PDA

Bekijk Volledige Versie : kweek vraag forpus

Polly
18-01-2010, 22:42
Wij hebben sinds 2 maanden een koppeltje forpussen.
Ze zijn erg aangetrokken tot elkaar:p
Nu mijn vraag ze zijn zeker 3 weken aan het proefparen, dit vindt het vrouwtje prima. nou zit het vrouwtje al 3 dagen in de broedkooi en komt er alleen uit als ze wat gaat eten en drinken, ze is erg dik dus er zitten vast eitjes maar hoe lang duurt het voordat de eitjes eruit komen?? hier heb ik nog geen ervaring mee maar wil wel graag weten hoe lang dit nog duurt (ivm evt legnood):confused:

polly

Polly
19-01-2010, 08:16
Nou ik heb al antwoord gekregen van het Popje zelf,
ze zal wel denken het is rustig op het papegaaien en kakatoe forum.

Ze heeft haar eerste ei gelegd.

Groetjes Polly.

Hans de Vries
19-01-2010, 15:28
De natuur regelt meestal beter dan de regeltruusjes op twee benen....;)
Succes ermee en laat eens horen als er jongen zijn.

Hans.

ankie
19-01-2010, 18:47
leuk! veel succes.

Polly
20-01-2010, 15:46
Als er jongen zijn laat ik het wel weten, ik zal zelfs eens proberen foto's te plaatsen.

Ik had me wel een beetje ingelezen, en wist dat de eieren elkaar niet zo snel zouden opvolgen als bv mijn Goulds.
Toch vond ik het lang duren maar heb zojuist het tweede ei ontdekt.

Ik heb gister mijn broer nog gebeld of hij nog ringen had voor mij, maar hij had alleen nog maar 4,5 mm. (4mm zou beste zijn)

Zijn er hier nog mensen die uiteraard tegen vergoeding een paar ringen kunnen sturen?

Groetjes Polly.

Hans de Vries
20-01-2010, 16:31
Je hebt nog wel tijd om te bestellen, hoor. Zo snel gaat het niet.

Hans.

Polly
20-01-2010, 19:06
Oooh ok top,

ik dacht dat het nu te kort dag was daarvoor.

Groetjes Polly.

Hans de Vries
20-01-2010, 20:46
Oooh ok top,

ik dacht dat het nu te kort dag was daarvoor.

Groetjes Polly.

Sorry, ik ben onvolledig in mijn informatie geweest....... Ik had moeten zeggen spoedbestelling: heb je na ongeveer een week in huis maar kost naast de normale prijs 1 euro extra.... per stuk.

Hans.

teun
20-01-2010, 23:03
Als er jongen zijn laat ik het wel weten, ik zal zelfs eens proberen foto's te plaatsen.

Ik had me wel een beetje ingelezen, en wist dat de eieren elkaar niet zo snel zouden opvolgen als bv mijn Goulds.
Toch vond ik het lang duren maar heb zojuist het tweede ei ontdekt.

Ik heb gister mijn broer nog gebeld of hij nog ringen had voor mij, maar hij had alleen nog maar 4,5 mm. (4mm zou beste zijn)

Zijn er hier nog mensen die uiteraard tegen vergoeding een paar ringen kunnen sturen?

Groetjes Polly.

Polly succes en laat maar eens weten hoeveel bevruchte eitjes je heb gekregen

gr teun

Polly
21-01-2010, 17:30
Dag mensen,

ik heb vandaag 10 ringen besteld (spoedbestelling inderdaad), en degene van onze vereniging vertelde dat ik de ringen binnen twee weken in huis had.

Helemaal geregeld dus.

Ben benieuwd of de eitjes bevruvht zijn,

het popje is circa 3 jaar oud en het manneke is 1,5 jaar oud.

Ze zijn wel continue aan het paren de afgelopen paar weken(en nu nog), maar vak leek het wel of het mannetje er finaal naast zat.

Hans de Vries
21-01-2010, 22:10
ja, het zijn soms net acrobaten, maak maak je geen zorgen. Als ze alleen zijn gaat het prima!:D

Hans

Polly
22-01-2010, 13:03
Sja ik hoop maar dat als ze alleen zijn dat het beter gaat want wat ze nu doen is niet om aan te zien haha.

Vandaag staat genoteerd 11:59 3e ei gelegd.

Popje komt naar buiten poept veel en ik kan het derde ei bewonderen.

Ze zit komt nu alleen uit het blok nadat ze een ei heeft gelegd en af en toe om te eten en te paren.

Het mannetje voert het popje heel regelmatig.

Altijd leuk als je een poosje thuis bent.

Gr Polly.

Polly
22-01-2010, 14:35
Ik ontdek net een kale plek van ongeveer 1 CM² op de borst van het popje, is dit normaaL?

Ik verwacht eigenlijk dat het een soort broedplek is, zou daar graag een bevestiging van willen die meer ervaring met deze soort heeft.

Groetjes Polly.

Hans de Vries
22-01-2010, 19:26
......Popje komt naar buiten poept veel en ik kan het derde ei bewonderen....
Gr Polly.

Broedende poppen kunnen inderdaad een flinke flats mest lossen...
Ik schep het altijd weg, het stinkt als de pest.

@Ik ontdek net een kale plek van ongeveer 1 CM² op de borst van het popje, is dit normaaL?
Ik verwacht eigenlijk dat het een soort broedplek is, zou daar graag een bevestiging van willen die meer ervaring met deze soort heeft.

Daar is niets mee aan de hand, inderdaad een broedplek.

Hans.

Polly
22-01-2010, 19:33
Hans, bedankt voor je adviezen en bevestiging, mijn vrouw begon zich een klein beetje zorgen te maken over het kale plekje:D .

Groetjes Polly

Polly
24-01-2010, 04:36
het vierde eitje is een feit.

Gr Polly

Polly
25-01-2010, 15:25
Hallo vogelliefhebbers,
zijn er kweekkaarten voor de forpus soorten.

ik ben uiteraard een beetje aan het rond googelen ivm mijn broedende Forpussen maar kom niet op een eenduidig antwoord.

Volgens internet info gaan ze vanaf het tweede of derde ei broeden, en dan 18 of 21 dagen later zouden de jongen moeten uitkomen? welke moet ik nu aanhouden 18 of 21?

Groetjes Polly.

Hans de Vries
25-01-2010, 18:00
Hallo Polly.
Houd het ruim: ongeveer 20 dagen...;) En dan reken ik vanaf het derde ei. Maar er zit weleens een dagje verschil in.

Kweekkaartjes kun je zelf gemakkelijk in Word maken. Ik print ze op A4 200 grs wit papier en snijd ze uit, knippen kan ook natuurlijk.
Ik zal proberen een voorbeeldje te mailen.

Hans.

HenkvdMeer
25-01-2010, 18:26
Als het eerste ei gelegd is, tel ik er altijd 24 dagen bij op.
Dat wil het wel gebeuren dat het een dag eerder is , maar meestal niet.
Ook al zou het een dag eerder zijn uitgekomen is er nog niks aan de hand.
Je hoef niets speciaals te doen kwa voeding of zo, en je ruim tijd genoeg om te ringen, ook in de dag van ringen kan wel eens een dag verschil in zitten, ligt er aan hoeveel jongen in het nest ligt en hoe de ouders voeren.
Gewoon regelmatig kijken, raken de vogels ook aangewend.
Zelf kijk ik elke dag in het blok, ook als er jongen zijn, pak de jongen ook regelmatig in me handen. Zo zijn ze later ook niet bang voor je handen als je schoonmaak of zo.

Henk

Polly
25-01-2010, 19:35
Vijfde ei vandaag gelegd.

Heren bedankt allen voor de info, en Hans de Vries bedankt voor je kooikaartjes ik heb ze al uitgeprint, de kweekkaarten zijn van harte welkom:p

Vrijdag 22e jan was het derde ei, tellen we daar 20 dagen bijop dan komen we op 11 Febr.

Nou ik hoop maar dat er een boel bevrucht zijn en dan lezen jullie het wel weer.

Groeten Polly.

Hans de Vries
25-01-2010, 19:39
Vijfde ei vandaag gelegd.

Heren bedankt allen voor de info, en Hans de Vries bedankt voor je kooikaartjes ik heb ze al uitgeprint, de kweekkaarten zijn van harte welkom:p

Vrijdag 22e jan was het derde ei, tellen we daar 20 dagen bijop dan komen we op 11 Febr.

Nou ik hoop maar dat er een boel bevrucht zijn en dan lezen jullie het wel weer.

Groeten Polly.

Graag gedaan, Polly.

Hans

HenkvdMeer
25-01-2010, 19:39
Dan komt 10 of 11 februari het eerste ei uit, als ze natuurlijk bevrucht zijn.

Henk

Polly
27-01-2010, 17:29
Hallo daar even een Update,

vandaag 6e ei gelegd Gister met een schouwlampje de eitjes bekeken maar kon nog geen adertjes of wat dan ook ontdekken, onbevrucht??

Ik probeer het over een paar dagen weer.

Gr Polly.

rudie
28-01-2010, 20:14
je kunt meestal toch zien naar 5 dagen bij een ei??

ik zou zo en zo nog wel wachten over week weer kijken

gr Rudie

Polly
04-02-2010, 12:09
Vandaag gekeken of de eitjes (inmiddels 7) bevrucht waren.... maar helaas:( .

Hopen dat het de volgende keer beter gaat.

Pollly

Marx
04-02-2010, 14:21
Heb je de eieren wel laten liggen? Soms kan je in zo'n vroeg stadium best een inschattingsfout maken. Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat al die eieren onbevrucht zijn. Verder zou ik het popje even laten broeden om te zorgen dat ze er niet meteen weer een hele zwik eieren achteraan gooit. Beter kan ze even 2 weken blijven zitten zodat ze lichamelijk kan herstellen van het eieren produceren. Ik haal onbevruchte eieren altijd pas weg als ze over de uitkomst datum zijn gegaan. Dan is de pop ook klaar om opnieuw te beginnen.;)

Polly
04-02-2010, 22:34
Hallo Marx,

ik heb vandaag weer even de eieren geschouwd , en tot mijn spijt zijn echt alle eieren onbevrucht.

Ik weet dat het door het mannetje komt die is nog onervaren:)
het popje is al wat ouder en heeft ook al een paar keer een nestje grootgebracht.

Wat het mannetje wel goed doet is het popje voeren:D , hij moet alleen nog even leren richten bij de paring:rolleyes: .

Ik zal de eieren nog een paar dagen laten liggen, omstreeks 11 feb zouden ze uit moeten komen.

Gr Polly.

Polly
04-02-2010, 22:39
je kunt meestal toch zien naar 5 dagen bij een ei??

ik zou zo en zo nog wel wachten over week weer kijken

gr Rudie

Hallo Rudie forpussen leggen om de dag eieren, het eerste ei is dus van 12 a13 dagen geleden vandaar dat het theoretisch gezien mogelijk zou moeten zijn om enkele eieren te kunnen schouwen. reactie op de post van 27-01-2010

Gr Polly.

teun
11-02-2010, 22:49
En Polly zijn de eieren uitgekomen.

Polly
12-02-2010, 13:10
En Polly zijn de eieren uitgekomen.

Nee helaas, zelfs niet nadat ik vorige week had geconstateerd dat ze onvruchtbaar zijn:D

Volgende keer beter, ik haal vandaag de eitjes weg.

Polly
26-03-2010, 13:46
Nou daar zijn we weer,:rolleyes:

ze hebben een poosje stil gezeten maar hebben nu weer 3 eitjes.

Ik hou jullie op de hoogte.
Ik hoop dat het mannetje nu wel een keer heeft raak geschoten, hij krijgt in ieder geval de ruimte:D .

Gr Polly

Hans de Vries
26-03-2010, 14:04
Nou daar zijn we weer,:rolleyes:

ze hebben een poosje stil gezeten maar hebben nu weer 3 eitjes.

Ik hou jullie op de hoogte.
Ik hoop dat het mannetje nu wel een keer heeft raak geschoten, hij krijgt in ieder geval de ruimte:D .

Gr Polly

Het zou zeker mooi zijn als de eitjes nu bevrucht zijn.... anders moet ie een telescoopje op de loop hebben....:D

Hans.

Laurenzo
26-03-2010, 14:49
Voor wie ook een kweekkaart wenst te gebruiken, hieronder een persoonlijk ontwerp:

http://i962.photobucket.com/albums/ae102/flurk/Kweekkaart1-1.jpg

VogelKweker
29-03-2010, 20:46
Sommige mensen gebruiken een computer programma:

Kweek 2000

Groeten,

Vogelkweker.

Polly
30-03-2010, 16:32
ja die heb ik ook,

maar heb ook de kweekkaarten van Hans de Vries gekregen, die gebruik ik voor de forpussen.

Update er liggen nu 5 eitjes.
Woensdag 31 maart 6 eitjes.

Gr Polly.