Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koerie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • koerie

    Hallo allemaal,
    wij zijn letterlijk leken op het gebied van duiven.
    Maar nu, hebben wij sinds afgelopen zomer een prachtige witte duif, met wat grijs. Zij is aankomen vliegen, en is niet meer weggegaan sindsdien.
    Nu hebben wij een duiventil gekocht, waar zij de hele zomer heerlijk gebruik van heeft gemaakt. Maar nu de winter is gekomen, wil zij haar til niet meer in???? Ze vliegt nu op onze dakrand van het huis, en vertoeft daar de gehele nacht. Nu zag ik voor een paar dagen terug, dat 1 van haar voetjes vastgevroren zat. Ze is gelukkig losgekomen, zonder schade. Nu hebben wij haar in onze blokhut zitten, dit voor het oud en nieuw, en nu ook voor de nachtelijke koude.
    De duif is redelijk tam, en buigt voor ons als ze ons ziet. Ook vliegt ze normaal gesproken gelijk onze kant op, waar wij staan. Het pakken gaat wat moeizaam, maar met enig geduld heb ik haar zo.
    Maar nu verder............ ik weet het niet.
    Misschien weten jullie raad, en waarom zij haar til niet meer in wil
    Groetjes Leonie.

  • #2
    heel jammer dat we niet geholpen worden op een forum!We hebben het allerbeste voor met de duif,maar nu weten we nog niets.
    Erg jammer.Zo zie je maar weer dat een forum ook geen zin heeft om daar vragen te stellen.En al helemaal als leek zijnde.
    Het beste is dus gewoon maar weer ,persoonlijk naar een duivenmelker te gaan en daar vragen gaan stellen.
    Nogmaals,erg zonde.
    Het lijkt wel of er op een forum een 'cluppie' met vaste mensen op zitten,en buitenstaanders worden dus niet geaccepeteerd en gewaardeerd.
    gr Leonie

    Opmerking


    • #3
      Jammer dat je zo reageert en niet wat vriendelijker. Dit forum is een forum over kooi en volierevogels. Niet specifiek over duiven. Ik heb duiven en misschien dat nog 2 of 3 mensen echt duiven hebben. De titel van je bericht is dezelfde als je naam. Ik had geen idee waar dit bericht over ging en ik lees ook niet alles als de titel me niet aanspreekt. Dus als je weer een bericht post is het misschien een goede tip om een titel te kiezen als "duif wil niet meer in de til, iemand raad?" Is maar een suggestie want voor mij geld dan dat ik meteen even kijk. Nu zie ik je bericht bij toeval omdat ik nu wel even tijd had het hele forum te lezen.

      Grote kans dus dat geen enkele duivenliefhebber dit gelezen heeft.

      En dan je probleem. Ik heb geen idee waarom de duif de til laat voor wat hij is. Ik gebruik geen tillen. Dat zijn rotdingen in mijn ogen. De opening laat wind en regen binnen, roofdieren lopen in en uit en vaak zitten ze vol luizen en poep. Misschien dat er een rat of marter in de til is geweest? Dan durft hij er niet meer in daarna. Of een havik? Die eten nu duiven met dit weer.

      Best geef je Koerie een echt hok. Een rennetje met een beschutte slaapplek en dan doe je elke avond de ren dicht zodat Koerie veilig zit. Denk bv eens een aan groot 2e hands konijnenhok. Dat bevestig je hoog en droog tegen een gladde muur, koerie er een week in opsluiten en dan de deur open. Zit een lekker warm huisje in en een zitplek zonder dat hij vanuit de lucht meteen door elke roofvogel gezien wordt. Mijn duiven rusten vrijwel altijd IN de ren. Puur omdat ze daar niet geslagen kunnen worden door roofvogels.

      Niemand weet wat er in het koppie van jullie duif om gaat.

      Opmerking


      • #4
        naar mijn idee is je duif vermoedlijk gestoord in de nachtelijke uren in de til en zoekt daarom nu een plek hogerop die voor de duif veilliger is.


        de duif zit nu in de blokhut zeg je dan maak je toch daar een mooi hok aan de binnekant met een vlieggat naar buiten en aan de buiten kant een kleine ren.
        dan heb je een ideaal hok voor je duif als je uitgaat van een hok van 1m3 kan je er gerust nog een duif bij zetten want een duif alleen is ook niet wat.


        mvg

        Opmerking


        • #5
          Sorry voor de e-mail, we zitten echt met onze handen in het haar, en steeds lopen we weer tegen een muur aan. De meeste zeggen, "oh, die redt het wel" "laat haar maar zitten op dat dak" enz enz. Ik vind het veel te koud op die dakgoot, vanaf een uur of 2 's middags, vliegt ze daarheen, en vervolgens zit ze de hele middag, avond en de nacht daar

          Maar nu echt bedankt voor de reactie's!!!!

          Kan ik Koerie leren om binnen te komen, zodat ik haar voor de nacht in het hok kan houden, en haar vervolgens de volgende ochtend weer loslaten, en haar dan weer op de gezette tijd binnen kan roepen, en dan het hok weer dicht enz. De nachten zijn ontzettend koud, vandaar dat ik dit wil gaan doen. Onze blokhut staat helaas niet gunstig voor haar, maar een konijnen ren is een idee.

          En ja, 1 erbij is leuk. Maar wat hebben wij voor een duif??? Ze heeft in ieder geval geen ring om haar pootjes. We zeggen ze, maar misschien is het wel een hij...... Ze koert bijna niet, alleen als wij de blokhut inkomen. Verder is ze redelijk tam. Ik zal proberen een foto te plaatsen, met de Til op de achtergrond.

          Met vriendelijke groet Leonie.

          Opmerking


          • #6
            Heeft de duif een ring om? Dan is het een bonte postduif. Zo niet dan kan je denken aan een stadsuifje of een kruising tilduif. Woon je rond Den Haag? Scheveningen? Daar zie je veel van dit soort stadsduifjes omdat die paren met rondvliegende tilduiven.

            Je kan er echt alles bij zetten. Van Pauwestaartduifje tot nonnetje tot postduif tot Oosterse roller. Duiven zijn duiven en alle sierduif en vliegduifrassen zijn allemaal dezelfde soort.

            Ik zou er zelf geen duif bij zetten. Is wel veel leuker maar die komt vanzelf wel. Hou er ook rekening mee dat je 100% geboortebeperking moet doen. Echt doen want jongen uit deze duif raak je nooit meer kwijt op de duivensoep na. Als je dat niet wil moet je dus eitjes vervangen door plastic eitjes en alles goed in de gaten houden.

            Zo op het eerste gezicht komt de duif op mij over als een duivinnetje. Maar als je er iets bij wil zetten zou ik sowieso voor een 100% zekere duivin gaan. 2 duivinnen worden vrijwel altijd een paartje en dan heb je nooit jonkies. Is het een doffertje dan wordt hij ook een paartje met een duivin. Dus als je er iets bij wil zetten gewoon op MP een duivin kopen van een ras dat je mooi vindt. Week of 3-4 opsluiten met uitzicht uit de til en dan blijft ze wel. Postduiven blijven nooit als ze volwassen zijn. Die gaan terug naar de grote hokken. Die houden niet van tilletjes en vliegen sowieso meestal naar huis terug.

            Opmerking


            • #7

              Opmerking


              • #8
                Die vind dan zelf wel een maatje. Duiven kan je met voer dingen leren. Dus voer haar anders smorgens een beetje en dan de buik vol daar waar ze moet slapen. Je kan haar daarbij roepen en dan komt ze na een tijdje meteen. Als ze in haar slaapverblijf onbeperkt kan eten hoeft ze tijdens haar losvliegmomenten geen eten of anders alleen iets lekkers om haar tammer te maken. Als jij altijd hetzelfde roept of fluit bij eten geven komt ze binnen de korste keren aanvliegen als jij roept. Geen enkel probleem.

                Als je het er voor over hebt kan je een kooi maken aan de binnenkant van het tuinhuis, een kleine opening door de muur en daarin een deurtje en een aanvliegplankje waar ze op kan zitten. Dan doe je daar eerst 2 weken een kooi op. Dus dan schroef je even een kooi vast rondom de opening. Kan ze lekker op haar aanvliegplankje zitten en rondkijken en goed leren hoe ze in en uit moet lopen. Dan zou ik persoonlijk elke nacht het deurtje sluiten, eten geven en dan smorgens deur weer open en geen eten meer geven na de ochtend. Dan tegen 1600 uur rammelen met een blik eten of fluiten oid en dan weer een flinke bak eten en drinken in haar nachtplaats. Geen twijfel over mogelijk dat zij dit binnen 2 weken volledig beheerst en elke nacht haar slaapplaats op zal zoeken. Duiven willen op plankjes zitten dus je hoeft geen stokken te maken. Zitjes maken dus in haar nachtverblijf.

                Opmerking


                • #9
                  Hoi Marx,

                  wat ben ik hier gelukkig mee. Echt super antwoorden, en ik ben weer heel wat wijzer.
                  Mag ik nog vragen hoe groot zo'n opening moet zijn, en hoe breed e.d. het aanvlieg plankje? Met de til hebben we het zelf aangepast, aangezien ze niet door de openingen paste. Deze til hebben we wel gekocht bij iemand die duiven had, en dit als hobby erbij deed, maar ze paste niet met haar body door de openingen, en wij hebben die maar aangepast aan haar lijfje.

                  Groetjes Leonie.

                  Opmerking

                  Working...
                  X