PDA

Bekijk Volledige Versie : Zitstokken in voorfront broedkooi

Soesje
01-12-2009, 20:57
Nu heb ik het volgende model zitstokken in mijn broedkooien geplaatst, zoals op de afbeelding.
Maar ik vind niet dat ze super vast zitten, als de vogels zichzelf afzetten om weg te vliegen zie je de stok redelijk bewegen.

Verder heb ik voor deze indraai zitstokken gekozen omdat ze eenvoudig te verwijderen zijn om ze schoon te maken.
En daarnaast heb ik broedkooien met verwijderbare tussenschotten, hierdoor kan ik verschillende soorten vogels huisvesten, waardoor ik ook de zitstokken kan verzetten om zo de beste vlieg mogelijkheden te krijgen.

Hoe doen jullie dit?

http://www.geonshopping.nl/shop/images/D/33300%20g.jpg

Rudmer
01-12-2009, 21:19
Zoland de stokken niet zo los zitten dat ze er uit kunnen vallen lijkt het mij net zo'n probleem. Takken van een boom geven tenslotte ook mee.

De man moet de pop wel kunnen treden natuurlijk :)

Antoni Hopmann
01-12-2009, 21:25
Nu heb ik het volgende model zitstokken in mijn broedkooien geplaatst, zoals op de afbeelding.
Maar ik vind niet dat ze super vast zitten, als de vogels zichzelf afzetten om weg te vliegen zie je de stok redelijk bewegen.

Verder heb ik voor deze indraai zitstokken gekozen omdat ze eenvoudig te verwijderen zijn om ze schoon te maken.
En daarnaast heb ik broedkooien met verwijderbare tussenschotten, hierdoor kan ik verschillende soorten vogels huisvesten, waardoor ik ook de zitstokken kan verzetten om zo de beste vlieg mogelijkheden te krijgen.

Hoe doen jullie dit?

http://www.geonshopping.nl/shop/images/D/33300%20g.jpg

Heel simpel. Je moet ze dusdanig lang nemen,dat ze op de achterzijde van de broedkooi rusten. Dus even een steuntje plaatsen op de achterzijde
van de broedkooi.
Degene,die een traliekooi gebruikt, neemt stokken die lang genoeg zijn om
tussen de tralies van de achterzijde te steken,zodanig dat ze op een horizontale spijl rusten.

Soesje
01-12-2009, 22:59
Heel simpel. Je moet ze dusdanig lang nemen,dat ze op de achterzijde van de broedkooi rusten. Dus even een steuntje plaatsen op de achterzijde
van de broedkooi.
Degene,die een traliekooi gebruikt, neemt stokken die lang genoeg zijn om
tussen de tralies van de achterzijde te steken,zodanig dat ze op een horizontale spijl rusten.

Dat is nu net het probleem, ten eerste omdat ik mijn broedkooien niet gebonden wil houden aan een bepaalde soort wil ik dus mijn zitstokken overal in het voor front kunnen plaatsen.
En ten tweede zie ik het niet zitten om d.m.v. te boren of schroeven een steuntje te bevestigen aan de achterwand.

Josly
01-12-2009, 23:09
Dat is nu net het probleem, ten eerste omdat ik mijn broedkooien niet gebonden wil houden aan een bepaalde soort wil ik dus mijn zitstokken overal in het voor front kunnen plaatsen.
En ten tweede zie ik het niet zitten om d.m.v. te boren of schroeven een steuntje te bevestigen aan de achterwand.

iets langer maken dan de diepte van de kooi zodanig dat ze klem zitten

dik
01-12-2009, 23:27

Soesje

als je de zitstok tussen de tralie's draai moet deze er strak tussen zitten en zal er wennig beweging in zitten anders zijn gleufjes in de stokjes te groot gemaakt kan je verhelpen door een spijker aan het eind er in te slaan en de deze af teknijpen en het gaatje pitje in de achterwand te maken waar het stukje van de spijker op rust.

gr Dik

ele
02-12-2009, 00:18
De spijltjes kun je een beetje naar elkaar toe buigen of je kunt met een ijzerzaag of een andere fijn getande zaag nieuwe gleuven maken (even op een gewoon latje uitproberen en passen om de tralies).

Ton Koek
02-12-2009, 01:37
Bij deze stokjes is het juist de bedoeling dat ze los van de achterwand blijven, daar is deze vorm voor gemaakt.
Inderdaad de sleuf opnieuw maken en dan wat krapper lost het vast op.

RonWiel
02-12-2009, 08:29
Soesje

......................en het gaatje pitje in de achterwand te maken waar het stukje van de spijker op rust.

gr Dik

Maak nooit geen gaatje in de achterwand.......je maakt daardoor alleen maar een extra schuilplaats voor de bloedluis!! Ik heb de vaste stokken die ook met een gaatje in de achterwand zater eruit gehaald en vervangen door de stokken die hier genoemd worden, gat dicht gemaakt en klaar!

Dat het wat veert is niet erg en geen probleem.

girlits
02-12-2009, 11:46
Ik heb ze al 25 jaar op deze stokjes zitten zonder problemen.
Wel verschillende diktes gebruiken dit is beter voor de pootjes.

groeten eddie

populier
02-12-2009, 16:58
Het jammere is dat deze niet in verschillende diktes te krijgen zijn, alleen in verschillende lengtes

girlits
02-12-2009, 17:36
Ze zijn hier toch te krijgen in zeker drie verschillende diktes.Ook op beurzen zie je ze overal liggen.
Lengte bepaal ik zelf met een zaagje.Ook zijn ze van plastic te koop,deze verlopen van dik naar dun en hebben een geribbeld oppervlak.

groeten eddie

populier
02-12-2009, 19:14
Hebben we het dan over die houten(afgebeelde) stokken?

Ik heb ze nog nooit in verschillende diktes gezien, ook niet op beurzen.

Zal eens beter kijken dan, bedankt voor de tip.

Marx
02-12-2009, 19:21
Je hebt van die plastic draaiers met daaraan een houten stok. Die kan je eruit halen en er dan een natuurlijke tak in doen. Heb je meteen geen pootproblemen meer en je kooien zien er niet zo verschrikkelijk saai en klinisch uit. Dan heb je dus natuurlijke takken mbv het systeem van die saaie houten ronde stokjes ;)

Antoni Hopmann
02-12-2009, 21:50

Tja. Je zal toch wat moeten. Je kan ook op de achterwand een lat monteren
met daarin op meerdere plaatsen een opening. Zodra indraaistokken wat langer worden en geen steun krijgen aan de achterkant blijven ze toch min
of meer bewegen.

frank4
02-12-2009, 22:22
heb al jaren die stokken om tussen de tralies te draaien
ze wiebelen niet sommige zitten zelfs flink vast
heb 3 verschillende per kooi
1 houten(zijn meerdere diameters in)
1 plastieken
en eentje buven het schuifdeurtje hier heb je een vierlkantje zodat niets uitsteekt zodat de deur omhoog kan

Frank4

Patriick
03-12-2009, 15:37
Ik heb zoals al eerder gezegd zelf een nieuw (minder breed) sleufje in de stokken gemaakt.
Dan moet je er aardig kracht op zetten om ze ertussen te draaien. Maar dan zitten ze vast ook :)

Nog even een vraagje, hoe maken jullie de houten stokken schoon?
Ik heb ze weleens met water schoongemaakt, maar dan trekken ze helemaal krom.

frank4
03-12-2009, 17:44
Ik doe het door ze in water met dettol te zetten en dan af te wassen.
Om de zoveel tijd trek ik er eens langs met een zaagblaadje om ze op te ruwen.
Doe dit nooit met schuurpapier omdat dat gemaakt is met gemalen glas en dit in de stokken blijft zitten.
Hierdoor bekom je ontstoken voetzolen bij je vogels.

Heb geen last van kromtrekken hoor het zijn normaal gekochte zitstokken

Frank4

Antoni Hopmann
03-12-2009, 21:38
heb al jaren die stokken om tussen de tralies te draaien
ze wiebelen niet sommige zitten zelfs flink vast
heb 3 verschillende per kooi
1 houten(zijn meerdere diameters in)
1 plastieken
en eentje buven het schuifdeurtje hier heb je een vierlkantje zodat niets uitsteekt zodat de deur omhoog kan

Frank4

Het vervelende is van indraaistokken,die flink vast zitten,dat je dan ook veel moeite moet doen om ze er uit te krijgen.
We hebben het hier over broedkooien en daarin wil ik stokken,die ik er gemakkelijk uithaal en stevig op het andere eind rusten.
De plastic indraaistokken,daar heb ik toch ook mijn bedenkingen over.
Die wiebelen in mijn kooien en breken soms spontaan af. Ik heb ook van andere fokkers vernomen,dat ook zij met dat euvel te kampen hebben en daardoor in de broedkooien toch weer op houten stokken zijn overgegaan,die aan 2 zijden vast zitten.

frank4
04-12-2009, 01:40
heb er geen last van
en ze zitten allemaal goed vast ja met het voorziene sleufje dat erinzit
tja je kunt als je hard gaat vringen idd de tralies lostrekken
maar dat kan met een drinkfonteintje ook he
ik heb ze op een snelle manier vervangen door zuivere dus

Frank4

Antoni Hopmann
04-12-2009, 17:06
heb er geen last van
en ze zitten allemaal goed vast ja met het voorziene sleufje dat erinzit
tja je kunt als je hard gaat vringen idd de tralies lostrekken
maar dat kan met een drinkfonteintje ook he
ik heb ze op een snelle manier vervangen door zuivere dus

Frank4

Nee in de broedkooi wil de broedende pop rust. Geen gewring met stokken.
Een "Classic" drinkflesje met tuitje is zo geplaatst en de vogels hebben altijd zuiver water.

frank4
05-12-2009, 01:57
Nou ik wring ook niet.

Draai ze er zo uit en plaats zuivere zo ook drinkflesjes.

Maar je hebt pipo's die zelfs hiermee tralies loswrikken.
Op onze TT laatst een lid die alleen een voliere heeft komt helpen voeren en watergeven
Als je dan een drinkflesje compleet naar beneden tussen de tralies zet en dan kantelt heb je of 't drinkflesje kapot of een losse tralie.

O ja heb 't over een belgiese TT kooi.

Frank4

Antoni Hopmann
05-12-2009, 18:56
Leuk,dat je zo tevreden bent over je indraaizitstokken,Frank.
Niet iedereen heeft alleen maar positieve ervaringen daarmee.