PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie heeft er wel eens zelf een kamerkooi gemaakt?

Marx
04-12-2009, 20:20
ik wil voor mijn huiskamervogels een mooi stel kooien gaan maken. Maar geen broedkooien. Ik wil echt houten sierkooien omdat ik dat mooier vind dan die stalen dingen waar ze nu in zitten. Zoiets maar dan practisch en beter van vorm.
http://1.bp.blogspot.com/_yX0BzA6hUYU/SsVKhZWcVWI/AAAAAAAAGzk/myoqZb6-NAU/s400/birdcages6.jpg
In die kooien komen mijn Mozambiquesijzen. De handopfok krijgt zo'n kooi en mijn tamme koppel wil ik ook in een dergelijke kooi in mijn plantenhoek hebben. Dus ik wilde met latten kooien van ongeveer 1x0,8x0,5 meter maken. Ala Surinaamse zangkooien maar dan rechthoekig en veel groter. Het hout en het ontwerpen is geen enkel probleem, maar hoe maak ik de tralies? Ik wil dus echt stalen stangetjes door voorgeboorde gaatjes trekken en zo de hele kooien opbouwen. Maar dat moet niet roesten en niet buigzaam zijn zodat het geen rommel wordt.

Weet iemand met welk materiaal de stalen tralies van Surinaamse kooien worden gemaakt?

girlits
04-12-2009, 22:52
Je geeft het zelf al aan :D ,stalen tralie,s zijn niet van plastic.Bij de hobbyzaken hier in de buurt zijn ze per meter te koop.Je kunt ook kijken naar blank of verkoperd lasdraad.Voor kleinere kooien heb ik ook al fietsspaken gebruikt.Voor het hout zou ik surinaams hout nemen dat werkt niet;) .

groeten eddie

Antoni Hopmann
04-12-2009, 22:53
Hallo Marx !
Tralies krijg je door een stuk ijzerdraad in een bankschroef vast te zetten en
dan naar ik meen 3 x naar rechts te draaien. Wel strak houden natuurlijk .Moet je wel even uitproberen.

Marx
04-12-2009, 23:56
Bedankt alvast. Ik zal het resultaat hier wel showen. Ik ben van plan helemaal los te gaan op die kooien en er echt iets waanzinnigs van te maken. Die vogels leven in mijn woonkamer en dan wil ik dat ze ruim maar ook gewoon mooi zitten. Zal die vogel een worst zijn als hij maar de ruimte heeft. Hier gaan ze zelf in de kooien terug als ik eens een stel loslaat. Net kanaries :D

Ton Koek
05-12-2009, 00:19
Bij de beter gesorteerde ijzerwinkel hebben ze stalen staven in allerlei diktes, ook in diverse lengtes. Ik zou zelf een bundel door die winkel laten snijden, dat is een behoorlijke klus anders.

Voor het hout, een hardhoutsoort lijkt mij het mooist, bv mahonie.
Succes enne... wel foto's he? :)

Marx
05-12-2009, 00:30
Bij de beter gesorteerde ijzerwinkel hebben ze stalen staven in allerlei diktes, ook in diverse lengtes. Ik zou zelf een bundel door die winkel laten snijden, dat is een behoorlijke klus anders.

Natuurlijk, het moet wel mooi zijn dus ik zal het resultaat zeker laten zien. Wat ik belangrijk vind is dat het niet roest en niet meteen wit uitslaat.

Antoni Hopmann
05-12-2009, 00:33

Voor dit soort kooien wordt idd. altijd hardhout gebruikt.
Veelal beuken.
Ton kan jij mij vertellen,waar ik bundeltjes spijlen kan kopen.
In Rotterdam heb ik destijds alles afgesjouwd.Die spijlen worden i.v.m.gebruik aan belangstelling niet meer in het assortiment van de ijzerwinkel opgenomen. Ik kwam niet verder dan lasstaafjes.
Voor kooien moet je echter gegalvaniseerde spijltjes hebben.
Op Internet kwam ik evt.in aanmerking als ik enorme partijen afnam en dat werd er meestal alleen geleverd aan bedrijven.
Totdat ik ergens las,dat men het draad direct van de rol kon gebruiken.
Ik schreef hierboven 3x naar rechts draaien, maar je moet dan ook weer 3x naar links.

Hans de Vries
05-12-2009, 11:56
Bij sommige ijzerhandels is messingdraad op rol verkrijgbaar. Ook nog in verschillende diktes. Ik heb eens een kooi gezien waarvan de tralies uit dat materiaal bestond. Erg mooi.

Hans.

populier
05-12-2009, 13:46
Hallo Marx,

Tof, dat je dit soort kooien gaat maken, ik ben gek op dit soort kooien.
Heb zelf ook een verzameling,alleen niet van die mooie grote Kooien.

In mijn boek "Surinaamse zangvogels" staat dat die koepelkooitjes van aluminiumdraad worden gemaakt, reden hiervoor is het makkelijk buigen(voor de koepels) en dat de kooien licht in gewicht blijven voor het er mee kunnen rond lopen.

Zelf heb ik 4 van die kooitjes (voor de sier) en die slaan wit uit op de duur
Aliuminium oxidatie(roest).

Zoals Antoni al aangaf moet je voor dit soort kooien gegalvaniseerd draad nemen, dat blijft mooier.

De foto die je als voorbeeld hebt gebruikt zijn dat van die "Brocante" kooien(lijken oud maar zijn splinternieuw)?

Succes en laat eens wat zien.

Antoni Hopmann
05-12-2009, 18:51
Prachtige foto's van heel mooie kooien, Michael.
Vooral die rechthoekige kooien zag je hier vroeger heel veel.
Het meerdere malen vernissen van het beukenhout maken de kooien heel
aantrekkelijk en eenvoudig schoon te maken.

populier
05-12-2009, 22:09
Dank je Antoni,

Het zijn ook de oude Kanarie kweekkooien.60x40x40.
2 wandjes eruit gehaald en nu is het een wat ruimere kweekkooi (120X40X40) geworden voor en koppel mozambieken + jong.

Heb ze allemaal voor een prikkie kunnen kopen en daarna een beetje gerenoveerd.

Dat is ook een beetje hobby natuurlijk.

Ton Koek
05-12-2009, 22:15
Voor al uw ijzer, messing, staal en/of aluminium: http://www.schous.nl/ :)

Antoni Hopmann
06-12-2009, 00:34
Voor al uw ijzer, messing, staal en/of aluminium: http://www.schous.nl/ :)

Het kan aan mij liggen,maar ik kan geen gegalvaniseerde spijlen vinden op de site.
Had jij er naar geinformeerd Ton?

dik
06-12-2009, 01:16
Het kan aan mij liggen,maar ik kan geen gegalvaniseerde spijlen vinden op de site.
Had jij er naar geinformeerd Ton?

Antoni

kan wel aan verzink draad komen 1.6 mm of 2.mm gebruiken we voor de vervoerkisten /lopers /kanarikastjes om te maken

gr D:) ik

Ton Koek
06-12-2009, 01:23
Niet het hele assortiment staat op de site Antoni, ik zou ze even bellen. Ze hebben echt een megamagazijn. In Haarlem zeggen we als zij het niet hebben bestaat het niet. :)

Henk3
06-12-2009, 10:30
http://www.drabor.nl/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=4&Itemid=12&lang=nl

Zowel verzinkt als verkoperd.

Antoni Hopmann
06-12-2009, 17:10
Niet het hele assortiment staat op de site Antoni, ik zou ze even bellen. Ze hebben echt een megamagazijn. In Haarlem zeggen we als zij het niet hebben bestaat het niet. :)

Dat heb ik meer horen zeggen Ton. Als puntje bij paaltje komt,dan hoor je niets meer.Hooguit wat gegrom.

Antoni Hopmann
06-12-2009, 17:12
http://www.drabor.nl/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=4&Itemid=12&lang=nl

Krijg het nou. Komt Henk aansjouwen met de site van Drabor,die niet anders levert dan draad.
Bedankt Henk. Ik zal eens informeren of hij ook kleine hoeveelheden levert.

Antoni Hopmann
07-12-2009, 00:06
Antoni

kan wel aan verzink draad komen 1.6 mm of 2.mm gebruiken we voor de vervoerkisten /lopers /kanarikastjes om te maken

gr D:) ik

Is dat nou echt verzinkt Dik of gegegalvaniseerd.
De voor keur heeft gegalvaniseerd. Een dikte van 1.6 mm is een mooie stevige spijl.

Marx
07-12-2009, 08:30
Dank je Antoni,

Het zijn ook de oude Kanarie kweekkooien.60x40x40.
2 wandjes eruit gehaald en nu is het een wat ruimere kweekkooi (120X40X40) geworden voor en koppel mozambieken + jong.

Heb ze allemaal voor een prikkie kunnen kopen en daarna een beetje gerenoveerd.

Dat is ook een beetje hobby natuurlijk.

Leuk! Ik hou ook van een beetje klussen en hobby-en dus vandaar ook dat ik dacht eens zelf kooien te maken. De gemiddelde aangeboden houten kooi is me veel te klein. ;)

tropen kweker
27-12-2009, 14:25
hallo marx en anderen.

hoe is het verhaal afgelopen? heb je nog een kooi gemaakt, of ben je er mee bezig?

ps; foto's zijn nooit weg hé:p

Fabritius
07-01-2010, 16:08
Hallo Marx,

Leuk, het gaat hier meestal over goed vogels houden, nu eens over mooi vogels houden.
Ik verzamel foto's van antieke kooien. Meestal wil je daar een vogel nog geen uur inzetten. Toch hebben ze een uitstraling die onze moderne broedkooien missen. (het woord legbatterij heb ik in dit verband wel eens gehoord) :)
Ik sluit wat foto's bij ter inspiratie.
Belangrijk:
• licht IN de kooi
• natuurlijke zitstokken
• mooie accessoires (ik ken iemand die antieke drinkflesjes verzamelt)

succes.
Ik kom binnenkort met foto's van mijn nieuwe kweekruimte (met industriele broedkooien!) :)

Ton Koek
07-01-2010, 18:38
Erg mooi inderdaad. Ik was eens bij een liefhebber in de buurt van Utrecht die deze kooitjes verzamelde maar ook zelf maakte, dat was ook even genieten.

angela
04-02-2010, 23:54
Marx, iemand heeft mijn kamervoliere ooit inelkaar gezet. Het is wel niet helemaal het soort wat jij voor ogen hebt,maar toch ook erg decoratief en misschien ook makkelijker om te maken.
http://www.vogelarena.com/voliere/voliere_1000000745.html

Depanelen zijn officiëel plafondpanelen en het hout was bouwhout, daar heb ik dus flink op moeten schuren.

loxia
07-02-2010, 13:48
trarlies heb ik vroeger wel gemaakt door draad aan een kant in de bankschroef te klemmen en het andere eind in de boormachine te klemmen. dit werkje is niet zonder gevaar ! je moet het draad goed vastklemmen. het beste gebruik je hiervoor een boormachine met een variabel toerental zodat je hem rustig kunt laten draaien

Ria3653
21-04-2010, 15:59
Ik heb mijn kooi zelf gemaakt:D 1 mtr h x1mtr br x 50cm d
http://i820.photobucket.com/albums/zz126/Muis_album/parkietjes/pietjes4-2010004.jpg

Antoni Hopmann
21-04-2010, 20:44
Ik heb mijn kooi zelf gemaakt:D 1 mtr h x1mtr br x 50cm d
http://i820.photobucket.com/albums/zz126/Muis_album/parkietjes/pietjes4-2010004.jpg

Prachtige kooi,Ria. Ik kan niet anders zeggen. Een echte doe-het-zelver.
Dat is de hobby. Zelf je kooien maken naar eigen believen.
Daar ben ik voorstander van. Je kan zoiets ook niet kopen. Gelukkig maar,want dan zouden zij die veel geld hebben ook de beste kooien hebben.Maar helaas zullen zij het met fabriekskooien moeten doen:p

P.Wijlaars
21-04-2010, 22:08

Henk, koper is giftig

P.Wijlaars
21-04-2010, 22:10
mischien is dit wat....

http://www.geonshopping.nl/shop/home.php?cat=65&sort=orderby&sort_direction=0&page=2

Animal
22-04-2010, 10:30
Henk, koper is giftig

Valt wel mee ,,waar denk je dat in jouw huis de waterleiding van is gemaakt ?

Marx
22-04-2010, 10:51
Ik heb nog niks gemaakt. Ik ga echter deze zomer een koppel twa's halen en daarvoor zal ik denk ik een geheel zelf gemaakte vlucht/broedkooi gaan maken. Inclusief tussenschotten, ingebouwde voorhangkooi dmv schuifjes, ingebouwde aansluitende mannenkooi en tralieschot tussen nest en man en nog heel veel andere maatregelen om alles soepel en simpel te laten verlopen ;)

Ik heb nu erg veel ervaring opgedaan met de mozambiquesijzen dus ik heb in mijn hoofd een heel bouwsel waarin er aan alles gedacht is zonder extra kooitjes en rommelig gedoe. Sluisjes, dichte wanden, traliewanden etc etc. Dus een geheel voor een vogelsoort die vrij agressief en pittig is.

Antoni Hopmann
22-04-2010, 21:35
Ik heb nog niks gemaakt. Ik ga echter deze zomer een koppel twa's halen en daarvoor zal ik denk ik een geheel zelf gemaakte vlucht/broedkooi gaan maken. Inclusief tussenschotten, ingebouwde voorhangkooi dmv schuifjes, ingebouwde aansluitende mannenkooi en tralieschot tussen nest en man en nog heel veel andere maatregelen om alles soepel en simpel te laten verlopen ;)

Ik heb nu erg veel ervaring opgedaan met de mozambiquesijzen dus ik heb in mijn hoofd een heel bouwsel waarin er aan alles gedacht is zonder extra kooitjes en rommelig gedoe. Sluisjes, dichte wanden, traliewanden etc etc. Dus een geheel voor een vogelsoort die vrij agressief en pittig is.

Ik ben benieuwd,Marx. Wil je t.z.t. een foto laten zien. Zou wel leuk zijn.

Milouketjuh
31-05-2010, 14:54
Hey Marx!
Ik ben niet nieuwsgierig, maar wil alleen graag weten of er al vorderingen zijn!
Ben er ook over aan het denken om zelf iets te bouwen.

Antoni Hopmann
31-05-2010, 16:53
trarlies heb ik vroeger wel gemaakt door draad aan een kant in de bankschroef te klemmen en het andere eind in de boormachine te klemmen. dit werkje is niet zonder gevaar ! je moet het draad goed vastklemmen. het beste gebruik je hiervoor een boormachine met een variabel toerental zodat je hem rustig kunt laten draaien

Ik gebruikte hiervoor vroeger zo'n handboortje met tandrad.

t_stel
22-07-2012, 19:26
Mijn project,

Het word een dubbele "gevel" maar één kooi van 100Lx40Bx±55H
Meer foto's volgen.

peerpm
22-07-2012, 20:25
Hi t-stel,

net nieuw!? en dan zo'n mooi project in een heel oud topic....?, da's jammer natuurlijk (vind ik dan).

Welkom op de eerste plaats en wat mij betreft....laat maar komen nieuw topic met verslag van de bouw. Heel benieuwd ( en ik denk velen!).

Peer;)

p.s. groooooooottte foto's !

Animal
23-07-2012, 10:43
Daar is een Vakman aan het werk !

Antoni Hopmann
23-07-2012, 19:36
Mijn project,

Het word een dubbele "gevel" maar één kooi van 100Lx40Bx±55H
Meer foto's volgen.

Tja, van Marx horen we niets meer.
Laat maar zien wat je er van brouwt.
Hobby foto's kijken is altijd leuk:D

populier
23-07-2012, 19:42
Marx is 2 jaar verbannen geweest, dus dan wordt het moeilijk antwoorden:)

Hij heeft in middels ook geen vogels meer.

t_stel
23-07-2012, 20:57
Ik ben inderdaad nieuw en bezit nog geen vogels. De "moderne" kooien zijn het allemaal net niet. Vandaar dat ik deze zelf wilde maken. Ik heb vooraf geen tekening gemaakt en heb alles ter plekke bedacht. Wel heb ik rekening gehouden met de afmetingen.

Hoop dat jullie zo een duidelijk beeld hebben van wat ik aan het maken ben.

P.S. ik krijg de foto's niet groter geupload

populier
23-07-2012, 21:28
Ga zo door, dat wordt een prachtig kooi zo te zien:)

Zebra
04-09-2012, 03:32
Hallo, ik ben nieuw en ik had een kooi idee voor binnen.

Ik heb een aquarium van 1 meter 50 x 60 h x 50 d.

De voorkant blijft glas, de zijkant en achterkant komen tralies en hout, zodat vogels er tegen aan kunnen.

Door de bak komen stokken, achter vast maken en voorkant op zuignappen aan het glas, zit goed vast. Nog nestkastje er in en de rest wat nodig is.

Nu zat ik te denken aan een koppel zebravinken.

Is die ruimte groot genoeg daarvoor?

Ik an eventueel de bovenkant open laten en daar nog een soort van volière bovenop bouwen.

Dan heb ik dus 1,50 meter lang, 50 diep en ik kan de hoogte uitbreiden tot aan het plafond.

Tot zover mijn idee. Volgens mij ruimte zat en ik kan de vogeltjes goed zien ( vliegen)

Echter heb ik het nog nooit zo gezien, wat denken jullie van dit idee? Kan het?

Nou, ik ben benieuwd, het is echt nog een summier idee, maar het lijkt me wel wat.

Zebra
18-12-2012, 00:14
Jammer dat er niet gereageerd is, moest ik toch een beetje in het ongewisse springen.

Ik heb mijn idee wat veranderd, en heb het nu klaar staan.

Een aquarium, boven voor 70 % bedekt met tralies en een plank.

In het midden staat een kleine kooi op de bovenkant van het aquarium. De bodem is uit de kooi.

De vogels kunnen dus zo het aquarium invliegen, en lekker op en neer vliegen. Ze kunnen uiteraard ook de kooi terug in. Daar staat het eten en water.

Op de bodem van het aquarium heb ik een schoteltje grid en een bakje water om te wassen staan.

Moet de kap nog zwart schilderen. Maar het staat nu en ik moet zeggen dat ik erg blij ben met het resultaat, en mijn koppeltje zebras ook zo te zien.

Waarom heb ik het nou zo gedaan? Ik heb veel minder last van stof, dat blijft in het aquarium. Zeer makkelijk schoon te maken, is ook best groot.

Maar het belangrijkste voordeel vind ik dat ik niet naar tralies zit te kijken, maar naar mijn vogels.

Ik zal eens wat fotos maken als daar vraag naar is.

ele
18-12-2012, 00:28
Foto's kunnen vaak veel duidelijk maken, dus kom maar op zou ik zeggen. Ik ben benieuwd.

Je schrijft over stofoverlast, hebben de vogeltjes daar geen last van?

mvg. Eelke

Zebra
18-12-2012, 00:36
Nee hoor. Bedoel meer vuil buiten je kooi. Daar heb ik nu geen last van.

Ik zal zo eens wat fotos schieten en uploaden.

Edit

http://i135.photobucket.com/albums/q139/Stalscu/image_zpsa386514e.jpg

http://i135.photobucket.com/albums/q139/Stalscu/image_zpsfaac5d25.jpg

http://i135.photobucket.com/albums/q139/Stalscu/image_zps412eafaa.jpg

http://i135.photobucket.com/albums/q139/Stalscu/image_zps5fc529a6.jpg

Hoop dat het beetje te zien is. Feedback welkom, ;-).

ele
18-12-2012, 01:24
Ik vind dat je dit mooi hebt gemaakt.
Voor een koppeltje zebravinken kan dit best.

Je hebt van heel dichtbij foto's gemaakt, de details zijn wel goed te zien;)
Voor een beter overzicht is het misschien handig om iets minder in te zoomen of meer afstand te nemen met het fotograferen.
Na even zoeken zie ik dat je de laatste 2 foto's schuin van onderen hebt gemaakt, onder het er boven geplaatste kooitje.

Hoe ga je te werk met schoonmaken van de "aquariumkooi"?
Is dat wel handig?

mvg. Eelke

Zebra
18-12-2012, 03:09
Fotos zijn met een ipadje.

Ik kan de kooi eraf halen, deksel op aquarium. Zo kan ik de kooi schoon maken en of aan passen.

Als ik het aquarium wil schoon maken dan wacht ik tot de vogels in de kooi gaan. Die kan ik naar links of rechts verplaatsen, en kan zo het aquarium in. Met stofzuiger zand weg zuigen, nieuw zand er in.

Kooi weer goed zetten en klaar.

Ideaal.

Animal
18-12-2012, 11:54
Leuk gedaan !
Is net een vitrine met uitkijk toren .

loodje
18-12-2012, 12:13
Het is een grappig idee.
Leuk dat je vogeltjes in het aquarium kunnen vliegen, dat is altijd meer ruimte dan in een kleine kooi.
Veel plezier er mee.

Barend
20-12-2012, 08:57
idd een leuk idee , je kijkt nooit tegen het gaas aan , wat ik wel zou doen is de drie stokken weghalen en er één nemen aan iedere kant als er niet veel vogels in zitten hebben ze meer vliegruimte, zoals het nu staat trapsgewijs rechtboven elkaar kakken ze ook op elkaar als je dit toch wil laten staan zou ik ze schuin zetten dus de onderkant 10cm meer naar het midden.
succes

Zebra
20-12-2012, 15:38
Ze zitten nooit boven elkaar, haha. Maar idd, je hebt gelijk, het is niet echt handig.

Ga proberen ze scheef te zetten.

!teun!
20-12-2012, 19:16
Nou dat idee is erg leuk verzonnen en goed uitgevoerd!
Komt of hangt er ook al een nestje in?

Zebra
21-12-2012, 02:34
Ik ben aan het zoeken wat ik het best als nestje kan gebruiken, open of dicht.

Barend
21-12-2012, 08:29
als je stokken maakt van takken dan toont het nog veel leuker, aan weerskanten één is genoeg.

succes

!teun!
21-12-2012, 08:38
Ik ben aan het zoeken wat ik het best als nestje kan gebruiken, open of dicht.

Ik heb daar niet veel verstand van maar volgensmij is een open nestkastje het best. Ik heb dat namelijk bij vrienden gezien.

Troetelduifje
21-12-2012, 12:53
de man van een vriendin van me heeft zo'n houten kooi helemaal zelf gemaakt van latjes met gaatjes erin en dan van die saté prikkers. Op de hoeken dan een stevig houten stokje enzo... Het was een heidens karwei, maar wel mooi. Dak was het moeilijkst, want dat moest zo schuin lopen zoals bij een huis.
Dus dat moest netjes schuin afgeknipt worden.

Het moeilijkst was, volgens hem, als je een laag af had, om dan weer een houten latje met gaatjes op al die honderden staéprikkers te krijgen, die dan weer in al die gaatjes moesten vallen.

Henk Adelerhof
21-12-2012, 16:18
Dat is toch niet moeilijk? gewoon 1 voor 1 :D

casehulsebosch
21-12-2012, 20:19
Quote:"Ik heb daar niet veel verstand van maar volgens mij is een open nestkastje het best. Ik heb dat namelijk bij vrienden gezien."

Als "men" iets bij een ander heeft gezien, of ergens heeft gelezen of mischien gehoord of overhoord betekent dat dus niet meteen dat het allemaal juist is.

Op die manier blijven de sprookjes de wereld rond gaan, blijven de de vogels in veel te kleine kooitjes stoppen, verkeerd voeren en werken we allerlei problemen in de hand.

Inlezen, research en noem maar op om op het juiste antwoord te komen.

In dit geval was er niets mis met het open nestkastje advies, maar om het nu meteen de titel "best" te geven?

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.