PDA

Bekijk Volledige Versie : broedgelegenheid voor forpus

henkied
21-01-2010, 18:13
hoe groot moet deze zijn en het invlieggat

en wat voor voer bij kweek cq eventueel opgroeien jonge forpus

alvast bedankt voor de reacties

Hans de Vries
21-01-2010, 21:54
Ik gebruik blokken van 14x14x22cm met een invlieggat van 7 cm. In de handel zijnde blokken hebben een kleiner invlieggat. Ingeval van ruzie is het toch wel gemakkelijker dat de opening wat groter is....;)
Een kuiltje in de bodem voorkomt dat de eieren wegrollen. Denk er wel om dat het broedgedeelte zo ver mogelijk van de ingang komt te liggen.
Verder heb ik in het midden een opstaande rand van ongeveer 6 cm. hoog. Het is ook belangrijk om wat luchtgaten te maken. In een blok met 5 à 6 jongen kan het behoorlijk meuren....

Mijn eivoer wisselt nogal van samenstelling..... ik vind variatie namelijk belangrijk.
De ene keer is dat CeDe met gekiemde zaden, of gemalen beschuiten met hard gekookt ei en een beetje breedmax. Maar ook wel een combinatie van deze ingrediënten plus een stukje cake, of geraspte wortelen, gehakte peterselie, andijvie en noem maar op. En in de zomer natuurlijk verse onkruidzaden. Je kunt in feite oneindig combineren. Maar het belangrijkste is de voedingswaarde en vooral of ze het willen eten en aan hun jongen voeren. En dat is bij mij zeker het geval. Bovendien krijgen al mijn vogels het hele jaar door dit voer naast het zadenvoer. De zaden die ik voer zijn van Teurlings, 228 en 229.
Maar er dient wel gedoseerd te worden gevoerd.
Succes, Henkie.

Hans.

henkied
22-01-2010, 14:56
hallo hans

idd mijjn broedblok is ook 14x14 x22
en mijn invlieggat is 4 cm.
zal v/d deze even wat groter maken .
wat is de gemiddelde broedtijd als je gewoon een vorstbeschermer in het hok hebt hangen .
zelf denk ik zo rond maart ,april

bedankt voor de reacties

Hans de Vries
22-01-2010, 19:20
Vanaf het 3e ei reken ik plm.20 dagen tot het eerste jong geboren wordt.

Hans.