Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vrije vogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vrije vogels

    Ik heb op het net gelezen dat er in Engeland een paar kolonies losvliegende grasparkieten zijn.Ik heb een paar keer een parkiet verloren doordat die ontsnapte ze bleven wel in de buurt maar kwamen niet meer naar de voliere.Nu is mijn vraag , hoe laat je de vogels los zodat ze wel weer naar binnen komen om te eten en eventueel om te slapen?Het lijkt mij geweldig om een 50tal parkieten los te zien vliegen.De halsbandparkiet doet het goed in het wild in Nederland en hier zijn ze een lokale soort.Ik wil graag een paar ideeen zien om te kijken of dit te verwezenlijken is.

  • #2
    behalve dat het niet toegestaan is (je mag niet doelbewust een uitheemse soort loslaten in Nederland) werkt het niet met grasparkieten. Deze soort is in het wild een nomadische soort en zal dus zodra je ze loslaat ook rond trekken op zoek naar voedsel.

    Opmerking


    • #3
      het zou wel kunnen lukken denk ik maar of je dit echt moet willen,

      in apeldoorn is het iemand min of meer gelukt met momminkspartkieten. ze gaan ze dit jaar weer monitoren maar er is weinig aanwas sinds dat diegene er mee begonnen verhuisd is.

      daarnaast is het illegaal en slagingskans is ook niet erg groot gaat veel vogels kosten en wat is de invloed op inheemse holenbroeders ??

      mvg

      HJ de Graaf

      Opmerking


      • #4
        niet aan beginnen

        niet aan beginnen het is puur fana vervalsing zijn voorbelden genoeg en het is ook nog eens verboden hier in nl,

        Opmerking


        • #5
          even buiten beschouwing gelaten, dat jack a cham in thailand (geloof ik woont) is het fauna vervalsing.
          het kan lastig zijn voor andere inheemse soorten.

          er zijn wel mensen die het doen met v&i eters. het zogenoemde ''open voliere systeem'' (effe de zoekfunctie gebruiken)

          kris
          Groet'n uut Drenthe

          Opmerking


          • #6
            open voliere systeem

            dat open voliere system kan alleen als de ouders jongen hebben te voeren, waarom anders zouden ze terug in de voliere gaan. ik ken iemand in friesland die dit deed met zijn japanse nachtegalen.

            vandaag stond er een stuk in het AD, over losvliegende exoten. het gaat hier om halsband parkieten, plusminus 10.000 stuks, alexander parkieten en monniksparkieten. verder waren er ook senegalpapagaaien, een geelvleugelara en koningsparkieten.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              Met duiven gaan dit prima ,,ook met katten kan dit ,maar daar zijn meestal je burenniet zo blij mee.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                dat open voliere system kan alleen als de ouders jongen hebben te voeren, waarom anders zouden ze terug in de voliere gaan. ik ken iemand in friesland die dit deed met zijn japanse nachtegalen.

                vandaag stond er een stuk in het AD, over losvliegende exoten. het gaat hier om halsband parkieten, plusminus 10.000 stuks, alexander parkieten en monniksparkieten. verder waren er ook senegalpapagaaien, een geelvleugelara en koningsparkieten.
                ja klopt, ik heb het ook gelezen.
                in apeldoorn (toch?) waren de monniksparkieten al redelijk vertegenwoordigd...


                maar dat open voliere systeem kan idd alleen met jongen, vergeten te vermelden


                Kris
                Groet'n uut Drenthe

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb verschillende getemde mezen en mussen die netjes bij mij terugkomen in de plantenkas voor te eten en te rusten. maar het opmerkelijke is dat deze vogels liever de tijd doorbrengen in de plantenkas dan ver weg buiten.!, vaak komen er ook nieuwlingen kijken die nog enigzins tijd schuw zijn die na een tijdje wat tammer worden.!

                  De plantenkas is best wel aardig groot waardoor ze al de vrije ruimte hebben om te vliegen.!

                  Opmerking


                  • #10
                    Kijk eens aan! Dat zou een goed alternatief kunnen zijn voor mijn plantekas. In plaats van deze hermetisch dicht te maken voor tamme vogels, de kas toegankelijk maken voor wilde vogels... Daar ga ik eens over nadenken.

                    Opmerking

                    Working...
                    X