Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweekvraag over de eitjes ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweekvraag over de eitjes ...

    dagallemaal ,

    als we kijken in de natuur hoe de vogels te werk gaan , bij de kweek , zien we vb , bij de kneuter als ze een nest hebben , dat meestal 4a5 jongen succesvol worden grootgebracht , zonder eitjes weg te moeten nemen en pas terug leggen als het 4e ei gelegt is ...

    waarom moeten we dit dan doen bij de kanaries en de kruisingen ervan ?

    wat als ik dit niet doe bij kanaries/kruisingen ?
    wat als ik het wel doe ?
    hoe zit het met volliere kweek van europese , zoals putter , sijs , kneuter ect ?

    dank bij voorbaat

  • #2
    Ik doe het nooit en merk niks. Soms leg ik wel eens een jong over en als dat jonger is, stel een dag of 5, dan nog geen enkel probleem. Ik had laatst een nest met 2 ondergeschoven jongen van 7 dagen jonger. Het oudste jong zat al een week in de voorhangkooi terwijl zijn stiefboers/zusjes nog in het nest zaten. In gevangenschap is er zo veel eten en dat is zo makkelijk bereikbaar dat ze meestal geen probleem hebben.

    Ik begrijp wel dat kanariekwekers benauwd worden als ze een net gekipt jong tussen jongen van 5 dagen zien liggen maar in de praktijk maakt het hier niks uit. Ook bij de kanaries heb ik nooit geraapt en ben ik geen verschillen tegen gekomen. Goede ouders zijn goede ouders

    Opmerking


    • #3
      ik raap aleen in de broedkooien bij de goudvinken en putters, dit i.v.m. het gedrag van de man.

      in de kweek vluchten (90cm breed x 1,80cm langx200cm hoog) is dit niet nodig, de pop gaat over het algemeen broeden op het voorlaatste ei, een jong met 1 dag achterstand red het bijna altijd. de mannen laten het nest over het algemeen met rust, zo vlug de pop broed geen eivoer meer.

      bij de kanaries raap ik ook niet meer ( al enkele jaren niet meer) hier gaat de pop ook meestal broeden na het 4 de ei, en een nest met 4 jongen is mooi vol.
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door populier
        Volgens mij stond er boven deze rubriek KWEEKVERSLAGEN en geen KWEEKVRAGEN, wel blijven posten in de daarvoor bestemde rubrieken.
        welke rubriek past dan bij "kweekvragen" ?

        Opmerking


        • #5
          Je heb het over europese cultuur vogels, lijkt mij rubriek: Europese cultuur vogels.

          Je heb het over kanarie/kruisingen lijkt mij rubriek: Bastaarden.
          Groeten Michael

          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door woestijnvink
            dagallemaal ,

            als we kijken in de natuur hoe de vogels te werk gaan , bij de kweek , zien we vb , bij de kneuter als ze een nest hebben , dat meestal 4a5 jongen succesvol worden grootgebracht , zonder eitjes weg te moeten nemen en pas terug leggen als het 4e ei gelegt is ...

            waarom moeten we dit dan doen bij de kanaries en de kruisingen ervan ?

            wat als ik dit niet doe bij kanaries/kruisingen ?
            wat als ik het wel doe ?
            hoe zit het met volliere kweek van europese , zoals putter , sijs , kneuter ect ?

            dank bij voorbaat
            Ook in kooi of volliere hoef je geen eieren weg te nemen en weer terug te leggen.
            Dit wordt alleen gedaan om iets zekerder te zijn van meer jongen ,maar is verder helemaal nergens voor nodig.!

            Opmerking


            • #7
              Ik heb ook nog nooit eitjes geraapt. Goede ouders brengen al hun jongen groot en degene die het toch niet redden, dat is meteen de natuurlijke selectie.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking

              Working...
              X