PDA

Bekijk Volledige Versie : Licht kapoetsijsen

Huub
22-12-2009, 17:48
Ik kweek afrikaanse en australische vogels die hebben constant licht van 15 uur nou heb ik ook een koppel kapoetsijsen die zitten ook op 15 uur licht, moet je in de winter bij de kapoetsijsen minderen met de licht uren om ze later in broedstemming te brengen door het licht weer op te voeren, of kan ik ze op 15 uur licht houden?

lambert46518
22-12-2009, 17:51
wil je ze later in broedstemming hebben zal je inderdaad met de lichturen moeten minderen.

maar ik neem aan dat je momenteel met de tropen kweekt dan zal ik ze mooi mee laten doen , ze hebben dan en hun lichturen en hun warmte.

populier
22-12-2009, 19:53
Ik heb ook tropen en kapoetsen op 15 uur zitten en er gebeurt niets met de kapoetsen, zitten hier gewoon in de rust/ruiperiode.

Ik heb er van de zomer al mee gekweekt, het ligt dus aan je vogels of het winter of zomerbroed is,zullen ze zelf s'winters of s'zomers gaan broeden.

leila
25-12-2009, 00:38
hallo ik ben het hier niet helemaal mee eens je kunt de vogels weldegelijk sturen naar voorjaar zomer of winter.
nadeel in de winter vind ik je moet het veel te warm stoken,en daar worden ze niet sterker van,nu hebben kapoetsensijzen wel meer warmte nodig dan andere vogels.
dit moet je wel in de gaten houden.
met al mijn vogel kweek ik in het voorjaar oftewel half april of begin of half mei
doen ze het dit jaar niet dan op naar volgend jaar.
wil je in voorjaar broeden,dan eivoer opvoeren perweek met steeds wat meer insecten of universeel voer etc.
heb zelf zwartkopsijzen zitten prachtig in conditie en zingen .
mvg wim;)

populier
25-12-2009, 12:26
Weer wat geleerd, bij mij is het het aantal lichturen in de binnen kweekruimte altijd 15. Dus ik kan niets sturen. Dus bij mij houden ze hun eigen ritme aan.

Van kapoetsensijzen maken wij zelf "kasplantjes" met het stookgedrag.

In de jaren 70 en 80 moesten de kapoetsen idd. op 22-25 graden gehouden worden, maar die tijd is voorbij.

Ik heb zelf in 2007 nog kapoetsen en magelaansijzen de hele winter buiten gehad.

leila
25-12-2009, 12:49
hallo
als je kapoetsensijzen in een winkel koopt weet je vaak niet hoe ze gekweekt en gehouden zijn.
zitten ze zoals bij u en ze zitten en worden zo al een aantal jaren gekweekt dan zijn ze erg sterk.
het is precies zoals u zegd ze worden net als goulds veel te warm gehouden en gekweekt.
heb ze zelf ook vrij kort gehad maar gingen in de nazomer al gauw dikzitten toen het wat kouder werd heb ze weer verkocht.
nu heb ik zwartkopsijzen en die zitten in een onverwarmd hok die zijn toch veel sterker hoor.
heb ook mozambiuqsijzen gehad en gekweekt in oktober en dat ging prima gewoon in een onbeschutte buitenvoliere in de regen sneeuw en wind en die werden prima grootgebracht.
bij mij zitten alle vogels op minimaal 15 uur licht en word alleen het voer veranderd.
ik vind je moet sterke vogels kweken en in de beste tijd van het jaar.
mvg wim:santa:

dave1
25-12-2009, 12:51
en als de vogels nu bij iemand vandaan komen die de vogels op minimaal 12 graden houdt. dan moet ik dit toch ook doen of niet. ik neem aan dat de vogel dan niet gewend is aan kouder.

leila
25-12-2009, 13:06
hallo dave
als ze bij 12 graden werden gehouden dan zou ik het zeker niet kouder laten worden en ze goed in de gaten houden zodat ze niet dik gaan zitten.
ook geef ik aan mijn sijzen en putters iets meer negerzaad door het zaad.
niet dat ze helemaal vierkant worden natuurlijk maar iets meer erdoor dat kan geen kwaad.
ikzelf maak altijd een mengsel van kleine oranje millet negerzaad gebroken gepelde haver en kleine gestreepte zonnebloempitten en wat witzaad.
dit gebruik ik dan als snoepzaad en om ze in deze tijd wat vettere zaden te geven.
mvg wim:D

Bennie
25-12-2009, 15:45
Hallo

ik heb kapoetsensijzen die kunnen in het binnenhok bij 20 graden zitten
maar wat doen ze ze gaan overdag buiten zitten bij min 5 graden
het is maar wat ze gewend zijn het zijn naar mijn mening best wel sterke vogels.

Gr Bennie

Ivo
26-12-2009, 02:49
Ik kweek de kapoetsen in de winter bij een graad of 18 bij in totaal 15 uur licht. Ik vind het leuk om in de winter ook wat te kweken namelijk. In het voorjaar gaan ze allemaal naar buiten in buitenkooien/vluchtjes tot half oktober en dan haal ik ze weer naar binnen. Ze gaan dan de broedkooien in en dan voer ik het licht langzaam op naar 15 uur.

Het voordeel is dat jongen voor de tentoonstelling helemaal op kleur zijn en het is gewoon voor mij een leuke bezigheid in de winter. Ik denk dat deze vogels niet veel zwakker zijn dan buitengekweekte vogels als ze vanaf het voorjaar maar gewend worden aan ons klimaat kunnen ze wel zeker onverwarmd tot oktober buiten blijven.