Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bouwtekening van broedkooien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Bouwtekening van broedkooien

    Hallo,
    Daar ik ga starten met de kweek van de botvinken en mutaties zal ik komende maand enkele kooien willen maken om mijn selecties in onder te brengen.
    Nu steken de vogels in een buitenvoliere met binnenvoliere.
    Zit met 2 mannen en 4 poppen
    Poppen laat ik in de voliere maar zal de mannen afzonderlijk plaatsen.

    Ben eens gaan zien naar de houten broedkooien de goedkopere versie maar staat mij niet aan.

    Denk van iets zelf te maken uit meubelpaneel of MDF .

    Graag enige info.

    Mvg,

  • #2
    even zoeken

    Even zoeken binnen dit forum levert altijd veel op. Zoals in het fotoalbum;



    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door RobK
      Even zoeken binnen dit forum levert altijd veel op. Zoals in het fotoalbum;



      Groet,

      Rob.
      Thx Rob

      MVg
      Kurt

      Opmerking


      • #4
        mdf

        mdf zou ik je niet aanraden, het is absoluut niet vochtbestendig. beter dat je inderdaad meubelpaneel of multiplex gebruikt. als je dat netjes lakt of schildert, heb je een kooi die lang mee kan.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

        Opmerking


        • #5
          mdf

          Oorspronkelijk geplaatst door Ton
          mdf zou ik je niet aanraden, het is absoluut niet vochtbestendig. beter dat je inderdaad meubelpaneel of multiplex gebruikt. als je dat netjes lakt of schildert, heb je een kooi die lang mee kan.
          Er bestaat toch ook mdf watervast en vochtbestendig voor buiten. Misschien dat dat bedoeld wordt om te gebruiken.
          herma

          Opmerking


          • #6
            Heb al zeker 15 jaar MDF broedkooien naar volle tevredenheid.
            Alles gelijmd en geschroefd, daarna in de twee-componentenverf gezet.
            Dit is dezelfde verf welke ze ook voor TT-kooien gebruiken.
            Je hoeft hierna niets meer te doen, en ook geen kieren enz, en de verf verkleurt niet.

            Groetjes
            Jos

            Opmerking


            • #7
              watervast

              er bestaat wel vochtbestendig mdf, wat je voor gebruik in badkamers kan gebruiken, echter alleen als je het heel goed behandeld. voor buiten zou ik het niet doen, aangezien condens overal door heen komt. je ziet ook wel eens mdf plinten, als je die toepast op een tegelvloer, en daar word gedweild, gaat na verloop van tijd de mdf opzwellen. ook al is het bijvoorbeeld geschilderd. watervast is alleen de lijm die ze er voor gebruiken om het mdf te maken. mdf op zich zelf is papier en karton, dus zeker niet vochtbestendig.
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

              Opmerking


              • #8
                Zelf ben ik nog op zoek naar een goede manier om een kooi van 80cm breed op te delen in twee kooien van 40cm breed door middel van een tussenschot.

                Heeft iemand hier een goed en simpel voorbeeld van?

                Opmerking


                • #9
                  Hallo

                  kijk op www.avitoon.nl
                  de man heeft mooie broedkooien zelf gemaakt
                  ben er wezen kijken.
                  gr bennie

                  Opmerking


                  • #10
                    mdf word eigenlijk aleen maar gebruikt voor binnen.
                    er word ook wel mdf gebruikt in iets vochtige ruimtes deze is met een andere lijm gelijmd en harder geperst.
                    maar is niet watervast.
                    er bestaat geen mdf die watervast is namelijk.
                    beter is multiplex te gebruiken of een goed soort meubelpaneel vol hardhout kan natuurlijk ook maar dit word erg kostbaar.
                    mdf is natuurlijk wel te behandelen maar zit er ergens een kiertje en er komt vocht bij gaat het zowiezo uitzetten.

                    Opmerking


                    • #11
                      Meubel paneel is ook niet watervast.
                      Is gewoon spaanplaat wat voorzien is van een (kunststof)fineer laag.

                      Opmerking


                      • #12
                        nooit watervast

                        wat je ook koopt voor panelen, het is nooit watervast. alleen de lijm die ze gebruiken is watervast. hout is nooit watervast, dat moet je beschermen tegen vocht. je hebt wel bijvoorbeeld volkern (trespa) dat is watervast. maar ook wat duurder. maar is wel zeer geschikt voor buitenkooien. voor de rest: spaanplaat, mdf, meubelpanelen, triplex, multiplex= nooit watervast.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                        Opmerking


                        • #13
                          Nou,

                          wel eens van betonplex gehoord dan? Nadeel is dat het eigenlijk geen vocht opneemt. Maar is buiten goed te gebruiken en is in diverse diktematen te verkrijgen. Niet goedkoop.
                          Vriendelijke groeten,
                          Henk3.

                          Mijn website:

                          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            wel hoor

                            wel van gehoord ja, ook wel mee gewerkt. ideaal spul om mee te bouwen, maar gaat na verloop van tijd ook de kwaliteit achteruit. en erg duur, plus dat je niet makkelijk er aan komt. is het bij een bouwmarkt te koop ? of alleen bij een bouwhandel ?
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                              wel van gehoord ja, ook wel mee gewerkt. ideaal spul om mee te bouwen, maar gaat na verloop van tijd ook de kwaliteit achteruit. en erg duur, plus dat je niet makkelijk er aan komt. is het bij een bouwmarkt te koop ? of alleen bij een bouwhandel ?
                              Op MP en andere site's word er genoeg aangeboden maar vind het knap
                              aan de prijs. Google en betonplex heel wat aanbiedingen

                              Opmerking

                              Working...
                              X