Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Prachtige bastaard in de natuur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Prachtige bastaard in de natuur

    Persoonlijk vind ik hem erg geslaagd:


  • #2
    bastaard tussen koolmees en pimpelmees???

    Opmerking


    • #3
      Een beeldschoon exemplaar Marx.
      Maar wat voor mix is dit???
      mvg Gerard 6

      Opmerking


      • #4
        Ze denken zwartkopmees x pimpelmees. Kan ik me ook wel in vinden zelf.

        Opmerking


        • #5
          Die is zeker geslaagd!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
            ik ben danwel geen bastaard mannetje maar dit zijn nu momenten waarop je denkt ..................... maargoed heb allang die soorten niet meer in kweekbestand dus .........
            mvg

            Die gedachte kreeg ik dus ook heel stiekem

            Opmerking


            • #7
              Ik houd het op een zwarte mees x pimpelmees

              Opmerking


              • #8
                Ik kijk dan vooral naar de verhoudingsgewijs grote kop van deze bastaard: een typisch kenmerk van de zwarte mees...

                Opmerking


                • #9
                  Zal ik er eens een kweken? Tenminste, dat proberen. Ik heb twee jonge pimpels van 2009 zitten. Een jonge zwarte mees of evt glanskop kop kan ik ook wel aan komen.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                    nou laat maar er zijn nog wel een dotje opties
                    ik heb namelijk dat artikel gevonden op een amerikaanse vogelsite met dezelfde foto's
                    tja en dan kunnen er nog 101 soorten in aanmerking komen om tot deze hybride te komen.

                    Huh? Daar concluderen ze toch ook dat het een kruising tussen een pimpel en een zwarte mees is? Of bedoel je niet het artikel in American birding? Daar heb ik de foto tenminste vandaan

                    Opmerking


                    • #11
                      Wist niet dat hij van een Amerikaanse site kwam, Dacht dat het om een Nederlandse waarneming ging
                      Begrijp nu dat het om een Amerikaanse waarneming gaat. Tja, dan ligt de Black-capped Chickadee als ouderdier natuurlijk meer voor de hand en klopt de waarneming van WK. vwb. de ontbrekende witte vlek daarmee ook. Grappig is dat de Chikadee verder erg op de zwarte mees lijkt. Mooi is ook bij de bastaard te zien dat hij de grijzig/witte vleugels heeft van de Chickadee. Verklaarbaar is nu ook hoe de kruising tot stand kwam. De pimpelmees was waarschijnlijk een escape of dwaalgast die door gebrek aan een partner van de eigen soort min of meer uit nood moest koppelen aan de Black-capped Chikadee.
                      Heb even het boek Tits, nuthatches en treecreepers van Helm erbij gepakt, maar een Amerikaanse pimpel kan ik niet vinden WK. De Black capped wordt hier overigens aangeduid met Parus atricapillus

                      Opmerking


                      • #12
                        Even voor de duidelijkheid, ik zag pas net dat het Amerikaans was, wist niet eens dat er daar pimpels waren en dus ben ik klakkeloos van Engeland uit gegaan. Dat had verder niet veel verschil gemaakt dus. Amerika is wel iets anders.

                        Opmerking


                        • #13
                          In de VS. zitten in principe ook geen pimpels Marx. In de Helm identification guide wordt de soort omschreven als "virtually endemic to the West Palearctic"

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                            en virtually endemic betekend eigenlijk niks anders dan een uitheemse soort die zijn plekje veroverd heeft in dat land en bijna tot de endemise soorten hoort,net zoals bij ons zeg maar de vele soorten zoals de halsbandparkiet.
                            maargoed dat hoef ik jouw niet uit te leggen ,toch?
                            dacht het niet.
                            Volgens mij betekent virtually endemic to the West Palearctic dat de soort vrijwel endemisch is voor het gebied Europa, Middenoosten en Afrika. In dit geval betekent het dat de pimpelmees dus niet tot de Amerikaanse soorten behoort, want de VS. behoren immers niet tot de West Palearctic.

                            Opmerking


                            • #15
                              Zit het antwoord hier niet in wat betreft de pimpel?
                              "others think it is most likely an escaped captive Blue Tit "

                              Wist niet dat men ze daar had cq mocht hebben.

                              Opmerking

                              Working...
                              X