PDA

Bekijk Volledige Versie : stervend vogeltje

Tom Alen
16-01-2010, 12:07
Ik ben hier net nieuw maar heb me nog niet kunnen voorstellen...Eerst heb ik hier een dringende zaak;Ik ging net naar men voliere kijken en er lag een vogeltje op de grond...ik heb hem snel binnen gebracht en het leeft nog wat...de oogjes zijn dicht,het beweegt niet meer maar ademt wel nog...Wat kan ik doen?ik hoop dat iemand snel antwoord geeft!(oja,de vogeltjes zijn wel allemaal al oud dus mss dat hiij gwn aan het sterven is van ouderdom).Maar is er eventueel iets wat ik kan doen?

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 12:11
Warm zetten, gerust laten, eten en drinken op de grond en hopen dat het goed gaat. Naar de dierenarts zou ik niet gaan. Het beestje zal de tocht naar de dierenarts zeker niet overleven. Daarvoor kun je beter wachten tot het wat aangesterkt is. Jammer genoeg kan je echt niks doen nu. Hopelijk sterft het arme beestje niet. Ik duim voor je.:o

Tom Alen
16-01-2010, 12:17
Eten en drinken kan het niet meer...ik denk dat het bijna gedaan is... :(.Ik heb hem in een dekentje gelegt en nu hopen dat het nog goed komt...

Marx
16-01-2010, 12:29
Wat is het voor vogeltje?

Tom Alen
16-01-2010, 12:31
Het is een rijstvogeltje.Heb het enkele jaren geleden gekregen van iemand toen ze nog jonkies waren.Ze zijn met 2 en ze zaten altijd samen dus als het ene sterft zal het ook een groot verlies zijn voor het ander vogeltje :(

Tom Alen
16-01-2010, 12:33
ik kan men ogen niet geloven :o het is ineens weer beginnen vliegen alsof er niets gebeurd is :o.kan ik het nu weer gwn buiten in de kooi doen?wat ben ik blij!

Tom Alen
16-01-2010, 12:35
ik ga het toch nog maar even binnen in de warmte laten zitten denk ik

RobK
16-01-2010, 12:39
Misschien was het vogeltje wel ergens tegenaan gevlogen, kop bezeerd en de weg kwijt. Wat warmte, rust en weinig licht doet dan veel goed. Laat het beestje nog een dagje binnen onder goede conditie's (stukje trosgierst, wat eivoer). Zet het vannacht echter in een koude schuur (als het beestje tenminste weer behoorlijk is opgeknapt) zodat ze morgen eventueel terug in de voliére kan.

Leuk te lezen dat de sukkelaar al wat opknapt.

Groet,

Rob.

Tom Alen
16-01-2010, 12:42
ik ga het inderdaad nog even binnenhouden.Ik zie nu wel dat zen buikje kaal is...er zijn wat veren weg.Zou hij onderkoeld zijn geraakt?

Tom Alen
16-01-2010, 12:52
Hij is toch nog heel zwak hoor.Hij ligt weer neer en het is net alsof hij weer van zen stokje gaat vallen...ik heb hem in een kooitje gezet me een lampje erboven voor warmte...

Marx
16-01-2010, 13:00
Hoi Tom, als je de mogelijkheid hebt wil je dan misschien de andere rijstvogel ook binnen halen en ze gewoon lekker tot april binnen laten? Het zijn oude diertjes en die kale buik en volledige eenzaamheid gaat hem niet worden als hij al opknapt. Wel pas die andere binnen halen als deze er helemaal bovenop is natuurlijk.

Dat is tenminste wat ik zou doen. Terugzetten van zo'n oud beestje dat even zo in de problemen zat zal wel een dood vogeltje opleveren. Je zegt een kale buik te zien. Is dat geen ei in de buik? Legnood dus? Je ziet dan dat de onderbuik wat hangt en dat je dan inderdaad daar het vlees ziet. Als dat het geval is moet je haar warm en rustig wegzetten. Evt wat olie (zonnebloem bv) op de cloaca (poepgat) doen en een beetje in de cloaca proberen te krijgen. Heel zacht masseren en dan rust geven.

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 13:02
Laat hem maar nog even binnen. Misschien zelfs tot het stopt met vriezen.

Tom Alen
16-01-2010, 13:12
Ik ga hem inderdaad binnen laten en als het beter is zet ik het ander er ook bij...Ik zie trouwens niet dat het onderbuikje wat uitpuilt ofzo dus ik denk niet dat het zwanger is.Ik heb wel gehoord dat wanneer een vogeltje wat ouder wordt,zijn buikje wat kaal kan worden omdat er zich wat buikvet ontwikkelt.Ik weet niet in hoeverre dit klopt?

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 19:34
Ik ga hem inderdaad binnen laten en als het beter is zet ik het ander er ook bij...Ik zie trouwens niet dat het onderbuikje wat uitpuilt ofzo dus ik denk niet dat het zwanger is.Ik heb wel gehoord dat wanneer een vogeltje wat ouder wordt,zijn buikje wat kaal kan worden omdat er zich wat buikvet ontwikkelt.Ik weet niet in hoeverre dit klopt?
Zwanger? :D Probeer toch maar de cloaca in te wrijven met slaolie en zet het beestje maar lekker warm weg:rolleyes:

Tom Alen
17-01-2010, 01:35
Het vogeltje is deze namiddag gestorven :(

mirke
17-01-2010, 12:45
jeetje tom wat jammer zeg
je moet zo maar denken je bent een echte dierenvriend en je hebt alles wat mogelijk is uit de kast gehaald om dit beestje te redden .
waarschijnlijk toch gestorven aan ouderdom .
of heeft die toch misschien onder de leden gehad wat hem nu fataal is geworden .
veel sterkte met dit verlies

Tom Alen
18-01-2010, 00:37
Dankje,ik denk dat ik er me toch op ga moeten voorbereiden dat dit nog kan gaan gebeuren...Alle vogeltjes buiten in de volière zijn namelijk al vrij oud...

dave1
18-01-2010, 05:50
Dankje,ik denk dat ik er me toch op ga moeten voorbereiden dat dit nog kan gaan gebeuren...Alle vogeltjes buiten in de volière zijn namelijk al vrij oud...

je moet er altijd rekening mee houden alles wat leeft gaat een keertje dood natuurlijk.