Mededeling

Collapse
No announcement yet.

paardebloemknoppen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • paardebloemknoppen

    dit voorjaar heb ik 2 grote plastic tassen met paardebloemen geplukt en in de diepvries gedaan. ik pluk ze als de zaden halfrijp zijn, dwz. als de gele bloem weg is en de knop weer is gesloten, en er een begin van een wit kopje te zien is, zo heb ik het geleerd oa via dit forum.nou lees ik op een ander forum dat er dan nog een giftig sap in de zaden zit, net als in de stengels en de blaadjes. de zaden zouden bruin en goed droog moeten zijn. nou weet ik het ff niet meer. hoe moet ik het dit voorjaar doen ? overigens zijn mijn putters en goudvinken er dol op, maar wat is het beste voor de jongen in het nest? graag jullie reacties !
    groetjes loxia

  • #2



    linkje over zelfde type vraag gevonden met de zoekfunctie



    mvg

    Opmerking


    • #3
      @ loxia,
      In het veld heb verschillende vogels, waaronder de putter en zelfs de mus, een gaatje in de gesloten en uitgebloeide bloem zien maken om de nog groene zaadjes er uit te peuteren. En in gevangenschap worden talloze nestjes vogels, Europese cultuurvogels, kanaries etc. groot mede door dit prima voedsel.... Dat er giftige stoffen in zouden zitten is mij niet bekend.
      Natuurlijk kunnen er wel giftige stoffen op de plant zitten, bijvoorbeeld door bespuiting of door intensief gemotoriseerd verkeer.
      Maar de zaden zitten in de plant en dat maakt toch wel verschil.

      Hans.
      Tomorrow is the first day of the rest of your life...

      Opmerking


      • #4
        het sap van de "pisblom" is licht giftig, maar heeft meer voordelen dan nadelen, een vogel moet een enorme hoeveelheid verwerken voor hij hieraan sterft/ziek wordt.( kilo's) hij sterft eerder aan diaree, dan aan vergiftiging of de plant moet met vergif zijn bespoten.

        ik geef in het voorjaar ook de paardebloemkoppen, maar ook de bladeren, vroeger at de mens dit ook, dit werd molsla genoemd, emmer over een plant, en deze laten groeien, hij werd dan gelig, en als sla verorberd.

        de paardebloem is heeft veel vitaminnen en mineralen te bieden, en niet te min, het eiwit, de planten in het voorjaar heeft hier het meeste van.
        www.fretteren.eu

        Opmerking

        Working...
        X