Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er wel eens zelf een kamerkooi gemaakt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wie heeft er wel eens zelf een kamerkooi gemaakt?

    ik wil voor mijn huiskamervogels een mooi stel kooien gaan maken. Maar geen broedkooien. Ik wil echt houten sierkooien omdat ik dat mooier vind dan die stalen dingen waar ze nu in zitten. Zoiets maar dan practisch en beter van vorm.

    In die kooien komen mijn Mozambiquesijzen. De handopfok krijgt zo'n kooi en mijn tamme koppel wil ik ook in een dergelijke kooi in mijn plantenhoek hebben. Dus ik wilde met latten kooien van ongeveer 1x0,8x0,5 meter maken. Ala Surinaamse zangkooien maar dan rechthoekig en veel groter. Het hout en het ontwerpen is geen enkel probleem, maar hoe maak ik de tralies? Ik wil dus echt stalen stangetjes door voorgeboorde gaatjes trekken en zo de hele kooien opbouwen. Maar dat moet niet roesten en niet buigzaam zijn zodat het geen rommel wordt.

    Weet iemand met welk materiaal de stalen tralies van Surinaamse kooien worden gemaakt?

  • #2
    Je geeft het zelf al aan ,stalen tralie,s zijn niet van plastic.Bij de hobbyzaken hier in de buurt zijn ze per meter te koop.Je kunt ook kijken naar blank of verkoperd lasdraad.Voor kleinere kooien heb ik ook al fietsspaken gebruikt.Voor het hout zou ik surinaams hout nemen dat werkt niet .

    groeten eddie

    Opmerking


    • #3
      Hallo Marx !
      Tralies krijg je door een stuk ijzerdraad in een bankschroef vast te zetten en
      dan naar ik meen 3 x naar rechts te draaien. Wel strak houden natuurlijk .Moet je wel even uitproberen.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Bedankt alvast. Ik zal het resultaat hier wel showen. Ik ben van plan helemaal los te gaan op die kooien en er echt iets waanzinnigs van te maken. Die vogels leven in mijn woonkamer en dan wil ik dat ze ruim maar ook gewoon mooi zitten. Zal die vogel een worst zijn als hij maar de ruimte heeft. Hier gaan ze zelf in de kooien terug als ik eens een stel loslaat. Net kanaries

        Opmerking


        • #5
          Bij de beter gesorteerde ijzerwinkel hebben ze stalen staven in allerlei diktes, ook in diverse lengtes. Ik zou zelf een bundel door die winkel laten snijden, dat is een behoorlijke klus anders.

          Voor het hout, een hardhoutsoort lijkt mij het mooist, bv mahonie.
          Succes enne... wel foto's he?
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
            Bij de beter gesorteerde ijzerwinkel hebben ze stalen staven in allerlei diktes, ook in diverse lengtes. Ik zou zelf een bundel door die winkel laten snijden, dat is een behoorlijke klus anders.

            Voor het hout, een hardhoutsoort lijkt mij het mooist, bv mahonie.
            Succes enne... wel foto's he?
            Natuurlijk, het moet wel mooi zijn dus ik zal het resultaat zeker laten zien. Wat ik belangrijk vind is dat het niet roest en niet meteen wit uitslaat.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
              Bij de beter gesorteerde ijzerwinkel hebben ze stalen staven in allerlei diktes, ook in diverse lengtes. Ik zou zelf een bundel door die winkel laten snijden, dat is een behoorlijke klus anders.

              Voor het hout, een hardhoutsoort lijkt mij het mooist, bv mahonie.
              Succes enne... wel foto's he?
              Voor dit soort kooien wordt idd. altijd hardhout gebruikt.
              Veelal beuken.
              Ton kan jij mij vertellen,waar ik bundeltjes spijlen kan kopen.
              In Rotterdam heb ik destijds alles afgesjouwd.Die spijlen worden i.v.m.gebruik aan belangstelling niet meer in het assortiment van de ijzerwinkel opgenomen. Ik kwam niet verder dan lasstaafjes.
              Voor kooien moet je echter gegalvaniseerde spijltjes hebben.
              Op Internet kwam ik evt.in aanmerking als ik enorme partijen afnam en dat werd er meestal alleen geleverd aan bedrijven.
              Totdat ik ergens las,dat men het draad direct van de rol kon gebruiken.
              Ik schreef hierboven 3x naar rechts draaien, maar je moet dan ook weer 3x naar links.
              Vr.groeten van
              Antoni





              homepage:
              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

              Opmerking


              • #8
                Bij sommige ijzerhandels is messingdraad op rol verkrijgbaar. Ook nog in verschillende diktes. Ik heb eens een kooi gezien waarvan de tralies uit dat materiaal bestond. Erg mooi.

                Hans.
                Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Marx,

                  Tof, dat je dit soort kooien gaat maken, ik ben gek op dit soort kooien.
                  Heb zelf ook een verzameling,alleen niet van die mooie grote Kooien.

                  In mijn boek "Surinaamse zangvogels" staat dat die koepelkooitjes van aluminiumdraad worden gemaakt, reden hiervoor is het makkelijk buigen(voor de koepels) en dat de kooien licht in gewicht blijven voor het er mee kunnen rond lopen.

                  Zelf heb ik 4 van die kooitjes (voor de sier) en die slaan wit uit op de duur
                  Aliuminium oxidatie(roest).

                  Zoals Antoni al aangaf moet je voor dit soort kooien gegalvaniseerd draad nemen, dat blijft mooier.

                  De foto die je als voorbeeld hebt gebruikt zijn dat van die "Brocante" kooien(lijken oud maar zijn splinternieuw)?

                  Succes en laat eens wat zien.
                  Bijgevoegde Bestanden
                  Groeten Michael

                  https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                  Opmerking


                  • #10
                    Prachtige foto's van heel mooie kooien, Michael.
                    Vooral die rechthoekige kooien zag je hier vroeger heel veel.
                    Het meerdere malen vernissen van het beukenhout maken de kooien heel
                    aantrekkelijk en eenvoudig schoon te maken.
                    Vr.groeten van
                    Antoni





                    homepage:
                    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                    Opmerking


                    • #11
                      Dank je Antoni,

                      Het zijn ook de oude Kanarie kweekkooien.60x40x40.
                      2 wandjes eruit gehaald en nu is het een wat ruimere kweekkooi (120X40X40) geworden voor en koppel mozambieken + jong.

                      Heb ze allemaal voor een prikkie kunnen kopen en daarna een beetje gerenoveerd.

                      Dat is ook een beetje hobby natuurlijk.
                      Groeten Michael

                      https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

                      Opmerking


                      • #12
                        Voor al uw ijzer, messing, staal en/of aluminium: http://www.schous.nl/
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                          Voor al uw ijzer, messing, staal en/of aluminium: http://www.schous.nl/
                          Het kan aan mij liggen,maar ik kan geen gegalvaniseerde spijlen vinden op de site.
                          Had jij er naar geinformeerd Ton?
                          Vr.groeten van
                          Antoni





                          homepage:
                          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
                            Het kan aan mij liggen,maar ik kan geen gegalvaniseerde spijlen vinden op de site.
                            Had jij er naar geinformeerd Ton?
                            Antoni

                            kan wel aan verzink draad komen 1.6 mm of 2.mm gebruiken we voor de vervoerkisten /lopers /kanarikastjes om te maken

                            gr D ik

                            Opmerking


                            • #15
                              Niet het hele assortiment staat op de site Antoni, ik zou ze even bellen. Ze hebben echt een megamagazijn. In Haarlem zeggen we als zij het niet hebben bestaat het niet.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X