Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vitrine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vitrine

    Heeft er iemand ervaring met het maken van een vitrine voor vogels.
    De bedoeling is om boven-en onderkant, achterkant en zijkanten in trespa te maken en de voorkant in glas.
    Hoe heb je controle op de temperatuur, vochtigheid enz. Ik veronderstel dat indien de kooien verlicht zijn, de temp aardig kan oplopen. Ook voor de aan-en afvoer van verse lucht zal er een systeem moeten voorzien worden.

    Hartelijk dank voor alle informatie

  • #2
    Om te beginnen geeft ledverlichting bijna geen hitte af.
    De luchtvochtigheid kan geregeld worden door de vitrine te beplanten en goed te ventileren.
    Waar je wel goed voor moet uit kijken is tocht en een natte bodem.
    Geen enkel levende wezen kan tegen tocht en op een natte bodem krijg je sneller schimmels.
    Hoe groot wil je de vitrine maken en wat voor vogels wil je er in gaan houden?
    Waarom eigenlijk een glazen voorkant?

    Groeten Micheltje
    http://michelsfotosite.weebly.com

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Vanthuyne Davy
      Heeft er iemand ervaring met het maken van een vitrine voor vogels.
      De bedoeling is om boven-en onderkant, achterkant en zijkanten in trespa te maken en de voorkant in glas.
      Hoe heb je controle op de temperatuur, vochtigheid enz. Ik veronderstel dat indien de kooien verlicht zijn, de temp aardig kan oplopen. Ook voor de aan-en afvoer van verse lucht zal er een systeem moeten voorzien worden.

      Hartelijk dank voor alle informatie
      Even nadenken Davy.
      Een vitrine is leuk voor dode voorwerpen.
      Je kan toch geen vogels houden in een van alle kanten dichte kooi.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Een vitrine heeft een glazen voorkant. en er zijn er toch echt die voor vogels bedoeld zijn.
        Ik zouw eventueel het dak geheel of gedeeltelijk van fijn gaas maken ,,of anders aan de zijkanten een flinke brede strook fijn gaas.

        Ik had een kleine vitrine (gekocht) waar de zijkanten en ook het dak van glas waren . Zat wel in groeven geschoven dus niet echt helemaal dicht ,maar heb toch wel metteen het glas aan de bovenkant vervangen door een geperforeerde metalen plaat.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Animal
          Een vitrine heeft een glazen voorkant. en er zijn er toch echt die voor vogels bedoeld zijn.
          Ik zouw eventueel het dak geheel of gedeeltelijk van fijn gaas maken ,,of anders aan de zijkanten een flinke brede strook fijn gaas.

          Ik had een kleine vitrine (gekocht) waar de zijkanten en ook het dak van glas waren . Zat wel in groeven geschoven dus niet echt helemaal dicht ,maar heb toch wel metteen het glas aan de bovenkant vervangen door een geperforeerde metalen plaat.
          Dat is bekend,maar het ging erom,dat deze vitrine helemaal werd dichtgemaakt.
          Voor vogels zijn het in feite niet echt vitrines.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            Wat ventilatiestroken aan onder- en bovenkant, voorzien van fijn (horren-)gaas moet voldoende zijn.
            Wat ook kan is in een deurtje in de zijkant een deel van gaas maken, dan heb je een groter oppervlak voor verse lucht.
            Verwarmen, als dat al nodig is, zou kunnen met een warmtemat die ook bij reptielen gebruikt wordt. Die leg je onder de bodembedekking.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Alvast bedankt voor de informatie, ik heb toch al regelmatig vitrines gezien in vogelparken.
              Op sommige tentoonstellingen kan je ze ook wel eens zien als vogels in een natuurlijke biotoop voorgesteld worden bv. vruchten en insekteneters, kolibries.
              De kooien zouden deze afmetingen hebben 2 m*1.20 m *1.20 m.

              Daar de menigen verdeeld zijn ga ik eerst nog wat meer informatie proberen in winnen, misschien is het enkel geschikt als tijdelijk verblijf ( tentoonstelling ).

              Opmerking


              • #8
                En voor welke vogels zijn deze vitrines bedoeld?
                Komen ze binnen of buiten?

                Groeten Micheltje
                http://michelsfotosite.weebly.com

                Opmerking


                • #9
                  Ik start deze namiddag met de bouw van een gelijkaardig iets. enkel de afmetingen zijn ietsje kleiner. Ik ga de bovenkant voorzien van fijne tralies en onderaan nog twee kleine ventilatie openingen zodat er luchtcirculatie is. ik dacht deze te maken ter grote van een computer ventilatortje zodat ik indien nodig de ventilatie kan vergroten. maar dan is men vraag hoe zie ik of er al dan niet voldoende ventilatie is? ik zou de ventimlatortjes lucht laten aanzuigen van in de kooi naar buiten toe kwestie van geen lucht van de koude grond over de diertje te blazen. een tweede vraagje is wat gebruik ik als bodembedekker in de meeste van men kooien gebruik ik krantenpapier maar is er niets dat mooi oogt en niet vaak ververst dient te worden ? hoe propere blijkt een natuurlijke bodem ?

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoelang het schoon blijft, is sterk afhankelijk van de vogelsoort en van het aantal vogels.
                    Ik gebruik beukensnippers, een dikke laag en die gaat maanden mee.

                    Met een zo open bovenkant en onderaan stroken denk ik dat een ventilatortje niet eens meer nodig is. Je kunt het vooraf eens testen door 2 thermometers op verschillende hoogtes te hangen.
                    Als het boven niet veel warmer is dan beneden, zou de circulatie voldoende moeten zijn.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        Het aller belangrijkste is in ieder geval voldoende ventilatie aan de onderkant. Als je alleen boven alles open zet is dat onvoldoende omdat CO2 zwaarder is dan lucht. Als je dus een dichte vitrine maakt met de hele bovenkant open dan zitten de vogels nog met te weinig zuurstof. Je zal er niet meteen iets van merken maar uiteindelijk krijgen ze problemen. Dus ventileer op het diepste punt waar de meeste CO2 zich zal verzamelen. Bovenin ventileren moet ook omdat de warmte juist bovenin verzameld. Warme lucht is lichter dan koude lucht.

                        Zelf denk ik net als Antoni dat het niet ideaal is voor vogels. Luchtverplaatsing en frisheid lijken mij toch belangrijk voor vogels.

                        Ik denk dat het het beste werkt met een electrische luchtverplaatser rondom de ventilatieroosters. Dus echt letterlijk frisse lucht inblazen en de oude lucht laten ontsnappen.

                        Opmerking


                        • #13
                          Voor de luchtverplaating kan je die mini ventilatoren gebruiken die in computers zitten, om de chip te koelen.
                          Deze kan je aansluiten op een 12volt adapter.

                          Heb dit jaren gebruikt in mijn terraria tegen het beslaan van de voorruiten.
                          Setjes zijn tegenwoordig ook te koop in de reptielen speciaalzaken.
                          Bijgevoegde Bestanden
                          Groeten Michael

                          https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                          Opmerking


                          • #14



                            momenteel ben ik bezig met de naden die te zien zijn af te vlakken voor het verven. je zou het niet zeggen als je de foto's ziet maar het glas staat er al in.
                            het is getemperd glas (onbreekbaar) en kristalhelder.straks meer pics

                            Opmerking


                            • #15

                              Opmerking

                              Working...
                              X