Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is beste bodem bedekker ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wat is beste bodem bedekker ?

    dag allemaal ,
    na het lezen van een artikel over bodembedekkers , ben ik beetje bang geworden voor de mijne : zand . 3maandelijks koop ik paar grote zakken zand , in een doehetzelf zaak , schep ik 50% van de oude weg en vernieuw ik .

    Nu las ik dat zand gevaarlijk is voor ziekte verspreiding via uitwerpselen ect ,
    maar de houtstukjes zijn dan weer gevaarlijk voor het breken van de eitjes , de henep vezel en de vlasvezel is kweekvijver voor virussen , ect ...

    wat is nu beste voor een kleine volliere van 7 m lang op 1m breed ?

  • #2
    Ik gebruik al heel veel jaren de beukensnippers, nog nooit problemen gehad. Bij de zebravinken gebruikte ik zilverzand omdat die inderdaad alles het nest in slepen soms.
    Vaak zijn dergelijke artikelen paniekberichtjes om niets, niet zelden door de leverancier van alweer een wonderproduct de wereld in geholpen. Zilverzand wordt al jaren door heel, heel veel mensen gebruikt naar volle tevredenheid.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      eens

      Ik ben het wel met Ton eens, veel verkooppraatjes. Een dun laagje schelpenzand van goede kwaliteit op een betonnen bodem (of stoeptegels), iedere week verversen. Wat kan verder het probleem nog zijn?

      Groet,

      Rob.

      Opmerking


      • #4
        vloer

        als de voliere op een fundament gebouwd is en de mogelijkheid bestaat om gewoon tuingrond te gebruiken is dat zeer aan bevolen regelmatig omspitten en je hebt nergens omkijken naar.

        Opmerking


        • #5
          als je alles moet geloven kunnen we beste zelf ook niet meer eten niets is meer gezond op vandaag .
          gebruik gewoon wat jij het makkelijkste vind .
          ik ben zeer tevreden over beukensnippers ik wil niets anders meer

          Opmerking


          • #6
            Hallo, Ik heb in mijn kweekvluchten altijd beukensnippers gebruikt maar gebruik sinds kort hennepvezel. Over de Beukensnippers was ik altijd tevreden maar heb bij een collegakweker gezien dat hennepvezel stukken voordeliger in gebruik is. Daardoor dus ook een stuk goedkoper. Het resultaat is het zelfde als met beukensnippers zoniet beter. Goed droog en vochtopnemend.
            In de broedkooien heb ik sinds jaar en dag kranten liggen. Elke dag het bovenste velletje verwijderen en de kooi is mooi schoon.

            Greetings Lucky


            PS Bij hennepvezel of kranten als bodembedekking wel elke kooi / vlucht voorzien van grit en maagkiezel.

            Opmerking


            • #7
              Ik heb in mijn voliere (6-hoek, doorsnede 2m) betontegels liggen welke ik elke dag uitveeg en eenmaal per week met water schuur. Er blijft echter altijd vuil zitten tussen de tegels. Is het mischien toch beter om een (betaalbare)bodembedekker te gebruiken. Wat zijn ongeveer de kosten van beukensnippers en van hennepvezels en waar te verkrijgen?

              Opmerking


              • #8
                hennepvezel of ook wel horsebedding(is fijner dan hemparade) betaal ik voor een 50 liter een euro of 8-9.
                Hemparade is duurder en iets grover.
                Dit koop ik bij een soort tuincentrum wat ook dierenvoeders verkoopt en paardenbenodigdheden/pluimveevoeders/duivenvoeders etc.
                Mvg,
                Kingfisher
                Mvg,
                Kingfisher.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                  hennepvezel of ook wel horsebedding(is fijner dan hemparade) betaal ik voor een 50 liter een euro of 8-9.
                  Hemparade is duurder en iets grover.
                  Dit koop ik bij een soort tuincentrum wat ook dierenvoeders verkoopt en paardenbenodigdheden/pluimveevoeders/duivenvoeders etc.
                  Mvg,
                  Kingfisher
                  wat is de grootte van je volliere ? hoeveel vogels , en hoevaak verversen ?

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik houd het ook op voliere-schelpenzand op betontegels.
                    Elke week even weghalen en nieuw zand. Gewoon een dun laagje.
                    Doe ik al -tig jaren. Lekker fris ook .De anijslucht voor de baas en het zand
                    met schelpjes en mineralen voor de vogels.
                    De vogels zijn er gek op.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      inderdaad

                      de vogels zijn er gek op, schelpenzand. er zit ook veel in wat ze opnemen, en ze zijn lekker bezig er mee.
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                      Opmerking


                      • #12
                        hallo

                        in de buiten voilaires gebruik ik houtspaners en in de broedkooien coxdiosekorrels

                        m.v.g patrick strooker
                        -0- patrick strooker :wave :)

                        Opmerking


                        • #13
                          beste bodembedekker

                          Oorspronkelijk geplaatst door woestijnvink
                          dag allemaal ,
                          na het lezen van een artikel over bodembedekkers , ben ik beetje bang geworden voor de mijne : zand . 3maandelijks koop ik paar grote zakken zand , in een doehetzelf zaak , schep ik 50% van de oude weg en vernieuw ik .

                          Nu las ik dat zand gevaarlijk is voor ziekte verspreiding via uitwerpselen ect ,
                          maar de houtstukjes zijn dan weer gevaarlijk voor het breken van de eitjes , de henep vezel en de vlasvezel is kweekvijver voor virussen , ect ...

                          wat is nu beste voor een kleine volliere van 7 m lang op 1m breed ?
                          ik heb op de betonnen vloer een bakje met schelpenzand.
                          en voor de schoonmaak:
                          bak met schelpenzand leeg gooien en met nieuw zand vullen.
                          betonnen vloer aanvegen, ontlasting met spatel verwijderen of afspoelen.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik hou het op hennepvezel lekker (snel) droog, decoratief,makkelijk te verwijderen ,en relatief voordelig in gebruik waardoor ook goedkoop.
                            Greetings Lucky

                            Opmerking


                            • #15
                              bakjes ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Lucky
                              Ik hou het op hennepvezel lekker (snel) droog, decoratief,makkelijk te verwijderen ,en relatief voordelig in gebruik waardoor ook goedkoop.
                              Greetings Lucky
                              ze krijgen in voerbakjes oestergrit en maagkiezel.
                              het zand krijgen ze op een dienblad van zo'n 30 cm doorsnee.
                              op de betonnen vloer staan dienblad (of een ander bakje) met zand en
                              een bad/waterbakje.
                              voer- en drinkgelegenheden staan niet op de vloer.

                              Opmerking

                              Working...
                              X