PDA

Bekijk Volledige Versie : konijn met vogels

rik vonk
04-03-2010, 20:35
hallo,ik ben rik
ik heb 4 roodruggen,4valkparkieten,5 zebravinken en een konijn onderin
het probleem is dat er in een konijn bepaalde stoffen in zitten waar vogels niet tegen kunnen
vooral als de vogels gaan broeden zegt mijn vader
mijn vraag is dus kan ik het konijn laten zitten of moet hij weg help mij alsjeblieft groetjes rik vonk

Antoni Hopmann
04-03-2010, 22:20
hallo,ik ben rik
ik heb 4 roodruggen,4valkparkieten,5 zebravinken en een konijn onderin
het probleem is dat er in een konijn bepaalde stoffen in zitten waar vogels niet tegen kunnen
vooral als de vogels gaan broeden zegt mijn vader
mijn vraag is dus kan ik het konijn laten zitten of moet hij weg help mij alsjeblieft groetjes rik vonk

Rik, dat konijn gewoon in een apart hok zetten. Lekker vetmesten.Ook kruiden geven.

Ton Koek
05-03-2010, 00:34
Een konijn (of cavia) kan prima bij de vogesl gehouden worden, alleen als er jonge vogels uitvliegen die op de grond komen wil het nog wel eens problemen geven. Dat verschlt per konijn, bij de een gaat dat prima, bij de ander gaat dat mis.
Je kan met gaas een deel afschermen op het moment dat er jonge vogels uitvliegen, dan geeft het geen problemen.

frank4
05-03-2010, 02:11
Ik heb hier ooit horen vertelllen door een duivenmelker dat konijnen vol met coccidiose zaten.
Zou het eens even vragen aan een dierenarts.
http://www.club.konijnen.be/menuziekten/coccidiose.htm

even gegoegelt

Frank4

Peter1977
05-03-2010, 08:36
coccidiose komt ook bij vogels voor. Dat is niet specifiek voor konijnen. hygiene is belangrijker. Een vriend van ons heeft al jaren in het jeugdverblijf van de vogels een konijn lopen. nog nooit misgegaan.

Ton Koek
05-03-2010, 10:18
Ik heb hier ooit horen vertelllen door een duivenmelker ....Dat vind ik niet echt een objectieve graadmeter eerlijk gezegd. De meeste hedendaagse duivenhouders denken dat je geen duiven kan houden zonder uitgebreide medicijnkast.

Inderdaad is gebrekkige hygiène veel vaker de oorzaak van een coocidiosebesmetting, de mens is de eerste bron.

Zolang het konijn de vogels niet al te interessant vindt, kan het goed samen gaan.

frank4
05-03-2010, 11:10
Raar dat jullie niet eens op die link loeren
Daar staat dat konijnen coccidiose kunnen hebben en ja vogeltjes lopen nu eenmaal ook eens op de grond.
Het advies was dan ook eens even navragen bij een dierenarts?

DAt vogeltjes het kunnen krijgen JA wist ik darom dat ik dit zo aangaf
Ik heb de wijsheid niet in pacht deel alleen m'n gedachten

En hoeveel van duivenafgeleide medicijnen en produkten gebruiken we bij onze vogeltjes??
BIJNA alles dus

Frank4

Marx
05-03-2010, 12:31
Hoi Frank, niet iedereen gebruikt medicijnen bij zijn vogels. Als je vogels perfect verzorgd worden ze meestal ook niet snel ziek. Ik heb wel een keer een kuurtje gebruikt bij mijn putters omdat me dat geadviseerd werd. Inderdaad, niks verloren. Maar de medicijnen bij duiven zijn meestal net zo onnodig als die bij volierevogels. Ik geef mijn duiven dus nooit iets en ze zijn ook nooit ziek. ;)

RobK
05-03-2010, 12:51
Na heel veel jaartjes vogels houden kan ik niet zeggen dat ik ooit de combinatie vogel / konijn in 1 hok heb gehad. Ook niet zal gaan doen. Ik zou het zeker ook geen kind aanraden, al was het alleen maar om teleurstellingen (zoals een dood zebravinkje of zo) te voorkomen. De combinatie kromsnavel / zebravink en of kanarie vind ik eigenlijk al niks, maar dat zal dan wel weer aan mij liggen.

Konijn in het konijnenhok, vogels in de voliére.

Groet,

Rob.

Ton Koek
05-03-2010, 14:18
Nog even over de coccidiose dan, ik vond dit wel een interessante regel:

Coccidiose wordt veroorzaakt door protozoën van de familie Eimeria. Deze microscopisch kleine, eencellige wezentjes zijn zeer gastheerspecifiek, wat inhoudt dat ze niet overgaan op andere diersoorten

Bron: www.kippenforum.nl/ (http://www.kippenforum.nl/)

Animal
05-03-2010, 20:39
Zeker een 10 jaar een volliere gehad ,met daar in valkparkieten ,grasparkieten ,rijstvogels ,splendit parkieten en purper glansspreeuwen.,een merel en een roodborstje. (de parkieten en rijstvogels kweekte vollop)
Op de bodem liepen 2 cavia's en 2 dwergkonijntjes.
Ze deelde ook het nachthok.

Nog nooit problemen of ziekte's gehad.
Gebruikte ook geen speciale middelen ,alleen eens in de week gezasept door het drink/bad water.

casehulsebosch
06-03-2010, 02:09
Ben het met RobK eens. Mijn vader zei vroeger altijd: Brood haal je bij de bakker en vlees bij de slager. Toendertijd noemden ze het branch vervaging. En zo zit het met vogels naar mijn bescheiden mening ook. Groet, Kees, Nieuw Zeeland

monique73
06-03-2010, 19:32
Nou hier loopt het konijn ook al jaren bij de vogels, nooit geen problemen
gehad. De putters, kanarie en de goudvinken springen haar zelfs op de rug
om vacht te plukken voor hun nesten. Ook zitten ze samen in het nachthok
omdat het konijn daar zijn hooi eet en de vogels het halen voor hun nesten.

Eten doen ze ook vaak samen op de grond konijn is gek op vogelzaad, wat
naar beneden is gevallen. Vogels hebben een eigen waterval waar het konijn
niet bij kan, maar ze wassen zich maar al te graag in de waterbak van het
konijn.

Konijn is zindelijk heeft een konijnentoilet (gewoon grote ijzere bak).
Maar de vogels vinden het eerlijk om erin te vroeten.

Brood, vlees, groente haal je tenslotte tegenwoordig ook bij de supermarkt.

De vraag was dan ook....of het kon........ Dus.... het kan wel :)
en of iemand het nou wel of niet normaal vind je moet gewoon doen wat
jezelf leuk vind.;)

ps en er is hier geen enkel dier die een kuur of medicijn krijgt.