Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Glansspreeuw

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Glansspreeuw

    Ik weet niet precies hoe de vogel nou echt heet, want overal zie ik dezelfde vogel, maar dan met een andere naam. Ik begin behoorlijk in de war te raken. Is het nou purper glansspreeuw, blauwoor glansspreeuw, groene glansspreeuw, blauwe glansspreeuw of gewoon glansspreeuw?
    Hoe heet de vogel precies? En wat is de latijnse naam?
    Ik heb deze foto van google geplukt omdat ik zelf nog geen foto heb kunnen maken.


    Ook wilde ik vragen, hoe maak je dergelijke vogel tam? Ik had gelezen dat spreeuwen best tam te maken zijn, maar hoe te doen kan ik nergens vinden.
    Je kan een glansspreeuw ook gewoon los in huis houden toch? Met een open kooi kan hij gewoon los door het huis vliegen en zal naar zijn kooi terugkeren voor zijn behoeftes. Je moet 'm wel eerst 2 weken in die kooi houden, zodat hij weet dat daar z'n voedsel is. Dat is tenminste wat ik begrepen heb.

  • #2
    Ik denk dat dit een blauwoor glansspreeuw is, een Lamprotornis chloropterus. De Wetenschappelijke naam is eigenlijk de enige betrouwbare naam, veel vogels hebben een hoop fantasienamen in diverse talen.

    Een glansspreeuw los in huis zou ik je beslist afraden. Alle spreeuwachtige hebben dunne ontlasting die bovendien ook nog uitbijt op veel meubelstoffen.
    Daarnaast is de kans bijzonder groot dat hij tegen een ruit vliegt binnen als een spreeuw- of lijsterachtige buiten in de buurt komt.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Daarnaast zijn glansspreeuwen eigenlijk niet van hetzelfde type als de spreeuwen die je snel tam maakt. Glansspreeuwen zijn vrij zenuwachtig, poepen inderdaad alles onder en worden zeker nooit zindelijk. Volgens mij zijn die verhalen over zindelijke vogels uit mensen hun duimen ontstaan Als je binnen een vogel wil laten vliegen, neem dan een kanarie of een parkiet. Dat gaat prima. Maar een glansspreeuw knalt tegen je raam, schijt stralen poep op je muren en meubels en is totaal niet tam

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Marx
        Volgens mij zijn die verhalen over zindelijke vogels uit mensen hun duimen ontstaan
        Niet altijd hoor, ik heb zelf een zindelijk vogeltje gehad, maar dat was een forpusje en dat is natuurlijk wel heel wat anders dan een spreeuw
        Ik had het haar niet geleerd, maar ze deed het gewoon uit zichzelf altijd in/op de kooi. Erg handig. Zoiets komt volgens mij wel maar heeeeeel weinig voor.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
          Niet altijd hoor, ik heb zelf een zindelijk vogeltje gehad, maar dat was een forpusje en dat is natuurlijk wel heel wat anders dan een spreeuw
          Ik had het haar niet geleerd, maar ze deed het gewoon uit zichzelf altijd in/op de kooi. Erg handig. Zoiets komt volgens mij wel maar heeeeeel weinig voor.
          Zat ze daar niet toevallig heel vaak? Een vogel heeft nl totaal geen reden om zindelijk te zijn. Het zit helemaal niet in het systeem. En als ze al zindelijk zijn dan poepen ze dus niet op hun nest maar juist weg van de kooi

          Opmerking


          • #6
            Maar ik hoef helemaal geen zindelijke vogel. Ik wil 'm gewoon tam kunnen maken en 'm veel horen lawaai maken.

            Ik hou absoluut niet van parkieten, of iets wat daarop lijkt. Het enige met een kromme snavel wat ik mooi vind is een hyacinth ara, maar die vind ik voor nu nog iets te prijzig.
            Ik heb ook een rode kanarie waar ik erg veel plezier aan beleef, maar ik wilde er graag een insecteneter bij. Het liefst iets dat een beetje brutaal, driftig en luidruchtig is, maar wel lief voor mij. Ik vind het prima als het niet kindvriendelijk is, of veel verzorging nodig heeft.
            Ik heb een glansspreeuw uitgekozen omdat ik me erg tot deze vogel aangetrokken voel. Ik heb er 13 jaar geleden voor het eerst een gezien, en kon het sindsdien niet meer uit m'n hoofd krijgen. Het is de mooiste vogel die ik ooit heb gezien.
            Nu heb ik er sinds een week een, en hij heet koburu. Hij krast af en toe, en ik vind het prachtig. Ook maakt ie een beetje fluitgeluidjes, als antwoord op de kanarie, maar best weinig alsnog. Vandaag was hij voor het eerst los in huis, ik vond de poepjes wel meevallen. Het was een stuk minder als in z'n kooi, en hij leek meer ontspannen. Ik woon split level, dus hij kan best wel hoog vliegen, ik vindt het een mooi gezicht. Hij wordt steeds minder nerveus als ik in de buurt ben, maar hij schreeuwt wel verontwaardigd als ik 'm eruit haal. Het is best grappig om te zien hoe hij kwaadaardig m'n vingers probeert te molestreren, omdat ik eerst wil wachten tot ie rustig is voordat ik 'm laat vliegen, ik vind het schattig. Zo schattig hoe driftig hij is.
            Ik heb niet veel ervaring met vogels, maar ik wilde geen vogel in huis nemen die me niet aanstaat, dus heb ik meteen maar de vogel genomen die ik altijd al wilde.
            Wat kan ik doen om z'n vertrouwen in mij te bevorderen?
            Kan ik er nog een bijnemen, wel in een apart verblijf, maar kunnen ze dan tegelijkertijd door het huis vliegen? Een amethist glansspreeuw erbij lijkt me ook wel leuk. Kan dat?

            Tot nu toe krijgt hij het volgende te eten:
            Universeel voer
            appel
            gewelde pruimen
            ananas
            aarbei
            kiwi
            banaan
            meelwormen
            wasmotlarfjes
            moriowormen

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door egeltje
              Maar ik hoef helemaal geen zindelijke vogel.
              Je begon er zelf over:

              Oorspronkelijk geplaatst door egeltje
              Met een open kooi kan hij gewoon los door het huis vliegen en zal naar zijn kooi terugkeren voor zijn behoeftes.
              Leuk dat het goed gaat. Hoe kom je aan die vogel? Is hij geringd? Want als dit een wilde vogel is geweest krijg je die nooit tam. Als hij jong en geringd is zou het kunnen maar ik betwijfel het sterk.

              Opmerking


              • #8
                Zo schattig hoe driftig hij is.
                Dat is pure doodsangst, daar kan ik toch niets schattigs in zien.

                Zo'n vogel moet je echt niet vastpakken, dat levert zoveel stress en angst op dat hij er zelfs acuut dood aan kan gaan. Het zal niet de eerste insecteneter zijn die zo het loodje legt.

                Als ie los mag, zet gewoon het deurtje open en laat hem zelf kiezen of hij er in en uit wil. Er in lokken lukt na een tijdje wel met een lekker haphe in de kooi.

                Niet onaardig bedoeld, maar probeer de vogel vogel te laten zijn en maak er geen speelgoedbeest van.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                  Je begon er zelf over:



                  Leuk dat het goed gaat. Hoe kom je aan die vogel? Is hij geringd? Want als dit een wilde vogel is geweest krijg je die nooit tam. Als hij jong en geringd is zou het kunnen maar ik betwijfel het sterk.
                  Ik heb het blijkbaar verkeerd geformuleerd, sorry. Met behoeftes bedoelde ik eten, drinken, badderen. Volgens mij doen ze poepen niet bewust, dus zag ik het ook niet als een behoefte.
                  Hij is geringd, hij heeft een paars ringetje, dus hij zou nog niet zo oud zijn.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                    Dat is pure doodsangst, daar kan ik toch niets schattigs in zien.

                    Zo'n vogel moet je echt niet vastpakken, dat levert zoveel stress en angst op dat hij er zelfs acuut dood aan kan gaan. Het zal niet de eerste insecteneter zijn die zo het loodje legt.

                    Als ie los mag, zet gewoon het deurtje open en laat hem zelf kiezen of hij er in en uit wil. Er in lokken lukt na een tijdje wel met een lekker haphe in de kooi.

                    Niet onaardig bedoeld, maar probeer de vogel vogel te laten zijn en maak er geen speelgoedbeest van.
                    Ik moet 'm soms wel vastpakken om 'm even eruit te laten als ik de bodem verschoon en elke dag als ik het eten en drinken ververs. Ook als ie z'n kooi weer in moet omdat ik van huis ga. Ik ken 'm nog niet zo goed dus ik laat 'm liever niet los vliegen als ik niet thuis ben. Van nu af aan laat ik het deurtje dan maar gewoon open, als ik thuis ben. Ik werk thuis dus dat is vaak genoeg.
                    Is hij slim genoeg om doosjes met insecten open te maken, moet ik die opbergen? Zijn het uberhaubt intellegente vogels? Welke aanpassingen zal ik nog meer moeten maken om het huis veilig voor 'm te maken?
                    En kan er een andere vogel bij als ie los is?
                    Ik heb ook een kanarie, maar die gaat nooit eruit. Welke vogel kan ik gerust tegelijkertijd met hem eruit laten?
                    Zijn er trouwens dingen die hij absoluut niet mag hebben?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                      Ik denk dat dit een blauwoor glansspreeuw is, een Lamprotornis chloropterus.
                      Nu lees ik net dat het ook een lamprotornis elisabeth kan zijn omdat ie gele oogjes heeft.
                      Elders was het weer lamprotornis purpureus.
                      Arg, alsof de nederlandse benamingen niet uiteenlopend genoeg zijn, dan heb je in de latijnse namen ook al geen zekerheid.
                      Wat is het nou?

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                        Zat ze daar niet toevallig heel vaak? Een vogel heeft nl totaal geen reden om zindelijk te zijn. Het zit helemaal niet in het systeem. En als ze al zindelijk zijn dan poepen ze dus niet op hun nest maar juist weg van de kooi
                        Sorry dat ik een beetje off-topic ga, maar ik wilde hier graag nog even op antwoorden.
                        Nee, ze zat meestal op mijn schouder of het bureau/computer. Ik had haar kooi vrijwel de hele dag open staan (als ik thuis was) en ze had geen maatje, dus ik was haar enige gezelschap. Het viel echt op dat ze uit zichzelf even terug ging naar de kooi, poepte, en weer terug op mijn schouder vloog. Het hoe/waarom snap ik ook niet.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Tori no Hime
                          Sorry dat ik een beetje off-topic ga, maar ik wilde hier graag nog even op antwoorden.
                          Nee, ze zat meestal op mijn schouder of het bureau/computer. Ik had haar kooi vrijwel de hele dag open staan (als ik thuis was) en ze had geen maatje, dus ik was haar enige gezelschap. Het viel echt op dat ze uit zichzelf even terug ging naar de kooi, poepte, en weer terug op mijn schouder vloog. Het hoe/waarom snap ik ook niet.
                          Soms doen vogels graag hun baasje na, het zou ook kunnen dat ze je daarin wilde nadoen.
                          Mijn grootouders hadden vroeger een beo die speciaal naar de wc ging om poepgeluidjes te maken... Maar dan wel knetterhard zodat iedereen kon meegenieten.

                          Die vogel scheen echt irritant te zijn. Tijdens de kolonisatie zong ie japanse militairliedjes, en tijdens de jappentijd begon ie het wilhelmus te zingen.

                          Opmerking

                          Working...
                          X