Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kiemzaden

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kiemzaden

    DAG ALLEMAAL ,

    Hoe ga ik te werk met kiemzaden ?
    ik gaf ze vroeger tussen hun gewone voeding , maar ik kreeg opmerking van een bezoeker dat je deze moet laten kiemen in het water ?
    (1 distelman die in kweekkooi zit met kanariepop , legt zelf nu en dan bepaalde zaden in het wasbakje )

    Hoe ga ik te werk ?

  • #2
    kiemen

    neem hoeveelheid kiemzaad wat te verkrijgen is na betaling uiteraard doe dit in een pot, glas of blik gevuld met water laat dit 24 uur staan spoel het daarna goed uit en doe het in een nylonkous en wacht tot het gaat kiemen op een warme plaats zal je na 24 uur de eerste kiemen zien verschijnen. doe dit door eivoer of universeelvoer en devogels zullen je dankbaar zijn

    Opmerking


    • #3
      wel vaker dan 1x spoelen
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4
        dank je voor de gedetailleerde uitleg

        Opmerking


        • #5
          Het beste is het kiemzaad vaak wassen
          dan laat je het 24 uur in de koelkast staan.

          Zet het dan op een plek zoals een kelder, als je die heb natuurlijk
          of op een andere plek niet te warm hoor.i.v.m. schimmel.

          als je ziet dat het als iets aan het kiemen is dan geven.
          daar zitten de meeste vitamines in.

          Groetjes Petra

          Opmerking


          • #6
            meerdere malen en goed spoelen is het belangrijkste, anders is het een bron van bacterieen.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

            Opmerking


            • #7
              kiemzaad

              veel liefhebbers laten het zaad 24 uur in het water staan. dit is m.i. onnodig.
              mijn ervaring is, dat als je het zaad 4a5 uurtjes onder water zet dan is dat voldoende. als het daarna niet kiemt heb je waarschijnlijk oud zaad. wel is het zeer belangrijk dat je veel en vaak spoelt ! ik zet vrijdagmiddag na thuiskomst het zaad onder water en s,avonds spoel ik het uit en gooi het in een zeef. je hebt nu het hele weekend om te spoelen, en je zult zien dat het zondagavond al bijna goed is. overigens kiem ik gelijk een behoorlijke hoeveelheid en dit gaat gewoon in de diepvries.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door loxia
                veel liefhebbers laten het zaad 24 uur in het water staan. dit is m.i. onnodig.
                mijn ervaring is, dat als je het zaad 4a5 uurtjes onder water zet dan is dat voldoende. als het daarna niet kiemt heb je waarschijnlijk oud zaad. wel is het zeer belangrijk dat je veel en vaak spoelt ! ik zet vrijdagmiddag na thuiskomst het zaad onder water en s,avonds spoel ik het uit en gooi het in een zeef. je hebt nu het hele weekend om te spoelen, en je zult zien dat het zondagavond al bijna goed is. overigens kiem ik gelijk een behoorlijke hoeveelheid en dit gaat gewoon in de diepvries.
                Wat nog meer liefhebbers doen. Het zaad ca. 6 uur weken. Goed afspoelen
                en dan door het eivoer.
                Vr.groeten van
                Antoni





                homepage:
                http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door lambert46518
                  neem hoeveelheid kiemzaad wat te verkrijgen is na betaling uiteraard doe dit in een pot, glas of blik gevuld met water laat dit 24 uur staan spoel het daarna goed uit en doe het in een nylonkous en wacht tot het gaat kiemen op een warme plaats zal je na 24 uur de eerste kiemen zien verschijnen. doe dit door eivoer of universeelvoer en devogels zullen je dankbaar zijn
                  dus ik heb dit gedaan ,

                  ik heb zelfs tot 48uur in water laten liggen in donkere koele kamer , daarna goed gespoeld ...
                  daarnaa in een muggennet gedaan en opgehangen zodat al het overtollige vocht er zeker zou uitgaan , in de verlichte garage waar het +- 7 graden is ...

                  maar is nu mits vele dagen nog nix gekiemt ...

                  ?

                  Opmerking


                  • #10
                    Dan heb je waarschijnlijk niet echt vers voer. Vers voer had al lang gekiemd. Misschien tijd voor een andere leverancier?
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      +- 7 graden dan is het normaal dat het niet kiemt.
                      www.fretteren.eu

                      Opmerking


                      • #12
                        15 uur weken in lauw water.(in een zeef die waar het zaad net onder water staat)
                        Daarna in een zeef met daar over een natte doek op kamertemperatuur ongeveer 24 uur laten staan.
                        Tussentijds spoelen met lauw water en zorgen dat de doek vochtig blijft.
                        Voor je het aan de vogels geeft ,of in portie's in gaat vriezen ook enkele malen spoelen.
                        Zo gaat het prima.,maar wel altijd op kamertemperatuur!!!

                        Opmerking


                        • #13
                          keuken

                          ik laat het plusminus 8 uur onder water in de koelkast, en dan in de keuken, waar de temperatuur wel lekker warm is, veel spoelen, en dan zal je zien dat het snel gaat kiemen. als het voer ouder is inderdaad, dan gaat de kiemkracht eraf.
                          groeten Ton
                          mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                            Dan heb je waarschijnlijk niet echt vers voer. Vers voer had al lang gekiemd. Misschien tijd voor een andere leverancier?
                            hmm ok ...

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik gebruik zo'n kiempot (met verschillende lagen of potten)
                              Elke dag kleine hoeveelheid water erdoor gieten (onderste pot is opvangbak voor water)
                              Na ongeveer drie dagen heb je gekiemd zaad.
                              mijn gedacht hierover is dat het zeer gemakkelijk is.
                              Voor gebruik voldoende keren spoelen dat blijft.
                              Lang leve de vogels

                              http://www.everyoneweb.com/vrijevinkeniersmenen

                              Opmerking

                              Working...
                              X