PDA

Bekijk Volledige Versie : zandlades of niet

josmo
31-12-2009, 13:43
hoeveel procent van jullie gebruikt er zandlades in zijn broedkoien of vluchten.
ik heb het idee als ik zo eens op het web rondkijk dat veel mensen voortaan overgaan op een vaste bodem en daar bedekking op te strooien.

tropen kweker
31-12-2009, 14:14
ik heb wel lades in mijn broedkooien, maar daar heb ik geen zand, maar beukensnippers op liggen.

alleen bij zebravinken kan dit lastig zijn, want die gebruiken echt ALLES als nestmateriaal:D

Kris

jan61
31-12-2009, 14:42
Ik maak ook geen gebruik van lades , dus weer wat naden minder waar eventuele luizen zich kunnen verschuilen. Als bodembedekking gebruik ik corbo en dat bevalt prima alleen is de prijs wat aan de hoge kant .

Ton
31-12-2009, 15:31
ik gebruik anticoccidiosekorrels van natural in mijn binnenhok, bevalt mij prima. de ontlasting droogt op, en 1 x per week haal ik het bovenste weg. zodat je lang er mee kan doen.

josmo
31-12-2009, 16:36
okee 1 met en twee zonder lades dus.
ik wil mischien ook overgaan van schelpenzand naar iets anders iets van beukensnippers of zo iets dergelijks.

ton die anticociodose korrels zijn die relatief duur of niet.

ja wat is corbo?

Ton Koek
31-12-2009, 16:54
Corbo, bodembedekking voor vogels, papegaaien, (kleine) knaagdieren, fretten en reptielen. Corbo is gemaakt van de kern van maïskolven. De korrels zijn wat harder dan de meeste bodembedekkers. Het is niet stoffig en absorbeert goed. Corbo is wat duurder dan de gemiddelde bodembedekker, maar gaat langer mee als je het een beetje onderhoudt

woestijnvink
31-12-2009, 18:27
ik gebruikte de anticoxidose korrels , maar dit was te duur , ik ben nu over gegaan op hennepvezels , en dit is echt een goeie bodem bedekker ...

gebbinkjes
31-12-2009, 18:49
ik had altijd beukensnippers maar gebruik nu kattebakvulling(nog geen 5 euro per 30 literzak) werkt prima geeft wel wat meer stof dan beukensnippers maar absorbeert beter en is een stuk lichter .Heb ook kippegrit nr 4 gebruikt werkt op zich ook goed maar als je de container aan de weg wilt zetten en hebt dan ruim 50 kilo grit er in zitten buiten de rest van het afval ben je blij dat ze hem iedere keer van de vuilophaaldienst nog weer meenemen .

m.vr.gr. Harry

Ton
31-12-2009, 19:21
ik vind van niet, aangezien je er lang mee doet. een zak van 20 liter kost rond de 7,5 euro. het neemt heel veel vocht op, de ontlasting is daardoor ook makkelijk te verwijderen. en kan je er lang mee doen, aangezien je er steeds maar een heel klein beetje van weg haalt.

micheltje
31-12-2009, 19:32
Ik gebruik ook lades, maar als ik nieuwe kooien maak dan ga ik bodemroosters maken.
In de lades gebruik ik hennepvezel.
Dit absorbeerd heel veel.

gloster 48
31-12-2009, 20:30
Geachte,

Ik gebruik zeoliet en neemt ook veel vocht op maar ik weet niet of dat produkt in nederland te verkrijgen is anders moet je eens zien op
www.zeoliet.be
M.V.G
Jef

Soesje
31-12-2009, 20:42
Binnenkort ga ik weer een kooi bij bouwen, hier ga ik toch weer voor de lade, met als bodembedekker houtsnippers.

Ik kies voor een lade aangezien deze eenvoudig te verwijderen zijn uit de kooi zonder dat de vogels daar veel last van hebben.
Maar ditmaal ga ik wel voor hoge lades, 10cm hoog, om zo voorkomen dat ze gaan klemmen.

Bullfinch
31-12-2009, 23:27
In een broekooi zou ik persoonlijk altijd voor lades gaan. Is in één handomdraai te verwijderen. Zonder lade 'stress' je de vogels teveel bij het verwijderen van je bodembedekking. In een vlucht speelt dit probleem niet zo omdat de vogels dan alle kanten op kunnen vliegen.

Vr. gr.

Wim

peterkx
01-01-2009, 11:48
ik ben ook bezig met een broedkooi voor baardmannen.
130 x60x 80 cm.
heb tot nu toe altijd een lade gebruikt maar zou er wel van af willen.
zit er aan te denken om een vlakke bodem met een opening van 1 cm waar ik iedere dag een krant in schuif.
lijkt mij heel hygienisch.
alleen moeten ze de krant niet gaan slopen.
zijn hier ervaringen mee?

Animal
01-01-2009, 12:07
ik ben ook bezig met een broedkooi voor baardmannen.
130 x60x 80 cm.
heb tot nu toe altijd een lade gebruikt maar zou er wel van af willen.
zit er aan te denken om een vlakke bodem met een opening van 1 cm waar ik iedere dag een krant in schuif.
lijkt mij heel hygienisch.
alleen moeten ze de krant niet gaan slopen.
zijn hier ervaringen mee?

Dat ziet er niet uit ,en het stinkt.
Gun je vogels toch een bodem waar nog wat te scharrelen valt.

peterkx
01-01-2009, 13:21
stinkt het ook als je het iedere dag vervangt?
ik wil geen stank.
alternatief wordt dan lade met b.v kattebak korrels of schelpenzand.

Ton
01-01-2009, 13:31
ben het wel met Animal eens, als je de vogels een bodem geeft waar ze in kunnen scharrelen, geef je ze ook wat te doen, iets wat hun instinct ze zegt namelijk, een natuurlijk iets.

Bullfinch
01-01-2009, 13:39
Mijn goudvinken vraten de kranten idd. op. Ik had de kranten in de la maar vond het niet zo'n succes. Moet feitelijk elke dag verschoont worden, krant is er moeilijk strak in te krijgen dus er valt altijd wat naast/onder.
Momenteel gebruik ik ook kattenbakkorrels in een la. Voldoet prima. 1x in de twee a 3 weken vervangen. Om de 2 a 3 dagen de uitwerpselen wegscheppen. Die zijn dan volledig ingedroogd.

Vr. gr.

Wim

josmo
01-01-2009, 14:46
gloster welke benopet gebruikt u.
toch ook veel met lades.
dat van die hogere lades vind ik ook wel een goed idee aleen dan heb je wel en grotere ontsnappingskans van de vogels.

gebbinkjes
01-01-2009, 17:34
bij hogere lades kun je aan de binnenkant een klepje maken aan schaniertjes dat als je de lade eruit haalt dit voor de opening gaat zitten, zodat de vogels niet kunnen ontsnappen.

m.vr.gr. Harry

Hans de Vries
01-01-2009, 21:24
Ik gebruik in de broedkooien laden (hout en kunststof) gevuld met fijne beukensnippers. Af en toe wissel ik dat af met schelpenzand. In de vluchtjes beukensnippers. Lekker droog en gemakkelijk te verwijderen. Ook hier plaats ik een schaal met schlelpenzand. Ruikt ook zo lekker....;)

Hans.

Soesje
01-01-2009, 21:28
gloster welke benopet gebruikt u.
toch ook veel met lades.
dat van die hogere lades vind ik ook wel een goed idee aleen dan heb je wel en grotere ontsnappingskans van de vogels.

Zodra de lade verwijderd wordt om schoon te maken, hang ik er een strookje volieregaas voor zodat de vogels niet kunnen ontsnappen.

ThomasD
02-01-2009, 13:37
ik heb krantje in de lades liggen
ik heb ook een extra lade gemaakt zodat het verversen van de laden snel gaat
en er geen vogels gaan gaan vliegen
lade1 eruit en direct lade2 met verse krant erin

Mvg

bert3660
02-01-2009, 14:28
ik heb krantje in de lades liggen
ik heb ook een extra lade gemaakt zodat het verversen van de laden snel gaat
en er geen vogels gaan gaan vliegen
lade1 eruit en direct lade2 met verse krant erin

Mvg

Dit is een goed idee zeg !
Dan heb je de tijd ook voor de laden eens goed schoon te maken.
Extra lades maken moet ik zeker eens doen dus.

groetjes

teun
23-01-2010, 17:04
Ik gebruik in de broedkooien laden (hout en kunststof) gevuld met fijne beukensnippers. Af en toe wissel ik dat af met schelpenzand. In de vluchtjes beukensnippers. Lekker droog en gemakkelijk te verwijderen. Ook hier plaats ik een schaal met schlelpenzand. Ruikt ook zo lekker....;)

Hans.

Gebruik ook lade met beukensnippers.

josmo
08-02-2010, 18:02
gebruiken jullie dan vaak hoge lades omdat vele van jullie met beukensnippers werken.
zoja hoe hoog zijn jullie lades dan.
ik heb hier nu lage lades maar dit vind ik niet zo heel fijn werken omdat ze het schelpenzand eroverheen kiepen en dan de lades gaan klemmen.

Serinus
08-02-2010, 19:41
Hallo,

Ik gebruik kunstof lades.
Links kleinere voor in zgn "kanariebroedkooien" en rechts hogere.
http://i2.photobucket.com/albums/y33/Santegoeds/Kweekboxen013.jpg
Alles zelfgemaakt;
Bevalt me primá!
Kijk er deze thread nog maar eens op na; http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1425
Daar staan meer foto's......

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
08-02-2010, 22:23
Prachtige kooien zonder meer. Echt "home made", naar eigen idee en wens.
Zoiets koop je natuurlijk nergens.

Marx
08-02-2010, 23:21
Mijn broedkooien hebben hele grote stalen lades met een rand dus die knoeien niet. Ik heb ook houten broedkooien met houten lades maar daar ben ik nog mee bezig. Foto komt later.;)

http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/IMG_4227.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/IMG_4489.jpg

Antoni Hopmann
09-02-2010, 09:47
Ook zelf gemaakt die kooien Marx?

populier
09-02-2010, 11:02
Zo te zien zijn de kooien van Marx ex-parkietenkooien van Van Keulen.

josmo
09-02-2010, 19:02
die lades marx maak je die zelf

Marx
10-02-2010, 13:38
Hieraan niks zelf gemaakt hoor. Gewoon op MP gekocht en het waren inderdaad eerst kooien om dwergpapegaaien in te kweken. Eerst wilde ik alle frontjes vervangen maar mij bevallen deze dikke tralies wel en de kleinste vogels kunnen er nog steeds niet uit. ;)

John10
19-02-2010, 16:04
hoeveel procent van jullie gebruikt er zandlades in zijn broedkoien of vluchten.
ik heb het idee als ik zo eens op het web rondkijk dat veel mensen voortaan overgaan op een vaste bodem en daar bedekking op te strooien.

ik gebruik voltralie-kooien, in de zandlade komt krantenpapier.
omdat de vogels "op tralies zitten" kunnen ze niet bij het krantenpapier komen.

populier
19-02-2010, 20:19
Je bedoeld zo iets voltralie, de vogels moeten toch wel een beetje kunnen scharrelen.

Animal
19-02-2010, 21:00
Je bedoeld zo iets voltralie, de vogels moeten toch wel een beetje kunnen scharrelen.

Ik had hetzelfde willen zeggen ,maar durfde het deze keer niet .
Maar je hebt volkome gelijk ,vogels horen niet op tralie's met krantenpapier er onder te worden gehouden.

In ieder vogelboek kun je lezen dat de meeste vogels ook graag op de grond rondscharrelen ,en deze natuurlijke bezigheid ga je ze op deze mannier helemaal ontnemen.
Ook zijn er vaak jonge vogels die de eerste dagen uit het nest op de bodem van de kooi zitten. Dat lijkt me op een tralie bodem ook niet echt prettig.

populier
19-02-2010, 21:03
Ik heb ook 2 van die draadkooien voor de overwintering van mijn vogels maar in heb de bodem eruit gehaald en lekker beukensnippers er in gedaan.

Met bodem werden de kooien smeriger en de vogels vervelen zich meer.

John10
20-02-2010, 11:38

in de (broed)kooien krijgen ze af en toe een bakje met schelpenzand om te scharrelen.
in de voliere staat elke dag een dienblad met schelpenzand beschikbaar.

de vergelijking met kippen in een legbatterij gaat niet op.
hoenders leven bij uitstek op de grond en vertonen sterk scharrelgedrag.
vinkachtigen leven vooral in bomen en struiken.

ik houd voltralie-kooien omdat ik ze makkelijk kan verplaatsen.
elke dag worden de kooien van hun plaats gehaald en verschoond, en elke dag voer ik dezelfde handelingen uit waardoor ze aanmerkelijk tam worden.
de kooien hebben uiteraard een goede beluchting en verlichting.
luizen kunnen zich niet meer verstoppen omdat er geen kieren zijn.
met warme zomers kan ik de vogel met kooi onder de lauwe douche houden, mocht er nog ergens op de kooi een luisje bevinden is die gegarandeerd weg.
dat kon ik vroeger met mijn kistkooien niet doen.
maar ieder doet het op zijn eigen manier en heeft zijn eigen argumenten om iets wel of juist niet te doen.