Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mijn eivoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Mijn eivoer


  • #2
    Het zal ongetwijfeld prima zijn en als het werkt vooral niet overstappen op iets anders.

    Toch blijf ik van mening waarom het wiel opnieuw uitgevonden moet worden, ik begrijp niet dat er mensen zijn die zich druk maken om een recept van eivoer, zonder dat negatief te bedoelen. Er is helemaal niemand die mij kan overtuigen dat een eivoer uit de handel slechter is dan een eigen gemaakt.

    Dat gevarieert voeren wellicht beter is is een ander verhaal, je kunt ook 2 eivoeren mengen uit de handel. Waarom je al die moeite op de hals halen voor een paar gram meer van dit etc etc

    In mijn optiek gewoon onzin, ik heb het dan alleen over eivoer en niet over levend voer of iets dergelijks. Het is altijd van eten je vogels het of zijn ze iets anders gewend, ofwel voor je gaat kweken MOET je ze wennen en zetten op het eivoer dat je gaat voeren als ze jongen hebben.

    Er is dus niks mis met jou eivoer, je vogels doen het er prima op net als mijn vogels die het prima doen op eivoer uit de winkel, nogmaals alles is positief bedoeld, vind het gewoon prima en getuigd van betrokkeheid van jou voor je vogels dat je het zelf wil maken, klasse dus!
    Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!

    Opmerking


    • #3
      Daar heb je helemaal gelijk in, maar moet wel eerlijk bekennen dat het gemiddelde aantal jongen met dit voer iets hoger ligt en ze net wat voller op stok komen naar mijn idee. Bij Pyrrhura's heb ik het uitgeprobeerd. Ik heb destijds 2 koppels op eivoer van Witte molen gehouden en 2 koppels op mijn eigen voer (anders dan hiervoor beschreven natuurlijk). Na 2 rondes had ik van de koppels met Witte molen 15 jong op stok en van de koppels op eigen voer hand ik 23 jong op stok. Het jaar erop precies andersom, dus de Wiite molen vogels op eigen voer en andersom met hetzelfde resultaat, ook nu hadden de vogels op eigen voer meer jongen.
      Maar natuurlijk is het kant en klare voer prima geschikt en doen de vogels het er prima op, ik vind het ook gewoon leuk om een beetje bezig te zijn en dingen uit te proberen. Maar wil hierbij wel waarschuwen: overdaad schaadt!

      Opmerking


      • #4
        Ik deel de mening van RonWiel. Ik begon met ingewikkelde recepten en nu krijgen ze alleen nog CEDE eivoer met niks erdoor op water na uiteraard. Eerst nog gekookt, nu gewoon direct uit de kraan. Ja, wat pinkies omdat het een soort is die de eerste dagen levend voer geven, maar dat is echt alles. De jongen zijn minstens net zo mooi en er is er nog steeds geen dood gegaan.

        Dus hier ook alleen wat commercieel eivoer met water en een kamer vol prachtige jonge vogels inmiddels.

        Maar verlies jij dan jongen op commercieel eivoer? Ik bedoel, je vergelijkt aantallen dus ik neem aan dat het dan gaat om aantallen overlevers en niet over aantal geboren jongen? Dat laatste lijkt mij niks met eivoer te maken hebben immers.

        Ik verlies er 0 op commercieel eivoer en het gaat om 1 en hetzelfde koppel. Elke ronde netjes 3 jongen. Nu zelfs 5 ivm overleggen en ook deze 5 inmiddels netjes op stok en ik hoop over 2 weken zelfstandig.

        Opmerking


        • #5
          Ach ik doe dikwijls ook iets door het eivoer. Een piepklein stukje broccoli b.v.
          Maar nodig is het absoluut niet. Het wordt ook zo prima gegeten.
          Het gevaar met toevoegingen is altijd,dat de vogel gaat zoeken en dan hoofdzakelijk de toevoegingen eet. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            bij mij krijgen alle vogels gewoon cede en ik doe er ook geen water door gewoon droog en bevalt mij heel goed wordt ook niet zo snel bedorven

            Opmerking


            • #7
              Bij de Pyrrhura's werden er simpelweg meer eieren gelegd en ze waren altijd allemaal bevrucht. Ik denk dat de pop dus gewoon in betere conditie verkeerde en dus het aantal bevruchte eieren daardoor hoger was. Daarnaast geeft het me ook voldoening als ik zie dat de vogels het voer gretig eten. Ieder z'n eigen manier, hier gaat het erg goed, maar als het met gewoon eivoer lukt (wat het zeker doet) moet je daar zeker niets aan veranderen als je tevreden bent.

              Opmerking


              • #8
                Ik weet niet of gretig eten iets te maken heeft met het eivoer op zich.
                Gretig eten de vogels de toevoegingen en laten het eivoer grotendeels liggen.
                Als de vogels aan het eivoer gewend zijn,dus van te voren aan wennen,
                dan wordt dat normaal gegeten. Grote nesten is een kwestie van vererving.
                Dat komt echt niet door onnodige toevoegingen. Ook goed voeren heeft niets
                met voedingssupplementen te maken. Ook dit is erfelijk.
                In de kanariecultuur is het normaal die vogels aan te houden,die en gezond zijn en ook nog eens b.v. 5 eitjes leggen en goed voeren.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  De vogels eten alles op nu ze het kennen. Natuurlijk is het erfelijk en vogels die slecht voeren worden echt geen perfecte ouders met ander voer, maar waardoor dan het duidelijke verschil tussen het aantal jongen? Verder merk je bij vogels als Pyrrhura's heel goed dat een gevarieerde voeding die enigszins met de seizoenen meegaat, erg veel invloed heeft op het gedrag en de broedstemming. Wanneer je de eiwitten, zaden en het groenvoer aanpast en hierbij meer badwater en lichturen geeft zie je de vogels veranderen. Ook hierbij duidelijk verschil tussen droog eivoer en een eigen mengeling. Wanneer ik droog eivoer geeft eten de vogels er van maar geven verder geen reactie. Wanneer ik rul eivoer met gekiemde zaden, insecten, noten, fruit en groen geef duiken de vogels eropo af, ze eten er gretig van, de man gaat de pop voeren, ze gaan badderen, van de wilgentakken knagen enz.. Ze vertonen dan dus duidelijk heel ander en in mijn ogen ook natuurlijker gedrag. Het gaat me dus niet alleen om de voedingswaarde maar ook de variatie die je de vogels kunt bieden en het plezier wat ze eraan beleven. Hang bijvoorbeeld eens een grote bos met verse verschillende gras en onkruidzaden op, dat is toch een lust om te zien als je vogels er zo van genieten? Of kleine krekeltjes ipv een bakje pinky's is ook wel eens een welkome afwisseling voor bijvoorbeeld een blauwfanzantje?

                  Opmerking


                  • #10
                    Gewoon blijven doorgaan met jouw methode.
                    Het aantal lichturen is natuurlijk een andere zaak. Dat hoort erbij.
                    Het is een optelsom van factoren.
                    Eenmaal gewend aan een bepaald voederpatroon moet je geen verandering aanbrengen,tenzij het de verkeerde kant opgaat.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik vind het leuk om de vogels iets te doen te geven, zo hang ik ook het trosgierst bijvoorbeeld om lastig bereikbare plaatsen, ik zet soms een bak met schone aarde in de volieres met daarin insecten verstopt, ik geef vaak verse takken aan de parkietachtigen en bossen met grassen en onkruid aan de tropen.
                      Maar Antoni, ik moet je wel groot gelijk geven dat eenvoud vaak het beste is. Je kan het natuurlijk ook te bont maken en zo gaan rommelen dat bepaalde stoffen teveel binnen krijgen en ik denk dat we dat al helemaal niet willen.

                      Opmerking

                      Working...
                      X