Mededeling

Collapse
No announcement yet.

insectenvoer voor de distelvinken X Kanaries ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • insectenvoer voor de distelvinken X Kanaries ?

    Dag allemaal ,

    Deze vraag sluit aan , aan mn vraag op europese vogels ,

    Moeten de distelvinkmannen ook insectenvooer krijgen bij koppels om kruisingen te kweken ?


    hoe zit het met m'n mozambique X putter ?

    Iemand ervaring ?

  • #2
    Heb je het boek van alois al kunnen vinden ?


    mvg

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door HJ de Graaf
      Heb je het boek van alois al kunnen vinden ?


      mvg
      ja heb het besteld via nl site , en heel vlug toegestuurd gekregen ,

      ik vind het een heel goed boek , maar richt zich iets te veel naar de vererving en te weinig tot in details de basis kennis ...

      europees X kanarie , europees X europees , kanarie X europees , exoot X europees en exoot X exoot ...

      maar ik vind nergens terug in het boek dat ik insectenvoer moet geven aan de europees X kanarie ...

      Opmerking


      • #4
        The proof of the pudding is in the eating

        Opmerking


        • #5
          amen.
          Mvg,
          KIngfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            dank je voor de uitleg , maar nu geef je me eerder de indruk dat dit forum niet dient om vragen te stellen ...

            en eenieder heeft andere interpretaties van observatie ...

            daarom vragen stellen en een gemiddelde nemen uit de antwoorden ...

            Opmerking


            • #7
              ook. amen

              saluu paraplu amen .

              Opmerking


              • #8
                serinus

                wat serinus schrijft ondersteun ik helemaal, vogels kweken is niet alleen twee vogels bij elkaar zetten en hopen dat het goed afloopt maar op de eerste plaats observeren en proberen en heel belangrijk lezen en de raad van andere kwekers naar gevoel opvolgen. Niet iedereen heeft dezelfde manier van vogelhouden en ook niet iedereen kweekt zomaar vogels. Voorbeeld is bv dat ik nooit eivoer verstrek aan mijn vogels ook niet als er jongen zijn en toch met mijn voedermethode geneog soorten op stok krijg. dit wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen maar bij mij lukt dit nu eenmaal wel en dat is ook gekomen door de vogels aan te voelen en te proberen wat ze eten en nodig hebben.

                Opmerking


                • #9
                  Ik ben het ook met Serinus eens. Soms lijkt het alsof je een kant en klare beschrijving zoekt. Echter, die kan niemand je geven. Je probeert bv bastaarden met mozambiquesijzen te kweken. Moet je die man insectenvoer geven vraag je je af. Als iemand je nu ja zegt en jij gaat dat klakkeloos doen dan is de kans er dat hij veel te hevig wordt voor de pop. Hij hoeft niet op 14 uur ligt te komen maar slechts in stemming. Dat kan een Mozambiquesijs ook op 10 uur licht komen. Je zal moeten kijken en moeten leren waar die eiwitten voor dienen. Als je dat beseft en weet waar je mee bezig bent als je eiwit gaat geven dan pas kan je er iets mee. Klakkeloos een tijdstip bepalen en een hoeveelheid is dus onzin en niet mogelijk. Waar mijn ene man na een week insectenpate zijn pop een kopje kleiner wil maken blijft de andere rustig en vriendelijk maar wordt bv broedrijp. Elke vogel is anders, elke omgeving is anders en jij moet je niet zozeer eigen maken met recpeten en regels maar met wat doet dat voer precies en wat wil ik bereiken. Voorlopig komt het op mij over alsof je veel en makkelijk bastaarden wil kweken en ik denk dat dat nog best een beetje tegen gaat vallen als je zoveel verschillende vogels op verschillende plaatsen hebt staan. Je moet je echt concentreren en meer observeren.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                    Ik ben het ook met Serinus eens. Soms lijkt het alsof je een kant en klare beschrijving zoekt. Echter, die kan niemand je geven. Je probeert bv bastaarden met mozambiquesijzen te kweken. Moet je die man insectenvoer geven vraag je je af. Als iemand je nu ja zegt en jij gaat dat klakkeloos doen dan is de kans er dat hij veel te hevig wordt voor de pop. Hij hoeft niet op 14 uur ligt te komen maar slechts in stemming. Dat kan een Mozambiquesijs ook op 10 uur licht komen. Je zal moeten kijken en moeten leren waar die eiwitten voor dienen. Als je dat beseft en weet waar je mee bezig bent als je eiwit gaat geven dan pas kan je er iets mee. Klakkeloos een tijdstip bepalen en een hoeveelheid is dus onzin en niet mogelijk. Waar mijn ene man na een week insectenpate zijn pop een kopje kleiner wil maken blijft de andere rustig en vriendelijk maar wordt bv broedrijp. Elke vogel is anders, elke omgeving is anders en jij moet je niet zozeer eigen maken met recpeten en regels maar met wat doet dat voer precies en wat wil ik bereiken. Voorlopig komt het op mij over alsof je veel en makkelijk bastaarden wil kweken en ik denk dat dat nog best een beetje tegen gaat vallen als je zoveel verschillende vogels op verschillende plaatsen hebt staan. Je moet je echt concentreren en meer observeren.
                    ja ik begrijp jullie punt wel , en besef ook dat iedere vogel zijn eigen karakter heeft en dat het moet klikken tussen de vogels . ik wil enkel geen "basis"fouten maken , of "basis"behoeften over het hoofd zien ...

                    en omdat vele lokale kwekers citeerden tegen me dat ik "Moet" beginnen met levendvoer al reeds te geven , kwam ik hier ook eens de mening ronselen ...

                    en als je kennis zoekt of iets nieuws begint moet je toch ergens beginnen ? en dit gebeurt altijd met vallen en opstaan ...

                    qua het boek , vind ik het prachtig geillustreert , maar zoals ik al zei , het treedt iets te weinig in detail voor me qua "basis" behoeftes ... maar soit ...

                    Ook ben ik geen gepensioneerde en werk ik 9uur per dag , dus veel observatie kan ik ook niet verichten wat heel jammer is ...
                    daarom dat ik , zoals eerder zie , een gemiddelde van jullie antwoorden neem ( wat hier duidelijk heel uiteenlopend zijn )

                    Maar toch allemaal bedankt voor jullie mening en "raad" ...

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi Woestijnvink,ik werk 12-13 uur per dag en soms nog op zaterdag,hoe zou ik het dan moeten doen?
                      Moet je gewoon tijd voor maken,bijvb in het weekend na het schoonmaken ga ik gewoon een uurtje of langer even genieten of 's avonds na het voeren(als je 's avonds voert) ook gelijk ontspanning,zo zie ik het en je leert je vogels kennen.
                      En je leert met vallen en opstaan zeker hybriden kweken is niet makkelijk,ik ga ook nog wel eens op mijn platte... na 26 jaar.(ik kweek overigens geen hybriden)
                      Voorbeeldje,ik heb 3 koppels geelbuikcini's en geen van de drie koppels zijn hetzelfde in doen en laten en ze hebben elk hun eigen "gebruiksaanwijzing".
                      Wat ik bij het ene koppel met een gerust hart kan doen kan me bij het andere koppel fataal worden.
                      En ja, je zal wel eens een verkeerde beslissing nemen zo wat?
                      Mvg,
                      Kingfisher
                      Mvg,
                      Kingfisher.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                        Hoi Woestijnvink,ik werk 12-13 uur per dag en soms nog op zaterdag,hoe zou ik het dan moeten doen?
                        Moet je gewoon tijd voor maken,bijvb in het weekend na het schoonmaken ga ik gewoon een uurtje of langer even genieten of 's avonds na het voeren(als je 's avonds voert) ook gelijk ontspanning,zo zie ik het en je leert je vogels kennen.
                        En je leert met vallen en opstaan zeker hybriden kweken is niet makkelijk,ik ga ook nog wel eens op mijn platte... na 26 jaar.(ik kweek overigens geen hybriden)
                        Voorbeeldje,ik heb 3 koppels geelbuikcini's en geen van de drie koppels zijn hetzelfde in doen en laten en ze hebben elk hun eigen "gebruiksaanwijzing".
                        Wat ik bij het ene koppel met een gerust hart kan doen kan me bij het andere koppel fataal worden.
                        En ja, je zal wel eens een verkeerde beslissing nemen zo wat?
                        Mvg,
                        Kingfisher
                        en welke handeling kan dit dan zijn ?

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo Woestijnvink,
                          je doelt op die 3 koppels geelbuiken?
                          Er zijn een aantal verschillen,bij 1 koppel kan ik geen levend voer(diepvries)geven omdat beide vogels dan te fel worden en dan elkaar afmaken.
                          Bij het andere koppel kan dit wel maar geef ik de 1e week geen miereeieren dan komen ze de eerste week niet door.
                          Bij het derde koppel maakt het geen fluit uit of je veel of weinig levendvoer geeft of wat voor levend voer.
                          Zomaar een vb.
                          Ik weet dat er zijn die hun geelbuiken zonder levend voer groot trekken,ik heb het bij 1 nest geprobeerd maar dat kon ik afschrijven,er werd gewoon niet gevoerd.
                          Mvg,
                          kingfisher
                          Mvg,
                          Kingfisher.

                          Opmerking


                          • #14
                            Hier dus precies hetzelfde als bij Kingfisher. 1 koppel kan alles vreten en die krijgen net zoveel buffalo als ze willen. Een ander koppel balanceert op het randje. Pas levend voer en eivoer 2 dagen voor de eieren uitkomen want anders gaat de man los op de pop. Ook heb ik een koppel dat alles prima doet maar dat nesten uittrekt en eieren in de steek laat als ik verkeerd gedoseerd eiwit geef. Die voeren alleen insecten de eerste week en op eivoer gaat het nest jongen het niet redden. Teveel eiwitten en ze trekken het nest eruit. Te weinig en ze laten de eieren in de steek. Dan heb ik nog een koppel dat al gaat moorden zonder eiwit. Even 1 keer eivoer geven omdat er jongen komen en de pop ligt op de grond met de man erop die haar pennen letterlijk uittrekt en op haar kop inhakt.

                            Ik vind dus ook dat je echt zelf moet uitzoeken wat er gaat gebeuren. Zoals je hoort is er bij verschillende mensen geen pijl op te trekken.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                              Hier dus precies hetzelfde als bij Kingfisher. 1 koppel kan alles vreten en die krijgen net zoveel buffalo als ze willen. Een ander koppel balanceert op het randje. Pas levend voer en eivoer 2 dagen voor de eieren uitkomen want anders gaat de man los op de pop. Ook heb ik een koppel dat alles prima doet maar dat nesten uittrekt en eieren in de steek laat als ik verkeerd gedoseerd eiwit geef. Die voeren alleen insecten de eerste week en op eivoer gaat het nest jongen het niet redden. Teveel eiwitten en ze trekken het nest eruit. Te weinig en ze laten de eieren in de steek. Dan heb ik nog een koppel dat al gaat moorden zonder eiwit. Even 1 keer eivoer geven omdat er jongen komen en de pop ligt op de grond met de man erop die haar pennen letterlijk uittrekt en op haar kop inhakt.

                              Ik vind dus ook dat je echt zelf moet uitzoeken wat er gaat gebeuren. Zoals je hoort is er bij verschillende mensen geen pijl op te trekken.
                              inderdaad heel interresant ...

                              Opmerking

                              Working...
                              X