Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hybride man / vrouw vruchtbaar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hybride man / vrouw vruchtbaar ?

    Is een hybride man uit putter x kanarie altijd vruchtbaar ?
    En een hybride pop uit putter x kanarie altijd onvruchtbaar ?

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door John10
    Is een hybride man uit putter x kanarie altijd vruchtbaar ?
    En een hybride pop uit putter x kanarie altijd onvruchtbaar ?
    Volgens mij zijn die hybrides juist niet vruchtbaar. Dus ook de putterman x kanariepop niet.

    Opmerking


    • #3
      Voor zover ik weet zijn beide onvruchtbaar,het schijnt 1 op de 1000000 of zo maar ik weet niet beter dan onvruchtbaar.
      Kapoetsensijs xkanarie is wel vruchtbaar kan zelfs tot f4 of f5.
      Maar er zullen nog wel meer reacties komen.
      Mvg,
      kingfisher
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
        Voor zover ik weet zijn beide onvruchtbaar,het schijnt 1 op de 1000000 of zo maar ik weet niet beter dan onvruchtbaar.
        Kapoetsensijs xkanarie is wel vruchtbaar kan zelfs tot f4 of f5.
        Maar er zullen nog wel meer reacties komen.
        Mvg,
        kingfisher
        Hoe werkt dat met f4 en die f5 ?

        Wilt dit zeggen dat dus de ouders f1 en f2 zijn en dan die jongen f3 en f4 ?
        En zo verder?

        Groetjes

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bert3660
          Hoe werkt dat met f4 en die f5 ?

          Wilt dit zeggen dat dus de ouders f1 en f2 zijn en dan die jongen f3 en f4 ?
          En zo verder?

          Groetjes
          Nee Bert, kapoetsensijsx kanarie,de jongen daaruit zijn f1 kweek je hiermee weer verder(wel onverwant) dan heb je f2 en zo verder.
          Het precieze weet ik er niet van,er zijn kwekers die er meer van weten dan ik dus als ik het fout zeg komen er wel reacties.
          Moet ook eerlijk zeggen dat ik het nut er niet van in ziet want uiteindelijk zit je weer op een volle kanarie volgens mij maar goed.
          Het is vroeger gedaan om de rode kleur in de kanarie te brengen maar dat kunnen de kleurkanarie kwekers beter vertellen.
          Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
          Mvg,
          kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
            Nee Bert, kapoetsensijsx kanarie,de jongen daaruit zijn f1 kweek je hiermee weer verder(wel onverwant) dan heb je f2 en zo verder.
            Het precieze weet ik er niet van,er zijn kwekers die er meer van weten dan ik dus als ik het fout zeg komen er wel reacties.
            Moet ook eerlijk zeggen dat ik het nut er niet van in ziet want uiteindelijk zit je weer op een volle kanarie volgens mij maar goed.
            Het is vroeger gedaan om de rode kleur in de kanarie te brengen maar dat kunnen de kleurkanarie kwekers beter vertellen.
            Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
            Mvg,
            kingfisher
            Zolang je kruisingen onderling paart blijven ze altijd 50-50 vogels. Als je kruisingen terug op kanaries zet en daarmee doorgaat zal je pas de kapoets verliezen in die kweek en op bijna pure kanaries uitkomen

            Opmerking


            • #7
              raar altijd gemeend dat F2 de koppelijn F1xF1 is


              F3 de koppeling F2xF2

              F4 de koppeling F3X F3


              Enz Enz


              Frank4

              Opmerking


              • #8
                De vogel uit kapoets x kanarie is de f1.Als je deze f1 weer op een kanarie zet krijg je f2 .zet je een f2 man op een kanarie krijg je f3.Je blijft dus steeds kanariepoppen gebruiken.

                groeten eddie

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door medaar
                  niet vruchtbaar.. is kan x putter of putterx kanarie. medaar
                  hier ben ik het niet mee eens.

                  heeft iemand al eens geprobeerd met b.v. 20 koppels kanarieputtermannen x kanariepoppen te kweken, maar niet 1 jaar, meerdere jaren achter elkaar.

                  als zo'n kweekprogramma wordt opgezet, en er komen dan geen jongen kun je eigenlijk wel stellen dat de kanarieputterman onvruchtbaar is, maar om zomaar te schreeuwen onvruchtbaar slaat nergens op.( geef dan minstens een reden)


                  ook gaan er stemmen op dat de rode kanarie en mozaikkanarie niet afkomstig is van de kapoetsensijs, reden; na f5 zijn er geen nakomelingen meer gekweekt en zo zijn de bedenkingen onstaan.


                  (oei,oei, ik steek mij weer in een wespennest )
                  www.fretteren.eu

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                    hier ben ik het niet mee eens.

                    heeft iemand al eens geprobeerd met b.v. 20 koppels kanarieputtermannen x kanariepoppen te kweken, maar niet 1 jaar, meerdere jaren achter elkaar.

                    als zo'n kweekprogramma wordt opgezet, en er komen dan geen jongen kun je eigenlijk wel stellen dat de kanarieputterman onvruchtbaar is, maar om zomaar te schreeuwen onvruchtbaar slaat nergens op.( geef dan minstens een reden)


                    ook gaan er stemmen op dat de rode kanarie en mozaikkanarie niet afkomstig is van de kapoetsensijs, reden; na f5 zijn er geen nakomelingen meer gekweekt en zo zijn de bedenkingen onstaan.


                    (oei,oei, ik steek mij weer in een wespennest )
                    Klopt, dit staat trouwens ook vermeld in het boek "kruisingen kweken en tentoonstellen" van als ik me niet vergis Alois van Mingeroet?

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                      Zolang je kruisingen onderling paart blijven ze altijd 50-50 vogels. Als je kruisingen terug op kanaries zet en daarmee doorgaat zal je pas de kapoets verliezen in die kweek en op bijna pure kanaries uitkomen
                      Ik weet niet zeker of dit wel helemaal waar is Marx. Theoretisch zouden bij de kweek met 2 kruisingen de kapoetseneigenschappen van de ene hybride kunnen koppelen aan de kapoetseneigenschappen van de andere hybride zodat na 1 generatie een op het oog zuivere kapoetsensijs zou kunnen verschijnen.
                      Mij lijkt dat de uitkomst bij een dergelijke kruising een gevarieerd beeld zal laten zien. Dus vogels die het midden houden tussen beide soorten en individuen die meer weg lijken te hebben van een kanarie of juist weer van een kapoetsensijs. Zo zou je op die manier ook een kanarie kunnen fokken die de tekening en precieze kleurverdeling heeft van een kapoetsensijs.

                      Om bovenstaand verhaal nog wat te verduidelijken:
                      Ook bij mensen zie je iets vergelijkbaars.Twee donkere halfbloeden die een volkomen blank kind krijgen. Hierbij "koppelen" de blanke genen. De zusjes of broertjes van een dergelijk kind kunnen soms heel donker zijn of een kleur tussen zwart en blank in hebben.

                      Overigens sluit ik mij bij Naruch aan en denk ik ook dat de rode kanarie niet afstamt van de kapoetsen sijs...

                      Opmerking


                      • #12
                        [QUOTE=naruch;84512])


                        ook gaan er stemmen op dat de rode kanarie en mozaikkanarie niet afkomstig is van de kapoetsensijs, reden; na f5 zijn er geen nakomelingen meer gekweekt en zo zijn de bedenkingen onstaan.


                        Kijk weer wat geleerd ,maar waar komen die rode en mozaiken wel vandaan? Hoe zit dan dan in elkaar of gaan we dan te ver offtopic?
                        mvg,
                        kingfisher
                        Mvg,
                        Kingfisher.

                        Opmerking


                        • #13
                          [QUOTE=kingfisher;84525]
                          Oorspronkelijk geplaatst door naruch
                          )


                          ook gaan er stemmen op dat de rode kanarie en mozaikkanarie niet afkomstig is van de kapoetsensijs, reden; na f5 zijn er geen nakomelingen meer gekweekt en zo zijn de bedenkingen onstaan.


                          Kijk weer wat geleerd ,maar waar komen die rode en mozaiken wel vandaan? Hoe zit dan dan in elkaar of gaan we dan te ver offtopic?
                          mvg,
                          kingfisher

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Robin
                            Ik weet niet zeker of dit wel helemaal waar is Marx. Theoretisch zouden bij de kweek met 2 kruisingen de kapoetseneigenschappen van de ene hybride kunnen koppelen aan de kapoetseneigenschappen van de andere hybride zodat na 1 generatie een op het oog zuivere kapoetsensijs zou kunnen verschijnen.
                            Mij lijkt dat de uitkomst bij een dergelijke kruising een gevarieerd beeld zal laten zien. Dus vogels die het midden houden tussen beide soorten en individuen die meer weg lijken te hebben van een kanarie of juist weer van een kapoetsensijs. Zo zou je op die manier ook een kanarie kunnen fokken die de tekening en precieze kleurverdeling heeft van een kapoetsensijs.

                            Om bovenstaand verhaal nog wat te verduidelijken:
                            Ook bij mensen zie je iets vergelijkbaars.Twee donkere halfbloeden die een volkomen blank kind krijgen. Hierbij "koppelen" de blanke genen. De zusjes of broertjes van een dergelijk kind kunnen soms heel donker zijn of een kleur tussen zwart en blank in hebben.

                            Overigens sluit ik mij bij Naruch aan en denk ik ook dat de rode kanarie niet afstamt van de kapoetsen sijs...
                            Dat klopt natuurlijk wel, maar dat is de kansberekening in die kruisingen. Gemiddeld hou je vogels die 50-50 zijn al lijken ze van buiten 100% op een kanarie. Ik reageerde op de woorden dat als je F1 x F1 doet en zo voort je uiteindelijk bij een kanarie zou uitkomen. Dan kan je in theorie net zo goed bij een kapoetsensijs uitkomen. Als dat zo is gaat het gemiddelde liggen tussen deze twee aangezien het ene uiterste 100% kapoets is in theorie en het andere uiterste 100% kanarie in theorie. De kans op een 100% kanarie uit twee hybriden is vrijwel onmogelijk. Een kanarie heeft geloof ik ongeveer 20 chromosomen. Vanaf de eerste neemt de kans met 50% af dat de tweede ook van de kanarie komt bij de vorming van de geslachtscellen. Dus 1 x 0,5 x 0,5 x 0,5 x 0,5 etc = 0,000001 Dus vrijwel onmogelijk. Dat moet dan ook nog eens in de andere ouder gebeuren. Dus in de praktijk alleen mogelijk als je miljoenen F1 kruisingen maakt. Richting de volledige kapoets geldt precies hetzelfde. Als je alle jongen gemiddeld bekijkt blijf je dus op 50-50 dieren uitkomen met uitschieters naar de kapoets en naar de kanarie. Volledig lijkend op een kanarie of kapoets lijkt mij onmogelijk.

                            Opmerking


                            • #15
                              Wat ik niet begrijp is waarom de rode kanarie niet van de kapoets af kan stammen. Als je de F1 tegen een kanarie zet dan is die drager van dat rood. Dan kruis je die 75% kanaries onderling en krijg je weer je rood in een 75% kanarie. Die kruis je met zuivere gele kanaries en dan zitten er in theorie weer allemaal dragers van dat rood in. Als je constant bloed ververst met de gele kanarie en dan die jongen weer onderling kruist om het rood weer terug te krijgen kun je het kanariebloed verhogen tot vrijwel 100% met behoud van de rode kleur. Dan gaat het stoppen van de vruchtbaarheid bij de F5 ook niet meer op omdat je steeds pure kanaries gebruikt en geen bastaarden om bloed mee te verversen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X