PDA

Bekijk Volledige Versie : Geslachtsbepaling diamantduiven

Bas van Oorschot
10-01-2010, 18:37
Hoi allemaal,

Ik heb gister 2 diamandduiven gekregen. En ik wou graag weten hoe ik het geslacht het beste kan bepalen bij hun. Dus mijn vraag is "Hoe zie ik of een diamnadduif een popje of manetje is?"

alvast bedankt!

Ton Koek
10-01-2010, 18:42
Normailter heeft een mannetje (doffer) een duidelijk bredere en rodere oogring dan de duivin.

Veel plezier met deze leuke duifjes.

Bas van Oorschot
10-01-2010, 19:02
oke dank je :)

De ene heeft wel een vrij brede en vuur rode oogring. De andere heeft een oranje bijna eve brede oogring (iets minder breed maar scheelt nie veel).
Dus ik denk dat ik 2 doffers heb dan.

Voor de zekerheid wil ik jullie mening ook hebben dus ik post morgen wel paar foto's.

Is het bij diamandduiven veel voorkomend dat ze hand tam zijn? deze zijn namelijk behoorlijk tam :)

bert3660
10-01-2010, 23:24
bij mij zijn ze helemaal niet tam, maar mooi dat ze tam zijn is altijd leuk...

Ene keer als ze beginnen met kweken dan blijven ze wel gaan :p

Ilovediamantduifjes
13-01-2010, 22:22
Het kan ook zijn dat de duif met de oranje oogring een overjarige duivin is. Deze kan gerust nog kweken, alleen is haar oogring dikker dan een jonge duivin waardoor de geslachtsbepaling moeilijker is ;)

Bas van Oorschot
15-01-2010, 21:40
volgens mij zijn het 2 mannetjes :( maar graag zou ik ook jullie mening willen hebben

hier is link van foto:
http://album.partyflock.nl/74989847.jpg?nocache;11216732

Ilovediamantduifjes
15-01-2010, 22:48
volgens mij zijn het 2 mannetjes :( maar graag zou ik ook jullie mening willen hebben

hier is link van foto:
http://album.partyflock.nl/74989847.jpg?nocache;11216732

Ik kan de foto niet zien! 'Foto niet toegankelijk' staat er... :confused:

Bas van Oorschot
16-01-2010, 11:02
hhmmzzz vreemd :(

ff andere manier proberen

http://i48.tinypic.com/b6dc9c.jpg

Bas van Oorschot
16-01-2010, 11:03
gelukt :wave

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 11:14
Het kunnen best 2 doffers zijn. Het kan ook een overjarige duivin zijn. Voor de zekerheid zou ik sowieso 1 duif gaan ruilen voor een duivinnetje.:cool:

Bas van Oorschot
16-01-2010, 11:53
Bij de donker grijze is de ring echt plat zegmaar en bij de lichtgrijze is de oogring beetje wat gebobelder weet niet of dat er wat mee te maken heb ofc. iig ze zijn niet gering dus weet niet of er 1 overjarig is. ZE zitten wel continu bij elkaar maar ze zitten alleen samen met 1 kopeltje zebravinkjes :P. gaat goed samen overgens! Wat mij wel opvalt is dat 1 van de 2 een zwaar geluid maakt. Weet niet precies hoe het heet en hoe ik t moet omschrijven. weet ook niet of dat er mee te maken heeft.

nog 1 bijhalen is op dit moment geen optie ivm huisvesting moet nog grotere binnenkooi bouwen :P ze kunnen het gewoon goed vinden samen en dus denk ik dat ik het verlopig zo hou. later kan ik altijd nog een duivin bij halen.

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 12:05
...Wat mij wel opvalt is dat 1 van de 2 een zwaar geluid maakt. Weet niet precies hoe het heet en hoe ik t moet omschrijven. ...

Bedoel je baltsen? De doffer buigt diep met zijn kop naar de grond, spreid zijn staart open en maakt hierbij een heel zwaar laag geluid, telkens hetzelfde en hij herhaalt het altijd maar. Dat betekent dat hij wil paren met de duivin voor wie hij baltst. Ik heb nog nooit een doffer gezien die baltst voor een andere doffer.

Bas van Oorschot
16-01-2010, 12:15
Ja ik ben iedere keer te laat met kijken. Ik denk dat het baltsen is. Iedere keer doet ie het geluid maar 1x en dan kijk ik net en te laat dus dan ken ik dus ook niet zien welke van de 2 het is... volgens mij dacht ik van de week te horen dat het de donker grijse was maar dat weet ik echt niet zeker. Als jij zegt dat ze dat alleen voor een duivin doen dan zal ik dat strax als ze in hun grotere verblijf zitten dan zal ik het vanzelf merken :P

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 12:19
Ja ik ben iedere keer te laat met kijken. Ik denk dat het baltsen is. Iedere keer doet ie het geluid maar 1x en dan kijk ik net en te laat dus dan ken ik dus ook niet zien welke van de 2 het is... volgens mij dacht ik van de week te horen dat het de donker grijse was maar dat weet ik echt niet zeker. Als jij zegt dat ze dat alleen voor een duivin doen dan zal ik dat strax als ze in hun grotere verblijf zitten dan zal ik het vanzelf merken :P

Ik heb toch nog nooit gehoord ven een doffer die voor een doffer baltst. Maar wacht maar nog even met ze in het grotere verblijf te zetten tot het zeker is dat hij baltst. Anders moet je ze misschien vangen en dat is echt geen leuk karwei!

P.S.: Als de verkoper zei dat het een koppel was, heeft hij waarschijnlijk wel gelijk. Zeker als het een ervaren kweker is. Het gebeurt natuurlijk ook dat verkopers fout zijn :D

Bas van Oorschot
16-01-2010, 12:34
Anders moet je ze misschien vangen en dat is echt geen leuk karwei!

Daar maak ik me niet te druk om :) ik kan ze meestal wel redelijk snel pakken en soms komen ze ook zelf op me hand zitten en hoef ik dus helemaal geen moeite te doen haha. zoals je op de foto ziet zitten ze op me hand ;)

P.S.: Als de verkoper zei dat het een koppel was, heeft hij waarschijnlijk wel gelijk. Zeker als het een ervaren kweker is. Het gebeurt natuurlijk ook dat verkopers fout zijn :D

Dat zij hij idd wel hij had ze nog niet zo lang. Eigenlijk moesten ze beetje weg ivm vechtpartijen in de kooi waar vooral hun de dupe van waren. is ook nog wel te zien aan de lichtgrijze als je goed kijkt. Ze zijn bijde veel veren verloren maar gelukkig begint het bij te trekken :)

Ilovediamantduifjes
16-01-2010, 12:50
Daar maak ik me niet te druk om :) ik kan ze meestal wel redelijk snel pakken en soms komen ze ook zelf op me hand zitten en hoef ik dus helemaal geen moeite te doen haha. zoals je op de foto ziet zitten ze op me hand ;)

Je duifjes zijn tam? Pietzak :D Ik had in het zesde leerjaar ook zo'n tamme duif die zomaar op mijn hand zat en zo. Sindsdien heb ik geen enkele duif meer zo tam gekregen. 't Zijn echte stresskipjes bij mij :D

Laat je het even weten als het echt baltsen is?

Bas van Oorschot
16-01-2010, 13:04
Je duifjes zijn tam? Pietzak :D Ik had in het zesde leerjaar ook zo'n tamme duif die zomaar op mijn hand zat en zo. Sindsdien heb ik geen enkele duif meer zo tam gekregen. 't Zijn echte stresskipjes bij mij :D

Laat je het even weten als het echt baltsen is?

Tja ik heb het gewoon geprobeerd om ze op me hand te zetten en het gaat steeds beter iedere dag mee spelen. Soms dan zijn het ook stress kippen hoor maar vooral die dondere komt 9 van de 10x wel op me hand zitten THEY KNOW WHO GIVE THEM FOOD HEHEHE :D

En dat zal ik zeker doen :) Ik ben het hard in de gaten ant houden ze zitten namelijk in de kamer hier dusja alleen schuin achter me :P maar ik ga het vanzelf zien

bouwknecht
22-01-2010, 22:50
Normailter heeft een mannetje (doffer) een duidelijk bredere en rodere oogring dan de duivin.

Veel plezier met deze leuke duifjes.

normaal kun je dit nooit honderd% juist hebben welk geslacht het is bij diamant duifjes denk gewoon af wachten tot als ze paren de oogrand zoals ze ook al gezegt hebben kan ook door de ouderdom komen dat ie wat gebobbelder is

Bas van Oorschot
07-02-2010, 21:20
Helaas het zijn 2 popjes :(

maarja mischien maar een mannetje erbij halen :)

lambert46518
07-02-2010, 21:26
beetje rare bevedering die rechtse duif en volgens mij een overjarige duivin

Ilovediamantduifjes
08-02-2010, 19:13
Helaas het zijn 2 popjes :(

maarja mischien maar een mannetje erbij halen :)

Nooit 1 doffer met 2 duivinnen! Dan gaat de doffer wanneer hij een nest maakt de twee duivinnen tegelijk, de ene duivin en haar jongen (al zijn het zijn eigen jongen) kaalpikken. Beter is 1 duivin en 1 doffer...

secundo
08-02-2010, 19:46
Nooit 1 doffer met 2 duivinnen! Dan gaat de doffer wanneer hij een nest maakt de twee duivinnen tegelijk, de ene duivin en haar jongen (al zijn het zijn eigen jongen) kaalpikken. Beter is 1 duivin en 1 doffer...

Hangt waarschijnlijk ook een beetje af van de grootte van de voliere?? Hier in een grote buitenvoliere ging het als volgt:
1 koppel diamantduifjes heeft 4 keer 2 jongen grootgebracht. Er zat nog een ander koppel bij, alleen moest het popje van het 2de koppel niets van 'haar' mannetje weten. In tegendeel, ze kreeg jongen van de man van het eerste koppel. Telkens zorgde deze man mooi mee voor de jongen van beide nesten.
Opmerkelijk: het 2de duivinnetje heeft 3 rondes gebroed, waarbij telkens uit 2 eieren slechts 1 jong geboren werd.
Hierbij een foto van de man met 3 van z'n jongen: 2 rechtmatige en 1 buitenechtelijk jong ;) :

http://lh4.ggpht.com/_TuVk8jjEwmY/Sr28RYMp3rI/AAAAAAAABdM/eX_JRsytW70/s640/PICT0044.JPG

Bas van Oorschot
07-04-2010, 22:06
Ik heb 1 duifin weggehaalt en omgeruilt voor een man.

heb nu eitje :P volgens mij 2 maar dat weet ik niet zeker.

is het normaal dat de duiven DIRECT na het leggen blijven broeden?

Ilovediamantduifjes
07-04-2010, 23:41
Ik heb 1 duifin weggehaalt en omgeruilt voor een man.

heb nu eitje :P volgens mij 2 maar dat weet ik niet zeker.

is het normaal dat de duiven DIRECT na het leggen blijven broeden?

Waarom weet je niet zeker of er 2 eitjes zijn?

Normaal leggen ze eerst een eitje, ze gaan op het nest zitten, maar broeden nog niet echt. De volgende dag komt het tweede ei en dan beginnen ze inderdaad direct te broeden. De ouders wisselen dan 's nachts en overdag om. Vanaf dan kun je 12 dagen rekenen voor de eitjes uitkomen (als ze bevrucht zijn, weliswaar). De eieren komen op dezelfde dag, kort achter elkaar uit :D

Bas van Oorschot
08-04-2010, 19:22
ja ik had nog niet gekeken of er al een 2e eitje lag ;)

maar idd er liggen nu 2 eitjes :D de duifjes blijven lekker zitten en wisselen elkaar idd af! :) de zebravinken laten ze ook met rust dus hopenlijk zijn ze bevrucht! is het verstandig om over een paar dagen te kijken of de eitjes bevrucht zijn of is het beter om ze met rust te laten?

voliëre248
16-04-2010, 19:35
ik heb een hele makkelijke manier gevonden om het geslacht van vogels te bepalen (heb ik op mijn opleiding geleerd) je moet de duifjes op de kop houden dan voel je hoever de legbeentjes uit elkaar staan bij een vrouw past er een vinger tussen en bij een man niet dus als de ene kleinere legbeentjes heeft dan de andere dan ben je ervan zeker dat je een man en een vrouw hebt (zitten bij het achterwerk begin van de staart).

Bas van Oorschot
08-05-2010, 13:49
2 gezonde jongen :)

lambert46518
08-05-2010, 13:59
volgens mij let je niet erg goed op tijdens de lessen op school, tenminste ik heb er nog nooit van gehoord dat de geslachtbepaling bij diamantduiven bepaald wordt door de afstand tussen de legbeentjes. Bovendien kun je het verschil meestal duidelijk zien waarom zou je dan de vogels moeten gaan opmeten.

toto en toto
08-05-2010, 14:08
2 gezonde jongen :)

Gefeliciteerd:D

angel-olden
27-05-2010, 23:43
je kan het ook voelen bij het stuitje als je je topje van je pink er tussen pas is het een duivin en zit het dicht op elkaar is het een doffer

voliëre248
28-05-2010, 13:45
hallo lambert

het is handig als je vogels hebt waar zowel man als vrouw er hetzelfde uitzien en ik gebruik het altijd als ik jonge vogels verkoop dan kun je het nog niet zien (bij de diamantduifjes aan de oogringen die zijn bijna even dik). het kan dat je dat niet weet een duidelijke uitleg bij de vrouw zitten die botjes verder uit elkaar als bij de man omdat die een ei moet kunnen leggen en de man hoeft dat niet.

Troetelduifje
29-05-2010, 23:44
Ik heb toch nog nooit gehoord ven een doffer die voor een doffer baltst.

??? Als hij maar hitsig genoeg is heus wel hoor. Ik had 2 doffers en de ene baltste voor de andere.
Ik heb de baltsende doffer omgeruild voor een duivin, omdat hij agressief werd, omdat de andere duif natuurlijk niet reageerde.

En die andere was echt ook een vent, want zijn duivin heeft 3 weken terug 2 jonkies gekregen, door hém verwekt.