PDA

Bekijk Volledige Versie : Bevroren water? Help!

woestijnvink
14-12-2009, 18:48
Dag allemaal ,

(ps ik heb reeds zelfde gepost in buitenhuisvestiging mits ik niet goed wist waar te plaatsen )

ik heb naast mijn binnenhuis kweekkooien , nog 3 apparte buiten vollieres ,
ik heb die volledig afgeschermt met doorzichtige golfplaatjes , maar toch vriest het binnen , met gevolg dat het drinkwater bevroren is , mits ik begin werken al het nog donker is , en pas thuis ben na zonsondergang , is het heel moeilijk soms om drinkwater te voorzien voor de buitenvogels ...
ik persoonlijk werk met de lantaarnflessen , zowel voor water als voeding , heeel handig ...
ik heb in de vogelhandel de electronische waterverwarmers gezien om in de drinkbakken te leggen , en heel moeilijk voor mezelf want ik kan heel moeilijk electr. voorzien in de vollieres en 2e bang dat ze zich zouden wassen in te grote wasbakken en dan bevriezen van de kou ...

zijn er naast deze oplossing nog andere oplossingen ?

Hoe lost de doorsnee vogel liefhebber dit op ?

kunnen jullie jullie ervaringen delen met me op dit gebied aub ???

rikiriki
14-12-2009, 18:58
Ik heb zo'n flexibele waterverwarmer. Dat is een flexibele slang die het water vorstvrij houd. Deze moet je niet noodzakelijk in een grote bak leggen, maar bij mij (met een beetje wringen - als ie warm is gaat het beter :D ) zit hij gewoon in de drankfontein.
Zonder electriciteit is het volgens mij onmogelijk, dus daar moet je wel voor zorgen, desnoods met een verlengkabel.

andre 44
14-12-2009, 19:07
doe er een beetje druiven suiker door het water dan bevriest het niet zo snel

lambert46518
14-12-2009, 20:19
let wel op dat de vogels zich niet gaan baden kunnen ongelukken van komen,

Fadiga
14-12-2009, 21:05
Hier ook hetzelfde probleem vanmorgen fonteinen bevroren. Morgen ochtend timer laten aanslaan van het licht om water te geven voor ik naar het werk vertrek. Indien nodig ververst mijn vrouw ze voor naar het werk vertrekt 's middags. Om 17U30 ben ik terug thuis hopelijk is dit voldoende.

@ iedereen: Kan een vogel overdag zonder water? Wel als het water 's morgens ververst is natuurlijk.

monique73
14-12-2009, 23:24
@ iedereen: Kan een vogel overdag zonder water? Wel als het water 's morgens ververst is natuurlijk.

Ik vind niet dat je dat mag riskeren het is ook iets wat je natuurlijk allang
geregeld had moeten hebben. Zijn genoeg middelen in de handel en ik neem
aan dat ieder toch wel een verlengsnoer heeft.

Fadiga
15-12-2009, 08:02
Ik werk met kleine banaanfonteinen kan daar toch geen verwarmer insteken?
Er is elektriciteit voorzien in mijn voli.

Marx
15-12-2009, 09:57
Ik werk met kleine banaanfonteinen kan daar toch geen verwarmer insteken?
Er is elektriciteit voorzien in mijn voli.

Dan koop je toch een andere fontein? ;) 3 euro.....

Ik geef ze smorgens om 08:30 uur water, smiddags om 14:00 uur en om 16:00 uur nog een keer voor het laatst. Ik lees hier over water geven om 17:30 uur. Dat is natuurlijk zinloos want een vogel in het donker drinkt gewoon niet.;) Dus zorgen dat ze in het licht water hebben.

Serinus
15-12-2009, 10:25
Hallo,

Nou, euhm......
Ik weet niet hoelang de vraagstellers in deze contreien wonen.
Maar, het wil hier zo af en toe nog wel eens wat vriezen, ja.
Water bevriest dan.....
Drinkwater van je volierevogels bevriest k......

Als je daar "proefondervindelijk" achter bent gekomen is het n dus tijd om in te grijpen.
Voordeel wat een mens op dieren heeft is; dat de mens vooruit kn redeneren.
"Gebruik dat talent" zou ik willen zeggen!

Maar wacht niet t lang met het bedenken van een oplossing want zo hl lang houdt een vogeltje het niet uit zonder vocht.

Water mt druivensuiker bevriest k, duurt misschien een "ietsje" langer.
Water met zout (!) bevriest ng langzamer, maar is niet aan te raden.
Hoewel dit laatste voor de hand ligt, sta ik er niet voor in dat sommige "slimmerikken" zonder dr te denken zout in het water doen.

Groeten en succes met de vogels, Serinus.

Ilovediamantduifjes
15-12-2009, 13:41
We geven drinken in flessen met een teut die we door de tralies moeten steken. De fles hangt dus buiten de kooi. Onze vogels staan op het eerste verdiep, op een terras. We hebben dus de tuin, die gedeeltelijk overdekt is door een houten terras. Dat terras is dan weer overdekt met een plastieken koepel. Mijn duifjes staan aan de zijkant van het terras. Ze staan dus net onder de koepel, 1 kant tegen de muur en 2 kanten naar het zuid-oosten gericht. Ze krijgen dus vol zonlicht tot ongeveer 11-12 uur. De rest staan ze (gedeeltelijk) in de schaduw. 1 kant staat op het terras, 1 op de zijkant waardoor bij sterke wind de duiven niet winddicht zitten. Maar we hebben aan die kant een plastieken plaat gehangen. De achterkant staat tegen de muur van het huis. Ze zitten dus wind- en (bijna) vorstvrij. Doordat ze ongeveer 3 meter boven de grond zitten, vriest het er niet zo hard als op de grond. Gisteren en vandaag was het water niet bevroren, daarvoor zou het veel harder moeten vriezen. Andere vogels: idem. Wat we wel tegenkwamen vorige winter, het water was half bevroren: er was dus nog water, maar aan de zijkanten van de drinkbekers was het bevroren. We gaven 's ochtends lauw water (25-30) en 's avonds laat was het (natuurlijk al lang koud:D :rolleyes: :p ) maar niet bevroren. De volgende morgen was het weer half of bij lichtere vorst (0 tot -3) zelfs helemaal niet bevroren. En 's nachts hebben de vogeltjes hier ook geen last van, want dan slapen ze :rolleyes: Ik geef dus gewoon een beetje lauw water en bij mij bevriest het niet...

woestijnvink
15-12-2009, 18:59
We geven drinken in flessen met een teut die we door de tralies moeten steken. De fles hangt dus buiten de kooi. Onze vogels staan op het eerste verdiep, op een terras. We hebben dus de tuin, die gedeeltelijk overdekt is door een houten terras. Dat terras is dan weer overdekt met een plastieken koepel. Mijn duifjes staan aan de zijkant van het terras. Ze staan dus net onder de koepel, 1 kant tegen de muur en 2 kanten naar het zuid-oosten gericht. Ze krijgen dus vol zonlicht tot ongeveer 11-12 uur. De rest staan ze (gedeeltelijk) in de schaduw. 1 kant staat op het terras, 1 op de zijkant waardoor bij sterke wind de duiven niet winddicht zitten. Maar we hebben aan die kant een plastieken plaat gehangen. De achterkant staat tegen de muur van het huis. Ze zitten dus wind- en (bijna) vorstvrij. Doordat ze ongeveer 3 meter boven de grond zitten, vriest het er niet zo hard als op de grond. Gisteren en vandaag was het water niet bevroren, daarvoor zou het veel harder moeten vriezen. Andere vogels: idem. Wat we wel tegenkwamen vorige winter, het water was half bevroren: er was dus nog water, maar aan de zijkanten van de drinkbekers was het bevroren. We gaven 's ochtends lauw water (25-30) en 's avonds laat was het (natuurlijk al lang koud:D :rolleyes: :p ) maar niet bevroren. De volgende morgen was het weer half of bij lichtere vorst (0 tot -3) zelfs helemaal niet bevroren. En 's nachts hebben de vogeltjes hier ook geen last van, want dan slapen ze :rolleyes: Ik geef dus gewoon een beetje lauw water en bij mij bevriest het niet...

verwarmd water , vervriest normaal nog sneller dan koud kraantjes water , wetenschappelijk bewezen ...

Fadiga
15-12-2009, 20:35
@Marx Ik ga werken. Vertrek om 7u30 en ben terug thuis om 17u20 ongeveer. Overdag kan ik niet terug naar huis. Ik laat een lamp aanslaan om eten te geven en ook drinken. Dus het licht brand tot 19u ik verleng gewoon de dag een beetje. Zo hebben de vogels ook voldoende tijd om te eten en te drinken vandaar ook mijn eerder gestelde vraag. Bestaat het gevaar niet dat ze baden in de grotere fonteinen of zijn het van die 1 liter fonteinen.

Antoni Hopmann
19-12-2009, 20:41
@Marx Ik ga werken. Vertrek om 7u30 en ben terug thuis om 17u20 ongeveer. Overdag kan ik niet terug naar huis. Ik laat een lamp aanslaan om eten te geven en ook drinken. Dus het licht brand tot 19u ik verleng gewoon de dag een beetje. Zo hebben de vogels ook voldoende tijd om te eten en te drinken vandaar ook mijn eerder gestelde vraag. Bestaat het gevaar niet dat ze baden in de grotere fonteinen of zijn het van die 1 liter fonteinen.

Kijk dat bedoel ik. Gewoon wat kreatief zijn. Zo kan het dus ook.

Marx
20-12-2009, 09:38
verwarmd water , vervriest normaal nog sneller dan koud kraantjes water , wetenschappelijk bewezen ...

Klopt helemaal. Dat vriest eerder dicht. Ik geef dus ook koud water inderdaad.

theodoor
20-12-2009, 09:44
misschien te simpel gedacht,maar wat dacht je van sneeuw(is ook water):rolleyes:
garoeten theo

Marx
20-12-2009, 10:00
misschien te simpel gedacht,maar wat dacht je van sneeuw(is ook water):rolleyes:
garoeten theo

Klopt, sneeuw is water maar dan heel erg uitgezet water. Dus om een slok te drinken moet een vogel flink wat happen koude sneeuw eten. Wat dat met de kerntemperatuur van zo'n beestje doet zullen we maar even buiten beschouwing laten denk ik ;) Dus van dorst omkomen zullen ze niet, maar ze krijgen het wel erg zwaar als ze bevroren water moeten opnemen.

Antoni Hopmann
20-12-2009, 13:15
Voorlopig is het probleem opgelost volgens het weerbericht.
Overdag om het vriespunt en alleen snachts een paar graden vorst.
Dus een beetje druivensuiker volstaat.

Animal
20-12-2009, 14:50
Klopt, sneeuw is water maar dan heel erg uitgezet water. Dus om een slok te drinken moet een vogel flink wat happen koude sneeuw eten. Wat dat met de kerntemperatuur van zo'n beestje doet zullen we maar even buiten beschouwing laten denk ik ;) Dus van dorst omkomen zullen ze niet, maar ze krijgen het wel erg zwaar als ze bevroren water moeten opnemen.

Alle dieren in de natuur zullen het toch echt wel met sneeuw moeten doen !

Marx
20-12-2009, 15:09
Alle dieren in de natuur zullen het toch echt wel met sneeuw moeten doen !

Ja, heb jij wel eens sneeuw gezien daar waar veel van onze volire-vogels vandaan komen?
Verder is hier nog zat open water hoor. ;)

Uitzichtje van 2 minuten geleden :D

http://img.photobucket.com/albums/v295/MARC_S/IMG_5069.jpg

bert3660
20-12-2009, 15:49
Wat als ik nu eens een mooie stevige aluminium buis pak van diameter 10 cm en daar een kaars in zet de buis is 30 cm hoog dus daar zou de drinkbak dan op komen te staan..
Zou dit gaan ?

groetjes

Animal
20-12-2009, 16:06
Onze vogels zijn allang vergeten waar ze vandaan komen ,en redden het prima in een volliere waar sneeuw in ligt.

Je zorgt gewoon dat er twee keer per dag water wordt gegeven ,en tussendoor nemen ze echt wel een hap sneeuw ,en daar kunnen ze best tegen.
Al hebben ze constant voldoende water en er is sneeuw is er veel kans dat ze meer sneeuw pakken dan water.

Die buis met die kaars zal best werken ,maar er is wel eens kans dat het water te warm wordt.
Gewoon uittesten ,maar dan nog niet in de volliere.

bert3660
20-12-2009, 16:08
Ok ik ga het nu eens uitesten ineens kijken dat er niks in brand ofzo kan vliegen :)

Marx
20-12-2009, 16:15
Hoi Bert, ik ga ook zoiets maken straks. Gewoon eens kijken of het werkt. Ik loop nu gewoon 5 keer per dag maar als ik daar iets op kan verzinnen is dat wel veel handiger natuurlijk :D Ik heb wel de mazzel dat mijn buitendeur in de volire uit komt. Ik kan dus water geven vanuit de woonkamer zonder 1 stap buiten te zetten :D

Wel inderdaad even testen buiten de voliere want heet water is ook niks :D .

bert3660
20-12-2009, 17:58
Hoi Bert, ik ga ook zoiets maken straks. Gewoon eens kijken of het werkt. Ik loop nu gewoon 5 keer per dag maar als ik daar iets op kan verzinnen is dat wel veel handiger natuurlijk :D Ik heb wel de mazzel dat mijn buitendeur in de volire uit komt. Ik kan dus water geven vanuit de woonkamer zonder 1 stap buiten te zetten :D

Wel inderdaad even testen buiten de voliere want heet water is ook niks :D .

De vorige buis die ik had werd het water na een uurtje of 2 te warm ben nu aan het testen met een grotere en bredere buis.

Ik moet eerst door de tuin om bij men voliere te komen en dat is niet zo handig :p

Hans de Vries
20-12-2009, 17:59
Wat als ik nu eens een mooie stevige aluminium buis pak van diameter 10 cm en daar een kaars in zet de buis is 30 cm hoog dus daar zou de drinkbak dan op komen te staan..
Zou dit gaan ?

groetjes

Best wel een knap idee...... Er moet natuurlijk wel een kaarsje in wat een uur of 12 kan fikken....;)

Hans

bert3660
20-12-2009, 18:03
Best wel een knap idee...... Er moet natuurlijk wel een kaarsje in wat een uur of 12 kan fikken....;)

Hans

Ben nog vol op aan het testen vandaag zou ik het wel moeten vinden van hoe of wat :)

Een kaars kan je in alle maten vinden je kan er een schaaltje onder zetten voor het kaarsen vet dus het kan een grotere kaars zijn maar ik ben aan het proberen met een thee lichtje( heel klein kaarsje) dat ook al veel warmte geeft hoor :o

Ik laat nog wel wat weten inclusief foto dan strak ;)

groetjes

Animal
20-12-2009, 18:09
Er zijn kaarsen die wel 3 dagen aan een stuk branden.
Die worden meestal op het kerkhof gebruikt.
Die zitten dan meestal in een rood kunstof omhulsel.
De vlam is wel wat kleiner dan bij een normale kaars maar de warmte kan best wel voldoende zijn.

Antoni Hopmann
20-12-2009, 18:15
Er zijn kaarsen die wel 3 dagen aan een stuk branden.
Die worden meestal op het kerkhof gebruikt.
Die zitten dan meestal in een rood kunstof omhulsel.
De vlam is wel wat kleiner dan bij een normale kaars maar de warmte kan best wel voldoende zijn.

Heren,
Niet allemaal gelijk naar het kerkhof,maar gewoon in de winkel kopen.;)

bert3660
20-12-2009, 18:24
Ok, ik kreeg juist te horen dat ik een geur kaarsje had gebruikt dus dat was niet handig en ze vranden maar zo een 2 uur, na wat opgezocht te hebben zijn er naar het schijnt ook verschillende brand tijden van kaarsen, zo heb je er van: 2uur,4uur en 8 uur de kleine thee lichtjes dan nog he :)

Morgen wat verder testen nu is het licht uit in het winter hok...

groetjes

Ton
20-12-2009, 19:41
ik laat het licht in het nachthok nu tot 7 uur svonds aan, dan hebben ze wat langer de tijd om te eten. hou ff in de gaten Bert, dat je beluchtings gaten in de buis maakt. als je er wat op zet, en het sluit teveel af de kaars na korte tijd uitgaat. ik ben benieuwd waar mee je op de proppen komt....:D

bert3660
20-12-2009, 20:48
ik laat het licht in het nachthok nu tot 7 uur svonds aan, dan hebben ze wat langer de tijd om te eten. hou ff in de gaten Bert, dat je beluchtings gaten in de buis maakt. als je er wat op zet, en het sluit teveel af de kaars na korte tijd uitgaat. ik ben benieuwd waar mee je op de proppen komt....:D

Komt goed morgen, heb de hele dag de tijd om wat e fabriceren dus :D

grts

bert3660
05-01-2010, 12:18
hier vriest het niet meer zo hard dat het water bevriest dus spijtig heeft het geen effect om net boven de temperatuur te komen waar het niet vriest....

gerard 6
05-01-2010, 12:41
Zou dit gaan ?

groetjes

Ok ik ga het nu eens uitesten ineens kijken dat er niks in brand ofzo kan vliegen :)

http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=8088&page=2

Vliegt niet in de brand hoor en werkt super.

bert3660
05-01-2010, 12:53
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=8088&page=2

Vliegt niet in de brand hoor en werkt super.

inderdaad erg handig, ga zeker nog iets maken maar dan moet ik nog wel de tijd er voor vinden en de spullen ...

marcellevers
07-01-2010, 23:25
heren je hoeft niets te maken hier een link naar Geon vogelbenodigheden

hier kun je een verwarmingelement kopen die je in een water fles kunt doen.

http://www.geonshopping.nl/shop/Flexibele-verwarming-p-1100.html

:D :D

Lexy
08-01-2010, 00:35
http://shop.conrad.nl/verlichting-installatietechniek-beveiliging/ventilatie-klimaatbeheersing/verwarmingskabels/625811.html

Verwarmingskabelvorstbestendig 230V 2,5m

Insteekklare weerstandsverwarmingsleiding conform DIN VDE 0253. Door de vorstbeveiligingsfunctie is de verwarmingskabel ideaal geschikt als buishulpverwarming en wordt bij een temperatuur lager dan 5C automatisch ingeschakeld. Uitstekend geschikt voor het verwarmen van terraria, broeibakken, kassen enz

http://images.conrad.com/m/6000_6999/6200/6250/6258/625811_BB_00_FB.EPS.jpg

Ilovediamantduifjes
13-01-2010, 22:30
Het water is zelfs na de nacht niet meer bevroren. De sneeuw ligt er (gelukkig) nog allemaal. Het vriest dus niet (hard) meer. Goed voor de beestjes :D

koeskopesappelmeos
27-11-2010, 21:19
Als je bang bent dat je vogels zich wassen kun je een stukje fijn gaas over je waterbak spannen en daar onder je elementje tegen het bevriezen stoppen.
In mijn tuin heb ik al jaren een waterornament met stromend water.
Het bevriest dus niet en afgelopen winter(vriezend weer) kwamen heel veel vogels zich wassen.In stromend water in het wild wassen vogels zich ook in de winter.:)

Dag allemaal ,

(ps ik heb reeds zelfde gepost in buitenhuisvestiging mits ik niet goed wist waar te plaatsen )

ik heb naast mijn binnenhuis kweekkooien , nog 3 apparte buiten vollieres ,
ik heb die volledig afgeschermt met doorzichtige golfplaatjes , maar toch vriest het binnen , met gevolg dat het drinkwater bevroren is , mits ik begin werken al het nog donker is , en pas thuis ben na zonsondergang , is het heel moeilijk soms om drinkwater te voorzien voor de buitenvogels ...
ik persoonlijk werk met de lantaarnflessen , zowel voor water als voeding , heeel handig ...
ik heb in de vogelhandel de electronische waterverwarmers gezien om in de drinkbakken te leggen , en heel moeilijk voor mezelf want ik kan heel moeilijk electr. voorzien in de vollieres en 2e bang dat ze zich zouden wassen in te grote wasbakken en dan bevriezen van de kou ...

zijn er naast deze oplossing nog andere oplossingen ?

Hoe lost de doorsnee vogel liefhebber dit op ?

kunnen jullie jullie ervaringen delen met me op dit gebied aub ???

jeffrey siemerink
20-10-2011, 01:27
nu ik er zo aan denk ( ik heb een groot aquarium 650 liter) .. daar onder heb ik nog een klein luchtpompje liggen , met de luchtbelletjes houd je het water ook in beweging en dus bevriest het niet .. alleen nog even uitvogelen hoe ik dit ga gebruiken (in wat voor een bak) moet natuurlijk wat dieper zijn om de belletjes het werk te laten doen.

Antoni Hopmann
20-10-2011, 11:56
nu ik er zo aan denk ( ik heb een groot aquarium 650 liter) .. daar onder heb ik nog een klein luchtpompje liggen , met de luchtbelletjes houd je het water ook in beweging en dus bevriest het niet .. alleen nog even uitvogelen hoe ik dit ga gebruiken (in wat voor een bak) moet natuurlijk wat dieper zijn om de belletjes het werk te laten doen.

Ik zou echt niet weten of die luchtbelletjes bij wat strengere vorst
het water niet doet bevriezen, Jeffrey.

Eens moest ik buiten bij behoorlijke vorst trompet spelen. Je zou zeggen
warme lucht door het instrument,prima.
Totdat ik de klep van het derde ventiel opende om wat druppels vocht te laten weglopen.
Die klep bleef gewoon openstaan en de druppels werden een ijspegel.:eek:

Barend
20-10-2011, 12:41
Tot niet te veel vorst lukt het wel(gr of 2) , maar als het iets doorvriest dan bevriest het water gewoon, de sluizen hier bevriezen ook dank zij de luchtbellenbaan.
succes

Animal
20-10-2011, 16:45

Een vijver met waterval of fontijn ,of met een luchtpompje met bellen dus ,,bevriesd ook gewoon in de winter ,,dus je hoeft helemaal niks proberen uit te vinden.
Het enige wat werkt is de een of andere drinkbak verwarming.

jeffrey siemerink
20-10-2011, 22:08
Ik zou echt niet weten of die luchtbelletjes bij wat strengere vorst
het water niet doet bevriezen, Jeffrey.

Eens moest ik buiten bij behoorlijke vorst trompet spelen. Je zou zeggen
warme lucht door het instrument,prima.
Totdat ik de klep van het derde ventiel opende om wat druppels vocht te laten weglopen.
Die klep bleef gewoon openstaan en de druppels werden een ijspegel.:eek:

er komen niet eenpaar belletjes uit , het bruist echt heel hard.. dit houd het water goed in beweging .. eens kijken of hier op het forum nog mee denkers zijn. ik denk dat ik al een oplossen gevonden heb voor de winter...

jeffrey siemerink
20-10-2011, 22:13
Een vijver met waterval of fontijn ,of met een luchtpompje met bellen dus ,,bevriesd ook gewoon in de winter ,,dus je hoeft helemaal niks proberen uit te vinden.
Het enige wat werkt is de een of andere drinkbak verwarming.

ja klopt opzich wel , ook wij hadden een vijver van 100.500 liter . we lieten dan altijd de luchtpomp hard aanstaan en hier bevror het dan niet waarddoor er makkelijker zuurstof in het water kon trekken alleen dit was wel vanaf een grote diepte ... dan worden de belletjes wat groter en krijgen een hardere gang waardoor het water toch iets meer verplaatst word .. het licht voornamelijk aan het oppervlakte denk ik. maar in dit geval geloof ik jou graag , ik zal niet weten hoe ik de vogels uit een wat diepte drinkbakkie kan later drinken zonder dat ze er in springen om te wassen en verzuipen/bevriezen.

Erwin
17-01-2012, 20:27
doe er een beetje druiven suiker door het water dan bevriest het niet zo snel

weet iemand toevallig hoeveel gram op per liter?
Ik heb ook gehoord dat de vogels in de broedlust komen als zij dit drinken.

populier
17-01-2012, 20:36
Wat andre 44 al schreef "niet zo snel" dicht, maar het bevriest zeker.

Gewoon even een flexible warmte staafje aanschaffen en het probleem is opgelost.

Druivensuiker geeft de vogels extra energie, maar eiwitten zijn meer de boosdoenders voor het voortijdig vogels in broedstemming komen.

urs en rob
01-02-2012, 16:44
druivensuiker helpt niet in het drinkwater voor je vogels zodat het niet bevroren raakt dit meerdere malen gedaan maar elke keer weer s ochtends als ik kom water bevroren ik ga ze nu ook meerdere malen per dag water geven

hoe zit het met bad water ik geef ze lauw water waar ze in kunnen baderen mogen ze eigenlijk wel baderen in de winter ze vinden het wel erg lekker moet ik zeggen

krien
01-02-2012, 17:39
Zoiets?

http://www.geonshopping.nl/drinkpot-verwarmer--p-1932.html

jeffrey rahoens
01-02-2012, 20:28
Mijn water staat zoveel mogelijk uit de wind en kou. Voor de rest gewoon dagelijks vervangen

Barend
01-02-2012, 22:18
Mijn water staat zoveel mogelijk uit de wind en kou. Voor de rest gewoon dagelijks vervangen

Hier in het noorden zitten ze te wachten dat de wind minder wordt, omdat het dan sneller dicht vriest, dus de wind houd het open , maar jij zet ze uit de wind??
nee uit de wind zal niet helpen met deze vorst.-0-

Josly
02-02-2012, 00:20
Hier in het noorden zitten ze te wachten dat de wind minder wordt, omdat het dan sneller dicht vriest, dus de wind houd het open , maar jij zet ze uit de wind??
nee uit de wind zal niet helpen met deze vorst.-0-

Hallo Barend,

Nu sla je de bal lelijk mis.
In de wind zal niets veranderen wat betreft drinkwater voor volierevogels

Stilstaand water zal sneller bevriezen dan water dat in beweging is.
Wat de wind betreft heeft eigenlijk niks te maken met het X aantal graden onder nul. De wind in open vlakte zorgt ervoor dat het water in beweging is en daardoor minder snel bevriest, dicht vriest.

Animal
02-02-2012, 17:25
hoe zit het met bad water ik geef ze lauw water

Lauw water bevriest nog sneller dan gewoon koud water !
Als je ze wilt laten baden ,,gewoon koud water ,of niks.

jeffrey rahoens
02-02-2012, 17:46
De wind maakt het water toch extra koud zodat het nog sneller zal dichtvriezen? Ik heb wel gemerkt dat warm water inderdaad sneller dichtvriest dan koud water

Barend
02-02-2012, 18:19
De wind maakt het water niet kouder , dat is voor je gevoel zo, alleen de wind houd het water in beweging en daardoor duurt het langer voor het dichtvriest, en ik wil de plank ook wel eens mis slaan, zoals zovelen hier.
ja en dat warm water eerder bevriest kan je ook naar de indianen sturen, men gebruikt warm water om scheuren dicht te laten vriezen omdat warm water even een stukje van het ijs smelt aan de kanten van de scheur, en daarom beter vast zit en n wordt.
ga lekker genieten van het ijs.

Barend
02-02-2012, 18:21
Hallo Barend,

Nu sla je de bal lelijk mis.
In de wind zal niets veranderen wat betreft drinkwater voor volierevogels

Stilstaand water zal sneller bevriezen dan water dat in beweging is.
Wat de wind betreft heeft eigenlijk niks te maken met het X aantal graden onder nul. De wind in open vlakte zorgt ervoor dat het water in beweging is en daardoor minder snel bevriest, dicht vriest.

ja ik sla hem mis , maar misschien beter lezen???

Barend
02-02-2012, 20:37
Lauw water bevriest nog sneller dan gewoon koud water !
Als je ze wilt laten baden ,,gewoon koud water ,of niks.

Animal , neem de proef eens en je zal zien dat koud water eerder bevriest,
heb het zojuist weer even getest.
succes.

Drum
02-02-2012, 22:21
heb het zojuist weer even getest.

Moet ik je los komen hakken Barend.:D :D

urs en rob
06-02-2012, 15:47
dus wat ik er uit begrijp is lauw water gewoon goed voor ze als ze aan het baderen zijn

en idd barend koud water bevriest ook eerder ja want het is al koud slimme opmerking

even goed bedankt zo leren we steeds meer

Animal
06-02-2012, 16:21
Warm water bevriest sneller dan koud water... .

Wist je dat warm water sneller bevriest dan koud water. Er zijn verschillende theorien voor dit fenomeen.

De meest gebruikte theorie is:
Het bevriezingsproces start bij kleine luchtbelletjes. Bij koud water, dat meer luchtbelletjes bevat dan warm water, wordt aan de rand van het water, tegen het 'reservoir', een ijslaagje gevormd, dat isolerend werkt en het water minder snel laat afkoelen. Bij warm water, wat minder luchtbelletjes bevat, onstaat er geen isolerend laagje, waardoor het sneller afkoelt en dus eerder bevriest.

Je vogels laten baden in lauw water is vragen om problemen.

Ton Koek
07-02-2012, 00:10
Je vogels laten baden in lauw water is vragen om problemen.Daar ben ik het helemaal mee eens.

Barend
07-02-2012, 00:41
[QUOTE=Animal;161907]Warm water bevriest sneller dan koud water... .

Wist je dat warm water sneller bevriest dan koud water. Er zijn verschillende theorien voor dit fenomeen.

De meest gebruikte theorie is:
Het bevriezingsproces start bij kleine luchtbelletjes. Bij koud water, dat meer luchtbelletjes bevat dan warm water, wordt aan de rand van het water, tegen het 'reservoir', een ijslaagje gevormd, dat isolerend werkt en het water minder snel laat afkoelen. Bij warm water, wat minder luchtbelletjes bevat, onstaat er geen isolerend laagje, waardoor het sneller afkoelt en dus eerder bevriest.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++

Animal , je kan mooi praten maar het gaat niet op , koud water bevriest veel eerder dan warm water, ik heb het zelf geprobeerd doe dat nu ook eens en je zal het zien, het duurd veel langer voor warm water bevroren is, even testen en dan hoor ik het wel,

Josly
07-02-2012, 00:52
Hallo,

Gebruik eens de zoekterm;

" Mpemba effect "

www.hervetavernier.blogspot.com

mylife
07-02-2012, 01:08
Een gloeilamp van 40watt nemen en die onder een conservenblikje met een paar gaatjes (zodat het niet te heet wordt) zetten. Hierop je water plaatsen blijft daardoor ijsvrij :)

Barend
07-02-2012, 08:45
Hallo,

Gebruik eens de zoekterm;

" Mpemba effect "

www.hervetavernier.blogspot.com

Ja , je kan schermen met je blok maar zet nu zelf eens koud water en warm water buiten en dan zie je dat koud water veel eerder ijs vormt dan warm , mijn ogen liegen niet.
maar ja ik heb niet gestudeerd natuurlijk , maar weet wel wat ik zie.

Ton Koek
07-02-2012, 10:52
De theorie is dat juist het bovenste laagje ijs op koud water zorgt dat de rest langzamer bevriest. Bij warm water krijg je niet eerst een ijslaagje bovenop.
Voordat het helemaal massief ijs is, zou warm water "winnen".

Maar ik ga het niet proberen, mij te koud. :)

mylife
07-02-2012, 10:59
Dat is misschien zo bij grote oppervlaktes. Bij flesjes komt de kou van alle kanten en is het effect dus 0 en kun je beter wat lauw water nemen. Afgelopen week nog uitgetest bij de konijnen:)

Barend
07-02-2012, 12:01
[QUOTE=Ton Koek;162010]De theorie is dat juist het bovenste laagje ijs op koud water zorgt dat de rest langzamer bevriest. Bij warm water krijg je niet eerst een ijslaagje bovenop.
Voordat het helemaal massief ijs is, zou warm water "winnen".

Maar ik ga het niet proberen, mij te koud. :)[/QUOTE

Ton , je zou het moeten proberen dan zie je het vanzelf dat het koude water eerder bevriest en niet anders om , ja de theorie , maar de praktijk????
en het is nu niet koud misschien wat fris

Barend
07-02-2012, 12:02
Dat is misschien zo bij grote oppervlaktes. Bij flesjes komt de kou van alle kanten en is het effect dus 0 en kun je beter wat lauw water nemen. Afgelopen week nog uitgetest bij de konijnen:)

Waarom zou ik nu lauw water moeten nemen, leg me dat eens uit?

mylife
07-02-2012, 12:48
Waarom zou ik nu lauw water moeten nemen, leg me dat eens uit?

Mijn ervaring is dat dat iets minder snel bevriest.

Barend
07-02-2012, 12:59
Mijn ervaring is dat dat iets minder snel bevriest.

dus warm water bevriest minder snel dan koud water?

Henk3
07-02-2012, 13:45
Waar gaat dit eigenlijk over? Wat maakt het uit of het n 5 minuten eerder bevriest dan het ander?

Barend
07-02-2012, 14:02
Waar gaat dit eigenlijk over? Wat maakt het uit of het n 5 minuten eerder bevriest dan het ander?

Ja , als we zo gaan praten , stop dan maar met dit forum als we ons af moeten gaan vragen waar het over gaat, :(

Henk3
07-02-2012, 14:11
Ja , als we zo gaan praten , stop dan maar met dit forum als we ons af moeten gaan vragen waar het over gaat, :(

Ik had het wel gelezen Barend, vraag me alleen af wat de zin of onzin hiervan is.

Ton Koek
07-02-2012, 14:30
Nou, de grote Griekse wijsgeren hielden zich al met deze vraag bezig, dus dan is het vast niet onzinnig. Van een beetje filosofie op z'n tijd wordt niemand slechter. :)

ele
07-02-2012, 14:36
Telkens wanneer ik zie staan "bevroren water? help" denk ik aan ijs en schaatsen.:rolleyes:

Pas op voor de wakken!

Henk3
07-02-2012, 14:45
Nou, de grote Griekse wijsgeren hielden zich al met deze vraag bezig, dus dan is het vast niet onzinnig. Van een beetje filosofie op z'n tijd wordt niemand slechter. :)

Ok, zal wel dan. Ik zet gewoon een brandende kaars onder de waterbakken. Dan heb je niet meer zo'n last van bevroren water.

casehulsebosch
07-02-2012, 21:09
En de vogels hebben nog sfeer ook met zo'n kaarsje.;)

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

stegge16
07-02-2012, 22:12
Hallo

Ik heb een draaiplateau in mn onverwarmde buitenvoliere.
De 2 drinkbakjes heb ik eruit gehaald en de tussen stijl eruit geslepen.
Heb toen 1 ovale waterbak gemaakt van rvs.
Hieromheen heb ik een tracing geplakt.
Deze heb ik vastgelast in mn draaiplateau.
De onderzijde en zijkanten heb ik ook dichtgemaakt met rvs en geisoleerd.
Het electrasnoer zit door een wurgwartel in de bodem.
Aan de zijkant zit een aftapdop.
Tot nu toe geen bevroren water ondanks -15!
Mn kanaries baderen er ook gewoon in.
Ben er zeer blij mee.

Gr

urs en rob
10-02-2012, 15:26
vragen om problemen met me vogel die baderen wat bedoel je hiermee

stegge16
19-02-2012, 18:40
Wat ik er mee bedoel,wil allen vertellen hoe ik de vorst de baas ben gebleven,misschien tip voor anderen

Ton
19-02-2012, 19:34
Hallo

Ik heb een draaiplateau in mn onverwarmde buitenvoliere.
De 2 drinkbakjes heb ik eruit gehaald en de tussen stijl eruit geslepen.
Heb toen 1 ovale waterbak gemaakt van rvs.
Hieromheen heb ik een tracing geplakt.
Deze heb ik vastgelast in mn draaiplateau.
De onderzijde en zijkanten heb ik ook dichtgemaakt met rvs en geisoleerd.
Het electrasnoer zit door een wurgwartel in de bodem.
Aan de zijkant zit een aftapdop.
Tot nu toe geen bevroren water ondanks -15!
Mn kanaries baderen er ook gewoon in.
Ben er zeer blij mee.

Gr

goeie tip, heb je er een foto van toevallig ?

ik heb een verwarmd binnenhok, dus het water bevriest niet. wat wel lastig is, als je buitenkraan is afgesloten wegens de vorst, kan ik de planten geen water geven in de voliere. als het vriest hoeven ze ook geen water, maar af en toe wat water vind ik wel nodig. maar ja, luxe problemen he.........

peerpm
20-02-2012, 10:26
Hi Stegge,

net als Ton ben ik ook wel benieuwd hoe ja dat technisch allemaal opgelost hebt. Dus zeer nieuwsgierig naar de foto.

Peer

Gouldmama
20-02-2012, 15:39
Weet niet precies hoe ik het moet omschrijven maar wij hebben het volgend
gekocht in Belgie

denk aan een verwarming voor een visbak, alleen het stafje glas met een gloei elementis maar 10 cm gaat op 220 volt en is een vaste temperatuur en de kou is van het water en bevriest niet voor ons perfect we hebben er al 3 jaar plezier van

Groetjes van marijke ( Gouldmama )

stegge16
23-02-2012, 19:08
Mensen foto volgt

gr

stegge16
24-02-2012, 20:41
Hierbij de foto
In de binnenbak is er rondom tracing.
Vanuit de binnenbak een buisje naar de buitenbak gelast.
Hieraan een draadnippel waarop de Kunstof afdichtingskap.

peerpm
03-03-2012, 23:08
Complimenten Stegge,

kan ik altijd van genieten als iemand zoiets bedenkt!

Peer