Mededeling

Collapse
No announcement yet.

orlux terra mix

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • orlux terra mix

    hallo mensen,

    heeft iemand ervaring met terra mix van orlux, en of wat is jullie mening.




    groetjes William

  • #2
    Hallo
    ik gebruik het regelmatig bij de vogels
    de ene vogel is er dol op en de andere kijkt er niet naar

    gr Bennie

    Opmerking


    • #3
      Ik gebruik het ook , de vogels zijn er gek op.
      Het moet wel vers zijn, eenmaal ingedroogd hoeven ze het niet meer.
      Maar vers ( vochtig) vliegen ze er direct op af.

      Henk
      vriendelijke groet
      Henk

      Opmerking


      • #4
        Orlux Terra Mix

        Ik heb er totaal geen ervaring mee. Als ik het goed begrijp is het biggenkompost. Je moet het idd. vochtig geven.
        Vroeger gaven de vogelfokkers hier gewoon vochtige tuinaarde in een bakje.
        De vogels vlogen er op af. Was een soort hype.
        Daarna was het de beurt aan universeelvoer. Ook daar vlogen de vogels op
        af.
        Gooi vers schelpenzand op de bodem van kooi of voliere en ook hetzelfde.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
          Ik heb er totaal geen ervaring mee. Als ik het goed begrijp is het biggenkompost. Je moet het idd. vochtig geven.
          Vroeger gaven de vogelfokkers hier gewoon vochtige tuinaarde in een bakje.
          De vogels vlogen er op af. Was een soort hype.
          Daarna was het de beurt aan universeelvoer. Ook daar vlogen de vogels op
          af.
          Gooi vers schelpenzand op de bodem van kooi of voliere en ook hetzelfde.
          Het is hetzelfde als biggencompost wat ze vroeger aan biggen gaven
          bij bloedarmoede alleen is dat niet meer te krijgen
          Gr Bennie

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Bennie
            Het is hetzelfde als biggencompost wat ze vroeger aan biggen gaven
            bij bloedarmoede alleen is dat niet meer te krijgen
            Gr Bennie
            Klopt biggencompost werdt en wordt nog steeds gemaakt bij de vam
            is gewoon gestoomde compost of wel tuincompost

            dik

            Opmerking


            • #7
              boerenwijsheid inzake compost voor kooivogels

              heeft iemand ervaring met terra mix
              Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
              Als ik het goed begrijp is het biggenkompost.
              • Of terra mix hetzelfde is als hoogkwalitatief uitgewerkte compost, bij de boerenbond verkrijgbaar onder de naam biggencompost, kan ik niet zeggen.

              • Gebruiken biggencompost al 15-20jaar (of zelfs langer). Niet enkel een superbron van mineralen, maar ook de ultieme natuurlijke darmconditioner die aan de darmwand zowel vezels, als zuren, als andere zeer nuttige stofjes aanlevert.

              • Idealerwijze is biggencompost te gebruiken na de rustperiode, als onderdeel van "voorbereiding van de inwendige vogel" naar opstarten van de kweek toe. Uitermate geschikt om uit rust komende vogels te ontdoen van "dik bloed". Dus helpt de vogel om zich te zuiveren na de rust, en de darmfunctie voor te bereiden voor intensieve eiwitverwerking.



              Antoni,
              met hype heeft het weinig te maken, met gezond boerenverstand des te meer.
              Vogels die in de natuur in halfverteerde/ verteerde bladerresten gaan scharrelen, zijn naar meer op zoek dan een wormpje of kevertje. Halfverteerd plantaardig materiaal is voor een vogel (in de natuur) ter voorbereiding van het kweekseizoen even normaal als voor ons, mensen, een alledaagse appel, peer of banaan is. En vanzelfsprekend zijn er altijd wel mensen die nooit "spontaan aanzurend fruit" eten, maar op den duur is het hen ook altijd aan te zien.
              ______________________________
              Technische info voor gouldkwekers
              http://natuurgould.blogspot.be/
              http://natuurgould.be/

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Lester Lievens
                • Of terra mix hetzelfde is als hoogkwalitatief uitgewerkte compost, bij de boerenbond verkrijgbaar onder de naam biggencompost, kan ik niet zeggen.

                • Gebruiken biggencompost al 15-20jaar (of zelfs langer). Niet enkel een superbron van mineralen, maar ook de ultieme natuurlijke darmconditioner die aan de darmwand zowel vezels, als zuren, als andere zeer nuttige stofjes aanlevert.

                • Idealerwijze is biggencompost te gebruiken na de rustperiode, als onderdeel van "voorbereiding van de inwendige vogel" naar opstarten van de kweek toe. Uitermate geschikt om uit rust komende vogels te ontdoen van "dik bloed". Dus helpt de vogel om zich te zuiveren na de rust, en de darmfunctie voor te bereiden voor intensieve eiwitverwerking.



                Antoni,
                met hype heeft het weinig te maken, met gezond boerenverstand des te meer.
                Vogels die in de natuur in halfverteerde/ verteerde bladerresten gaan scharrelen, zijn naar meer op zoek dan een wormpje of kevertje. Halfverteerd plantaardig materiaal is voor een vogel (in de natuur) ter voorbereiding van het kweekseizoen even normaal als voor ons, mensen, een alledaagse appel, peer of banaan is. En vanzelfsprekend zijn er altijd wel mensen die nooit "spontaan aanzurend fruit" eten, maar op den duur is het hen ook altijd aan te zien.
                Hallo
                waar kun je tegenwoordig nog biggencompost kopen
                bij ons bij de welkoop is het al jaren niet meer te koop
                gr Bennie

                Opmerking


                • #9
                  Ach Lester, dat was allemaal in een tijd,dat het een op het ander volgde.
                  Eerst dit en dat weer dat.
                  Uiteindelijk werd het weer schelpenzand,waaruit de vogels de mineralen haalden, die ze nodig hadden.
                  Dan gingen we ineens allemaal weer miereneitjes uit het bos halen, dan
                  weer i.p.v .sisal allemaal mos in de nesten.
                  Leuke tijden. Dat wel natuurlijk.
                  Daarna weer allemaal terug naar sisal naturel 3 cm - 5 cm.
                  Doordat er inmiddels beter eivoer was,keerden we gewoon weer terug op
                  aarde.
                  Aangezien alles is vervuild,zowel grond,lucht als water kunnen we allemaal blijven dromen van het meest ideale. En dat is het mooie van de hobby.
                  Want meer is het niet.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    Dus een volliere met gewoon zwarte grond Waar ook af en toe wat zaad wordt gemorst en die regelmatig nat wordt en af en toe wordt omgespit is gewoon erg goed!

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Animal
                      Dus een volliere met gewoon zwarte grond Waar ook af en toe wat zaad wordt gemorst en die regelmatig nat wordt en af en toe wordt omgespit is gewoon erg goed!
                      Zelf zou ik dat niet direct aanraden. Rekening moet altijd worden gehouden met coccidiose e.d. Maar je kan altijd in een hoek b.v. een bak
                      tuinaarde (bladaarde uit eigen tuin) zetten. Even een plek afpalen ,zodat de boel niet vervuild wordt door katten enz.
                      De vogels zullen daar zonder meer het nodige uithalen.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        erg goed = relatieve conclusie

                        Dus een volliere met gewoon zwarte grond Waar ook af en toe wat zaad wordt gemorst en die regelmatig nat wordt en af en toe wordt omgespit is gewoon erg goed!
                        • Kan alle richtingen uit : van erg goed tot compleet tegenovergestelde, afhankelijk van het gegeven.
                        • De harsen (+overige stofjes) in dennenaalden hebben tal van bijkomende voordelige effecten, ten aanzien van veel types bodemparasieten, zelfs ten aanzien van veel "slechte schimmels".

                        Alweer boerenwijsheid.
                        De rest is aan de vogelhouder zelf.
                        ______________________________
                        Technische info voor gouldkwekers
                        http://natuurgould.blogspot.be/
                        http://natuurgould.be/

                        Opmerking


                        • #13
                          dit vond ik op de site van versele-laga.

                          ""Orlux Terra Mix kan het ganse jaar door verstrekt worden aan alle vogelsoorten. Enkel in de kweekperiode,
                          wanneer er jongen in het nest liggen, is enige voorzichtigheid aangewezen. Lichtgekleurde tentoonstellingsvogels kunnen hun pootjes en verenkleed bevuilen door langdurig in het scharrelveen te vertoeven.""

                          Mogen vogels die jongen in het nest hebben liggen dan geen terra mix krijgen??
                          http://roodmussenexogroenvink.skyrock.com/

                          Opmerking


                          • #14
                            (Het andere topic doe ik straks weg )

                            Na een dode vogel te hebben laten onderzoeken (Utrecht) kwam er naar voren dat er een grote hoeveelheid van een clostridiumsoort in de vogel zat welke zich mogelijk had aangepast aan het leven in vogels.
                            Het betrof een vogel welke altijd binnen had gezeten.
                            Mijn conclusie was dat deze bacterie, welke normaal alleen in de grond zou voorkomen, uit deze toevoeging zou moeten komen.
                            Ondanks dat er vele goede stoffen in zullen zitten is het dus klakkeloos geven van dit soort "middelen" niet geheel zonder gevaar, zeker niet voor een vogel die "niks is gewend" is mijn ervaring.


                            mvg. Eelke

                            Opmerking


                            • #15
                              terra

                              Terra mix bestaat al een tijdje. Vroeger hadden we biggencompost, dat is nu verboden. Terra mix is gewoon turf, wie gaat dat z'n vogels voeren?

                              Groet,

                              Rob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X