PDA

Bekijk Volledige Versie : Luizen ? HELP!

woestijnvink
30-12-2009, 21:19
Dag allemaal ,

deze zomer toen ik met jonge kanaries zat in volliere , zaten ze steeds met bloedluizen ( heel klein en zwart/bruin achtig) , vanuit het nest ...

heb dan homeshield gekocht in sluis , en telkens op de rand van de nesten aangebracht , en de jongen overleefden ...

nu ging ik in de volliere en nam 1 van mn waterslagerpoppen in de hand ( die heel tam zijn) en ik blaasde op haar buije om haar gezondheids staat te checken en zag plots een soort luis , redelijk groot ( groter dan deze van de zomer ) over haar buik kruipen de veren in ...

laat ons zeggen dat deze 1.5mm groot was ...

ik heb ze in gepoederd in oksel holte's en aan begin staart , met "VERMIKILL insecticide " labo van nielandt , maar ik zie ze sporadish nog krabben en zoeken ...

leven luizen in de winter ook op de vogels ? zelfs als het vriest ?

ik heb nu 2 vogels opgemerkt in de binnenkweekruimte die er ook last van hadden ...

welk product is me aante raden ? zijn er tips van de ervaren kwekers ? iemand ???

medaar
30-12-2009, 21:53
Dag allemaal ,

deze zomer toen ik met jonge kanaries zat in volliere , zaten ze steeds met bloedluizen ( heel klein en zwart/bruin achtig) , vanuit het nest ...

heb dan homeshield gekocht in sluis , en telkens op de rand van de nesten aangebracht , en de jongen overleefden ...

nu ging ik in de volliere en nam 1 van mn waterslagerpoppen in de hand ( die heel tam zijn) en ik blaasde op haar buije om haar gezondheids staat te checken en zag plots een soort luis , redelijk groot ( groter dan deze van de zomer ) over haar buik kruipen de veren in ...

laat ons zeggen dat deze 1.5mm groot was ...

ik heb ze in gepoederd in oksel holte's en aan begin staart , met "VERMIKILL insecticide " labo van nielandt , maar ik zie ze sporadish nog krabben en zoeken ...

leven luizen in de winter ook op de vogels ? zelfs als het vriest ?

ik heb nu 2 vogels opgemerkt in de binnenkweekruimte die er ook last van hadden ...

welk product is me aante raden ? zijn er tips van de ervaren kwekers ? iemand ???
heb daar geen last van ze.
kweek echte botvinken ,
ze eten ze op.
die botvinken he.

medaar.

Antoni Hopmann
30-12-2009, 22:20
heb daar geen last van ze.
kweek echte botvinken ,
ze eten ze op.
die botvinken he.

medaar.

Dat is mooi Gilbert. Helaas is dat bij kanaries niet het geval.

gebbinkjes
31-12-2009, 12:54
Hallo,
heb je een kat of cavia die kunnen vlooien hebben en die hebben soms de neiging om op wel eens op vogels te gaan zitten,je kunt ook rechtstreeks op de vogel Home Shield poederen dit is op een natuurlijke basis en je bent er met een paar dagen vanaf het poeder droogt nl de huid van de parasiet uit.

m.vr.gr. Harry

naruch
31-12-2009, 13:09
ik denk dat je last hebt van veerluis en dit middel helpt er perfect tegen.
http://www.anniemall.nl/beaphar-veerluis-duif-p-494.html

Ton
31-12-2009, 15:35
zitten je vogels met de luizen binnen of buiten ?

woestijnvink
31-12-2009, 18:31
zitten je vogels met de luizen binnen of buiten ?

Binnen en buiten ...

heb wel onlangs 1 pop extra binnen genomen ( kanarie) om bij een distelman te steken in kweekkooi ...

...

naruch
31-12-2009, 19:11
bij verderluis, alle vogels behandelen anders kom je er niet vanaf.

Ton
31-12-2009, 19:17
ik heb altijd gedacht dat luizen alleen binnen op de vogels zitten, dat ze buiten door de koudere omstandigheden niet voor kwamen. en heeft het aantal vogels er per vierkante meters er mee te maken, ik bedoel teveel vogels per vierkante meter ?

micheltje
31-12-2009, 19:37
Ik gebruik minus-mite poeder.
Het is heel makkelijk in gebruik en het kan geen kwaad voor de vogels.
Nog een bijkomend voordeel....Het is niet duur en het werkt langdurig.
Ik weet niet of het bij jullie in de buurt ook te krijgen is.
http://img196.imageshack.us/img196/5294/minusmite.gif (http://img196.imageshack.us/i/minusmite.gif/)

woestijnvink
01-01-2009, 14:20
ik heb altijd gedacht dat luizen alleen binnen op de vogels zitten, dat ze buiten door de koudere omstandigheden niet voor kwamen. en heeft het aantal vogels er per vierkante meters er mee te maken, ik bedoel teveel vogels per vierkante meter ?

4 vogels per 2 vierkante meter

ongeveer

dus plaats genoeg

Ton
01-01-2009, 19:52
ja dat is niet te veel. er schijnt een formule te zijn, die aangeeft: 1 koppel per vierkante meter. bij te veel vogels in de voliere loopt de besmettings druk snel op, met alle gevolgen van dien.

woestijnvink
01-01-2009, 21:55
ja dat is niet te veel. er schijnt een formule te zijn, die aangeeft: 1 koppel per vierkante meter. bij te veel vogels in de voliere loopt de besmettings druk snel op, met alle gevolgen van dien.

dank je voor info , kan het best wel geloven ,

beste kwekers die ik persoonlijk ken , hebben super vollieres , met heel weinig vogels in , maar ze hebben super veel jongen ieder jaar ...

flipke
01-01-2009, 22:03
Zijn het jongen die nog in het nest zitten ?
Wij steken altijd wat tabak in het nest tegen die beestjes .
Da helpt heel goed want we hebben er geen last van

woestijnvink
01-01-2009, 23:19

neen volwassen vogels ... ik kweek nog niet voor de moment
volg natuurlijke instinkt ... ( ieder zijn mening)

en waarom tabac ? wel interresant ...

Animal
01-01-2009, 23:55

Wil helemaal niet zeggen dat dat door die tabak komt.
Ik steek niks in de nestjes en heb ook geen last van luizen !

Ton Koek
02-01-2009, 00:23
Ik steek niks in de nestjes en heb ook geen last van luizen !Zo kun je elk argument ontkrachten. Ik ik heb ook geen olifanten in de straat, komt vast ook daardoor dan.

Hans de Vries
02-01-2009, 12:11
Zo kun je elk argument ontkrachten. Ik ik heb ook geen olifanten in de straat, komt vast ook daardoor dan.

Pas jij maar op, wat niet is kan nog komen.....:D

monique73
02-01-2009, 12:34
neen volwassen vogels ... ik kweek nog niet voor de moment
volg natuurlijke instinkt ... ( ieder zijn mening)

en waarom tabac ? wel interresant ...

Tabac heeft een bepaald geur waar luizen een hekel aan hebben. Ken
vele kwekers die altijd een plukje in de nestjes leggen. Of tabakstengels in
de kooien plaatsen. (schijnt te koop te zijn in balen bij de betere dieren
speciaalzaken) dit is de overgebleven stengel waar de tabacsblad vanaf is
gehaald.

Antoni Hopmann
02-01-2009, 13:29
Tabac heeft een bepaald geur waar luizen een hekel aan hebben. Ken
vele kwekers die altijd een plukje in de nestjes leggen. Of tabakstengels in
de kooien plaatsen. (schijnt te koop te zijn in balen bij de betere dieren
speciaalzaken) dit is de overgebleven stengel waar de tabacsblad vanaf is
gehaald.

Dat is idd.waar Monique. Dat geldt ook voor ui,knoflook enz.
De luizen willen echter leven en dat kunnen ze niet zonder bloed te zuigen.
Uiteindelijk weten ze de vogels te bereiken via b.v. zitstokken.
Preventief zal je toch een middel moeten gebruiken,het liefst milieuvriendelijk,
om een plaag te voorkomen.

Ton
02-01-2009, 19:01
Zo kun je elk argument ontkrachten. Ik ik heb ook geen olifanten in de straat, komt vast ook daardoor dan.

geweldig gelachen........:D

peter wauben
21-06-2010, 23:52
Ik gebruik minus-mite poeder.
Het is heel makkelijk in gebruik en het kan geen kwaad voor de vogels.
Nog een bijkomend voordeel....Het is niet duur en het werkt langdurig.
Ik weet niet of het bij jullie in de buurt ook te krijgen is.
http://img196.imageshack.us/img196/5294/minusmite.gif (http://img196.imageshack.us/i/minusmite.gif/)
Hoe moet je het verwerken , is het ook te verspuiten dmv een plantenspuit met water, overleven de dutchy's deze aanval van minus mite ook aangezien je een liefhebber bent van dutchy's ??
Ik had altijd gedacht dat ze in Alphen a/d Rijn geen bloedluis hadden, hahaaha:D

micheltje
22-06-2010, 06:34
Hallo Peter,

Dit spul is in water op te lossen en te verspuiten.
Ik heb inderdaad wel dutchy's gebruikt maar dit middeltje werkt langer en is stukken goedkoper.
Duchy's kunnen hier even goed tegen als de bloedluis zelf.(ook niet)

En ja ook in het altijd zonnige Alphen aan den Rijn bestaan ze hoor.

Groeten Michel

Jeroen
22-06-2010, 11:07
Hoi Michel, wat voor spuit gebruik je precies voor het spuiten met minus mite? Ik heb het geprobeerd met een plantenspuit, maar die zit gelijk verstopt. Bovendien lost dat poeder wel gemakkelijk op, maar als het even staat zakt het poeder weer naar beneden... Wat voor verhouding gebruik je om minus mite poeder aan te maken met water?
groeten, Jeroen

peter wauben
22-06-2010, 20:27
Nou dan hebben onze luizen toch wel ergens dezelfde bloedlijn:D
Dan ga ik a.s. vrijdag nog even naar Kudelstaart.
Als deze bloedlluizen het nu nog gaan overleven is er geen remedie tegen.
Ik heb dus hok gekroeld, gebrand, gestoomd, met petroleum gespoten, met U2 nabehandelt, deze week komt er nog Mitex erover en vervolgens als toetje minus mite, dan gaat (minus mite) ook in het badwater(als het daarvoor toepasbaar is voor de vogels) de vogels zijn nu behandelt met ivermectine (even de melk zuur maken).
Totaal kom ik dus op 7 anti mijt verdelgers uit, mij nog niet meegerekend :cool: .
Vreemd he, nooit bloedluis gehad, pakweg 10 jaar, en ga je TT's draaien heb je ze spontaan wel. Waar zou dat wel door komen .

Antoni, milieu vriendelijke verdelgers bestaan niet of je moet al silicaten gebruiken, zoals diatoom, homeshield, U5 luispoeder enz. en zoals ik aanneem valt minus mite er ook onder.

Waarschijnlijk dat Ocepou een combinatie was van vergif met silicaatpoeder, ken het goedje helaas niet.
Maar ik zal eens a.s. zomer mijn oogjes openhouden als ik in Frankrijk ben.
:eek: Ik heb een fobie opgelopen als ik alles zo terug lees:eek:

micheltje
22-06-2010, 21:17
Ik heb het zelf nooit gespoten maar alleen in poeder vorm gebruikt.
Het is volgens mij te verspuiten met een drukspuit.
Succes.

dik
22-06-2010, 22:50
Ik heb het zelf nooit gespoten maar alleen in poeder vorm gebruikt.
Het is volgens mij te verspuiten met een drukspuit.
Succes.

is gewoon te spuiten 200 gram op 400 ml water gewoon in een planten spuit

wel als je klaar ben spuit goed schoon makem en door spuiten met water anders is de spuit goed voor de vuilnisbak

minus-mite niet in badwater vinden de vogels niet leuk zeer slecht

groetjes DIK

peter wauben
23-06-2010, 18:24
is gewoon te spuiten 200 gram op 400 ml water gewoon in een planten spuit

wel als je klaar ben spuit goed schoon makem en door spuiten met water anders is de spuit goed voor de vuilnisbak

minus-mite niet in badwater vinden de vogels niet leuk zeer slecht

groetjes DIK
Vraagje waarop berust minus mite zijn werking of waar is het van gemaakt, ik kan helaas niet de beschrijving of meer details vinden over dit produkt. Ik neem aan dat het om een silicaat poeder gaat zoals U5, homeshield of diatoom.

Josly
23-06-2010, 21:22
hallo,
Mines mite vervangt Decimite, de ene zegt omdat er een product in zat dat verboden is, volgens een ander is het omdat het niet goed kleefde op bepaalde ondergrond (hout) het wordt als poeder of liquide onder een bepaalde druk verstoven, hetzij met poederverstuiver of rugsproeier, het is geen insecticide maar werkt fysisch, belet de bloed mijten bij hun prooi te komen,
http://www.provant.be/binaries/41bloedluizen_tcm7-10910.pdf

peter wauben
23-06-2010, 22:01
Oke bedankt dan weet ik genoeg, ze rennen erover heen net als bij homeshield, U5, diatoom, dus een silicaat poeder;)
Ik heb dus al bruin terrarood en grijs gehad, wordt dus nu de witte variant (valt minder op in het hok).
Voordeel is net als diatoom dat het zich laat verspuiten dmv van een planten spuit of poederverstuiver. Dan kan het ook door het badwater net als diatoom.

peter wauben
25-06-2010, 23:26
Ben even voorbij Kudelstaart gegaan, goede service.
Echt een aanrader, nu maar even afwachten hoe het verder gaat.
Vogels zijn bepoeder net als de rest van het hok en inboedel.

dik
01-07-2010, 22:11
Ben even voorbij Kudelstaart gegaan, goede service.
Echt een aanrader, nu maar even afwachten hoe het verder gaat.
Vogels zijn bepoeder net als de rest van het hok en inboedel.

Hoi Peter

ben benieuwd ben je nu luisvrij met al dat gepoeder ik denk het wel
Dik

peter wauben
02-07-2010, 00:01
Ik heb geen luis meer gezien, tot nu aan toe:D
Minus mite laat zich mooi spuiten met de planten spuit, beter dan diatoom en binnen handbereik m.b.t . de afstand en service en ook online te bestellen
Blokken gespoten en gepoederd en de vogels ook behandelt kan zelfs door het badwater omdat het een natuurlijk product is.
Al het gedierte wat in het hok komt kiepert zo uit de lucht binnen 5 min :D .
Het fijne ervan is , dat de eitjes die uitkomen of gekomen zijn en de volwassen mijten bij deze temperaturen snel de pijp uitgaan, omdat ze over het poeder krabbelen en zich bijna nergens meer kunnen verstoppen zonder in aanraking te komen met een verdelger . Ze kunnen zich niet meer vermeerderen of bloedzuigen.
Heb er wel nog andere chemische goedjes erbij gebruikt even terzijde, vooral de naden en kieren goed behandelt.
De vogels zijn nu behandelt met 404 en ivermectine ivm eventuele schacht- en verdermijt(luis) en zijn dus ook automatisch ontwormd.
Over twee weken wordt het ritueel nogmaals herhaalt.
In elk geval geheel voorkomen kan men het niet maar wel goed in de hand houden. Zoals nu,het was een lichte beval, maar genoeg voor mij om een kweek ronde te laten schieten .
Belangrijk voor mij is dat ik in de gaten heb en hou waar de besmetting vandaan komt en daarop ga anticiperen . Deze bestrijding is dus voor korte en lange termijn. Wat ik nu uitroei kan geen nageslacht voortbrengen voor komend kweek seizoen, omdat ik de vermeerdering cyclus doorbreek.

theos
07-07-2010, 12:25
Hoi allemaal

Kan iemand mij vertellen waar ik Minus mite kan halen/bestellen.
Als ik op internet zoek zie ik alleen 20 kg verpakkingen staan.

Mvg Theo

Josly
07-07-2010, 13:15
Hoi allemaal

Kan iemand mij vertellen waar ik Minus mite kan halen/bestellen.
Als ik op internet zoek zie ik alleen 20 kg verpakkingen staan.

Mvg Theo

hallo Theo,
in de " betere " dierenwinkels,
http://www.vanderaartdiervoeders.nl/

theos
07-07-2010, 13:44
Bedankt voor het vlugge antwoord.

Theo...............

peter wauben
07-07-2010, 22:11
hallo Theo,
in de " betere " dierenwinkels,