PDA

Bekijk Volledige Versie : kaalgeplukte diamantduif

dynakid
15-01-2010, 16:24
Hallo,

we hebben in een buitenvoliere 2 diamantduifjes zitten, samen met 8 kanaries en 10 zebravinken.
Nu plukken de zebravinken een diamantduifje kaal op zijn rug; staat bijna geen veertje meer op.
Weet iemand wat ik er aan kan doen:help

Ilovediamantduifjes
15-01-2010, 19:21
Ja, de duifjes apart steken is de enige optie. Ik had een paar jaar geleden precies hetzelfde probleem. Jammer, soms lukt het, soms niet...

andre 44
15-01-2010, 19:29
ik zit er net zo mee had even 6 duifjes in de vlucht bij de zebravink mannen en ze plukken ze helemaal kaal ik denk dat ze een nest willen maken heb ze er uit gehaald en nu maar even wachten tot er weer veren aan zitten waren gewoon res, vogels zowel de duifjes als zebra's dacht gaat wel goed maar helaas

dynakid
15-01-2010, 22:51
Hebben jullie de duifjes er later, na aangroei veren, er wel weer bijgezet of gaat dat niet meeer?

Ilovediamantduifjes
15-01-2010, 22:59
Hebben jullie de duifjes er later, na aangroei veren, er wel weer bijgezet of gaat dat niet meeer?

Al eens geprobeerd. Dat gaat echt niet. We hebben zelfs al eens een volledig genezen duif bij 1 zebravinkje geplaatst. We dachten: "1 zebravink, dat kan geen kwaad! Wat kan zo'n klein beestje tegen een duif doen die dubbel zo groot is als hemzelf?" Veel dus: zelfs dan werd ze kaalgeplukt. Een andere volière voor je diamantduifjes zal 1 van de enige oplossingen zijn...-0-

agem
29-01-2010, 22:20
Ik heb ze om dezelfde reden ook apart gezet.
Bij mij was een diamantvink de pikker van de duifjes. Toen mijn 2 duifjes weer vol veertjes zaten heb ik ze teruggezet en ging het een poos goed.
Zodra er weer wat broeddrift kwam begon het pikken echter opnieuw.

In een dierenwinkel waar ik soms kom zitten ook aangepikte duifjes, daar komt het door kanaries en kwartels.

De duifjes zijn idd groter maar misschien iets te verdraagzaam..
Een extra vlucht/voliëre dus.. of misschien lukt het in een heel grote voliëre beter? Of met andere 'zachtaardige' vogels.

azantinga
30-01-2010, 16:54
Diamantduiven zijn nu eenmaal wat langzame duiven. Zij laten zich rustig plukken door andere vogels. Met andere soorten duiven heb ik dit probleem niet. Het enigste wat je er aan kan doen is het verstrekken van voldoende zacht nestmateriaal voor de zebravinken zoals sisal.

Het zal inderdaad ook wel wat te maken hebben met de grote van de volière.
Zelf heb ik een kolonie timorzebravinken zitten. Deze gebruiken ook veel donsveertjes in het nest. Maar deze zoeken ze op van de bodem en ze plukken de duiven niet.

agem
30-01-2010, 19:09
Dynakid,
Voor het moment zou ik het kale duifje, of de twee, wel binnen (schuur, bijkeuken, ..) in een kooi zetten tot het buiten weer warmer wordt. Toch zeker als ze 's nachts niet in een binnenhok zitten. Z'n kale rug zorgt ervoor dat-ie er met nachtvorst koud bijzit.
Dan kan je in het voorjaar nog opnieuw bedenken wat je doet; opnieuw samenzetten proberen of de duifjes apart in een andere buitenkooi houden.

dynakid
03-02-2010, 18:25
Bedankt voor jullie antwoorden, maar2 dagen na berichten lag de duif al onderin de kooi op zijn rug.
Helaas:mad:
De andere duif zit apart in een kooi binnen de voliere.