PDA

Bekijk Volledige Versie : misterieuze vogelsterfte

Peter1977
14-02-2010, 18:45
Wie kan ons helpen.

We hebben er net op staan te kijken hoe plotseling een grasparkiet sterft, dit is het 3e geval in twee weken. De andere twee parkieten vonden we ┤s ochtends dood in de vlucht.
Nu net een half uur geleden zien we hoe een gezond mannetje met drie jongen in het nest, opvliegt, stuiptrekkingen heeft en dood neer valt. Misschien is dit ook met de andere twee vogels gebeurt. Er zit nog een parkiet die verlammingsverschijnselen vertoont en een jong in het blok lijkt dit ook te hebben. Het is bijna wachten op de volgende.

We zullen morgen de dode parkiet naar de dierenarts brengen voor onderzoek. Maar we zijn heel erg bang voor de andere vogels die we in twee andere verblijven hebben zitten. Dat zijn vooral gouldamadines en turquoisines. Ze zijn niet bij elkaar, maar we lopen wel altijd langs de parkieten omdat die binnen en groot nachthok hebben (in de bijkeuken) en buiten een vlucht.

De andere vogels zijn afgesloten door een deur, die nooit openstaat. En gedeeltelijk vliegen er ook wat vogels buiten in vluchten. Waar moet je vooral opletten om eventuele besmetting te voorkomen?

Wie kan ons zo snel mogelijk duidelijkheid geven of geruststellen.
Wij zijn bang voor een virus of i.d.

andre 44
14-02-2010, 18:54
kunnen de parkieten ergens bij bv planten of hout wat net is geverft

Peter1977
14-02-2010, 19:00
We hebben inderdaad ook al aan stoffen gedacht die niet normaal zijn, maar we hebben niks kunnen bedenken. Wel zijn er nieuwe broedblokken gemaakt, maar daar zitten ze nu al weken in en hebben zelfs jongen. Het is gemaakt van hout wat we altijd al gebruikten. Buiten zijn de takken die erin zitten ook al van afgelopen zomer. Ook geen andere schoonmaakmiddelen gebruikt. Geen ander voer op een beetje eivoer na, wat we geven nu ze jongen hebben. Maar dat eivoer krijgen alle andere vogels ook al heel lang van het zelfde merk.

We zitten ook echt heel hard na te denken. Aangezien we meer dan 200 vogels hebben zitten. De parkieten is van onze dochter, zo erbij.

andre 44
14-02-2010, 19:17
zal ik het zo dan ook niet weten even wachten komen zo wel mensen die michien wel een idee hebben

Peter1977
14-02-2010, 19:18
Wie enig idee heeft... Wij staan nu voor een raadsel.

Morgen de vogel wegbrengen en dan afwachten, maar we willen wel eerder maatregelen nemen. Maar welke?

Henk3
14-02-2010, 19:22
http://www.dierenkliniekgo.nl/dgopages/index.php?option=content&task=view&id=686

http://users.skynet.be/woutvgils/Genezen%20en%20verzorgen%20van%20kanarievogels/Vitamine%20in%20vogelvlucht%206.htm

andre 44
14-02-2010, 19:24
ben ook even aan het zoeken heb je er een kachel in staan

Peter1977
14-02-2010, 19:29
Gewoon CV, het is in de bijkeuken.

http://www.dierenkliniekgo.nl/dgopag...sk=view&id=686

http://users.skynet.be/woutvgils/Gen...vlucht%206.htm

Ik ga even kijken. Ik heb hiervoor ook al vogelziektes bekeken, maar geen symptomen kunnen vinden die hetzelfde zijn. Ze zijn voor het zicht niet ziek. Op die ene na die nu nog leeft, die lijkt evenwichtsstoornissen te hebben . De andere waren niet mager of andere aanwijzingen.

andre 44
14-02-2010, 19:29
hoe zit het met lucht uit de keuken qwa lucht met dampen bv tefal pannen of iets dergelijks

Peter1977
14-02-2010, 19:47
Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan, maar zou dit na jaren ineens schadelijk kunnen zijn? De keuken en bijkeuken zitten naast elkaar met een tussendeur, het fornuis is zo┤n 8 meter ervandaan met afzuigkap natuurlijk.

Peter1977
14-02-2010, 19:49
We hebben nog wel aan stress gedacht, er vliegt de laatste dagen een reiger rond in de buurt, maar daar zou het jong in het blok geen last van kunnen hebben. Die beweegt ook niet zoals je zou kunnen verwachten.

andre 44
14-02-2010, 19:50
tefal pannen zijn dodelijk voor vogels dat geld ook voor andere dampen bv frituur , goemet, en dergelijke ales met een aanbak laag is funest voor vogels

Peter1977
14-02-2010, 19:54
In hoever moet ik me daar zorgen over maken? Wat zijn dan de verschijnselen?

andre 44
14-02-2010, 19:59
ga maar even naar gogele type dode vogels door tefal pannen in en je kan er zat lezen weet niet hoe ik die link hier moet zetten

Peter1977
14-02-2010, 20:05
dat ga ik doen

Marx
14-02-2010, 20:09
Ik heb dat altijd gehoord van die pannen maar nog nooit iets gemerkt. Mijn vogels leven allemaal in huis en ik kweek ook in de woonkamer met open keuken en geen afzuigkap. Zelfs nestjongen laten niets zien van een probleem met Tefal pannen. Laatst een nieuwe gekocht en weer nergens last van.
Ik ken dat verhaal ook maar ik begrijp niet waarom mijn dieren dan nergens last van hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een buitenparkiet ineens om gaat vallen of verlammen door die pannen. Of wel? En heb ik mazzel? :confused:

andre 44
14-02-2010, 20:11
Ik heb dat altijd gehoord van die pannen maar nog nooit iets gemerkt. Mijn vogels leven allemaal in huis en ik kweek ook in de woonkamer met open keuken en geen afzuigkap. Zelfs nestjongen laten niets zien van een probleem met Tefal pannen. Laatst een nieuwe gekocht en weer nergens last van.
Ik ken dat verhaal ook maar ik begrijp niet waarom mijn dieren dan nergens last van hebben. Ik kan me niet voorstellen dat een buitenparkiet ineens om gaat vallen of verlammen door die pannen. Of wel? En heb ik mazzel? :confused:

gee idee maar dat was wat ik kon bedenken en vinden ik hoop dat er nog meer zijn met een oplosing

Animal
14-02-2010, 20:13
Gewoon CV, het is in de bijkeuken.

.

En waar staat de cv ketel ,,toch niet toevallig in de bijkeuken.?

Marx
14-02-2010, 20:22
Koolmonoxide kan ook nog als er een zware ketel draait en alles dicht zit ivm de kou. Dan zou de afvoerpijp verstopt kunnen zitten.
Ik denk echter aan een virus omdat het her en der optreedt in je bestand.

PS Andre, ik heb dat ook altijd gehoord hoor van die pannen. Hier is het niet anders en dan merk ik dus niks.:confused: Ik ga niet zeggen dat het niet klopt want het verhaal doet al jaren de ronde.;)

Peter1977
14-02-2010, 20:28
Ik heb wat opgezocht :Teflon toxicose bij vogels

Teflon toxicose, oftewel Teflon vergiftiging veroorzaakt o.a. longbloedingen bij vogels.
De vogels verdrinken als het ware in het bloed dat zich in de longen ophoopt.
De dood kan snel intreden, binnen het kwartier, maar het kan ook aanzienlijk langer (11 uur) duren. De beginsymptomen van Teflon toxicose zijn: benauwdheid, slaperigheid, co÷rdinatiestoornissen en tenslotte ernstige stuiptrekkingen waarna onherroepelijk de dood volgt.
Bij autopsie van overleden vogels vindt men verder afwijkingen aan de hartspier, zwelling van de lever, long- en hersenbloedingen.
Een medicijn om Teflon toxicose te genezen is er niet. Corticostero´den (bijnierschorshormonen) zoals prednison worden voor dit doel wel ingezet, maar zijn zelden afdoende. Bovendien zijn veel vogels al gestorven voordat ze de praktijk van de dierenarts bereiken.

De symptomen zijn dus precies als hierboven beschreven. We laten de vogel toch morgen onderzoeken, of opsturen voor autopsie. Als het zo zou zijn zal ik toch maatregelen moeten nemen.

En ja, de CV-ketel hangt in de bijkeuken. Nog niet zo lang geleden nagekeken en directe afvoer naar buiten via de afvoerpijp.

Peter1977
14-02-2010, 20:31

De vogels die niet in huis zitten hebben geen problemen, dat willen we zo houden natuurlijk. Maar deze vogels, de grasparkieten zitten deels binnen en deels buiten. Ze kunnen van binnen naar buiten. Nogmaals het ┤nachthok┤ 1 kubieke meter met tralies is in de bijkeuken. Ze kunnen naar buiten via een gat in de muur, daar een vlucht van 3x1x1m.

andre 44
14-02-2010, 20:32
Koolmonoxide kan ook nog als er een zware ketel draait en alles dicht zit ivm de kou. Dan zou de afvoerpijp verstopt kunnen zitten.

PS Andre, ik heb dat ook altijd gehoord hoor van die pannen. Hier is het niet anders en dan merk ik dus niks.:confused: Ik ga niet zeggen dat het niet klopt want het verhaal doet al jaren de ronde.;)

ja dat klopt van dat verhaal maar dacht er aan omdat ze in de bij keuken zitten heb het mischien wel helemaal mis maar denk maar zo niet geschoten is altijd mis

Birdfarm
14-02-2010, 20:33
http://www.poicephalus.nl/indexx.htm

Zoeken op; Teflon toxicose bij vogels.

Waarschuwing voor Teflon vergiftiging.

Greetzzz

Peter1977
14-02-2010, 20:35
http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=1314&st=0&#entry7478

hier heb ik het gevonden

Antoni Hopmann
14-02-2010, 23:00
Van die pannen met Teflon laag is niet echt een verhaal.
Dat is gewoon een feit. Toen die pannen pas op de markt kwamen,zijn er heel wat vogels aan die dampen gestorven, bij kanarieliefhebbers vooral,die
hun broedkooien tegen een wand in de bijkeuken hielden en daar b.v.
een roereitje klaar maakten voor het eivoer.

Josly
15-02-2010, 00:25
google " baby vogels nl gevaarlijk voor vogels
parkietachtige zijn daar gevoelig aan

rob 2
15-02-2010, 20:17
Heb je de goulds al langer je hoort nogal eens dat dat ook problemen geeft in combinatie met andere vogels.

andre 44
15-02-2010, 20:24
ben benieuwt wat er uit gekomen is bij de dieren arts

Peter1977
15-02-2010, 23:05
Heb je de goulds al langer je hoort nogal eens dat dat ook problemen geeft in combinatie met andere vogels.

Ja, al een jaar of zeven, ik heb nog nooit geen problemen gehad met andere vogels erbij. Maar ze zitten totaal gescheiden van de zieke grasparkieten.

De dierenarts heeft de poep nagekeken, die is helemaal schoon. De vogel die gisteren is doodgegaan hebben we ingevroren omdat we gehoord hadden dat dat moest voor sectie. Nu blijkt dat dit juist niet moet als er sectie op verricht wordt naar virussen e.d.
Het is vooral een neurologisch geval omdat ze uitvalverschijnselen hebben. De stuipen.
Dus er kan nu nog geen onderzoek gedaan worden verder. Het is eigenlijk afwachten op de volgende vogel. Er zit nog een vogel die dezelfde symtomen heeft, maar die toch elke keer na een aanval weer opkrabbelt en ┤gewoon┤ op de stok gaat zitten of gaat eten.

De dierenarts heb ik ook nog gevraagd naar het verhaal van de schadelijke dampen. Maar na mijn verhaal vond hij dat dat bijna niet mogelijk zou zijn.

Als er nu nog een vogel sterft dan sturen we die op voor onderzoek naar het lab, met de andere vogel erbij. Nu heeft dat geen zin meer, omdat door de vriezer de benodigde materiaal kapot gevroren is. De organen kunnen ze nog wel nakijken, maar het weefsel niet.

Het is nog steeds een raar verhaal. 3 vallen er zomaar dood neer en de vierde blijft stuiptrekkingen houden, maar gaat niet dood. Als deze niet dood gaat zullen we het nooit weten. Duimen maar dat de rest gespaard blijft.

We zijn heel voorzichtig met de andere verblijven: goed handen wassen, en zorgen dat er verder geen kruisbesmetting kan zijn.

Henk3
16-02-2010, 10:05
http://www.volierevogels.nl/Artikel/Ziekten%20kleine%20parkiet.htm

Peter1977
17-02-2010, 20:44
4e vogel zojuist gestorven na bijna twee dagen steeds stuipen te hebben gehad. Knapte daarna weer op, klom of vloog weer op de stok of ging weer eten. Tot vandaag de aanvallen steeds vaker kwamen. Een jong in het blok is vandaag ook ineens dood gevonden. Gisteren nog goed levendig. Allebei de vogels hadden de bovensnavel in de ondersnavel nadat ze dood waren gegaan.

Nu we deze laatste twee vogels in de koelkast hebben bewaard, gaan we deze op laten sturen naar het laboratorium. Het is heel vreemd allemaal.

Gelukkig lijken de andere verblijven gespaard te blijven.

mirke
17-02-2010, 21:32
gek zeg ja bij gould weet ik dat draai hals ziekte ook voorkomt maar bij grasparkieten weet ik dat zo net niet .
maar ja je zegt zelf goulds zitten niet bij de grasparkieten ik dacht zelf dat grasparkieten sterker en niet zo snel vatbaar zouden zijn voor ziektes .
ik ben toch reuze benieuwd hoe dit gaat lopen wat eruit komt .
hoop zeker voor je dat je vogels bespaard blijven maar als ik dit lees denk ik zelf dat er een ziekte is uitgebrokken .
ik vind het allemaal maar raar .
teveel vogels in voliere stres misschien ???
andere dingen zou ik em niet kunnen bedenken .
houd ons op de hoogte
kwa die tefal pannen ik weeet het niet ben begonnen binnen met vogels te houden en ik heb ales van tefal pannen van gewone braadpan tot wok en er is nog nooit een vogel gestorven en ook ik kweekte binnen en heb een open keuken wel afzuigkap aan natuurlijk

mirke
19-02-2010, 00:34
4e vogel zojuist gestorven na bijna twee dagen steeds stuipen te hebben gehad. Knapte daarna weer op, klom of vloog weer op de stok of ging weer eten. Tot vandaag de aanvallen steeds vaker kwamen. Een jong in het blok is vandaag ook ineens dood gevonden. Gisteren nog goed levendig. Allebei de vogels hadden de bovensnavel in de ondersnavel nadat ze dood waren gegaan.

Nu we deze laatste twee vogels in de koelkast hebben bewaard, gaan we deze op laten sturen naar het laboratorium. Het is heel vreemd allemaal.

Gelukkig lijken de andere verblijven gespaard te blijven.

peter hoe is het verder nu met de vogels???

Ton
22-02-2010, 21:57
is er al wat bekend Peter ? of zit je nog te wachten op de uitslag van de dierenarts ? :confused:

Peter1977
01-03-2010, 08:07
is er al wat bekend Peter ? of zit je nog te wachten op de uitslag van de dierenarts ? :confused:

We hebben nog steeds niet de volledige uitslag van het onderzoek binnen. Het eerste onderzoek wees niks uit. Conditie van de vogels was goed, lever en milt was goed op het eerste gezicht. Bij 1 vogel was vocht in de hersenen gevonden. Dus er werd een vervolgonderzoek ingesteld. Die uitslag hebben we dit weekend binnen gekregen.

Dit was wat er op de papieren stond.

Uitslag:
Infectie met Enterococcus species.

Toelichting/conclusie:
In de levers zijn veranderingen aanwezig die wijzen op acute schade en herstel. Een toxische belasting (waaronder mycotoxinen) kan niet worden uitgesloten.

Extra informatie:
Grasparkieten.
Een (nader) laboratoriumonderzoek wordt ingesteld, (wij ontvangen hierover nog bericht)

En daarbij zat nog een bijlage waar alles nog een beetje uitgesplits werd.

We hebben het opgezocht, maar zelf kunnen we er nog niet zoveel mee. De Enterococcus is een bacterie, de mycotoxinen een schimmel die in het voer zou zitten. Maar het rare is dat de gouldamadines ook van dat zelfde voer krijgen en die hebben nergens last van tot op heden.

We hopen dan ook snel uitslag te krijgen van het vervolg onderzoek en dat ze ons daarmee kunnen zeggen wat er veranderen moet.

mirke
01-03-2010, 09:31
peter laat ons weten hoe dit verloopt houd ons op de hoogte

Peter1977
05-03-2010, 08:33
We hebben de volledige uitslag binnen gekregen. Ik heb de dierenarts nog gebeld voor een uitleg.

De enterococcus is een bacterie die in een klein aantal parkieten voorkomt in de darmen. Ze zijn dan nog niet schadelijk. Als er een verandering optreed als b.v. stres of een klein griepje dan vermeerderen deze bacterien heel explosief, ze worden met de uitwerpselen verspreidt naar de andere vogels en vermeerderen door het hele lichaam. Dit geeft de klachten die ik eerder heb omschreven. Het is dan heel besmettelijk.

Ik heb gevraagd of de bacterie alleen bij parkieten voorkomt, daar krijg ik later nog antwoord op. Als er nu nog zieke vogels waren zouden we die moeten behandelen met een antibiotica. Maar nu is alles rustig, dus is dit niet nodig.

Ik vroeg me af wat we hadden moeten doen in de tussentijd als er nog meer vogels ziek zouden zijn en we nog geen uitslag hadden. We zouden dan een breed spectrum aan antibiotica gekregen hebben. Want het duurt dus wel lang zo┤n onderzoek.

De voorzorgsmaatregelen die we toch al namen zetten we voort. Veel handen wassen, zorgen dat er geen verspreiding komt tussen de verblijven. De dierenarts adviseerde een voor elk apart verblijf een aparte stofjas en schoenen. Dat gaan we nog invoeren. Want als dit de een ander verblijf had getroffen waren er meer dan nu dood gegaan. Van de 17 vogels zijn er nu nog 3 over. Stel je voor hoe dat in procenten is als je er 100 per verblijf hebt zitten....