Mededeling

Collapse
No announcement yet.

blauwvleugels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • blauwvleugels

    Zijn er in Belgie of in Nederland , kwekers die kweken met de nominaat blauwvleugel,Forpus xanthoperygius xanthoperygius, of met de ondersoorten Forpus xanthoperygius flavescens en Forpus xanthoperygius flavissimus.

    Deze ondersoorten dreigen te verdwijnen uit de avicultuur.
    Dit zou heel erg jammer zijn.
    Als we deze soorten willen behouden is het noodzakelijk dat er mee gekweekt gaat worden met een groep kwekers.
    De nominaat en flavescens zal al heel moeilijk gaan worden.
    Dus zijn er kwekers die deze soorten bezitten, meld je, misschien kunnen we in een groep de soorten vermeerderen.
    vriendelijke groet
    Henk

  • #2
    De determinatie van het geslacht Forpus is niet echt eenvoudige materie en daarnaast vrees ik dat we met een kleine ongewenste erfenis uit het recente verleden zitten.
    Om verschillende redenen zijn er niet zelden onzuivere paartjes van deze leuke kromsnaveltjes samengesteld.
    Dit heeft er voor gezorgd dat we nu soms zeer moeilijk te herkennen hybriden tegenkomen en dat maakt zoektochten naar zuivere vogels nog moeilijker dan het al was.

    Hopelijk zijn er nog voldoende zuivere exemplaren van deze ondersoorten te vinden, maar ik acht de kansen erg klein, zo niet nihil.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      Het zal zeker niet makkelijk worden Hans, in het verleden is er zeker ook wel door elkaar gekweekt om welke reden dan ook, zelfs met vogels van een ander soort.
      Heb toch nog kleine hoop dat er vogels zijn die kweekbaar zijn.
      Niet geschoten is altijd mis
      vriendelijke groet
      Henk

      Opmerking


      • #4
        Niet geschoten is altijd mis
        Het mag werkelijk verbluffend heten wat je af en toe bij 'zomaar iemand' in de collectie ziet zitten, dus je weet het inderdaad maar nooit.

        Ik hoop even mee!
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking

        Working...
        X