PDA

Bekijk Volledige Versie : lampen

kobaltkanarie
27-12-2009, 10:53
beste leden,

ik heb in mijn vogelverblijf twee tl buisjes hangen, deze hebben een lengte van 60 cm, ieder
maar ze zijn aan vervanging toe, waar kan ik het beste deze tl's krijgen die zoveel mogelijk het daglicht benaderen?
dan heb je ze nog in 36w en 58w maakt dat veel verschil behalve het verbruik dan?
het gaat over een ruimte van 6 m bij 3 m,

gr wil

Henk3
27-12-2009, 11:10
TL-D 90 De Luxe 18W/965 (deze is van philips en heb ik bij de praxis besteld) kostte ongeveer 11 euro per lamp.

Misschien kan je wat langere tl balken plaatsen? Daglichtkleur is 965.

mirke
27-12-2009, 11:32
ik heb de speciale birdlampen ze geven 30% meer licht ze heb wel de grote die kosten 19,95 per stuk .
ik ben er zeeer tevreden over .
begin is het wel even voor jezelf wennen maar binnen paar dagen merk je er niks meer van
sinds ik die lampen heb gehangen heb ik het idee dat me vogels een stuk rustiger zijn

Henk3
27-12-2009, 13:37
http://www.geonshopping.nl/shop/cart.php

kobaltkanarie
27-12-2009, 20:30
ik heb de speciale birdlampen ze geven 30% meer licht ze heb wel de grote die kosten 19,95 per stuk .
ik ben er zeeer tevreden over .
begin is het wel even voor jezelf wennen maar binnen paar dagen merk je er niks meer van
sinds ik die lampen heb gehangen heb ik het idee dat me vogels een stuk rustiger zijn

en waar zijn deze verkrijgbaar?

Lester Lievens
27-12-2009, 22:05

Mirke
Over "het idee wat je hebt dat je vogels een stuk rustiger zijn" :
op het ogenblik dat ik beschik over specificaties van de "birdlampen" die je gebruikt, kan ik je wellicht ook zeggen of je vermoeden klopt. Merknaam + serienummer volstaan.

Lester Lievens
28-12-2009, 00:58
TL-D 90 De Luxe 18W/965
Henk,

Kleurindex noch kleurtemperatuur hoeft niet maximaal (vol "zonlicht"spectrum à la True lite) te zijn voor kweekdoeleinden, wat men verder ook beweert. Eigenlijk is zelfs het tegendeel waar. Iets minder blauwe piek in de frequentielijn is geen nadeel maar voordeel, vooral voor kweekdoeleinden. Bepaalde soorten worden van de lampen met de hoogste kleurweergave index veelal zelfs zeer "stressy", ondermeer neophema's. Maar ook voor veel andere soorten merkbaar stressverhogend (vooral tijdens kweek - iets meer klemtoon in het oranje-rode veld is voor kweekdoeleinden vrijwel altijd meegenomen.)

Om bovengenoemde reden is de 80-reeks meer aangewezen, kleurnummers 865 of 86 (wit-wit licht). Idealerwijze te combineren met 84 (witromig licht), voor rui-doeleinden bij exoten in een combinatie van 3-2, voor kweekdoeleinden eerder in combinatie 2-3 (natuurlijk ook afhankelijk van lichtreflectie en lichtabsorbtiefactoren binnen het hok in kwestie - dat kan enkel ter plaatse ingeschat worden)

Bijkomend voordeel : De 80-reeks heeft een aanzienlijk hogere opbrengst lumen per oppervlakte éénheid (dus meer lux per watt = meer lichtopbrengst van elke 80-lamp) Weet niet exact meer hoeveel hoger rendement is van 80-reeks maar ik schat ongeveer 50% meer lichtopbrengst. (kan er in dit geval stukje naast zitten)

De rest mag je zelf uitproberen.

wessellouw
28-12-2009, 16:41
Hallo Lester:

U schreef:
>>...Kleurindex noch kleurtemperatuur hoeft niet maximaal (vol "zonlicht"spectrum à la True lite) te zijn voor kweekdoeleinden, wat men verder ook beweert...
>>...Eigenlijk is zelfs het tegendeel waar...
>>...Iets minder blauwe piek in de frequentielijn is geen nadeel maar voordeel, vooral voor kweekdoeleinden...

Kunt u aangeven op welke gegevens of wetenschappelijke onderzoeken dit is gebaseerd?

Bij voorbaat dank,
Wessel van der Veen.

Antoni Hopmann
28-12-2009, 18:40
beste leden,

ik heb in mijn vogelverblijf twee tl buisjes hangen, deze hebben een lengte van 60 cm, ieder
maar ze zijn aan vervanging toe, waar kan ik het beste deze tl's krijgen die zoveel mogelijk het daglicht benaderen?
dan heb je ze nog in 36w en 58w maakt dat veel verschil behalve het verbruik dan?
het gaat over een ruimte van 6 m bij 3 m,

gr wil

Over verlichting en allerlei speciale lampen is al zo veel geschreven.
Voor de kweek van vogels hoef je echt niet zo ingewikkeld te doen.
Het levert allemaal niets op.
Gewoon even naar de bouwmarkt en Tl-daglicht 36 W kopen.
Houd je lekker geld in je zak, dat je dan aan andere zaken in de liefhebberij
kan steken.

Ton
28-12-2009, 19:46
je kan ook bij je vereniging vragen, naar lampen. vaak dat ze gezamelijk lampen inkopen. ben het met antoni eens, dat je je geld beter in een paar gewone daglichtlampen kan steken, in plaats van die dure andere lampen. maar als je het er voor over hebt ?

Lester Lievens
29-12-2009, 14:20
Gewoon even naar de bouwmarkt en Tl-daglicht 36 W kopen....

Voor de kweek van vogels hoef je echt niet zo ingewikkeld te doen.
Het levert allemaal niets op.

"Levert allemaal niets op" sprak de kweker met heel wat ervaring in kanaries.

Komt de dag dat die ervaren kanariekweker 20 koppels natuurbroed gouldamadine in kooienkweek opzet, onder “bouwmarkt-TL" daglicht nr 33...
dan wellicht klinkt de nieuwe gouldkweker al gauw anders. Vanuit een totaal andere realiteit. Vanuit een geheel andere ervaring ook, bvb “het gaat zo onregelmatig de gouldkweek, de ene keer stabiel voedstergedrag en verzorging, de 2 volgende jaren het tegenovergestelde daarvan...”.

Kort nadien wil diezelfde gouldkweker in toenemende mate ondermeer gaan spreken over...

over albedo-coëfficiënten, en het belang van lichtreflectie en lichtabsorptie van hokomgevingen in relatie tot optische capaciteiten specifiek bij gouldamadines met hun “bontgekleurde voorkomen”, bovendien vanuit hun origine en afkomst van bontgekleurdheid;

vervolgens daaraan gelinkt, specifiek hormonaal gedrag door kwalitatieve lichtinvloeden –al dan niet afwijkend gedrag- van zowel gouldmannen enerzijds als poppen anderzijds,
over de kleur van de kooien zowel als de kleurtemperatuur van de gekozen lichtbron + invloed op stabiliteit van het kweekgedrag;

over effecten van gouldamadine-pronkkleuren op partnerkeuze, koppelvorming en voedstergedrag, onder invloed van de “kleurvolheid” van de gekozen lichtbron;

over aanverwante beïnvloedingsvelden en welles-nietes effecten van kleurweergave-index binnen dit gegeven;

etc...

Even later belt die gouldkweker dan naar Lievens Sr., "uit noodzaak". Hoort dan het volledige verhaal. Krijgt een opdracht te vervullen waarvan het resultaat eerst 3 keer gecheckt dient, vooraleer hij mag terugbellen.
Zo gaat het altijd.

Want mensen zijn op het hok doorgaans tot meer in staat dan ze zelf meestal durven verhopen. Het gaat er telkens maar om wat mensen er echt voor over hebben. (Lievens I.)

PS : En van jou Antoni, "spreken zonder weten" ? ben ik van jou niet gewoon – verwacht ik wel van sommigen, maar geheel niet van jou.

Animal
29-12-2009, 17:36
Met kleur 33 zien je vogels er onnatuurlijk uit ,omdat 33 niet genoeg kleuren bevat van het kleurenspectrum.
Kleur 840(80 %) is dan al beter ,en 940(90%) is het beste.
Als je zelf naar de lamp kijkt zijn alle drie de lampen ongeveer de zelfde kleur.,Maar het uitgestraalde licht en het teruggekaatste licht(zo zie je je vogels) is verschillend.

Om deze reden ging men als men kleding kocht vaak buiten kijken hoe de kleur werkelijk was.
33 en 54 zijn lampen voor in de schuur of in een garage of zolder ,maar niet voor een werk ,woon of dieren omgeving.

Antoni Hopmann
29-12-2009, 22:11
Kennelijk is mijn kleurwaarneming wat beter dan het gemiddelde.
Meer dan 36 jaar heb ik kleurkanaries gekweekt in meerdere varianten en niet zonder succes.
Ik drijf met niemand de spot en doe ook niet mee aan overdrijven.

Lester Lievens
29-12-2009, 22:16
Met kleur 33 zien je vogels er onnatuurlijk uit ,omdat 33 niet genoeg kleuren bevat van het kleurenspectrum.

Hoe de kweker zijn vogels ziet, daar gaat het niet om. Wel hoe vogels mekaar zien, en welke prikkels ze verder via lichtimpulsen ervaren.

Vogeloog is gevoelig voor totaal andere frequentiebereiken dan mensenoog. Vooral heel wat hevig gekleurde exoten krijgen het tijdens kweekperiode vlugger op de heupen wanneer ze in de kweekkooi constant overgoten worden met "kunstzon-lichtindex" 90 à 96.

Kleur 840(80 %) is dan al beter ,en 940(90%) is het beste.

Eén van de wijdverbreide misvattingen. Wat heet "beter of best" ? En beter of best, waarvoor en wanneer...

96 en 965 is absoluut het beste voor de keurder die vogels op tafel krijgt, en die vogels met mensenogen moet keuren.

Echter voor vogels in de kweekkooi gelden andere criteria. Zoals eerder aangegeven.

De rest mag elk voor zichzelf bekijken.

Antoni Hopmann
29-12-2009, 22:46
Een ding wil ik nog wel ter berde brengen.
Wat voor licht u ook gebruikt in de kweekruimte,zorg ervoor,dat de vogels ook
kunnen beschikken over een enigszins beschaduwd plekje,waardoor ze niet constant in het volle licht hoeven te zitten.
Zelf heb ik dit bereikt door het gebruik van wat diepere kistkooien.

Hans de Vries
30-12-2009, 12:14
Lester, ik mis nog het antwoord op de vraag van Wessel .....

U schreef:
>>...Kleurindex noch kleurtemperatuur hoeft niet maximaal (vol "zonlicht"spectrum à la True lite) te zijn voor kweekdoeleinden, wat men verder ook beweert...
>>...Iets minder blauwe piek in de frequentielijn is geen nadeel maar voordeel, vooral voor kweekdoeleinden...

Kunt u aangeven op welke gegevens of wetenschappelijke onderzoeken dit is gebaseerd?

Bij voorbaat dank,
Wessel van der Veen.

IK kweek zelf al jaren bij de Philips 965 - eerst zebravinken en later Forpussen - en heb gezonde en levenslustige vogels.
Ook een kennis van mij zweert bij de 965. Putters onder kunstlicht gekweekt: gemiddels 10 jongen per koppel van 2 legsels. 0% uitval.

Hans.

Josly
30-12-2009, 13:03
vogels hebben het scherpste gezichtsvermogen van alle dieren,
omdat ze rondom hun ogen een speciale klier hebben kunnen ze vooral licht beter waarnemen en hebben een vierkleurig gezichtsvermogen ,( bij mensen drie kleuren) ze kunnen ook uv zien
de gewone standaard tl lampen flikkeren teveel ( ongeveer 50 keer per seconde) wij zien dat niet maar de vogels wel
het beste is hoogfrequent tl armaturen met ballast 20000 tot 40000 hertz
nadeel is de hogere kostprijs, maar er zijn ook voordelen zoals langer levensduur en minder verbruik

Antoni Hopmann
30-12-2009, 13:19
vogels hebben het scherpste gezichtsvermogen van alle dieren,
omdat ze rondom hun ogen een speciale klier hebben kunnen ze vooral licht beter waarnemen en hebben een vierkleurig gezichtsvermogen ,( bij mensen drie kleuren) ze kunnen ook uv zien
de gewone standaard tl lampen flikkeren teveel ( ongeveer 50 keer per seconde) wij zien dat niet maar de vogels wel
het beste is hoogfrequent tl armaturen met ballast 20000 tot 40000 hertz
nadeel is de hogere kostprijs, maar er zijn ook voordelen zoals langer levensduur en minder verbruik

Een schaduwrijk plekje in de kweekkooi,waar de vogels zich kunnen terugtrekken,zodat ze niet de hele dag in het volle licht zitten.

timbi
30-12-2009, 14:57
Hallo,

Heeft er al iemand ervaring met led verlichting.

Gr eric

Lester Lievens
30-12-2009, 15:18
Als hobbykwekers willen we graag “per afstandsbediening” een eenvoudig pasklaar antwoord in de schoot gelegd krijgen. Helaas is dat onhaalbaar in een complex gegeven als “kunstmatig lichtklimaat” met daarbinnen vele factoren van onderlinge wisselwerking. Er zijn enkel richtlijnen in te passen. Tegelijk zelf moeite te doen op het hok om te meten en aan te passen. Want elk hok is anders. Zoals reeds eerder aangegeven.

....Natuurlijk ook afhankelijk van lichtreflectie en lichtabsorbtiefactoren binnen het hok in kwestie - dat kan enkel ter plaatse ingeschat worden.....
van tel is :

De optelsom van meerdere factoren, totale lichtbreking, totale luxsterkte, totale bronkleuren met daarbij onderlinge wisselwerking van lichtreflexie en -absorptie (kooien, muren, vloer, plafond, aantal kunstmatige lichtpunten, aard en inplanting van lichtbron)

De soort vogels die wordt gehouden. Samen met de specifieke kleur- en lichtgevoeligheid die binnen de soort in kwestie algemeen gangbaar is. Zoals ook meermaals aangegeven - zie onder. Een zebra, putter of kanarie is in dit kader niet gelijk te stellen aan bvb gouldamadine, neophema of nectarvogel. Tegelijk is even duidelijk dat men van (natuurbroed)kweek met bvb heel wat Afrikaantjes of papegaai amadinesoorten een heel wat voorspoediger verloop mag verwachten bij een aangepast kunstlichtklimaat, zonder uitsluitend 965-ijswit "volle zonlicht" op de kooien. Maar eerder wel aangevuld met zachtwit licht zoals uit 84.

....Bepaalde vogelsoorten worden van de lampen met de hoogste kleurweergave index veelal zelfs zeer "stressy"...

....Vooral heel wat hevig gekleurde exoten krijgen het tijdens kweekperiode vlugger op de heupen wanneer ze in de kweekkooi constant overgoten worden met "kunstzon-lichtindex" 90 à 96....

De informatie die in de schoot gelegd werd, is duidelijk genoeg. De bronverwijzing blijft steeds dezelfde.

Wat de kweker er mee doet, mag elk voor zichzelf uitmaken.

Antoni Hopmann
31-12-2009, 11:07
Hallo,

Heeft er al iemand ervaring met led verlichting.

Gr eric

Hallo Eric !
Ik heb zo'n lamp in de hal hangen. Een voordeel vind ik ,dat je gelijk licht hebt en niet zoals bij spaarlampen enige tijd moet wachten op de volle lichtsterkte.
Veel licht,dat wel maar meer wit dan wij gewend zijn.
De lamp is wel dimbaar,maar in de hal heb ik daar natuurlijk niets aan.

Hans de Vries
31-12-2009, 11:56
Als hobbykwekers willen we graag “per afstandsbediening” een eenvoudig pasklaar antwoord in de schoot gelegd krijgen. Helaas is dat onhaalbaar in een complex gegeven als “kunstmatig lichtklimaat” met daarbinnen vele factoren van onderlinge wisselwerking. Er zijn enkel richtlijnen in te passen. Tegelijk zelf moeite te doen op het hok om te meten en aan te passen. Want elk hok is anders. Zoals reeds eerder aangegeven.

van tel is :

De optelsom van meerdere factoren, totale lichtbreking, totale luxsterkte, totale bronkleuren met daarbij onderlinge wisselwerking van lichtreflexie en -absorptie (kooien, muren, vloer, plafond, aantal kunstmatige lichtpunten, aard en inplanting van lichtbron)

De soort vogels die wordt gehouden. Samen met de specifieke kleur- en lichtgevoeligheid die binnen de soort in kwestie algemeen gangbaar is. Zoals ook meermaals aangegeven - zie onder. Een zebra, putter of kanarie is in dit kader niet gelijk te stellen aan bvb gouldamadine, neophema of nectarvogel. Tegelijk is even duidelijk dat men van (natuurbroed)kweek met bvb heel wat Afrikaantjes of papegaai amadinesoorten een heel wat voorspoediger verloop mag verwachten bij een aangepast kunstlichtklimaat, zonder uitsluitend 965-ijswit "volle zonlicht" op de kooien. Maar eerder wel aangevuld met zachtwit licht zoals uit 84.

De informatie die in de schoot gelegd werd, is duidelijk genoeg. De bronverwijzing blijft steeds dezelfde.

Wat de kweker er mee doet, mag elk voor zichzelf uitmaken.

Dankje Lester..... ik ga hier eens diep over nadenken.
Alvast een goede jaarwisseling,

Hans

narva
31-12-2009, 12:43
Misschien is het wel eens nuttig om je licht ook eens op te steken bij mensen die kunstlicht gebruiken!
[/URL]

[url]http://www.mijnalbum.nl/Foto-AIKXLVKO-D.jpg (http://www.mijnalbum.nl/Album=ILMNTW3Q)

Animal
31-12-2009, 15:16
Hallo Eric !
Ik heb zo'n lamp in de hal hangen. Een voordeel vind ik ,dat je gelijk licht hebt en niet zoals bij spaarlampen enige tijd moet wachten op de volle lichtsterkte.
Veel licht,dat wel maar meer wit dan wij gewend zijn.
De lamp is wel dimbaar,maar in de hal heb ik daar natuurlijk niets aan.

Dan hangt daar een verkeerde lamp ,want de lamp die je bij de postcode loterij kreeg geeft warme kleur licht.
Hetzelfde als jouw tl's (33) of zelfs warmer.
Het kleurnummer stond op het doosje ,evenals de lichtopbrengst.

Antoni Hopmann
31-12-2009, 15:54
Dan hangt daar een verkeerde lamp ,want de lamp die je bij de postcode loterij kreeg geeft warme kleur licht.
Hetzelfde als jouw tl's (33) of zelfs warmer.
Het kleurnummer stond op het doosje ,evenals de lichtopbrengst.

Waarom zou er bij mij in de hal een verkeerde lamp hangen. Je kan daar van alles hangen.
Op de lamp staat LED Dimbaar - 6Watt.Is een gekregen lamp,maar niet van de Postcode Loterij. Geeft prima licht alleen wat witter
dan de normale gloeilamp die er voorheen hing. Verder hangen er zo veel mogelijk spaarlampen,waarover ik eigenlijk niet zo tevreden mee ben.
Van mijn TL-buizen weet je helemaal niets. Dat zijn werklichtlampen.
De nummers daarvan worden pas weer belangrijk als ze moeten worden vervangen.

timbi
31-12-2009, 17:14
Hallo Antoni,

Ik ben mischien niet helemaal duidelijk geweest.
Mijn vraag is eigenlijk of er al iemand ervaring heeft met led lampen in de kweek kooien.
Ik heb zelf altijd met tl gekweekt 2 maal 58 watt.
Mischien heb ik in de jaren altijd geluk gehad met de kweek.
Ik heb namelijk best een groot aantal mooie en gezonde vogels op stok gekregen met tl lampen.
Maar aangezien een led lamp minder energie verbruikt is het mischien een optie om die te gaan gebruiken inplaats van tl.
Scheel in de portomonee maar ook goed voor het mileu.
Dus nog maals aan alle lezers de vraag pas er al iemnad led verlichting toe en hoe bevalt het.
Al vast bedankt
Gr Eric

Antoni Hopmann
31-12-2009, 17:26
Hallo Antoni,

Mijn vraag is eigenlijk of er al iemand ervaring heeft met led lampen in de kweek kooien.
Ik heb namelijk best een groot aantal mooie en gezonde vogels op stok gekregen met tl lampen.
Maar aangezien een led lamp minder energie verbruikt is het mischien een optie om die te gaan gebruiken inplaats van tl.
Dus nog maals aan alle lezers de vraag pas er al iemnad led verlichting toe en hoe bevalt het.
Al vast bedankt
Gr Eric

Oh, ja. Daar zeg je wat. Het gaat allemaal goed en dan overschakelen op andere lampen dan TL.
De overheid denkt er geloof ik toch anders over. De gloeilampen moeten
worden vervangen. Een begin is gemaakt met de 100W lampen.

Henk3
31-12-2009, 18:17
http://www.howcast.com/videos/209246-Birds-and-Ultra-Violet-Light-wwwMercolaHealthyPetscom

Animal
31-12-2009, 18:27
Hallo Antoni,

Al vast bedankt
Gr Eric

Je kunt gewoon je tl lampen blijven gebruiken ,als het om besparing gaat.
Een tl lamp is hetzelfde als een spaarlamp ,en een spaarlamp gebruikt ongeveer evenveel stroom als een led lamp en ze geven ook ongeveer evenveel licht.
Alleen gaat een ledlamp veel langer mee en is in aanschaf vele malen duurder dan een spaar of tl lamp.

Antoni Hopmann
02-01-2009, 13:15
Hallo Antoni,

Al vast bedankt
Gr Eric

Nou ja. Eric !
Het is tot dusver goed gegaan in je broederij met als verlichting TL buizen.
Dat is natuurlijk niet alleen maar aan geluk toe te kennen.Je zal ongetwijfeld
de juiste manier hebben gevonden om mooie gezonde vogels op stok te krijgen.
Echt antwoord op je vraag heb je niet gehad.
Er zijn wat plaatjes getoond van kooien met led-verlichting. Over ervaringen
daarmee in de kweek hebben we helaas niets gehoord.

kobaltkanarie
03-01-2009, 14:31
Ik heb veel verschillende antwoorden gekregen, maar denken jullie dan over een combinatie van verschillende kleur lampen, ik moet er twee vervangen dus wellicht twee verschillende kleuren?

gr Wil

wessellouw
03-01-2009, 16:11
Hallo Wil:

Ach: ik wacht nog steeds op een eenvoudig antwoord op mijn eenvoudige vraag van vorig jaar.
quote:
U schreef:
>>...Iets minder blauwe piek in de frequentielijn is geen nadeel maar voordeel, vooral voor kweekdoeleinden...>>

Mijn vraag:
- - - - - -

In alle populair wetenschappelijke en wetenschappelijke literatuur die ik gelezen heb kan ik hierover niets vinden.
Ik heb dan ook de indruk dat de boven geciteerde stellingen op zijn zachtst gesteld tamelijk vergezocht zijn.

Informeer u wat licht betreft op:
http://www.lrc.rpi.edu/programs/nlpip/lightingAnswers/fullspectrum/abstract.asp
en qua soorten licht, "kleurzicht" van vogels e.d. op
http://users.mikrotec.com/~pthrush/lighting/index2.html
Nederlandstalige informatie vindt u in "Kweken met vogels" van Ir. Holsheimer. (Gegevens over lumen, lux, min. noodzakelijke hoeveelheid licht e.d.)

Tenzij pertinente bewijzen van de geponeerde stellingen volgen, blijf ik dus liever trouw aan de Philips TL-D 90 de Luxe/965 (in gebruik sinds het begin der (19)tachtiger jaren).

De huidige ruimte van 500 x 160 x 220 (l x b x h - plafond en muren wit, vloer grijs) wordt bij mij na een verhuizing sinds november 1990 optimaal verlicht door 2 aan het plafond geplaatste buizen van 18 Watt, een derde buis van dezelfde grootte brandt van 12.00-13.00 uur om de piek op het middaguur te simuleren.
Deze verlichting (wel met Hoogfrequent armaturen) werd zo geplaatst in overleg met een van Belgiës meest bekende vogel dierenartsen, omdat er te weinig daglicht binnenvalt door een raampje van slechts 40 x 60 cm aan een korte kant.

Laat u niet verleiden door reclame, noch door beweringen allerhande. Zoek zelf en trek uw eigen conclusies.

Groeten,
Wessel van der Veen.

Jan123
03-01-2009, 18:28
Iets mindere blauwe piek voor de kweek is juist Tijdens de kweek zou er een iets meer groene fractie moeten zijn, na de kweek een iets meer blauwe fractie
Zeker geen IR zoals ik soms zie......

groeten,

jan

Antoni Hopmann
03-01-2009, 18:49
Ik vertrouw zonder meer op Wessel. Heb ook altijd zijn uitleg goed begrepen.
Als ik nog eens wat verander in de verlichting, dan volg ik zijn raad.

timbi
03-01-2009, 20:08
Nou ja. Eric !
Het is tot dusver goed gegaan in je broederij met als verlichting TL buizen.
Dat is natuurlijk niet alleen maar aan geluk toe te kennen.Je zal ongetwijfeld
de juiste manier hebben gevonden om mooie gezonde vogels op stok te krijgen.
Echt antwoord op je vraag heb je niet gehad.
Er zijn wat plaatjes getoond van kooien met led-verlichting. Over ervaringen
daarmee in de kweek hebben we helaas niets gehoord.

Hallo,

Er is inderdaad niets verteld over ervaringen in de kweek.
Mischien durft niemand de stap te nemen om over tegaan op een andere manier van verlichting.
Dit kan een gemiste kans zijn.
Ik denk dat ik zelf maar eens ga proberen.
Heb nog een andere ruimte waar ik een paar kweek kooien weg kan zetten.
Deze zal ik dan met led gaan verlichten.
We zullen zien.

Gr eric

Antoni Hopmann
03-01-2009, 20:31
Toch kan ik me wel voorstellen,dat men niet gauw op een andere verlichting overgaat, Eric.
Als het goed gaat en mss wel heel goed,waarom zou je dan een wijziging in
de verlichting aanbrengen. Toch niet om zo maar wat te experimenteren.
Meestentijds hebben we het over een paar TL-lampen van 18 of 36 W.

timbi
03-01-2009, 20:47
Antoni

Ik kan je daar geen ongelijk in geven.
Het zijn de kosten niet die 2 lampen.
Maar ik ben gewoon benieuwd of er al ervaring mee is opgedaan.
Ik sta namelijk altijd open voor vernieuwing.
Het moet natuurlijk wel in het voordeel van de vogels zijn

Gr Eric

wessellouw
04-01-2010, 12:59
Hallo Jan123:

U schreef:
>>...Iets mindere blauwe piek voor de kweek is juist Tijdens de kweek zou er een iets meer groene fractie moeten zijn, na de kweek een iets meer blauwe fractie
Zeker geen IR zoals ik soms zie......>>

Daarmee lokt u de al eerder gestelde en onbeantwoorde vragen opnieuw uit.

Waarom?
Gebaseerd op wat?
Wetenschappelijke info?

Hoewel de verschillende fabrikanten van TL verlichting een eigen invulling geven aan het commerciële begrip "Full Spectrum" zodat er kleine verschillen zijn in CRI (kleur weergave) proberen ze allemaal het natuurlijke licht zo goed mogelijk te benaderen.

Maar ik maak me sterk dat ook het echte natuurlijke licht niet weet wanneer de tortelduiven in de tuin van de buren precies willen gaan broeden, zodat het zich aanpast.
En zeg nu niet dat de Turkse tortels zich aanpassen: dat zijn vroeg broeders. Onze inheemse tortels daarentegen beginnen pas maanden later.

Groeten,
Wessel van der Veen.

Hans de Vries
04-01-2010, 14:53
De vraag was waar tl-buizen te koop zijn die het daglicht het meest benaderen.....
Hier werd op gereageerd varierend van wat het beste voor de vogels zou zijn tot wat de meest voordelige verlichting is.
Er wordt hier en daar ook geexperimenteerd met spaarlampen en LED-lampjes.
Ook werd er op een wetenschappelijk-achtige manier gereageerd, echter zonder dat het echt wetenschappelijk onderbouwd werd...

Allemaal leuk en aardig maar weet de vragensteller inmiddels waar hij aan toe is en welke verlichting hij gaat toepassen?

Ik wil niet beweren de beste verlichting te hebben maar houd het voorlopig op de PhilipsTL-D 90 de Luxe/965 i.c.m. HF-armaturen, al jaren lang...

Hans.

Jan123
04-01-2010, 16:59
Hallo Jan123:

U schreef:
>>...Iets mindere blauwe piek voor de kweek is juist Tijdens de kweek zou er een iets meer groene fractie moeten zijn, na de kweek een iets meer blauwe fractie
Zeker geen IR zoals ik soms zie......>>

Daarmee lokt u de al eerder gestelde en onbeantwoorde vragen opnieuw uit.

Waarom?
Gebaseerd op wat?
Wetenschappelijke info?

Hoewel de verschillende fabrikanten van TL verlichting een eigen invulling geven aan het commerciële begrip "Full Spectrum" zodat er kleine verschillen zijn in CRI (kleur weergave) proberen ze allemaal het natuurlijke licht zo goed mogelijk te benaderen.

Maar ik maak me sterk dat ook het echte natuurlijke licht niet weet wanneer de tortelduiven in de tuin van de buren precies willen gaan broeden, zodat het zich aanpast.
En zeg nu niet dat de Turkse tortels zich aanpassen: dat zijn vroeg broeders. Onze inheemse tortels daarentegen beginnen pas maanden later.

Groeten,
Wessel van der Veen.

Ziehier: http://japr.fass.org/cgi/content/full/17/2/211

groeten,

jan

wessellouw
04-01-2010, 17:12
Hallo Jan:

Bedankt.
Helaas vandaag nog morgen tijd om dit te bestuderen.
Ik kom er later op terug.

Groeten,
Wessel van der Veen.

wessellouw
07-01-2010, 15:56
Hallo:

Hoewel de door u genoemde studie aantoont dat gekleurd licht inderdaad groei bevorderend werkt, lijkt ze me weinig relevant voor volièrevogels.
1) De studie gaat over “broilers”, slacht- dan wel braadkippen die op een leeftijd van 7 weken als uitgegroeid worden beschouwd.
2) Hier is de lichtsterkte gedurende de opfoktijd 15 lux. In aanverwante tests worden de pas uitgekomen kuikens soms tijdelijk gehouden bij een lichtsterkte van 20 lux, daarna van 5 lux, zie het volgende.
3) Daarnaast is het dagritme van de LED verlichting: 23 uur licht (23L) 1 uur donker (1D).
Min of meer gestandariseerd * gebruikt men bij buisverlichting op een leeftijd van
0- 7 dagen 20 lux 23L1D
8-14 dagen 5 lux 16L8D
15-21 dagen 5 lux 16L3D + 2L3D
22-28 dagen 5 lux 16L2D + 4L2D
29-35 dagen 5 lux 16L1D + 6L1D
39-49 dagen 5 lux 23L1D
* Zie bij voorbeeld “A review of lighting programs for broiler production”, Int. Journal of Poultry Science 5 (4) p. 301-308

4)De stallen waar commercieel pluimvee gehouden wordt zijn ook tot enigermate gestandaardiseerd, met name qua daglicht inval of juist het vermijden daarvan.
5)De verlichtingsschema's voor kalkoenen verschillen van die voor braadkippen.
6)Het handelt in al deze testen over nestvlieders.

Re 1) Er is dus niets bekend over de fysieke of psychische gevolgen op termijn na een dergelijke groei explosie.
Re 2) 5, 15 tot 20 lux is schemerdonker. Deze lichtsterkte remt de beweeglijkheid van de dieren af. Weinig beweging staat gelijk aan verhoogde aangroei.
In bijvoorbeeld een klaslokaal ligt de lichtsterkte tussen de 500 en 1000 lux. Men neemt aan dat dit ook de minimale waarde is voor kooi- of volière dagvogels.
Re 3) Voor kweekvogels die bij kunstlicht worden gehouden houdt men een daglengte van 14 uur aan, iets langer mag (tot 17 uur) maar geeft geen meetbaar beter resultaat, veel langer is zelfs schadelijk.
Niemand houdt zijn of haar siervogels op een daglengte van 23L1D.
Onregelmatige verlichting bevordert de rui. Dus ook schema's als 16L3D+2L3D en dergelijke vallen uit de boot.
Re 4) De huisvesting binnenshuis van siervogels is van kweker tot kweker verschillend dus vergt een aangepaste verlichting.
Re 5) Het is dus bovendien duidelijk dat verlichting aangepast wordt aan de vogelsoort. Het aantal soorten siervogels dat gehouden wordt is ????
Re 6) Hoe moet de man of pop bij nestblijvers bepalen wanneer hij/zij moet opstaan om de jongen op een bepaalde leeftijd een bepaald aantal uren aan een bepaalde kleur licht bloot te stellen?

Ik zie dan ook geen enkele aanbeveling of aanleiding om met speciale lichtkleuren te gaan werken en heb nog steeds het volste vertrouwen in de z.g. Full spectrum TL buizen.
Daarbij zij opgemerkt dat merken die uitsluitend via de dierenhandel verkocht worden doorgaans wél duurder maar daarom niet persé kwalitatief beter zijn dan de lampen die men via de electrohandel kan aanschaffen.

Wessel van der Veen.

Jan123
07-01-2010, 16:53
Dank U voor het vlotte antwoord, maar weet wel dat men bij onze vogels steeds terug moet vallen op studies die komen uit de kippenwereld!
Welke lampen zijn volgens U dan de beste?
Full spectrum? Met een verval van de UV straling met de afstand?
groeten,

jan

wessellouw
07-01-2010, 17:26
Hallo Jan:

Natuurlijk komen de meeste gegevens over verlichting uit de pluimveeteelt. De siervogel kweek is in dat opzicht commercieel te weinig interessant.
Alleen is er wel een beetje verschil tussen bijv.:
nestvlieders-nestblijvers
versneld vetmesten-verantwoord langdurig vogels houden.

Weinig vogel houders zullen hun dieren 23 uur in het schemerdonker en 1 uur in het donker willen houden.

Al meermaals verteld:
Er is geen enkele buis die langer dan +/- 500 uur UV B produceert.
Het beetje UV B (ongeveer 0,5 % van de totale output) wordt slechts over een zeer korte afstand uitgestuurd.
Maar er bestaat geen enkele buis die de behoefte aan UV B volledig kan ondervangen.
Die vitamine moet dus uit de voeding aangevoerd worden.

Een buis die het daglicht het beste benadert is de betaalbare TL-D 90 De luxe 965 van de bekende fabrikant uit het zuiden des lands (uw land:). Er bestaat een identieke lamp, ik meen van Osram.

Over LED verlichting heb ik nog amper gegevens, ik gebruik wel een witte LED een kwartier voor en nadat de hoofd verlichting wordt uitgeschakeld.
Dus TL 6.30 AM - 20.30 PM (2 x 18 Watt) en
5 Watt LED 20.15-20.45 PM.

Wessel van der Veen.

kobaltkanarie
10-01-2010, 00:41
bedankt voor alle reacties ik kan hier verder mee, en voor de dhr. wessellouw ik volg Uw advies dank U.

gr wil

wessellouw
10-01-2010, 10:41
Aanvulling/vervollediging:

In mijn vorige bericht staat de alinea:

>>
Maar er bestaat geen enkele buis die de behoefte aan UV B volledig kan ondervangen.
Die vitamine moet dus uit de voeding aangevoerd worden. >>

Tussen deze twee regels moet nog staan: UVB werkt mee aan de synthese van vitamine D.

Excuses,
Wessel van der Veen

Antoni Hopmann
10-01-2010, 13:10
Nou Wessel heeft het allemaal nog eens toegelicht.
Prima toch.

Verder dreigt de verlichting bij vogels voor sommigen een obsessie te worden.
Hoe kan dat nou? Er worden al -tig jaren prima vogels gefokt zowel bij
gewone gloeilampen als TL-buizen.

Zwartkopje
10-01-2010, 18:00
Kweek inderdaad ook al heel lang met "gewone" tl buizen.
Dwz. veelal die 13 watt lampenzijn dunne buizen en helder licht
heb 2 -3 jaar geleden een truelight gekocht, wilde immers het beste....
Geen tot slechte resultaten. Nu na weer een gewone tl gekocht hebbende weer veel nesten etc.
Kan toeval zijn... maar....

kobaltkanarie
13-01-2010, 13:36
ja ik heb ze de tld de luxe met kleurnummer 965, ze waren niet overal verkrijgbaar en ook niet te bestellen bij de praxis hier.
maar wel bij een speciaalzaak die had ze op vooraad, kosten 11.80€ 36w 1200mm.
groetjes wil:D :D :D

yvonne
14-01-2010, 11:31
Ik heb het hele verhaal eens rustig zitten lezen en moet zeggen dat het me bekend voorkwam. In de bus tijdens een uitje vanuit de vereniging hebben we ook eens zo'n gesprek gevoerd...lampen...de ene nog beter en mooier dan de andere...ik hield mijn mond....gezien ik al 20 jaar kweek met gewoon licht...spaarlampen dan nu...maar gewoon licht...en ik heb mijn hokken vol en daarnaast ook schijnbaar nog vogels die het op de keuringen goed doen.

Led licht heb ik overwogen maar gezien ik het wel in huis heb, viel mij een vervelend dingentje op betreffende led lampen.....loop maar eens in het donker...door je huis...ze gloeien gewoon na....de hele nacht zie je bolletjes hangen en voorin de voliere of broedkooien lijkt me dat niet echt wenselijk, zo wel hoor ik het graag?

Nee geen dure lampen voor mij geef mij gewoon de spaarlamp maar en ik red me prima...moet overigens wel melden dat enkelen uit die bus ....toch ook maar overgestapt zijn op gewone lampen...

Fabritius
14-01-2010, 15:51
Ik zou graag (gewoon) tl licht in mijn kooien monteren. Letterlijk: ik wil in elke (vrij grote) broedkooi een TL armatuur met een 8W TL buisje. Weet iemand waar je die mooie platte armaturen kunt kopen? Ik heb foto's gezien van lampen in de kooien van Serinus, die vond ik erg mooi.

alvast bedankt, F.

wessellouw
14-01-2010, 16:58
Hallo Fabritius:

U schreef: >>...ik wil in elke (vrij grote) broedkooi een TL armatuur met een 8W TL buisje...>>

Voor u dat doet:
ga eens twaalf à veertien uur lang op een afstand van 30-40 cm zitten kijken naar een brandende TL-buis.

En vertel ons dan of u dat een echt prettige ervaring vindt.

Wessel van der Veen.

mirke
14-01-2010, 16:59
en waar zijn deze verkrijgbaar?
sorry mijn excuus had dit bericht even niet meer gezien
mijn tl buizen zijn 120 lang en zijn van merk arcadia birdlampen .36 wat
ik ben eigenlijk heel erg tevreden
ik had paar vogels in kweek gezet kreeg enkel veel onbevruchte eitjes ik hang deze lampen neer en er was maar een enkeling die onbevrucht was .
deze tl buizen zouden minder flikkeren dit flikkeren van deze tl buizen is door een mens niet te zien maar wel voor de vogel .
film eens een stukje van je vogels met gewone tl buizen deze ervaring heb ik zelf ondekt dat dit nu niet meer is .
het flikkerend beeld wat je dan krijgt dat heb ik nu niet met deze lampen
ja wat kan ik er meer over zeggen

Fabritius
16-01-2010, 20:20
Wessel,

Dank voor uw constructieve bijdrage.
U weet niet eens hoe groot mijn broedkooien worden (115 lang) maar uw oordeel is al klaar.
Wat meer respect en wellevendheid zouden dit forum een prettiger omgeving maken.

Fabritius

Antoni Hopmann
17-01-2010, 00:10
Wessel,

Dank voor uw constructieve bijdrage.
U weet niet eens hoe groot mijn broedkooien worden (115 lang) maar uw oordeel is al klaar.
Wat meer respect en wellevendheid zouden dit forum een prettiger omgeving maken.

Fabritius

Ik denk,dat Wessel het niet kwaad bedoelt.
Zoals ik al in een eerder bericht heb aangegeven is het ,onverschillig welke
lampen u gebruikt, belangrijk dat de vogel een beschaduwd plekje heeft in de broedkooi, opdat ze niet noodgedwongen de hele dag in het licht hoeft te zitten. Een kistkooi voldoet daaraan.
Verlichting in de broedkooi,hoewel aantrekkelijk voor de toeschouwer,
kan ik niet aanraden.

wessellouw
17-01-2010, 11:22
Hallo Fabritius:

Een Tl balk (18 Watt) geplaatst op 25 cm van het ene uiteinde van een broedkooi (lengte kooi 120 cm) veroorzaakte zwaar plukken en verminken van de jongen van een stelletje Agapornis lilianae.
Na het verwijderen van die lamp heeft datzelfde koppeltje een drietal jaar de jongen wél normaal grootgebracht.

Dit was een normaal armatuur (niet hoogfrequent) maar ik geloof niet dat er HF armaturen voor 8 Watt buizen bestaan, tenzij speciaal op bestelling gemaakt.

Een 18 Watt HF armatuur kostte op 22/06/1999 slechts € 58,65, een 8 Watt installatie zal mogelijk iets goedkoper zijn, maar u zult dus zeker over een zeer goedgevulde beurs moeten beschikken alleen al voor de armaturen. (Blijft nog de vraag welke licht kleuren er in 8 Watt beschikbaar zijn).

Bij een gewone installatie (niet HF) worden uw vogels uren per dag aan flikkerend licht blootgesteld en ze kunnen zich daar niet aan onttrekken.
Dat lijkt me niet bar diervriendelijk.

In mijn vogelruimte branden twee HF buizen. Na een kort verblijf daarin zie ik de normale TL buis in de naastgelegen garage al tijdelijk flikkeren.

Ik raad u dus simpelweg uit ervaring af om in elke broedkooi TL verlichting aan te brengen.

Wessel van der Veen.

Jan123
17-01-2010, 13:18
Ik ga akkoord met Wessel, in de natuur zitten de vogels ook niet de hele dag in dez zon, en deze is ook niet alle dagen paraat!
Mooi is het wel, kooien met licht....
http://www.vogelzucht-reeg.de/41349.html

Animal
17-01-2010, 14:05
Ik ga akkoord met Wessel, in de natuur zitten de vogels ook niet de hele dag in dez zon, en deze is ook niet alle dagen paraat!
Mooi is het weel, kooien met licht....
http://www.vogelzucht-reeg.de/41349.html

Met wat minder fel licht en wat meer aankleding van wat groen is het veel natuurlijker en veel mooier ,en rustiger voor de vogels.

Antoni Hopmann
17-01-2010, 22:13
Met wat minder fel licht en wat meer aankleding van wat groen is het veel natuurlijker en veel mooier ,en rustiger voor de vogels.

Natuurlijk,als ze maar een schaduwrijk plekje hebben.

teun
23-01-2010, 17:17
hoi allemaal,

Als je nu een leeslamp heb een vogellamp etc etc.
Ik denk dat onder alle omstandigheden van bouwmarkt tl tm dure vogel tl je wel nesten krijgt.
Ik denk wel als je de dure tl lampen erin zet wel beter is. Zijn genoeg onderzoeken door gedaan wat het beste is.
Heb zelf de philips d 950 tl kosten rond de 11 euro per stuk.
Heb 2 stuks van 60 cm en 1 van 36 cm lengte.
Het verschil van dikke 20 euro ( lampen standaard ) op een verbouwing van gipsplaten en 17 broedkooien wil ik niet zeuren.
Gewoon goede lampen erin en klaar.
Je geeft je vogels ook toch goed voer, dan kijk je ook toch niet op 2 a 3 euro de zak extra

gr Teun

Josly
12-02-2010, 23:01
hallo,
google eens " birds & lighting generale index " en of " kliniek voor vogels meppel arcadia uv daglichtlampen voor vogels " en of " amazonasociety org - article - the necessity of full spectrum " en bekijk de verschillend onderwerpen,
wat volgens u goed is; laat het zo