PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is beste bodem bedekker ?

woestijnvink
07-02-2010, 22:00
dag allemaal ,
na het lezen van een artikel over bodembedekkers , ben ik beetje bang geworden voor de mijne : zand . 3maandelijks koop ik paar grote zakken zand , in een doehetzelf zaak , schep ik 50% van de oude weg en vernieuw ik .

Nu las ik dat zand gevaarlijk is voor ziekte verspreiding via uitwerpselen ect ,
maar de houtstukjes zijn dan weer gevaarlijk voor het breken van de eitjes , de henep vezel en de vlasvezel is kweekvijver voor virussen , ect ...

wat is nu beste voor een kleine volliere van 7 m lang op 1m breed ?

Ton Koek
07-02-2010, 22:44
Ik gebruik al heel veel jaren de beukensnippers, nog nooit problemen gehad. Bij de zebravinken gebruikte ik zilverzand omdat die inderdaad alles het nest in slepen soms.
Vaak zijn dergelijke artikelen paniekberichtjes om niets, niet zelden door de leverancier van alweer een wonderproduct de wereld in geholpen. Zilverzand wordt al jaren door heel, heel veel mensen gebruikt naar volle tevredenheid.

RobK
07-02-2010, 23:20
Ik ben het wel met Ton eens, veel verkooppraatjes. Een dun laagje schelpenzand van goede kwaliteit op een betonnen bodem (of stoeptegels), iedere week verversen. Wat kan verder het probleem nog zijn?

Groet,

Rob.

lambert46518
08-02-2010, 00:41
als de voliere op een fundament gebouwd is en de mogelijkheid bestaat om gewoon tuingrond te gebruiken is dat zeer aan bevolen regelmatig omspitten en je hebt nergens omkijken naar.

mirke
08-02-2010, 10:49
als je alles moet geloven kunnen we beste zelf ook niet meer eten niets is meer gezond op vandaag .
gebruik gewoon wat jij het makkelijkste vind .
ik ben zeer tevreden over beukensnippers ik wil niets anders meer

Lucky
08-02-2010, 17:24
Hallo, Ik heb in mijn kweekvluchten altijd beukensnippers gebruikt maar gebruik sinds kort hennepvezel. Over de Beukensnippers was ik altijd tevreden maar heb bij een collegakweker gezien dat hennepvezel stukken voordeliger in gebruik is. Daardoor dus ook een stuk goedkoper. Het resultaat is het zelfde als met beukensnippers zoniet beter. Goed droog en vochtopnemend.
In de broedkooien heb ik sinds jaar en dag kranten liggen. Elke dag het bovenste velletje verwijderen en de kooi is mooi schoon.

Greetings Lucky:)

PS Bij hennepvezel of kranten als bodembedekking wel elke kooi / vlucht voorzien van grit en maagkiezel.

NAM
08-02-2010, 20:18
Ik heb in mijn voliere (6-hoek, doorsnede 2m) betontegels liggen welke ik elke dag uitveeg en eenmaal per week met water schuur. Er blijft echter altijd vuil zitten tussen de tegels. Is het mischien toch beter om een (betaalbare)bodembedekker te gebruiken. Wat zijn ongeveer de kosten van beukensnippers en van hennepvezels en waar te verkrijgen?

kingfisher
08-02-2010, 21:29
hennepvezel of ook wel horsebedding(is fijner dan hemparade) betaal ik voor een 50 liter een euro of 8-9.
Hemparade is duurder en iets grover.
Dit koop ik bij een soort tuincentrum wat ook dierenvoeders verkoopt en paardenbenodigdheden/pluimveevoeders/duivenvoeders etc.
Mvg,
Kingfisher

woestijnvink
08-02-2010, 22:06
hennepvezel of ook wel horsebedding(is fijner dan hemparade) betaal ik voor een 50 liter een euro of 8-9.
Hemparade is duurder en iets grover.
Dit koop ik bij een soort tuincentrum wat ook dierenvoeders verkoopt en paardenbenodigdheden/pluimveevoeders/duivenvoeders etc.
Mvg,
Kingfisher

wat is de grootte van je volliere ? hoeveel vogels , en hoevaak verversen ?

Antoni Hopmann
08-02-2010, 22:30
Ik houd het ook op voliere-schelpenzand op betontegels.
Elke week even weghalen en nieuw zand. Gewoon een dun laagje.
Doe ik al -tig jaren. Lekker fris ook .De anijslucht voor de baas en het zand
met schelpjes en mineralen voor de vogels.
De vogels zijn er gek op.

Ton
09-02-2010, 19:48
de vogels zijn er gek op, schelpenzand. er zit ook veel in wat ze opnemen, en ze zijn lekker bezig er mee.

patrickstrooker
09-02-2010, 19:50
hallo

in de buiten voilaires gebruik ik houtspaners en in de broedkooien coxdiosekorrels

m.v.g patrick strooker :)

John10
19-02-2010, 15:50
dag allemaal ,
na het lezen van een artikel over bodembedekkers , ben ik beetje bang geworden voor de mijne : zand . 3maandelijks koop ik paar grote zakken zand , in een doehetzelf zaak , schep ik 50% van de oude weg en vernieuw ik .

Nu las ik dat zand gevaarlijk is voor ziekte verspreiding via uitwerpselen ect ,
maar de houtstukjes zijn dan weer gevaarlijk voor het breken van de eitjes , de henep vezel en de vlasvezel is kweekvijver voor virussen , ect ...

wat is nu beste voor een kleine volliere van 7 m lang op 1m breed ?

ik heb op de betonnen vloer een bakje met schelpenzand.
en voor de schoonmaak:
bak met schelpenzand leeg gooien en met nieuw zand vullen.
betonnen vloer aanvegen, ontlasting met spatel verwijderen of afspoelen.

Lucky
19-02-2010, 16:51
Hallo John10 ,
Mag ik vragen waarom je een bakje met schelpenzand in je voliere zet?
Zou het niet beter zijn om een bakje met grit en maagkiezel aan de vogels ter beschikking te stellen? Ik zou dit bakje dan ook het liefs ook niet op de grond plaatsen.
Sorry, komt denkelijk een beetje als leermeester gedrag over hiervoor mijn excuus het is echter echt niet zo gemeend.

Het strooien van een bodembedekker is inderdaad niet noodzakelijk. Geeft echter voor het oog een verzorgdere indruk. Het is ook makkelijker bij het schoonmaken.

Beste Woestijnvink, Ik denk dat zand een veel betere kweekvijver voor bacteriŽn is dus een slechte bodembedekker voor vogels is. Zand blijft indien vochtig geworden veel langer nat dan de twee door jou genoemde bodembedekkers. Zeker bij zomerse temperaturen komen bij zand snel de twee belangrijkste factoren (vocht en warmte) bij elkaar om ziekteverwekkers zich welig te laten vermenigvuldigen.
Het weg scheppen van 50% zand en aanvullen met nieuw zand heeft mijns inziens weinig zin gezien de factor waarmee bacteriŽn zich vermeerderen.

Ik hou het op hennepvezel lekker (snel) droog, decoratief,makkelijk te verwijderen ,en relatief voordelig in gebruik waardoor ook goedkoop.

John10
19-02-2010, 17:33
Hallo John10 ,
Mag ik vragen waarom je een bakje met schelpenzand in je voliere zet?
Zou het niet beter zijn om een bakje met grit en maagkiezel aan de vogels ter beschikking te stellen? Ik zou dit bakje dan ook het liefs ook niet op de grond plaatsen.
Sorry, komt denkelijk een beetje als leermeester gedrag over hiervoor mijn excuus het is echter echt niet zo gemeend.

Het strooien van een bodembedekker is inderdaad niet noodzakelijk. Geeft echter voor het oog een verzorgdere indruk. Het is ook makkelijker bij het schoonmaken.

Beste Woestijnvink, Ik denk dat zand een veel betere kweekvijver voor bacteriŽn is dus een slechte bodembedekker voor vogels is. Zand blijft indien vochtig geworden veel langer nat dan de twee door jou genoemde bodembedekkers. Zeker bij zomerse temperaturen komen bij zand snel de twee belangrijkste factoren (vocht en warmte) bij elkaar om ziekteverwekkers zich welig te laten vermenigvuldigen.
Het weg scheppen van 50% zand en aanvullen met nieuw zand heeft mijns inziens weinig zin gezien de factor waarmee bacteriŽn zich vermeerderen.

Ik hou het op hennepvezel lekker (snel) droog, decoratief,makkelijk te verwijderen ,en relatief voordelig in gebruik waardoor ook goedkoop.

ze krijgen in voerbakjes oestergrit en maagkiezel.
het zand krijgen ze op een dienblad van zo'n 30 cm doorsnee.
op de betonnen vloer staan dienblad (of een ander bakje) met zand en
een bad/waterbakje.
voer- en drinkgelegenheden staan niet op de vloer.

Lucky
19-02-2010, 17:58
Hoi John10, maar waarvoor dient dit "dienblad" zand dan als je al grit en maagkiezel aanbied?

John10
19-02-2010, 18:08
Hoi John10, maar waarvoor dient dit "dienblad" zand dan als je al grit en maagkiezel aanbied?

kunnen ze gaan scharrelen.
ik wil kanaries veel afwisseling geven, hun zintuigen laten prikkelen.

Animal
19-02-2010, 18:41
Gewoon zand in heel de volliere. Geel ,schelpenzand of maaszand(metselzand) ,maakt allemaal niks uit.
Ze kunnen dan pas echt op de grond scharrelen.
Zonder betonnen bodem zouw zelfs gewoon zwarte tuingrond nog geschikt zijn.
Daar kan dan ook nog van alles gaan groeien waar de vogels ook dol op zijn.

John10
19-02-2010, 18:52
Gewoon zand in heel de volliere. Geel ,schelpenzand of maaszand(metselzand) ,maakt allemaal niks uit.
Ze kunnen dan pas echt op de grond scharrelen.
Zonder betonnen bodem zouw zelfs gewoon zwarte tuingrond nog geschikt zijn.
Daar kan dan ook nog van alles gaan groeien waar de vogels ook dol op zijn.

zand in de hele voliere kan natuurlijk ook, ieder doet het op zijn eigen manier.

ik verkies het zand om de paar dagen geheel te verwijderen en nieuw zand te plaatsen.
de vloer wil ik om de paar dagen weer helemaal schoon hebben.
zand in de hele voliere vind ik om de paar dagen moeilijker schoon te maken.

woestijnvink
19-02-2010, 19:02
Ik heb min zand bodem , waar ongeveer 15cm hoog zand ligt , gelaten , en door hark hem wekelijk zo oogt hij steeds proper en na verloop van tijd zal hij pas echt vervuild graken en dan schep ik de 15cm laag weg en ververs ik in grote mate , dit deed ik reeds , om de 4 maanden (3 maal perjaar)

Kuifmees
01-03-2010, 22:23
Ik gebruik houtsnippers voor in de plantenkas, uit de tuin is nog gratis ook.!