Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dieptezicht

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dieptezicht

    Ik heb een kip(ja is geen volierevogel, maar wel een vogel) die niet kan lopen voor 2 weken lang i.v.m een spalk om beide poten. Ze zat in een maatbeker met een deksel als dienblad, maar op de 1 of andere manier heeft ze zich eruit gewerkt en is in een hoek van het hok terecht gekomen.

    Sinds dat gebeurt is, lijkt het alsof ze diepte niet kan zien. Ze krijgt vloeibaar eten om aan te sterken, maar ze wiegt dan met haar kop heen en weer en grijpt mis.

    Enig idee wat het kan zijn?

  • #2
    begrijp niet veel van het bericht eigenlijk maar toch....

    Een kip of duif die beide pootjes gebroken heeft kun je het best hangen in een kussensloop, net van de grond en zo dat ie niet kan draaien door te fladderen in de sloop, gewoon goed aangesloten. Ervoor ook wat van de grond uiteraard zet je dan een bakje met water en voer.

    dusssssssss jouw kip......is dat een jong kuiken? is ie van hoger gevallen dan? heeft ie van andere op de kop gehad? eet ie wel? is het geen parathyfes of paramixo, ofwel draait ie met zijn koppie?

    Dan nog is een diagnose via forum niet te doen, hoewel voor paramixo etc voor de ervarenen echt wel te herkennen is en is vast te stellen.
    Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

    Opmerking


    • #3
      Ze heeft geen andere ziekte. Het is echt op komen zetten na die val(de beker was trouwens het idee van de DA).

      En ik vraag het hier omdat het een vogel is en ik gewoon wat meer denkers bij wilde hebben over wat.

      Ze gaat maandag sowieso al naar de DA.

      Opmerking


      • #4
        Ik vind dat kussensloop van Ron wel een slim idee, zal ik onthouden.

        Hans.
        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

        Opmerking


        • #5
          Sorry alvast

          Oorspronkelijk geplaatst door Dovelett
          Ik heb een kip(ja is geen volierevogel, maar wel een vogel) die niet kan lopen voor 2 weken lang i.v.m een spalk om beide poten. Ze zat in een maatbeker met een deksel als dienblad, maar op de 1 of andere manier heeft ze zich eruit gewerkt en is in een hoek van het hok terecht gekomen.

          Sinds dat gebeurt is, lijkt het alsof ze diepte niet kan zien. Ze krijgt vloeibaar eten om aan te sterken, maar ze wiegt dan met haar kop heen en weer en grijpt mis.

          Enig idee wat het kan zijn?
          Oorspronkelijk geplaatst door Dovelett
          Ze heeft geen andere ziekte. Het is echt op komen zetten na die val(de beker was trouwens het idee van de DA).

          En ik vraag het hier omdat het een vogel is en ik gewoon wat meer denkers bij wilde hebben over wat.

          Ze gaat maandag sowieso al naar de DA.
          Sorry hoor

          Maar wat is in vredes naam hiervan de bedoeling. Ik kan er ten eerste geen touw aan vast knopen???

          En dan het vetgedrukte. Je maakt je druk, je vraagt om hulp.
          En dan zeg je doodleuk dat je pas maandag naar de DA gaat???
          Dan ben je inmiddels 6 dagen verder. Vaaaaagg hoor dit. TomTom toch gereageerd. Misschien aandacht zoeken.
          mvg Gerard 6

          Opmerking


          • #6
            De afspraak maandag stond al in verband met verwijderen spalken.

            Het viel me gewoon op en omdat het een vogel is dacht ik misschien dat iemand hier wist wat er met een vogel kan zijn als die met zijn kop zwaait als een slang en dan mis grijpt naar eten na een val waarvan niet te weten is hoe die gevallen is.

            Maar als dit aandacht zoekerij is, kan het topic wel op slot.

            Opmerking


            • #7
              Je hebt die kip niet zien vallen? Klinkt nl als iets totaal anders. Je hebt toch ook duiven? Er zijn ziektes die precies die symptomen hebben. Waarom zijn de poten gespalkt? Zijn ze allebei gebroken?
              Je zegt nl wel heel vreemde dingen. Je zegt dat ze gevallen is maar dat je niet weet hoe. Hoe weet je dan dat ze gevallen is? Een kip kan nl helemaal niet zo makkelijk vallen aangezien ze wel heel hard tegen de grond moet klappen om 2 poten te breken Als jij haar niet hebt zien vallen dan vraag ik me af of die poten wel gebroken zijn en of ze daar niet gewoon doorzakt omdat ze aangetast is door een ziekte. Paramyxo bv.



              Die ziekte heet niet voor niets draainek-ziekte. Ik heb duiven gezien met paramyxo en die pikken heel vreemd en steeds mis naar het eten. En waarom moet die kip vloeibaar eten? Dat vind ik helemaal vreemd. Dan moet dat beest veel teveel water opnemen en dat is heel slecht voor kippen. Wat hebben die poten met het eten van vloeibaar eten te maken?

              Ik vind het dus ook een gek verhaal maar ik geloof je best hoor. Vraag me alleen wel af of je goed bezig bent en of je wel naar de juiste DA gegaan bent. Want spalken, vloeibaar eten en een draaiende nek zonder controle hebben niets met vallen te maken normaal gesproken. Ik denk dat je kip een virusinfectie heeft en ik zou haar sowieso niet bij de andere kippen laten zitten als ze niet kan lopen.

              Opmerking


              • #8
                Het kipje heeft/had verlengde pezen. Om dat te verhelpen heeft de DA(die dit probleem kent bij ganzen en hanen) haar poten recht gespalkt.

                Ze is een zwakkere kip, die al maanden apart zit van de anderen. Ze krijgt vloeibaar eten omdat ze dat makkelijker opneemt als bijvoorbeeld korrel. Op advies van DA.

                Omdat ze voor 2 weken niet kon lopen, had hij ook voorgesteld om haar rechter op in een kleine bewegingsruimte te zetten, zoals bijvoorbeeld een maatbeker.

                Die maatbeker had ik(om het risico van omvallen te verkleinen) in een schoenendoos gezet, met het deksel er tegenaan zodat ze eten en drinken kon.

                De schoenendoos stond in haar eigen kooi, maar ze heeft zich dus uit de maatbeker gewerkt en lag in een hoek van de kooi, buiten de schoenendoos.

                Wat die duif met zijn nek doet, doet zij niet. Het zwaaien met haar kop van links naar rechts(als een slang op water) doet ze alleen als ze zich voorbereid om een hapje eten te pakken.

                Ik hoop dat dit het verhaal wat verduidelijkt

                Opmerking


                • #9
                  Ik denk dat je eerlijk moet zijn naar dit dier en haar een waardige dood moet gunnen. Overal om je heen liggen kippen die wel gezond waren maar toch geslacht zijn voor het vlees. Deze kip is wel heel erg zielig als ze zoveel problemen heeft en vastgebonden in een maatbeker moet liggen.

                  Kan ze normaal gesproken wel gewoon lopen? Kijk, als ze over enkele dagen weer een helemaal normale kip is ala, maar dat zie ik niet gebeuren na deze verhalen. En dan denk ik toch, bespaar het beestje al dit gedoe. Alleen het al maanden alleen zitten en het duidelijk zwakker zijn zou voor mij genoeg zijn om te besluiten dat die kip geen kipwaardig leven heeft. Vloeibaar voer nodig hebben is normaal gesproken iets voor een dier om 1 a 2 dagen op krachten te komen. Ik begrijp dat deze kip dus al weken of zelfs maanden vloeibaar voer krijgt? Wat zal die verlangen naar een graantje of een korreltje.

                  Dus ik zou haar inslapen en de energie steken in het leuk verzorgen van de wel gezonde kippen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Ja, dat zijn dingen waar ik ook aan heb gedacht.

                    Maar kun je ergens inkomen dat ik, nadat ik al zolang bezig ben met vechten voor haar dat ik niet over 1 nacht ijs ga.
                    Ik heb het de DA ook wel gevraagd of het wel eerlijk was, maar zij zien ook nog een sprank van hoop. Anders zat ik hier nu niet met deze vreemde vraag.

                    Bedankt voor je mening. Dit topic kan wat mij betreft op slot anders gaat de discussie misschien te ver

                    Opmerking

                    Working...
                    X