PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwartels toch maar naar binnen

yoontjuh
07-01-2010, 16:43
Na lang twijfelen heb ik toch maar besloten om mijn chinese dwergkwartels naar binnen te doen. Heb het een hele tijd aangekeken met de sneeuw en de vorst. De kwartels deden het verder wel goed, maar aangezien de vorst maar aan blijft houden toch maar naar binnen.
Ik had nog een terrarium van 110 x 40 x 50 staan, dus deze heb ik ingericht voor de kwartels. Het is allemaal wat provosorisch, maar dit moet wel goed komen voor een tijdje. Heb het terrarium op de achterkant gelegd, zodat ze 50 cm breedte hebben ipv 40. De bovenkant heb ik afgedekt met een stuk vijvernet. Let niet op de boeken, deze moeten nog vervangen worden door iets anders :P

Bij deze de foto's:

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040884.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040887.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040889.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040890.jpg

Ton Koek
07-01-2010, 18:34
Dat ziet er zeer comfortabel uit, erg mooi gedaan.

andre 44
07-01-2010, 18:59
dat lijkt goed daar komen ze de winter wel mee door niets mis mee :D

kevin
07-01-2010, 19:02
mooi gedaan

tropen kweker
07-01-2010, 19:33
ziet er goed uit, kan heel goed voor 2 kwartels;)

ik heb de mijne ook binnen gedaan in een grote broedkooi van 120 cm lang.
het is toch wel erg koud buiten:santa:

Rudmer
08-01-2010, 13:32
Netjes hoor!

Ik zat eerst even goed te kijken..... ligt er nu sneeuw in???? :o

Omdat wij een binnenhok kregen voor de gouldamadines hebben wij de kwartels ook binnen gehaald, waren ze wel blij mee :)

Ton
08-01-2010, 19:56
Netjes hoor!

Ik zat eerst even goed te kijken..... ligt er nu sneeuw in???? :o

Omdat wij een binnenhok kregen voor de gouldamadines hebben wij de kwartels ook binnen gehaald, waren ze wel blij mee :)

ik denk dat het schelpenzand is.

mooie kwarteltjes hoor, heb je er al mee gekweekt ? de jongen dat zijn van die lieve hummeltjes, echt schattig :D

yoontjuh
08-01-2010, 20:39
Bedankt voor jullie reacties allemaal :)
Het is inderdaad schelpenzand.

@ ton: Mijn hennetje heeft in het najaar een tijdje op een nest gezeten, maar werd denk ik te koud en toen heeft ze ze in de steek gelaten. Heb even later de eieren weggehaald en eentje opgemaakt om te kijken of ze bevrucht waren. En dat waren ze. Hier een linkje naar de foto's http://vogelcafe.nl/showthread.php?t=6138&page=7

Ben benieuwd wat ze nu gaan doen nu ze binnen zitten.. word afwachten :)
Maar lijkt me wel superleuk.

yoontjuh
30-01-2010, 22:58
Zoals ik al had verwacht was mijn hennetje begonnen met eitjes leggen. Ook heb ik ze in die periode meerdere keren zien paren. Ze zit nu op een nestje van 8 eitjes.
Omdat ze nu in de kamer zitten ipv buiten maak je toch een stuk meer mee van de diertjes. Heb heel wat nieuwe geluidjes ontdekt.
Maar een ding vind ik toch wel apart. Dat mijn hennetje sinds ze op het nest zit af en toe heel raar kan doen naar mijn haantje. Als ze even van het nest is gaat ze wel eens in de aanvalshouding staan (althans daar lijkt het op) en stormt ze op mijn haantje af. Dan pikt ze hem een paar keer en jaagt hem op.
Geen idee waarom ze dit doet, heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn haantje is echt een sul en zal niks terugdoen. Hij gedraagt zich als een voorbeeldige toekomstige vader en is erg zorgzaam voor het nest. Als mijn hennetje een ei per ongeluk uit het nest schopt als ze er vanaf gaat, legt hij het weer netjes terug. Maargoed het gedrag van mijn hennetje vind ik wel apart en weet dus niet of het normaal is. Maar verder zorgt ook zij goed voor het nestje.

Vind het echt super leuk dat ze nu binnen zitten. Ze hebben zulk interessant gedrag :)

Tori no Hime
31-01-2010, 00:04
Leuk, om ze zo goed in de gaten te kunnen houden :D
Ik denk dat je hennetje misschien zo onaardig tegen het haantje doet omdat ze niet meer met hem wil paren. Ons hennetje joeg het haantje (ook al zo'n sul, haha :p) soms naar buiten en rende hem daar nog eens een rondje achterna, om vervolgens weer netjes op haar nest te kruipen. Als je denkt dat ze niet rustig genoeg kan broeden, is het misschien een idee om het haantje apart te zetten. Maar als het maar af en toe is, zal het wel goed komen hoor ;)

yoontjuh
04-02-2010, 20:23
Heb het de laatste dagen weer even goed in de gaten gehouden en inderdaad, mijn haantje probeert af en toe te paren. Vandaar dus dat mijn hennetje hem soms wegjaagt. Ze lijkt er verder niet al te veel last van te hebben en het haantje laat haar over het algemeen goed met rust.

Hier een fotootje waarbij skipper, mijn haantje naast mijn hennetje op het nest is komen zitten:

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1040987.jpg

Ze slapen eigenlijk altijd zo naast elkaar, maar sinds ze op het nest zit zat skipper er af en toe wat verloren bij. Dus nu zitten ze regelmatig knus naast elkaar op het nest haha

vandurenj
05-02-2010, 00:15
zorg maar dat de jongen niet door de draad kunnen
de schelpen zand zou ik weg doen als er jongen komeen sommige eten er van en gaan dood
een bakje kuiken meel geven zodat de ouders dat gewoon zijn en een bierdopje voor water zodat de jongen niet verdrinken
ook niets tegen de rand van de kooi zetten ,sommige jongen lopen zich vast er tussen en blijven gewoon zitten tot ze dood zijn

yoontjuh
05-02-2010, 08:57
Bedankt voor de info, maar hier was ik al van op de hoogte :)
Als je goed kijkt op de eerste foto's zie je dat het net alleen aan de bovenkant zit. 3 wanden zijn van glas en een wand is van gaas met mazen van 1 mm.
Als waterbak zet ik er straks weer mijn flesje in. Heb nog even te gaan.
Ik verwacht de kuikens pas rond de 15e

yoontjuh
15-02-2010, 14:11
Helaas geen kuikentjes... alweer.
Na ongeveer 10 dagen heeft mijn hennetje het nestje weer aan de kant geschoven. Snap niet helemaal waarom ze er dan Łberhaupt op gaat zitten, maargoed. Heb de eitjes weer weggehaald (had het nog een paar dagen aangekeken, maar ze ging er echt niet weer op zitten) zeker nu ze weer nieuwe eitjes begon te leggen...
Weer 2 eitjes open gemaakt. Een daarvan was onbevrucht en in de ander zat weer een half ontwikkeld kuikentje.
Jammer maar helaas. Misschien dat ze ooit wel een keer de volledige 19 dagen op het nestje blijft zitten.

Tori no Hime
15-02-2010, 16:15
Jammer zeg :(
Hopelijk heb je meer geluk de volgende keer.

yoontjuh
04-03-2010, 12:31
Even een updateje,

Vessel zit weer op een nestje van maarliefst 10! eitjes.
Ik wacht maar gewoon weer af of ze er op blijft zitten.
Grappig om te zien hoe breed ze zichzelf kan maken om alle eitjes te bedekken.

Skipper is de laatste week best wel irritant.. hij begint 's ochtends vroeg rond een uur of 5 al met kraaien en dat kan soms wel 5 minuten lang doorgaan..
Denk dat het met de vogels buiten te maken heeft, maar eerder kraaide hij nooit zo lang door, en zo vaak. Overdag doet hij het ook regelmatig zo lang.
Maargoed zodra de temperaturen het buiten weer enigzins toelaten, gaan ze weer naar buiten, nouja als vessel dan niet meer op een nestje zit natuurlijk.

yoontjuh
12-03-2010, 15:39
Ontdek nu net dat mijn haantje een kale kont heeft. Ben gisteren overdag niet thuis geweest, maar heb 's gisterenavond en vanochtend niks opmerkelijks gezien. Zou mijn hennetje dit gedaan hebben? en zo ja waarom? of kan dit ook andere redenen hebben?
Ze zitten nog steeds binnen en momenteel liggen er geen eitjes. Heb ze allemaal weggehaald, omdat ze er alweer een tijdje niet op had gezeten.
Help?

yoontjuh
13-04-2010, 20:53
Heb net in een ander topic al het een en ander neergezet, maar toch maar even in mijn eigen topic een update doen.

Mijn haantje is ongeveer 3 weken geleden overleden. Ik had hem 's ochtends al niet gezien, maarja ze verstoppen zich wel vaker. later op de ochtend toch maar eens gaan kijken of ik hem kon vinden. Hij zat helemaal verscholen tussen wat nepplanten. Toen ik dat weghaalde hupte hij heel raar wel en lag er vervolgens ook heel vreemd bij. Alsof hij zijn achterpoten niet kon gebruiken. Na wat observatie was het duidelijk dat hij deze niet gebruikte. Hij bewoog zich voort doormiddel van zijn vleugels. Meteen apart gezet, want mijn hennetje reageerde nogal agressief op hem (vandaar dat hij zo goed verscholen zat dus)
Meteen gebeld met mijn baas (dierenspeciaalzaak en veel ervaring met vogels) of hij wist wat dit zou kunnen zijn. Waarschijnlijk letsel aan de hersenen, want aan zijn poten kon ik niks raars ontdekken. Hij lag ook telkens scheef. Overlegd wat we zouden kunnen doen en besloten om te kijken of het nog bij zou trekken. Helaas niet... want de volgende ochtend lag hij dood in zijn kooi :(
Mijn hennetje heeft de dagen daarna nog veel om hem geroepen, maar is nu eindelijk wat rustiger. Maar toch vind ik het niks dat ze alleen zit. Ze lijkt nogal veel te ijsberen en veel minder haar natuurlijke gedrag te laten zien.

Ik heb besloten om het te proberen met een triootje (een haan en twee hennen) dit zodat de aandacht wat beter verdeeld kan worden. Ik kreeg namelijk het idee dat mijn haantje, zodra mijn hen op een nestje zat, na een aantal dagen zich weer begon op te dringen, waardoor mijn hen weer agressief reageerde op mijn haan.
Ik vond wel dat het buitenhok dan een aardig stuk groter moest, dus hebben mijn vriend en ik nog een ren gemaakt die nu vastzit aan de andere ren. Ben er meteen achter gekomen dat ik niet zo handig ben met hout :P lol maargoed het voldoet en ziet er nog niet eens zo raar uit al zeg ik het zelf.
Post binnenkort wel foto's als de andere kwarteltjes er zijn. Deze verwacht ik donderdag. Dan gaan ze met zijn drieeŽn naar het buitenhok.

Ps. Ik had besloten om niet naar de dierenarts te gaan, omdat deze weinig kan doen aan hersenletsel. Had het natuurlijk graag anders gezien en dan was ik ook zeker gegaan. Mijn haantje was echt een zorgzaam beestje en ontzettend lief voor mijn hen (behalve als hij wilde paren dus)

Heel verhaal, maar weer even wat duidelijkheid.

Tori no Hime
13-04-2010, 23:35
Wat jammer van je haantje :(

Wij hebben ook een triootje (1 haan met 2 hennetjes) en dat gaat prima. Goed idee om ze donderdag met zijn 3tjes tegelijk in de voliere te zetten, dan is het voor alle drie nieuw territorium en zullen ze elkaar sneller accepteren. :)

yoontjuh
14-04-2010, 08:02
Dat is precies de reden dat ik heb gewacht met het naar buiten zetten van mijn hen :)
Kan niet wachten tot de nieuwe kwarteltjes er zijn...

kevin
14-04-2010, 09:12
ht beste vind ik dat je toch gewoon beter 1 haantje bijkoopt en geen hennetjes meer. Chinese kwartels zijn van nature uit monogaam. Een koppel gaat sneller over tot broeden dan een trio en als de haan ambetant doet tijdens het broeden steek je hem dan best appart en
de hen zal wel voortbroeden.

Tori no Hime
14-04-2010, 12:51
Een koppel gaat sneller over tot broeden dan een trio en als de haan ambetant doet tijdens het broeden steek je hem dan best appart en
de hen zal wel voortbroeden.
Of dat eerste waar is (dat een koppel sneller tot broeden over gaat dan een trio) weet ik niet, hier hebben we in ieder geval niks te klagen over ons hennetje (het andere hennetje is nieuw/jong, dus van haar weet ik het nog niet).
Wat betreft het tweede: als de haan alleen zit, gaat hij veel en hard roepen naar zijn hennetje. Dit is minder als je ervoor zorgt dat de haan en hen elkaar wel kunnen zien, maar dan gaat de haan wel redelijk gestresst op en neer lopen langs het gaas en dat stoort het broedende hennetje dan toch.
Als je een trio hebt, kan de haan zich bezig houden met het andere (niet-broedende) hennetje.

Ik weet dat veel mensen tegenwoordig voor het houden van koppels zijn ipv trio's, maar ik denk dat beide zijn voor- en nadelen hebben.

kevin
14-04-2010, 13:03
toch heeft in een trio een haantje toch zijn vaste partner
van de 2 hennetjes. Het andere hennetje zal mss wel
gespoord worden, maar de haan zal er verder niet veel naar kijken.

Tori no Hime
14-04-2010, 14:09
Dat is wel waar, het haantje heeft wel een "favoriet" hennetje, maar ik kan je vertellen dat ze hier 's nachts altijd lekker met zijn drietjes tegen elkaar aan liggen :)
En het haantje biedt aan beide hennetjes voedsel aan en paart ook met allebei. De hennetjes heb ik nog nooit agressief tegen elkaar zien doen.
Het niet-favoriete hennetje loopt wel vaker alleen, maar ik heb niet het idee dat ze verstoten wordt ofzo.

Marx
14-04-2010, 14:37
Als je een goed klikkend koppel hebt kan de haan er gewoon bij lopen en zal hij de hen helemaal niet storen. Ook zal hij goed met de kuikens omgaan en voeden ze ze samen op. Daarom moet je Chinese dwergkwartels dus in paren houden. Ik had vroeger altijd paren en elk jaar gewoon kuikens bij de ouders. Hanen scheiden van hennen hoeft dus niet als je een klikkend koppel hebt dat je goed huisvest.

Dus als je leuk wil kweken en alles natuurlijk wil laten lopen dan koop je een koppel, geeft dat de ruimte en dan krijg je leuke tafereeltjes met hen, haan en kuikens :)

kevin
14-04-2010, 14:40
het is idd zo dat een goede haan helpt de kuikens op te voeden
ipv van ze aan te vallen. Anders is het geen 'goede' haan.
Hier hebben we ook soms kuikens van koppels en de haan
helpt hier ook de hen en valt ze niet lastig tijdens het broeden.

yoontjuh
16-08-2010, 12:57
Toch maar weer eventjes een berichtje van hier.
Toen het weer na de winter weer beter werd heb ik dus een haan en een hennetje erbij gekocht.
Met zijn drieŽn tegelijk in het vernieuwde buitenverblijf (grotere ren erbij)
Dit ging toch zeker wel een aantal maanden goed.
Al ging mijn haan 's nachts nogal vaak in de buitenste ren liggen om vervolgens naar de 2 hennen te roepen die knus tegen elkaar aan lagen.

Na een tijdje ging het dus mis... ik vond mijn witte hen (degene die ik al had) met een kale bebloede nek in het hok. Ze was nogal timide...
Geen idee wat er gebeurd was, maar voor de zekerheid apart gezet.
Het is goed genezen, al zijn nog niet alle veren terug.

Toen ik ze weer bij de rest zette zag ik wat het veroorzaakt had. Mijn haan pikte zich vast in haar nek. Aangezien mijn hen er echt angstig uitzag heb ik besloten om mijn witten hen in de nieuwe ren apart te zetten en de haan en het andere hennetje samen in de rest van het hok.

Dit gaat eigenlijk al een tijdje prima, alleen mijn witte hennetje blijft timide doen... continu langs het gaas oplopen, en heb het idee dat ze daardoor een wond boven haar snavel heeft gecreŽerd.
Dit is dus geen optimale situatie en zit een beetje in dubio.
Mijn haan doet mijn andere hennetje niks en reageert alleen agressief tegen mijn witte hen.
Is het nou wijsheid om de witte hen onder te brengen bij iemand anders, of de haan?

Baal ontzettend, want ben behoorlijk gehecht geraakt aan Vessel (de witte hen)

(Even voor diegene die over het monogaam of in een trio houden willen beginnen, wat info: Ben dus begonnen met een koppel, waarschijnlijk door toedoen van mijn witte hen is het haantje overleden (opgejaagd), daardoor heb ik toen besloten om een trio te nemen, zodat de haan zijn aandacht zou kunnen verdelen en de hennen beide meer rust zouden krijgen.)

De situatie nu:

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1050224.jpg

En toen het nog wel goed ging:

http://i2.photobucket.com/albums/y37/yoontjuh/P1050220.jpg

Heb de nieuwe ren dus afgesloten voor de witte hen en de andere twee zitten in de opgehoogde ren met het binnenhok.

Ik hoor graag jullie reactie

monique73
16-08-2010, 13:44
Naar mijn weten en dat is me altijd verteld hoor je kwartels als koppels
te houden. Uiteraard zullen er weer uitzonderingen totdat het moment dat
het mis gaat zoals bij jou het geval was.

Wil je jongen kan je de haan niet wegdoen, weet niet wat de 2 hennen met
elkaar doen gaat dat wel goed.
Tja moeilijk als je eraan gehecht bent.
Of een nieuwe haan voor haar nemen in het aparte hok is dat geen optie?

succes met je keuze

Tori no Hime
16-08-2010, 15:02
Het "vastpikken in de nek" dat de haan doet, is normaal tijdens de paring. Maar het is niet normaal dat de hen er een bebloede nek aan overhoudt.

Vervelend zeg :(
Twee hennen samen zou op zich wel gaan (ze zullen niet agressief naar elkaar worden, denk ik) maar ik verwacht dat ze wel veel gaan roepen omdat ze hun haantje missen.