PDA

Bekijk Volledige Versie : hybride of mutatie ?

woestijnvink
19-01-2010, 20:33
http://www.foi.it/rivista/2009/dicembre%202009/Verdone%20europeo.pdf

hen beweren mutatie ...

Josly
19-01-2010, 21:00
http://www.foi.it/rivista/2009/dicembre%202009/Verdone%20europeo.pdf

hen beweren mutatie ...

hallo woestijnvink,

welke vogelsoort is dit

RobK
19-01-2010, 21:05
Voor zover m'n buitenlands het toelaat is de Verdone de Chloris chloris.

Groenling dus.

Groet,

Rob.

kevin
19-01-2010, 21:29
de zwarte groenling...
ik heb er al eens over gelezen ons maandboekje

Josly
19-01-2010, 21:48
Voor zover m'n buitenlands het toelaat is de Verdone de Chloris chloris.

Groenling dus.

Groet,

Rob.

hallo moderator robk,
dit is een nieuwe mutatie van de groenvink, volgens mijn informatie aanwezig bij mondiale in portugal
is ontstaan uit gewone-schotse- himalaya groenvink
discussie tussen onyx - kobalt

frank4
19-01-2010, 22:15
Een kennis van mij kweekte paar jaar terug ook een zwarte groenling ook uit een schotse man.
Hiervan is er een artikel geweest in het boekje van de KBOF
maar helaas na de rui was hij gewoon gekleurt.
Op deze foto's lijkt het me een mutatie maar 100% zeker ben ik ook niet

Groeten frank4

kevin
20-01-2010, 08:22
Een kennis van mij kweekte paar jaar terug ook een zwarte groenling ook uit een schotse man.
Hiervan is er een artikel geweest in het boekje van de KBOF
maar helaas na de rui was hij gewoon gekleurt.
Op deze foto's lijkt het me een mutatie maar 100% zeker ben ik ook niet

Groeten frank4

waarschijnelijk het artikel dat ik gelezen heb.
jammer dat hij na de rui terug verkleurt is

barmsijscabaret
20-01-2010, 14:01
Deze vogels doen me spontaan denken aan een hybride met zwarte sijs.

De vogels lijken wat slank en aan de kleine kant, maar dat is wel vaker zo met prille mutaties en de bijhorende inteelt. Laat ons hopen dat het inderdaad een mutatie is.

Lucky
20-01-2010, 20:17
Pssssssst..............Barmsijscabaret, anders krijg je dadelijk de "mutatie- tegenstanders" over je heen. Stiekem hoop ik wel met je mee.
Alleen het postuur van deze vogels kan, neen moet beter maar dat werd al terecht door jou opgemerkt.
Mijn italiaans is niet al te best wordt er melding gemaakt in het artikel van de verervings vorm?
Greetings Lucky:)

kevin
21-01-2010, 08:36
in het artikel stond dat er een zwarte groenling werd geboren uit een wildkleur koppel

barmsijscabaret
21-01-2010, 13:38
Ik denk dat Lucky het Italiaanse artikel bedoeld. Daar staat in dat het een autosomaal recessieve vererving zou zijn.

kleine vertaling uit de tekst via een vertaalrobot: "Autosomaal recessief omdat beide ouders genetisch voorouderlijke fenotype met beide dragers van het gemuteerde factor"

Josly
21-01-2010, 14:11
op wat is dat gebaseerd, tenger en klein
als ik mij niet vergis, zijn de tropische merkelijk kleiner dan de verbastadeerde ondersoort (schots bloed) die wij kennen

barmsijscabaret
21-01-2010, 15:27
Josly,

ik dacht dat het hier over een europese groenvink ging. Ik kan me natuurlijk vergissen. Ik heb nog beide soorten (en ook gemengd) en een vastelandgroenvink dient er toch ietsje robuuster uit te zien dan deze slanke vogels.

Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat de auteur ergens schreef dat ze klein waren en dat het vogels waren uit broer x zus.

Waarop baseerde ik mij oorspronkelijk? Op de foto's tiens :)

Marx
21-01-2010, 15:32
Ik vind ze wel extreem op een carduelis atrata lijken.
http://www.xenospiza.com/gallery/d/337-2/Argentina+2005_MJA+_270_.jpg

barmsijscabaret
21-01-2010, 15:32
stukjes uit het Italiaans artikel:

A questo punto l’accoppiamento mirato tra
fratello e sorella (mutato x ancestrale) era
dovuto.

l'accoppiamento = koppeling
fratello = broer
sorella = zus

Poco importa se fissare una mutazione vuol
dire la perdita di taglia.

waarbij ik "la perdita di taglia" vertaal als "verlies/terugloop van formaat"

kevin
21-01-2010, 18:46
Ik vind ze wel extreem op een carduelis atrata lijken.
http://www.xenospiza.com/gallery/d/337-2/Argentina+2005_MJA+_270_.jpg

lijkt er idd toch goed op, maar het zou hier toch om een groenvink te gaan

Josly
21-01-2010, 19:36
lijkt er idd toch goed op, maar het zou hier toch om een groenvink te gaan
hallo,
titel van dit verslag is;
" nieuwe mutatie van de europese groenling "
op een italiaans vogelforum is over dit onderwerp een discussie geweest,waar men in het begin sprak over hybride ( zwarte sijs ) tot wanneer de eigenaar wat hints gaf en er meer duidelijk kwam
eigenlijk was het de bedoeling om een mutatie in te kweken bij himalaya groenling, over welke mutatie, stamouders en broedlijn wilde die persoon niet verder op ingaan, het enige wat die nog vermelde is dat een van de stamouders een europese groenling met schots bloed is, de vogels als het ware een grijze waas vertonen en of de nakomelingen vruchtbaar blijven

kevin
21-01-2010, 19:52
dus er zou himalaya en schots bloed in zitten?

Josly
21-01-2010, 22:36
Josly,

ik dacht dat het hier over een europese groenvink ging. Ik kan me natuurlijk vergissen. Ik heb nog beide soorten (en ook gemengd) en een vastelandgroenvink dient er toch ietsje robuuster uit te zien dan deze slanke vogels.

Ik dacht zelfs gelezen te hebben dat de auteur ergens schreef dat ze klein waren en dat het vogels waren uit broer x zus.

Waarop baseerde ik mij oorspronkelijk? Op de foto's tiens :)

hallo barmsijscaberet,
het is niet broer x sus, maar broer en sus x voorouderlijke mutant, daarna nakomeling broer x nakomeling sus is de nieuwe " mutatie "
de vererving klopt

barmsijscabaret
22-01-2010, 10:22
Bedankt voor de toelichting Josly.

Dus een moedwillige mengelmoes van allerlei soorten groenvinken ... leuk :nono:

frank4
22-01-2010, 10:59
ik vind het wel iets hebben
zeker als deze beter te kweken zijn dan ""zwarte sijzen""
opent weer nieuwe mogelijkheden in de vogeltjessport toch

frank4

Josly
22-01-2010, 12:28
deze " nieuwe mutatie " wordt al twee jaar na elkaar gekweekt en was te bezichtigen op de italiaanse kampioenschappen 2009, maar werden daar niet erkend als nieuwe mutatie, dit zou pas gebeuren bij het volgend kampioenschap
de " mutatie " is ontstaan uit verschillende kweeklijnen, waarvan de stamhouders van tenminste twee kweeklijnen gekend zijn;
(1) noord-zuid afrikaanse mutatie groenling x europese groenling
(2) noord-zuid afrikaanse mutatie groenling x himalaya groenling
het zijn twee verschillende mannen
de kweeklijn n-z-afrikaanse mutant groenling is niet gekend
de jongen van het tweede koppel waren over het algemeen geel en hadden geen zwarte kop
ik heb een paar kweeklijnen van 7 broedjaren bekeken, men moet over een uitgebreid kweekprogramma beschikken om dat allemaal te ontcijferen ( puzzel van letters en cijfers )

woestijnvink
22-01-2010, 15:09
http://www.youtube.com/watch?v=2EwUfZB-3rA&feature=related

deze groenling is toch ook heel anders dan de onze ...

Josly
22-01-2010, 19:45
Bedankt voor de toelichting Josly.

Dus een moedwillige mengelmoes van allerlei soorten groenvinken ... leuk :nono:
hallo barmsijscabaret,
graag gedaan, daarvoor dient dit forum
die nieuwe kweeklijnen zijn meer bedoeld voor de zang
google eens " silvestrismo (pega) concurs docells a torello " of " silvestrismo concurs "

frank4
22-01-2010, 19:46
Vind je?? Hij zingt meer zeker?

Frank4

Josly
22-01-2010, 20:39
Vind je?? Hij zingt meer zeker?

Frank4

hallo frank4,
persoonlijk vind ik van niet, maar ik verwijs naar de zangwedstrijden vanwaar de vogels afkomstig zijn
daarom, google eens met de zoektermen die ik heb vermeld

barmsijscabaret
22-01-2010, 22:02
Hallo Josly,

net even gaan kijken naar die links. Het leeft daar wel erg blijkbaar ... als ik het goed begrepen heb is dit Spanje in 2009. Ik zag wel erg veel kneu's en vinken zonder ring.

Wat gebeurt er met deze vogels na de zangwedstrijden? Is het iets gelijkaardigs als in Oostenrijk met kruisbekken die ze in het voorjaar weer hun vrijheid geven?

Josly
23-01-2010, 00:01
Hallo Josly,

net even gaan kijken naar die links. Het leeft daar wel erg blijkbaar ... als ik het goed begrepen heb is dit Spanje in 2009. Ik zag wel erg veel kneu's en vinken zonder ring.

Wat gebeurt er met deze vogels na de zangwedstrijden? Is het iets gelijkaardigs als in Oostenrijk met kruisbekken die ze in het voorjaar weer hun vrijheid geven?
hallo barmsijscabaret,
het is iets gelijkaardigs, maar ze worden op het einde van het jaar vrij gelaten

RobK
27-01-2010, 00:08
Even terug naar de discussie alstublieft.

Op pseudeo-bijdehante praat over vogels vangen en aanverwante "slimmigheidjes" zitten we hier echt niet te wachten hoor! Wie de schoen past trekke hem aan.

Groet,

RobK, moderator VogelCafe.

henkv
27-01-2010, 09:27
het is idd afwijken van het echte onderwerp maar de ene discussie brengt de andere voort , zo gaat dat nou eenmaal

als jij het slimmigheidjes wil noemen prima ik noem het gewoon de waarheid
helaas zal het altijd zo zijn dat mensen weglopen voor de waarheid
wat dus ook de reden wel zal zijn van het weghalen van de reacties
ideale kanidaat voor in het kabinet dus :D

RobK
27-01-2010, 11:32
henkv zei;

helaas zal het altijd zo zijn dat mensen weglopen voor de waarheid
wat dus ook de reden wel zal zijn van het weghalen van de reacties
ideale kanidaat voor in het kabinet dus

Binnen dit forum hebben we bepaalde zaken met elkaar afgesproken. Onder andere hier te lezen;

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=3420#post3420

en hier;

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?p=14798#post14798

En verder hebben we in de loop van de tijd dat dit forum draait, duidelijk gemaakt dat we ons niet in- / uitlaten over niet wettelijke (lees illegale) handelingen.
Door de webmaster (= eigenaar van de site) zijn er een drietal moderatoren gevraagd om één en ander gestroomlijnd te laten verlopen. Nu zou het zo kunnen zijn dat een enkele forumganger niet bereid is om de autoriteit van de moderator te accepteren. In dat geval staat het hem /haar vrij om bij de webmaster (= eigenaar van de site) een klacht in te dienen. De moderator van dienst gaat echter niet accepteren dat hij hier en public door diezelfde forumganger als lummeltje van de klas wordt neergezet. Diezelfde moderator van dienst wenst de passant dus veel plezier, maar niet hier! (Voorlopig dan even.)

Groet,

RobK, moderator VogelCafe.

molineti
27-01-2010, 12:13
Je moet hier wel echt opletten met wat men zegt:huh

Zou dit niet als gevolg hebben dat vele niet of weinig meer reageren:confused:

Groeten René

RobK
27-01-2010, 12:26
molineti zei:

Je moet hier wel echt opletten met wat men zegt:huh

Zou dit niet als gevolg hebben dat vele niet of weinig meer reageren:confused:

Zeker René. In de maand december 2009 3.717 berichten.

Ohja, laten we ons concentreren op het startonderwerp. Veel interessanter;

http://www.foi.it/rivista/2009/dicem...%20europeo.pdf (http://www.foi.it/rivista/2009/dicembre%202009/Verdone%20europeo.pdf)

Groet,

Rob.