Mededeling

Collapse
No announcement yet.

temperatuur in het kweekhok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • temperatuur in het kweekhok

    Ik kweek gordelgrasvinken

    Ik heb in de zomer van 2009 een kweekruimte bij gebouwt van 3 bij 2 meter en goed voor 12 broedkooien.
    Nu heb ik 2 kweekruimtes van de zelfde afmetingen die met elkaar in verbinding staan.
    In een van de kweekruimte staat een gevelkachel die de ruimtes warm moet houden.
    Nu met deze winter is het in de ruimte waar de kachel staat ongeveer 18 - 19 graden en in de andere ruimte is het 13 - 14 graden dus een verschil van 5 graden.
    Dit verschil vindt ik volgens mijn idee weer terug bij de jonge vogels.
    Waar het 18-19 graden is groeien de jongen veel sneller dan in de ruimte waar het maar 13-14 graden is.
    Dus er moet een kachel bij in komen om de temperatuur daar ook 18-19 graden te krijgen.
    Waar het ook goed voor is is de vochtheidsgraad want in het kouder gedeelte is die veel hoger.

    Maar wat ik wil vragen is in hoever hebben hier de jongen schade van.
    Ik zelf heb het idee dat de jongen uit het warme gedeelte veel beter zijn ze lagen altijd met volle krop in het nest en ik moest ze ringen al met 5-6 dagen en een paar moest ik ringen met een grotere ringmaat.
    In het kouder gedeelte groeide de jongen veel langzamer dus ook later ringen en ook later van de ouder af.

    Dus wie kan mij hier iets meer over vertellen.
    gr. Jos

  • #2
    Kan je niet gewoon de warme ruimte ook naar 14 graden doen heb je allebei de zelfde temperatuur. En met de jonge vogels komt het wel goed.

    Opmerking


    • #3
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Bij een graad of 14-15 C heb je natuurlijk minder kans op luis. Die zijn bij die temperatuur niet erg actief.
        Het nadeel is idd. een langzame groei en een langer verblijf in het nest en de kans,dat de pop op een gegeven moment de jongen gaat plukken,omdat zij inmiddels aan een nieuw nest wil beginnen.
        Bij een wat hogere temperatuur van ca.18 graden groeien de vogels wat sneller en zijn in het algemeen eerder zelfstandig.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          ventilator

          kan je niet met een ventilator van uit het warme gedeelte naar het koudere gedeelte laten blazen ? of zitten ze dan op de tocht ? zo een grote staande ventilator kost niet al te veel, en is misschien een simpele oplossing. of denk ik te simpel ?
          groeten Ton
          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

          Opmerking


          • #6
            Quote: "Dus er moet een kachel bij in komen om de temperatuur daar ook 18-19 graden te krijgen. Waar het ook goed voor is is de vochtheidsgraad want in het kouder gedeelte is die veel hoger."

            Ik kweek ook in een ruimte met 18 graden en ik krijg zelfs met 2 luchtbevochtigers de luchtvochtigheidsgraad niet boven de 50%

            Voor het goed uitkomen en niet uitdrogen van de eieren mag je best wel een beetje vocht in je ruimte hebben.

            Met een goede hygrometer in de gaten houden.
            Groeten Michael

            https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

            Opmerking


            • #7
              Koude lucht kan minder waterdamp bevatten dan warme lucht en is dus eerder verzadigt.

              Greetzzz


              Opmerking


              • #8
                wat je kunt doen om de eieren mooi op de juiste vocht graat te krijgen is de vogels bad water te geven de pop gaat in bad en na dat ze de veeren op plaats heeft weer op het nest zo krijgen de eieren ook vocht help wel bij kanarie's dus warom niet bij troopen

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door andre 44
                  wat je kunt doen om de eieren mooi op de juiste vocht graat te krijgen is de vogels bad water te geven de pop gaat in bad en na dat ze de veeren op plaats heeft weer op het nest zo krijgen de eieren ook vocht help wel bij kanarie's dus warom niet bij troopen
                  Ook bij kanaries valt dat wel eens tegen,Andre.
                  Ze gaan dan dikwijls baden als het te laat is en de eitjes al verdroogd zijn.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Je kan ook het nest benevelen met een plantespuit en de handen over eitjes doen. Werk ook goed.

                    Opmerking


                    • #11
                      Nou ja. Het nest benevelen houdt meestal in de pop benevelen of de pop van het nest halen en dan de eitjes wat bevochtigen.
                      Stenen nestpotten kan je wat water laten opzuigen.
                      Met vriesweer blijft het moeilijk om de hygrometer op 60-65 te houden.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Ik heb bij al mijn broedkooien vogelbadjes hangen 365 dagen per jaar krijgen zij badwater.

                        Maar wat Antoni al aangaf niet iedere pop gaat in bad tijdens het broeden, of te vroeg voor het uitkomen of te laat.

                        De tip met de plantenspuit heb ik laatst van een vriend gekregen en dat lijkt me effectiever, omdat je dan zelf actie kan ondernemen en niet moet wachten of de pop de eieren gaat nat maken.

                        En idd. met dit vriesweer is het moeilijk de ruimte op peil te houden.

                        Vanmorgen met 2 bevochtigers nog maar 45%

                        Bedankt voor de reacties en tips
                        Groeten Michael

                        https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                        Opmerking

                        Working...
                        X