Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nestkast-kuiltje van welk materiaal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Nestkast-kuiltje van welk materiaal?

    (voordeel is dat het gemakkelijk schoon te maken is, nadeel is dat het misschien snel afkoelt??)
    2) Mengsel van houtsnippers en behangers-plaksel stevig op elkaar gedrukt (voordeel is dat het door de vogels zelf gemakkelijk aan te passen is wat misschien de broeddrift extra aanwakkerd, nadeel is dat er misschien snel bloedluis ofzo in komt?)
    3) Stuk (zacht) hout (maar welke soort dan?)

    Graag jullie voors- en tegens

  • #2
    Gewoon een laagje hemperade indoen. Dat werkte hier altijd het beste. Dat is droog, stoft niet en de eitjes rollen nergens heen. De poppen kunnen ook vaak erg goed met de eieren omgaan. Rollen ze zo weer terug bij de rest als er maar een laagje rommel ligt. Kun je meteen de nestkast eens in de week even verschonen. Leegkiepen, nieuwe hemperade en klaar

    Verder kan je als het erg droog is veilig een pufje met de plantenspuit geven zonder dat je meteen schimmel krijgt.

    Opmerking


    • #3
      Er zijn van die 'legkuiltjes' te koop. (Ik denk bij jou in de buurt, Wytze Kloosterman in Lutkepost) Zelf maken kan natuurlijk ook. Stukje duims vurenhout van dezelfde maat als de bodem van het blok nemen en met een rond beiteltje een kommetje gutsen. Even schuren en klaar is K... eh Tori.
      Lukt dat niet, neem dan een stukte 9 mm berkenplaat en boor er een gat in van ong. 5-6 cm doorsnee. De randjes van het gat zo schuren dat het ongeveer 30 graden afloopt. Met een paar kleine spijkertjes vastzetten op de bodem.
      Succes!

      Hans.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        Bedankt!
        Ik laat mijn vriend knutselen, dat is veiliger (ik kan wel helpen met schuren )

        Die hemperade, is dat niet te los van structuur? Want we hadden vorige zomer gewoon een dikke laag houtkrullen erin, maar dat werd er voor een deel uitgegooid en de (onbevruchte) eitjes rolden toch naar de zijkanten. Of moet je het sowieso een beetje natspuiten zodat het meer aan elkaar plakt?

        Opmerking


        • #5
          Het is gelukt!
          We hebben blokjes hout van zo'n 3 cm dik op maat gemaakt en daar een kuiltje in gemaakt (mijn vriend eerst heel grof met een kettingzaag, haha, daarna heb ik het heel mooi glad geschuurd). We hebben er toch nog wat houtkrullen bij in gegooid en tot nu toe hebben ze die netjes laten liggen.

          Ik ben benieuwd!! Ze slapen er 's nachts in, maar ze twijfelen nog over welke kast het beste is (ze hebben de keuze tussen 3 nestblokken, eentje in het binnenhok en twee buiten) dus ze slapen nog niet steeds in hetzelfde blok.

          Opmerking


          • #6
            Ik stop altijd een flinke handvol kokosvezel in het broedblok. Je zult er versteld van staan wat de Catharina's daarvan een mooi bolvormig nest maken. Een uitgeholde bodem is dan niet nodig.
            Succes

            Opmerking

            Working...
            X