PDA

Bekijk Volledige Versie : Bevroren water? Help!

woestijnvink
14-12-2009, 18:46
Dag allemaal ,

ik heb naast mijn binnenhuis kweekkooien , nog 3 apparte buiten vollieres ,
ik heb die volledig afgeschermt met doorzichtige golfplaatjes , maar toch vriest het binnen , met gevolg dat het drinkwater bevroren is , mits ik begin werken al het nog donker is , en pas thuis ben na zonsondergang , is het heel moeilijk soms om drinkwater te voorzien voor de buitenvogels ...

ik heb in de vogelhandel de electronische waterverwarmers gezien om in de drinkbakken te leggen , en heel moeilijk voor mezelf want ik kan heel moeilijk electr. voorzien in de vollieres en 2e bang dat ze zich zouden wassen in te grote wasbakken en dan bevriezen van de kou ...

zijn er naast deze oplossing nog andere oplossingen ?

Hoe lost de doorsnee vogel liefhebber dit op ?

kunnen jullie jullie ervaringen delen met me op dit gebied aub ???

monique73
14-12-2009, 19:25
Nou ik heb gewoon zo'n elektrische waterverwarmer en ze gaan gewoon douchen. En zitten nog niet bevroren op de stok maar aangezien jij moeite hebt met elektrischiteit.

Ik heb bij iemand gezien die had in een hoge steen een waxine lichtje of olielampje gezet wat dan het water een hele tijd warm hield.

Druivensuiker schijnt ook te werken zelf nog nooit geprobeerd.

Ton
14-12-2009, 19:43
druivensuiker werkt alleen als het niet te hard vriest, ik heb een omgekeerde fles, waar een verwarmingselement in zit, werkt wel op stroom, maar dat is in de voliere, dus voor mij en de vogel geen probleem. je zal het moeten doen met stroom, want met de vorst die ze nu voorspellen, moet je wel verwarmen, je water. dan maar een verlengsnoer of zo iets. is ook rijkelijk laat om nu nog wat te moeten regelen.

bert3660
14-12-2009, 21:03
Mijn opa zij zo: nu het zo hard vriest moet je een klontje suiker in het water doen bv : 10 liter water met 1 klontje suiker, maar ik dacht suiker is toch niet goed voor de vogels ??

Wie kan mij hier iets over zeggen ?

groetjes

speedsters20
15-12-2009, 15:02
ik heb deze 2 warmhoudplaatjes gezien

http://winkels.tuin-wiki.nl/index2.php?option=com_datafeeds&task=go&item=108396&p=C46--Kippen-Dieren

http://www.geonshopping.nl/shop/Verwarmingsplaat-p-1113.html

het zijn 2 verschillende modellen
een kunststof en een metalen

gezien de metalen versie de goedkoopste is heeft deze mijn intresse,
ik wil hier een kunststof watertoren opzetten
http://thumbs.kapaza.com/20200000/20206472.jpg

Kan ik op de metalen warmhoudplaat wel een kunststof watertank zetten, of wordt die zo heet, dat de kusnstof gaat smelten.

Bedankt voor jullie reactie

micheltje
15-12-2009, 16:01
Misschien is het vreemd dat ik ook aan de veiligheid denk.
Ik zie dat er een ongeaarde stekker aan beide apparaten zit.......zullen ze dan niet beide van kunststof zijn?????
Ik ga er van uit dat ze niet zoveel warmte produceren dat een kunststof water(tank)fles gaat smelten.
Mocht dat wel het geval zijn dan moeten de vogels van thee houden want dan gaat het water ook koken naar verloop van tijd.

Dit is niet rot bedoeld maar gewoon een gedachten gang van mijn kant.

Groeten Micheltje

speedsters20
15-12-2009, 16:18
eigenlijk had ik me dit ook wel kunnen bedenken:rolleyes:
kom ik gelukkig goedkoop weg

micheltje
15-12-2009, 16:29
Nou maakt de prijs mij ook niets uit hoor.
Liever iets meer betalen en levende vogels ipv goedkoop met een hoop uitval.
Kijk ook eens naar het vermogen(watt)

Maar volgens mij is het al vaker gezegd hier: komen jullie hier niet iets te laat mee????

Je weet in april al dat het in december wel eens zou kunnen gaan vriezen.
Nu ga je iets zoeken en dat heb je pas in huis als de eerste vorst periode achter de rug is.(met de eerst uitval onder de vogels.)
Dit is het zelfde als wat veel mensen doen bij aanschaf van een airco.
Eerst een paar dagen flink zweten en dan gaan we massaal proberen een airco aan te schaffen.
En wat denk je dan zijn ze duurder en/of uitverkocht.:D

Animal
15-12-2009, 17:46
Er zijn kompleet verwarmde drinkbakken in de handel.
Dit is een bijna normale drinkbak. Een glaze pot van 1 liter die in een draadkorf onderste boven in zo,n bakje staat . In het midde zit dat een klein verwarmings element . Net zo iets als een aquarium verwarming ,maar dan slechts 5 watt.

Een suikerklontje op 10 litter water doet helemaal niks.
Druive suiker helpt wel ,maar dan ook een flinke schep per liter.

andre 44
15-12-2009, 18:17
ik heb bij mijn groteparkieten de badschalen er uit en nu hangt er een drinken bak aan het gaas water met druiven suiker heb nog geen last gehad van bevroren waterbakken terwel het hier om 4 uur vanacht -8 graden was :D

Ton
15-12-2009, 19:48
je zal het moeten proberen. 1 klontje op 10 liter water doet niets, je zal het best af zijn met druivensuiker, ik doe 1 theelepel op een fonteintje van 100 ml.
gaat het echter harder vriezen, dan helpt dat ook niet meer. dan moet je echt gaan verwarmen.

Antoni Hopmann
15-12-2009, 21:11
ik heb bij mijn groteparkieten de badschalen er uit en nu hangt er een drinken bak aan het gaas water met druiven suiker heb nog geen last gehad van bevroren waterbakken terwel het hier om 4 uur vanacht -8 graden was :D

Kijk dat bedoel ik nou,zoals Andre dat doet.
Ik heb jaren kanaries buiten gehad. Zelfs bij min 20 gr.Celsius en nooit verwarming gehad. 2x per dag vers water met druivensuiker.

Ton
15-12-2009, 22:03
ja dat kan Antoni, 2 x per dag schoon water met druivensuiker. maar Woestijnvink zijn situatie laat dat niet toe. voor het licht word is hij al weg, en als het een beetje vriest, is het een uur later al bevroren. dus nog voor het licht word, zo dat de vogels niet kunnen drinken. dan blijft over dat je moet gaan verwarmen. ook dat is moeilijk schreef Woestijnvink, aangezien er geen stroom ligt bij de voliere. jammer dat Woestijnvink niet eerder aan dit probleem heeft gedacht. :(

Ton Koek
16-12-2009, 00:32
Een verlengsnoer doet wonderen als er nu geen stroom is...

Rudmer
16-12-2009, 09:47
Een verlengsnoer is alleen minder in een hok met parkieten :D

Marx
16-12-2009, 09:55
Een verlengsnoer is alleen minder in een hok met parkieten :D

Stoeptegel erop en klaar ;) Ik verbaas me eigenlijk ook wel over het feit dat mensen dit nu als probleem opmerken terwijl het elk jaar vriest in NL. :confused:

micheltje
16-12-2009, 13:55
Dat heb je goed marx.
Wat ik in bericht 8 al aangaf:Volgens mij weet je in april al dat het in december wel eens zou kunnen gaan vriezen.

Misschien een waterfles met nipple(voor konijn ook gebruikt) aan de buitenzijde van de voliere en dan een koker aluminium noppen folie erom.
Voor de zekerheid een beetje druivensuiker er in.(eventueel is hier zelfs een flesverwarmen bij in te pakken)
Dit kun je s'morgens voor het vertrekken makkelijk vullen en het blijft uren vloeibaar(een hele dag bij deze temperatuur)

Tja je moet er iets voor doen maar dat is met wel meer dingen zo.
De kosten blijven wel beperkt(schijnt voor sommige ook van belang te zijn)

Antoni Hopmann
16-12-2009, 16:16
Gelukkig hebben we ook al weer iets hogere temperaturen.
Bevriest het drinkwater iets minder snel.
Gewoon doorgaan met wat druivensuiker. Als het echt hard gaat
vriezen is er ook met een theelichtje nog wat te doen. Wel zo,dat de vogels er niet bij kunnen.

monique73
16-12-2009, 16:43
Misschien een waterfles met nipple(voor konijn ook gebruikt) aan de buitenzijde van de voliere en dan een koker aluminium noppen folie erom.
Voor de zekerheid een beetje druivensuiker er in.(eventueel is hier zelfs een flesverwarmen bij in te pakken)
Dit kun je s'morgens voor het vertrekken makkelijk vullen en het blijft uren vloeibaar(een hele dag bij deze temperatuur)

Tja je moet er iets voor doen maar dat is met wel meer dingen zo.
De kosten blijven wel beperkt(schijnt voor sommige ook van belang te zijn)

Die knaagdieren flessen met nippel gaan niet werken heb ik ook in de zomerdag
Maar swinters moet ik voor het konijn wat anders verzinnen water bevriest
wel niet zo snel in de fles (heb er ook een verwarmer ingehad) maar juist
het water in de nippel. En dat is gevaarlijk want dan denk je dat het niet
bevroren is terwijl ze de nippel vastgevroren zit en ze nog geen water krijgen.

Origineel gepost door Rudmer
Een verlengsnoer is alleen minder in een hok met parkieten
Je hebt toch wel ergens een stukje vloerbedekking of stoeptegels liggen.

carolina
16-12-2009, 20:45
het nippeltje van een drinkfles bevriest inderdaad erg gauw.
ik geef gewoon s'morges en s'avonds water. maar is er niet iemand anders die je vogels water kan geven?

woestijnvink
17-12-2009, 20:55
Laatste dagen , heb ik smorgens voor ik vertrok naar mn werk de lantaarn flessen waar ik water in doe voor de vogels opgevuld 1/2 met water van +-30 graden , en als ik savonds thuiskwam was het nog steeds vloeibaar , dus tot nu toe ben ik hier mee geholpen

maar iemand op mn werk zij me dat warm water ( de eerste uren van de dag ), niet goed is voor de vogels ???

heeft iemand dit al eens gehoord ?

Fadiga
17-12-2009, 21:19
De afgelopen dagen had ik ook het probleem zoals eerder aangegeven. Heb het kunnen oplossen met zelf 's morgen water te geven 's middags mijn vrouw en dan 's avonds terug ikzelf. Maar de vraag was wat doen jullie zelf?
Velen hebben kritiek dat we "te laat" zijn maar dient een forum niet om elkaar te helpen ipv. kritiek te uiten op anderen.
Aan diegene die wel willen helpen en info geven bedankt.

monique73
17-12-2009, 21:54
Velen hebben kritiek dat we "te laat" zijn maar dient een forum niet om elkaar te helpen ipv. kritiek te uiten op anderen.
Aan diegene die wel willen helpen en info geven bedankt.

Wen er maar aan ze geven liever kritiek, als je goed rondkijkt ook bij andere
topics zeggen ze (met veel bombarie) alleen wat je fout doet en geven niet eens raad.

Terwijl dat volgens mij de opzet van het forum is

Ton
17-12-2009, 23:00
valt wel mee met de kritiek hoor, op alle vragen krijg je een antwoord. kritiek hoort daar ook bij. zelf nadenken hoort daar ook bij, en dat leer je van kritiek, ondermeer.

timbi
17-12-2009, 23:33
Hallo

Er word inderdaad eerder kritiek gegeven als een antwoord.
Erg jammer.
Als iemand al de moeite neemt om hier een vraag te stellen wil dat volgens mijn al zeggen dat hij het beste voor heeft.
Mischien heeft die gene het niet goed gedaan maar wil hij info hoe het dan wel moet.
Geef Respect voor iedereen en geef niet gelijk een oordeel.

gr eric

woestijnvink
19-12-2009, 01:09
Hallo

Er word inderdaad eerder kritiek gegeven als een antwoord.
Erg jammer.
Als iemand al de moeite neemt om hier een vraag te stellen wil dat volgens mijn al zeggen dat hij het beste voor heeft.
Mischien heeft die gene het niet goed gedaan maar wil hij info hoe het dan wel moet.
Geef Respect voor iedereen en geef niet gelijk een oordeel.

gr eric

het is uiteraard een mooie hobby , messchien zijn die bepaalde "ouwe rotten in het vak" beetje te gierig om hun duurzame kennis te delen ? :D

geloof me ooit waren ze ook onwetend ...:confused:

RobK
19-12-2009, 02:09
In dit kader (bevroren drinkwater) hoorde ik van de week een misschien wel bruikbaar verhaal.

Je maakt van wat stenen of tegels of iets dergelijks een bouwwerkje van maximaal 60 x 40 cm en een 20 of 30 cm hoog. Daarin plaatsen we (waterpas) een kaars die bijvoorbeeld 72 uur brandt. De kaars steken we aan. Op dit bouwwerkje plaats je een tegel van 60 x 40 cm. Op de tegel plaats je de waterfles. Door de kaars komt de tegel op temperatuur die op zijn beurt weer de drinkvoorziening verwarmt. Uiteindelijk zul je door de drinkwatertemperatuur te controleren de hoogte van de kaars moeten bepalen. Als je de zaak eenmaal hebt afgeregeld lijkt het me een bruikbaar systeem, zonder verlengsnoeren....

Groet,

Rob.

woestijnvink
19-12-2009, 10:54
In dit kader (bevroren drinkwater) hoorde ik van de week een misschien wel bruikbaar verhaal.

Je maakt van wat stenen of tegels of iets dergelijks een bouwwerkje van maximaal 60 x 40 cm en een 20 of 30 cm hoog. Daarin plaatsen we (waterpas) een kaars die bijvoorbeeld 72 uur brandt. De kaars steken we aan. Op dit bouwwerkje plaats je een tegel van 60 x 40 cm. Op de tegel plaats je de waterfles. Door de kaars komt de tegel op temperatuur die op zijn beurt weer de drinkvoorziening verwarmt. Uiteindelijk zul je door de drinkwatertemperatuur te controleren de hoogte van de kaars moeten bepalen. Als je de zaak eenmaal hebt afgeregeld lijkt het me een bruikbaar systeem, zonder verlengsnoeren....

Groet,

Rob.

ik heb zelfde ooit gebruikt maar , om de soep warm te houden , was volledig metaal , maar ging maar 2uur mee met die kleine platte sfeer kaarsjes ,

deze stenen constructie is wel een oplossing ...

Antoni Hopmann
19-12-2009, 12:09
Uitgebreid orienteren en zelf wat kreatief bezig zijn. Daar draaien vele zaken om en zeker in de vogelkwekerij.

Ton
19-12-2009, 13:52
Uitgebreid orienteren en zelf wat kreatief bezig zijn. Daar draaien vele zaken om en zeker in de vogelkwekerij.

maar nu vriest het, dus voor uitgebreid orienteren is geen tijd meer :(

Antoni Hopmann
19-12-2009, 17:59
maar nu vriest het, dus voor uitgebreid orienteren is geen tijd meer :(

Idd. daar is het wat laat voor.Maar dat moet je dan ook doen voor je ergens aan begint.
Daarnaast kan het zelf kreatief bezig zijn altijd.