dag fris water geven is een must.

Groet,

Rob.

Animal
28-03-2010, 15:30
@Kevin: ik heb het over tropen (exoten in het Vlaams ;)). Er is ooit een test gedaan met 100 zebravinken die enkel voer kregen en dus geen water. Na 400 (vierhonderd) dagen bleken er nog meer dan 50 in leven te zijn ;). :D

Geloof je dat zelf??

Zwartkopje
28-03-2010, 22:33
Ik herinner me ook zo'n proef. Ik weet niet meer wat het voer ze kregen.
Vergeet niet dat zebravinken nomaden van het droge gebied zijn. Daartoe scheppen ze ook niet het water maar zuigen ze het op.

Overigens zijn er wel meer vogels die niet vaak drinken en het veelal uit hun voeding halen(vaak een schonere bron dan water uit een poel oid)

Dit is geen oproep om vogels geen water te geven maar wel om ook aan te geven dat sommige "logische" dingen uit ons westers en menselijk gezichtspunt niet altijd het juiste is.

Laurenzo
28-03-2010, 23:36
Leuke test waarbij je omwille de nieuwsgierigheid 50 vogels laat verdorsten. Nog een enkele kanttekening; het lijkt me niet zinvol om je zebravink 400 dagen zonder water te laten zitten. Ik schat dat het beestje dan inmiddels is vergaan tot stof. Sowieso iedere dag fris water geven is een must.

Groet,

Rob.

IK deed die test niet, wetenschappers deden die test. Ik ben geen wetenschapper, ik ben een ingenieur. Zoals bij elke test, neem aan voor waar wat je het beste past. Ik deelde enkel de bestaan van de test mee, niets meer en ook niets minder.

Geloof je dat zelf??

Ik las de wetenschappelijke testresultaten, dus ja, ik geloof die test. Zo kan je aan alles gaan twijfelen, weet je... sceptici twijfelden ook aan het feit dat Neil Armstrong als eerste mens een voet op de maan zette. Men dacht ook aan een enscenering in één of andere Amerikaanse filmstudio. Animal, alles wat jij niet las of niet van hoorde, is sowieso niet waar, dat weet ik al en zal ik ook verder negeren :D. Btw, de bouw van mijn draadkooien schiet lekker op :D.

Ik herinner me ook zo'n proef. Ik weet niet meer wat het voer ze kregen.
Vergeet niet dat zebravinken nomaden van het droge gebied zijn. Daartoe scheppen ze ook niet het water maar zuigen ze het op.

Overigens zijn er wel meer vogels die niet vaak drinken en het veelal uit hun voeding halen(vaak een schonere bron dan water uit een poel oid)

Dit is geen oproep om vogels geen water te geven maar wel om ook aan te geven dat sommige "logische" dingen uit ons westers en menselijk gezichtspunt niet altijd het juiste is.

Ben blij dat er toch één iemand is die blijkbaar van die test heeft gehoord of gelezen. Tevens treed ik Zwartkopje (en RobK) bij dat het géén oproep is om vogels niet van drinkwater te voorzien.

Josly
29-03-2010, 22:48
hallo,
zebravink is de ideale vogel voor onderzoeken,
dit onderzoek ( 2004 ) werd toegepast op in het wild levende zebravinken, een van de sterkste vogels wat ziekten aangaat, en helemaal niet te vergelijken met deze die wij kennen, ( tt vogels een van de zwakste )
de zebravinken kregen maandenlang geen drinkwater, enkel zaad en groenvoer,
de vogels zagen er goed uit, wilden niet kweken en schakelden als het ware een rustperiode in om zo weinig mogelijk vocht te verliezen,
zebravinken in het wild drinken niet zoals de meeste vogels, ( kop meermaals naar achter ) ze steken hun snavel in het water en zuigen het op

kimmm
03-04-2010, 10:11
Halloooooooooooooooooooooooo waar zijn we mee bezig? Men weigert pertinent een goed en uitvoerig gebruikt en bewezen medicijn te geven aan de vogels omdat ze er van dood gaan????????????????
Maar experimenteren met bleekwater kan dan weer wel???
Het is een fabeltje dat vogels dood gaan van esb en andere middelen. Vogels gaan WEL dood van coccidiose, lancesterella ed.

Heb al van veel Spanjaarden gehoord dat ze moeilijkheden hebben met het in leven houden van putters omdat het chloorgehalte in hun leidingwater veel te hoog is... En hier willen ze er dan nog aan toe voegen?

Heb al gehoord van chloorgebruik bij kippen maar siervogels????

Als dit onderwerp niet zo serieus was moest ik er eens goed mee lachen.

Antoni Hopmann
03-04-2010, 21:09
Experimenteren met bleekwater (Javel dacht ik voor de Belgen) hoeft helemaal niet.
Is in het verleden al gedaan. 3 druppels op 1 liter water voor ontsmetting.

lambert46518
03-04-2010, 21:17
niemand is bezig met experimenteren door gloor in het water te doen, ikzelf doe het al jaren en gebruik totaal geen andere medicijnen en mijn vogels zijn kern gezond