Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binnen kweken goudbuikjes, vragen over verlichting en nestkastjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Binnen kweken goudbuikjes, vragen over verlichting en nestkastjes

    Hallo,

    Ik ben van plan om te proberen met twee koppels goudbuikjes en een koppel oranjekaakjes binnen te gaan broeden. Van Marx en Ton heb ik al bruikbare informatie gekregen over voeding en stokken. De ruimte waar de vogels verblijven is erg rustig, dit lijkt mij gunstig. Ook zijn er ramen. Toch wil ik graag bijlichten (de ramen zijn naar mijn idee niet groot genoeg en laten heel weinig zon binnen).

    Mijn vraag ik wat voor licht het beste is. Ik zag al wat berichten maar heb nog wat vragen. Kan ik true-light spaarlampen gebruiken? Zijn een of twee lampen van 23 watt voldoende voor 3 op elkaar staande kooien? Kan ik ook daglichtgloeilampen gebruiken? (Bijv. een true-light en een daglichtgloeilamp) Kunnen de true-light spaarlampen in elk armatuur? Ik las ergens dat je speciale armaturen nodig hebt voor vogels omdat het licht anders teveel zou knipperen. Of is dit alleen het geval met TL-buizen? Hebben mensen ervaring met true-light spaarlampen?

    Ik heb nog geen dimmer. Is dat aan te raden? Of kan ik de verlichting vroeg aan laten gaan en gebruik maken van de schemering die door de ramen naar binnenkomt? Hoeveel uur moet ik verlichten? Dacht 12, klopt dit?
    In de kooien komen verschillende nestgelegenheden. Ik heb half-open kastjes (eigenlijk meer dan de helft gesloten), kanarie nestjes(hout met tralietjes) en korfjes. Daarnaast heb ik (nep)groen. Welke nestgelegenheden kan ik het beste gebruiken? Of alles naast elkaar hangen?

    Groeten,

    Harm

  • #2
    hallo harm,

    van verlichting heb ik (te) weinig verstand dus daar kan ik geen uitspraak over doen

    maar wat die nestkastjes betreft: gewoon meerdere nestjes aanbieden, en ze kiezen vanzelf wel wat uit. die halfopen kastjes zijn idd voor ongeveer 3/4 dicht.


    veel succes met je vogels!
    Groet'n uut Drenthe

    Opmerking


    • #3
      Ik gebruik die truelight spaarlampen,deze kunnen gewoon in een normale e27 fitting.
      Ik heb een kamer van 2,2x3,3 m2 en gebruik 3 lampen van 23 watt maar heb een groot raam waar daglicht door naar binnen valt.
      De lampen heb ik in combinatie met een gewone gloeilamp (die ik mettertijd wel ga vervangen door een dimbare ledlamp)en een lichtinstallatie die de zonsop/ondergang nabootst.
      Bij mij voldoet dit en ik zit op 14 uur licht,denk dat 12 te weinig is.
      Ik ben echter wel van plan om als de truelights het begeven deze te vervangen door andere lampen maar ben nog aan het kijken welke omdat ze best prijzig zijn.
      Mvg,
      kingfisher
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Veel dank voor jullie advies. Ik heb de kooien inmiddels ingericht (een korfje, ee half open nestkastje en een kanarienestkastje en kunstgroen). Deze week ga ik mij verdiepen in dimmers en gaik lampen kopen.
        Nogmaals veel dank.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Harm81
          Veel dank voor jullie advies. Ik heb de kooien inmiddels ingericht (een korfje, ee half open nestkastje en een kanarienestkastje en kunstgroen). Deze week ga ik mij verdiepen in dimmers en gaik lampen kopen.
          Nogmaals veel dank.
          Het korfje is zeker handig als nestkastgelegenheid, willen goudbuikjes graag in broeden. Veel succes met de kweek met ze, zou niet meevallen om er jongen van op stok te krijgen, lukt ons al weer 2 jaar niet

          mvg,
          Sibrand
          Vogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.

          Opmerking

          Working...
          X