Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Licht bij kamervogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Licht bij kamervogels

    Hallo, ik heb nu 3 zangkanaries in mijn woonkamer. Ik geniet iedere dag van hun gezang Ik ben wat op internet gaan kijken wat betreft hun licht situatie. Een kamer heeft natuurlijk kunstmatig licht afgestemd op mensen. Ik zag op internet dat kanaries ongeveer 12,00 uur geen licht moeten hebben. Zoals ik het nu doe is dat ik als ik s'morgens om 7.00 uur opsta ik ongeveer 19.00 een doek over hun kooi gooi. In de lente en zomer zal ik het moeten aanpassen. Moet ik het aantal uren licht met het seizoen meer laten worden zo ja hoeveel??? Ik wil stokrui voorkomen. Of maak hierover een te groot probleem?? Licht met kamerzanger??

  • #2
    Als je het mij vraagt is in het geval van een kanarie in de woonkamer de regelmaat van het licht belangrijker dat de duur van het licht.
    Dus zoals je zelf aangeeft van 7 uur 's morgens tot 7 uur 's avonds, heel het jaar door kan geen kwaad.

    Je kunt ook als je dat zelf wilt met de jaargetijden mee gaan qua lengte van de dag.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Lex
      Hallo, ik heb nu 3 zangkanaries in mijn woonkamer. Ik geniet iedere dag van hun gezang Ik ben wat op internet gaan kijken wat betreft hun licht situatie. Een kamer heeft natuurlijk kunstmatig licht afgestemd op mensen. Ik zag op internet dat kanaries ongeveer 12,00 uur geen licht moeten hebben. Zoals ik het nu doe is dat ik als ik s'morgens om 7.00 uur opsta ik ongeveer 19.00 een doek over hun kooi gooi. In de lente en zomer zal ik het moeten aanpassen. Moet ik het aantal uren licht met het seizoen meer laten worden zo ja hoeveel??? Ik wil stokrui voorkomen. Of maak hierover een te groot probleem?? Licht met kamerzanger??
      Het maakt volgens mij ook niet uit hoelang het licht aan staat want zomers als de vogels buiten zitten hebben ze ook meer licht,en bij mij staat het licht ook op 15 uur.

      Opmerking


      • #4
        Het meest ideaal zou zijn het aantal lichturen hetzelfde te houden als buiten, het hele jaar door. Dus in de winter kort, in de zomer lang licht.

        De meeste huiskamervogels blijken echter geweldige aanpassers te zijn, ook zonder doek houden ze zich zomaar 10 jaar of meer prima gezond en in conditie.
        Het record dat ik weet, een kanarie van 18 jaar, de eigenaar was inmiddels hoogbejaard maar de kanarie zong nog elke dag.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Goed dat je hier zo over nadenkt. Complimenten!

          Ik zou de vogels bij een raam zetten. Ik heb ook huiskamervogels en deze staan als ze geen nest hebben bij 4 hoge ramen van 2 meter hoog en daar is geen hoofdverlichting. Dus ze krijgen daglicht mee en slapen ook als ik in de woonkamer de lampen aan heb. Nu hebben ze jongen dus ik heb de lamp ook bij de kooi tot 22:30 uur aan maar normaal dus niet.

          Opmerking

          Working...
          X