Mededeling

Collapse
No announcement yet.

welk en hoe voeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • welk en hoe voeren

    Ik ben nog steeds zoekende naar welke vogels ik in mijn voliere ga zetten, denk nu aan Mozambiquesijs (heb ik al in een broedkooi momenteel) en dan nog oranje kaakjes en bramsijzen om te beginnen (had ook graag Kapoetse gehad maar denk dat ik daar beter even mee kan wachten tot ik wat meer ervaring heb). Nu heb ik al veel gelezen en denk dat ik voor bovenstaande vogels misschien wel 3 soorten zaadmengsels moet aanschaffen (is geen probleem hoor of is iemand een andere mening?). Hoe doen jullie dit, doen jullie alle 3 soorten bij/door elkaar geven of toch apart???

    Waar kan ik het het beste aanschaffen (woon in eindhoven) en van welk merk?

    Alle raad is zeer welkom

  • #2
    De mozambiquesijs en het oranjekaakjes eten beide "gewoon" tropisch zaad. De barmsijs kan daarbij wat extra fijne onkruidzaden en graszaden gebruiken, ik zou dat zelf mengen, dan voer je ze alle drie goed.
    Daarnaast regelmatig wat trosgierst, eivoer, eventueel wat universeelvoer en natuurlijk grit en maagkiezel.
    Op de laatste 2 na, alles met mate voeren, ze hoeven iet dik te worden. De hoeveelheid kun je uittesten, eerst lekker ryaal, endan uitpuzzelen waar ze genoeg aan hebben per dag.

    Het ene merk is niet beter of slechter dan het andere, ieder heeft zijn eigen (menselijke) voorkeur. Koop voer waar de omloopsnelheid het hoogst is, dan heb je vaak het meest verse zaad. Dus voor 3 koppels ook geen 20 kilo halen maar een kleine verpakking.

    Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      Hoi, even gewoon een overdenking. Die Mozambiquesijzen bij die barmsijzen zou ik zelf niet durven. Zet ze liever niet bij sijzen en co. Als ze gaan slopen ze die en ze gaan net als de rest in rust gaat. Dus als je barmsijzen broeden vervelen de mozambiquesijzen ze omdat ze niks te doen hebben. Dan gaan de mozambiquesijzen broeden en dan loop je kans dat je barmsijzen een kopje kleiner worden gemaakt. Ik zou nooit combinaties maken met serinussoorten en carduelissoorten. Dus geen sijzen bij mozambiquesijzen. Ik kan ze zelf niet eens bij Japanse nachtegalen zetten want de zang trekken ze niet en dan gaan ze vechten.

      De mozambiquesijzen kan je het beste combineren met Afrikaanse prachtvinken of evt wat australische prachtvinken. Denk aan blauwfazantje, oranjekaakje (hele goede keus), bichenow, diamantvink, St. Helena etc etc. Maar vooral geen sijzen en kanaries want dan loop je onnodig risico. Ik heb een aantal mozambiquesijzen waar ik mee kweek die dringend een ander huisje zochten ivm hun vreselijk agressieve karakter als ze willen broeden. Dat willen ze vaak ineens in de herfst

      Opmerking


      • #4
        Bij mozambiquesijzen naast tropen mengeling ook een putter/sijs mengeling(evt nog mengen met een onkruidzaadmengeling,ik doe 2:1) voeren,je zal zien dat dit graag opgenomen wordt vaak nog beter dan een tropen mengeling.
        Ik voer alles in aparte bakjes maar ik heb alleen maar kooien en vluchtjes,deed het vroeger ook in de voliere was bij mij geen probleem,jawat meer werk das al.
        Mvg,
        Kingfisher
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          Ik denk dat dat persoonlijk is. Hier krijgen ze alleen tropenmengeling en ze doen het daar erg goed op. Ik heb even een puttermengsel bij gegeven maar ik kreeg het idee dat ze daarvan snoepten en alleen de lekkere zaden aten om daarna weer op tropenmengsel uit te komen. Van het puttermengsel en later sijzenmengsel werd slechts de helft gegeten en dan kreeg ik het gevoel dat er onbalans in de voeding kwam. Een tropenmengsel is ook compleet en dat vreten ze hier ook volledig op.

          Opmerking


          • #6
            Geef de mozambiqueen hier ook 1 bakje tropen en 1 bakje wildzangmengsel en daarvan wordt alleen het witzaad eruit genuttigd.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
              Ik denk dat dat persoonlijk is. Hier krijgen ze alleen tropenmengeling en ze doen het daar erg goed op. Ik heb even een puttermengsel bij gegeven maar ik kreeg het idee dat ze daarvan snoepten en alleen de lekkere zaden aten om daarna weer op tropenmengsel uit te komen. Van het puttermengsel en later sijzenmengsel werd slechts de helft gegeten en dan kreeg ik het gevoel dat er onbalans in de voeding kwam. Een tropenmengsel is ook compleet en dat vreten ze hier ook volledig op.
              Ben ik met je eens,bij mij werkt dit zoals ik al zei en er wordt niet van "gesnoept" maar alles wordt er van gegeten.
              Maar elke vogel is verschillend en jij hebt het geprobeerd en bij jouw werkt het niet ok.
              Mvg,
              kingfisher
              Mvg,
              Kingfisher.

              Opmerking

              Working...
              X