PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogels in een plantenkas

Georgia
13-02-2010, 22:19
Ik ben me een beetje aan het orienteren want over een tijdje gaat mijn grote wens in vervulling: een plantenkas van 36 vierkante meter. De kas staat met één lange zijde tegen een muur van een oude stal. Het is de bedoeling dat de kas in de winter vorstvrij gehouden wordt, niet warm, maar vorstvrij. Kan ik in zo'n kas vogels houden? Ik had gedacht om misschien een kleine buitenvoliere aan de kopse kant te plaatsen want het kan aardig warm worden in de zomer in zo'n kas. Ik vind zebravinken erg gezellig maar ik zou ook graag een paar insecteneters willen hebben. Wat kunnen jullie mij aanraden?

kingfisher
14-02-2010, 12:15
Zullen we ruilen georgia,jij mijn kamertje en ik jouw kas?:D
Zeker kun je in een plantenkas vogels houden,denk wel in de winter wat bijverwarming nodig maar dat is een kwestie van bekijken.
Enn vriend van mij heeft een vogelhandel in een voormalige kas,zomers vrij warm maar met ventilatie goed te doen en op Texel zit een tuincentrum die in zijn kassen een doorloopvoliere heeft naast zijn tuincentrum,gewoonweg prachtig met zaadeters maar ook insecteneters.
Kijk hier maar eens:
http://www.eurekatexel.nl/vogelbush/fotos-vogels.html
Mvg,
kingfisher

Georgia
17-02-2010, 23:53
Geweldig ja, zo'n vogelbush. En dan is daar ook nog een karpervijver. Zo'n vijver had me ook wel wat geleken maar met alle roofdieren die hier zitten, moet ik die beveiligen en dat vind ik weer niks, dus is mijn vijver voorzien van stekelbaarsjes die er vanzelf zijn ingekomen. (:confused: Geen idee hoe het kan, drie jaar geleden hebben we een vijver gegraven. Modder helemaal weg gegraven zodat er geen druppel water te zien was. Na een paar uur stond er een laag water. Na een tijdje was het water ongeveer 1 meter diep. De zomer er na was er een fijne algengedoe, en afgelopen zomer hadden we behalve algen ook stekelbaarsje, waar komen die nou vandaan?).
Welke insecteneters zijn makkelijk te houden in een plantenkas. Mogen graag een kleurtje hebben, natuurlijk ook zingen (maar hoeft niet).

Ton Koek
18-02-2010, 00:18
Als de dakluiken nog werkend zijn, kun je daar fijn gaas voor maken, dan kun je gewoon luchten als het wat erg warm wordt.

Welke vogels... tja, van alles eigenlijk. Nachtegalen, Schamalijsters, Irenabuulbuuls (alle soorten zo'n beetje).
Niet alles kan bij elkaar zomaar, maar kijk eens eens rond, bv op internet, wat je mooi vindt.
www.vogelspeciaalclub.nl (http://www.vogelspeciaalclub.nl) is een mooi beginpunt.

Veel plezier met die supermooie ruimte alvast!

Antoni Hopmann
18-02-2010, 11:32
Ik ben me een beetje aan het orienteren want over een tijdje gaat mijn grote wens in vervulling: een plantenkas van 36 vierkante meter. De kas staat met één lange zijde tegen een muur van een oude stal. Het is de bedoeling dat de kas in de winter vorstvrij gehouden wordt, niet warm, maar vorstvrij. Kan ik in zo'n kas vogels houden? Ik had gedacht om misschien een kleine buitenvoliere aan de kopse kant te plaatsen want het kan aardig warm worden in de zomer in zo'n kas. Ik vind zebravinken erg gezellig maar ik zou ook graag een paar insecteneters willen hebben. Wat kunnen jullie mij aanraden?

Prachtige ruimte zeg voor vogels. Je kan beter vragen waar kan je geen vogels houden of fokken.
Al jaar en dag worden in allerlei vogels gehouden.
Voliere in de kas. Automatische dakramen. Wat wil een mens nog meer.
Afhankelijk van het soort vogels zal er evt.verwarming moeten zijn.

petra
18-02-2010, 13:55
Hallo Georgia, zelf heb ik ook zo'n kast er staan voor groente en bloemen.

Nu is het wel zo kijk ik heb er ook automatische ramen in zitten 4 stuks.

Dat zou best voldoende zijn, en zelf heb ik het ook wel eens over wogen
om de vogels er in te doen.
Maar we waren toen naar de clubdag van de hond, en kwamen thuis en al de ramen lagen eruit door die hagel die er toen is geweest.triest hoor als ik dan de vogels erin gehad had, dus zou ik je wel willen aan raden om er toch gaas in te maken, als je dan een keer pech heb met hagel heb je nog wel je vogels.

Had er echt niet aan moeten denken om thuis te komen en al mijn goulds kwijt te zijn.

Groetjes Petra.:)

Antoni Hopmann
18-02-2010, 18:39
Natuurlijk altijd gaas bij vogels gebruiken.
Als er hagel valt ter grootte van tennisballen is er nog wel de vraag of je niet alleen gebroken ruiten hebt. Stel,dat de vogels door zo'n hagelbui worden getroffen. Hahahahaha! Ja dan houdt alles op.
Zelf heb ik een klein plantenkastje. Is een deel van een professionele kas.
Nog nooit wat meegemaakt.

petra
19-02-2010, 13:17
ja Antoni die kast van jou is zo klein, daar gaat de hagel om heen.(geintje hoor).

Zelf had ik ook 2 kleine kastjes hier, nooit wat meegemaakt en dan kom er een grote, en dan gebeurt dat, je weet echt niet wat je ziet dan hoor.

Maar inderdaad het waren toen enorme hagelstenen geweest.

Trouwens de voiliere van mij met gaas erop waren helemaal gedeukt
dus weet ook niet goed hoe het was afgelopen met erg dun gaas.

Groetjes Petra.:) :)

John10
19-02-2010, 15:18

Zoals meer leden van dit forum stelde, rekening houden met hagelbuien.
Je kan ideeën opdoen in een dierentuin.
Er is glas in de handel waar het gaas inzit, ik kom niet zo snel op de naam
van dat glas ... mogelijk een ander forum-lid ?
Is wel duur maar dan heb je wel wat.
Ventilatie middels het openzetten van luiken.
Een idee om er een sproei-installatie in te bouwen ?

micheltje
19-02-2010, 15:24
John, bedoel je draadglas???:D

John10
19-02-2010, 15:26
John, bedoel je draadglas???:D

precies, dank je micheltje

Antoni Hopmann
19-02-2010, 18:29
ja Antoni die kast van jou is zo klein, daar gaat de hagel om heen.(geintje hoor).

Zelf had ik ook 2 kleine kastjes hier, nooit wat meegemaakt en dan kom er een grote, en dan gebeurt dat, je weet echt niet wat je ziet dan hoor.

Maar inderdaad het waren toen enorme hagelstenen geweest.

Trouwens de voiliere van mij met gaas erop waren helemaal gedeukt
dus weet ook niet goed hoe het was afgelopen met erg dun gaas.

Groetjes Petra.:) :)

Hahaha !
Ja,dat kasdeel is ook klein,Petra. Dat was en is ook de bedoeling. Met schuifdeur,automatisch raam,verwarming,verlichting, rek met 2 plantengoten, dakgootjes en regenton van 80 l.
Is alleen maar bedoeld om er wat planten in te zetten en verder potwerk.
Stevige ankers.Die komt nooit meer van zijn plaats.

Georgia
20-02-2010, 00:00
Dank je wel voor jullie gezellige reacties.
In plaats van glas zou ik graag polycarbonaat op het dak willen hebben. Dat leek me sterker en doordat het wittig van kleur is, reflecteert het beter licht in de winter waardoor het lichter in de kas is. Bovendien lijkt het me makkelijker om 's winters warm in de kas te houden omdat het dubbellaags is.
Ik zal eens een verlanglijstje maken van vogels die me wel wat lijken, dan mogen jullie vertellen of die samen kunnen.
Als ik nu de ingang voorzie van een verticale-plastic-flappen-gordijn (hoe heet zoiets), zou dat de vogels binnen houden?

Ton Koek
20-02-2010, 00:12
Een vliegengordijn, zo heet zo'n flappengeval :) , is wel een stuk veiliger dan niets. Het veiligst blijft een sluisje. Een die net groot genoeg is om te staan voor je de volgende deur opent.

Antoni Hopmann
20-02-2010, 11:43
Dank je wel voor jullie gezellige reacties.
In plaats van glas zou ik graag polycarbonaat op het dak willen hebben. Dat leek me sterker en doordat het wittig van kleur is, reflecteert het beter licht in de winter waardoor het lichter in de kas is. Bovendien lijkt het me makkelijker om 's winters warm in de kas te houden omdat het dubbellaags is.
Ik zal eens een verlanglijstje maken van vogels die me wel wat lijken, dan mogen jullie vertellen of die samen kunnen.
Als ik nu de ingang voorzie van een verticale-plastic-flappen-gordijn (hoe heet zoiets), zou dat de vogels binnen houden?

Georgia,ik zou toch alles in het werk stellen om een klein sluisje te maken.
Wat je verder ook doet,geloof me dat is en blijft behelpen. Altijd ontsnapt er
wel eens een vogel. Bovendien is het heel vervelend als je wat spullen
zoals water,voer,bakjes enz. wilt plaatsen.
Een net of vliegengordijn alleen als het werkelijk niet mogelijk is om
een sluisje te verwezenlijken.

Georgia
20-02-2010, 13:40
Een dubbele deur moet wel te verwezelijken zijn, lijkt me zo. Je weet met zo'n flappengeval ook niet of er eentje scheef blijft hangen als je er doorheen gaat.
Het wordt wel een beetje gecompliceerd met al mijn wensen nu :rolleyes:
Ik zit een beetje te tobben met het warm houden in de winter. Ik wil het gewoon een paar graden boven nul houden. Ik las ooit eens ergens (geen idee meer waar natuurlijk) dat iemand grond had uitgegraven en eerst een laag piepschuim had gelegd, daaroverheen grond en dat was de basis van de kas. Waar gaat het water dan heen? Iemand ervaring met dat?
Wat voor een geluid maken gouldsamadines?

John10
20-02-2010, 16:00
Een dubbele deur moet wel te verwezelijken zijn, lijkt me zo. Je weet met zo'n flappengeval ook niet of er eentje scheef blijft hangen als je er doorheen gaat.
Het wordt wel een beetje gecompliceerd met al mijn wensen nu :rolleyes:
Ik zit een beetje te tobben met het warm houden in de winter. Ik wil het gewoon een paar graden boven nul houden. Ik las ooit eens ergens (geen idee meer waar natuurlijk) dat iemand grond had uitgegraven en eerst een laag piepschuim had gelegd, daaroverheen grond en dat was de basis van de kas. Waar gaat het water dan heen? Iemand ervaring met dat?
Wat voor een geluid maken gouldsamadines?

de kas staat tegen een stenen muur van de stal.
plaats in de stal een kas- of garagekachel.
boor een gat in de muur tussen stal en kas.
warmtetoevoer van stal naar kas.
gasafvoer van stal naar buiten.

wellicht zou je naar een fokker van goulds kunnen gaan, dan weet je welk geluid ze maken.
goulds worden meestal gehouden om de kleur.
voor de zang een mozambiquesijs, edelzanger, e.d.
of je gaat naar een tentoonstelling waar je mogelijk interesse krijgt in andere vogels.

Georgia
20-02-2010, 17:54
Het vriest hier nogal in de winter en ik denk dat de vorst door de grond de kas in trekt.
Mozambiquesijsje vind ik erg leuk. Dan zou wel een goede keuze zijn denk ik.

Kuifmees
01-03-2010, 22:14
Het behouden van vogels in een plantenkas is zeker wel mogelijk houdt alleen wel rekening met de winter en sneeuw, want teveel sneeuw ken de glazendak laten instorten ook tijdens flinke hagelbuien zou de kasdak schade kunnen aanrichten. verstandiger is om een grote stevige dak op de kas te plaatsen om overtollige sneeuw te verminderen en ook blijft de schade tijdens hagelbuien erg klein.!, ik heb zelf namelijk een grote plantenkas met staalglas ik heb er ook flink wat vogels rondvliegen, verschillende soorten mezen en mussen.!

petra
15-03-2010, 20:24
Waarom maak je in de kas zelf geen sluis, hij is toch groot genoeg.
Als je de kas binnen stapt, en daar een stuk gaas met een deur erin
maak, dan heb je toch ook geen last van wegvliegen.

en je hoeft aan de buiten kant niets te maken.

wat goulds betreft, die heb ik ook ze maken geen geluid hoor

het zijn echt kleur vogels, alleen tijdens de paring gaat de man hippen op de stok.
en het vrouwtje gaat schudden met haar kop en als ze die man wel zie zitten
gaat haar staart op zij.

wat warmte betreft, het zijn wel warmte vogels hoor, er zijn er wel die zweren erbij dat ze heel veel kou kunnen hebben, nou daar ben ik het niet mee eens.

moet je zien hoe die vogel dan zit, geniet je dan zelf nog wel.

Groetjes Petra.:)

kingfisher
15-03-2010, 20:41
Haha geloof je het zelf een plantenkas met allemaal wilde soorten vogels.?-0- putters zijn uiteraard wel bij sommige vogelwinkels tekoop, maar mussen dat lijk me erg onmogelijk om die in een buitenvoilere te hebben. heb je foto's van je plantenkas.?

Er worden genoeg mussensoorten gekweekt mocht je het nog niet doorhebben,gewone huismussen in wildkleur,phaeo,bruin en nog meer kleurslagen,kaapse mussen, spaanse mussen,ringmussen moet ik nog verder gaan?
Mvg,
kingfisher

Antoni Hopmann
15-03-2010, 21:09
Met mussen is idd niks mis.

bonkje
04-04-2010, 21:48
Haha geloof je het zelf een plantenkas met allemaal wilde soorten vogels.?-0- putters zijn uiteraard wel bij sommige vogelwinkels tekoop, maar mussen dat lijk me erg onmogelijk om die in een buitenvoilere te hebben. heb je foto's van je plantenkas.?

zoek eerste maar eens info over vogels mussen etc worden al enkel jaren in buitenvoliere,s gehouden

gr klaas

friendly-crow
07-04-2010, 17:24
Ik heb al wat meer info gevonden over mussen die in de buitenvoilere gehouden worden wel leuk trouwens.!

Ik heb pas gehoord dat een maatje mussen in z'n buitenvoilere heeft.!