Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Genetisch angstig.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Genetisch angstig.

    Ik heb een koppel Mozambiquesijzen die genetisch angst doorgeeft. De ouders zijn helemaal schuw en nu heb ik er jongen van die ook erg schuw zijn. Grappig is dat ik 1 ei heb overgelegd onder een tam koppel en dat ene jong is net zo schuw als zijn ouders. De andere jongen zijn totaal niet schuw en worden gek van het gefladder van dat ene jong.

    Ik wist niet dat dat zo duidelijk bestond. Ik dacht juist dat dat jong bij het tamme koppel en met tamme broers en zussen ook tam zou worden. Maar nee, dus in mijn ogen bestaat er genetische aanleg voor vluchtgedrag.

    Hebben jullie hier ook ervaring mee?

    Dat koppel gaat volgend jaar naar buiten. Die vogels zijn niet geschikt voor in huis. Zij hebben een grote kooi van 180 x 50 x 80 maar dat is nog steeds te klein voor hun wilde gedrag. Ze beschadigen zichzelf met de klappen tegen de tralies en hun jongen zijn precies zo. Zelfs het jong dat zijn ouders niet kent en bij tamme vogels is opgegroeid dus.

  • #2
    Leuk dat je een jong hebt overgelegd bij een tam koppel.
    Ik geloof zeker wel dat er een genetische component zit aan karakter-eigenschappen, maar ik had toch ook verwacht dat de tamme ouders wel invloed zouden hebben op het gedrag van het jong.

    Misschien niet de bedoeling, maar je zou eventueel kunnen proberen om de schuwe ouders aan andere (tamme) vogels te koppelen? Dan worden de jongen daarvan misschien wat minder schuw, zodat ze wel binnenshuis te houden zijn?

    Opmerking


    • #3
      Na zo'n verhaal ben ik ook wel benieuwd wat er gebeurt als je een tamme met een "wilde" paart. theoretisch gezien zouden er wilde en tamme jongen uit moeten kunnen komen.

      Het feit dat het overgelegde jong net zo wild is als zijn ouders in plaats van tam zoals zijn pleegouders geeft wel aan dat er een genetisch aspect aan zit. Het kan in ieder geval geen aangeleerd gedrag zijn... Ik ga er tenminste van uit dat ze in het ei nog niet op school zitten
      Mijn Site

      Opmerking


      • #4
        Die overgelegde heeft ook stiefbroers en/of zussen die dus wel tam zijn. Die jongen kan ik gewoon oppakken. Dat ene overgelegde jong fladdert wild en is niet te benaderen. Ik heb al een "wilde" aan een "tamme" gekoppeld zitten. Die wilde is een zoon van dat wilde koppel maar dan van vorig jaar. Hij heeft echter slechts 1 jong gehad en dat breng ik nu met de hand groot. Er komt wel weer een nieuw nest aan dus die kan ik vergelijken. Dan heb je dus 1 "wilde" uit de wilde lijn x een hele rustige onverwante tamme pop. Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat er dan gebeurd.

        Opmerking


        • #5
          Meestal wordt een vogel door handopfok tam...... wat zou er gebeuren met een jong uit het volledig wilde koppel... Als het 100% genetisch is dan valt het gedrag moeilijk af te leren en zou handopfok ook niet willen, of althans zou hij er niet tam door worden....
          Mijn Site

          Opmerking


          • #6
            Schuw

            Mijn Spaanse Timbrados Discontinuo zijn ook schuw. Prima want zij zijn regelmatig teruggekruist op de wilde kanarie van de Canarische Eilanden.
            Het schuw zijn hoort daar bij.

            Doordat ik vogels,maar dieren in het algemeen, slechts voorzichtig benader
            voelen ze zich toch meer op hun gemak. En juist bij die voorzichtige benadering,zonder plotselinge bewegingen,mankeert het veelal.
            Kinderen b.v. hebben dikwijls de gewoonte naar een voliere of kooi te rennen met alle gevolgen vandien. Even een beetje zwaaien met een vinger tussen de tralies enz. En dan moet de vogel rustig blijven zitten.
            Ook broedende vogels worden zeer onrustig door het steeds maar verstoren van het nest.
            Ik denk,dat wilde dieren wel schuw zijn,maar geen angst kennen.

            Ik heb in het verleden wel eens een Import Mozambieksijs in een kanariekooi gezet. Na een rustige benadering bij voeren e.d. zong hij het hoogste lied en
            heeft ca. 25 jaar geleefd.

            In een grote voliere of kooi blijven de vogels langer schuw.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Schuwe en tamme eigenschappen lijken idd. over te erven. In mijn bestand van lijsters zitten handopfok en natuurbroed door elkaar en eigenlijk is het zo dat er bij de handopfok zowel schuwe als tamme vogels zitten en hetzelfde geldt voor de natuurbroedexemplaren. De tamste natuurbroedvogels zijn soms net zo tam als de tamme handopfok! Uit schuwe ouders kweek ik af en toe een tamme vogel en het omgekeerde, dus een schuw jong uit tamme ouders komt ook geregeld voor! Ook zijn er vogels die eerst tam waren maar door 1 x uitvangen voorgoed schuw zijn geworden en vogels die zelfs bij meerdere malen uitvangen toch tam blijven. Dat de vogels in een grote voliere langer schuw blijven is niet altijd het geval. Vooral als ze door hebben dat ze makkelijk weg kunnen in de grote ruimte komen de vogels soms heel dicht bij me.

              Al met al een interessante materie...

              Opmerking


              • #8
                ik kweek met men kanaries volgens wisselbroed

                dus de poppen brengen hun jongen alleen groot

                ik heb 1 pop die zeer 'schuw' is terwijl men andere poppen rustige kanaries zijn


                nu de jongen van deze pop waren idd ook zeer 'schuw' ik dacht dat het toeval moest zijn maar nu ik lees dat u het ook meemaakt kan het mss iets genetisch zijn ?!?

                Mvg

                Opmerking


                • #9
                  Dat we alle onze genetische aanleg hebben dat kunnen we niet ontkennen, maar zijn we hier niet het genoom en de door de evolutie heen, meestal soorteigen, ontwikkelde instincten door elkaar aan het halen?

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Van den Abeele
                    Dat we alle onze genetische aanleg hebben dat kunnen we niet ontkennen, maar zijn we hier niet het genoom en de door de evolutie heen, meestal soorteigen, ontwikkelde instincten door elkaar aan het halen?
                    Hoi Dirk, maar het betreft hier dezelfde soort. Verder heb ik over roodborstjes ooit hetzelfde gelezen. Dat je strakke slanke schuwe types hebt en de meer bol zittende hele tamme types.

                    Opmerking


                    • #11
                      In iedere populatie van een bepaalde wat hoger ontwikkelde diersoort kunnen we individuen onderscheiden met duidelijk verschillende 'karaktereigenschappen'

                      Bij vogels zien we vaak timide, wat schuwe en weinig aggressieve exemplaren naast brutale, aggressieve en tamme individuen. Dergelijke eigenschappen binnen 1 populatie kunnen een evolutionair voordeel bieden. Als de omstandigheden vragen om brutale tamme exemplaren zijn die individuen in het voordeel, als de omstandigheden vragen om schuwe vogels zijn die weer in het voordeel. Om een voorbeeld te geven: bij vogels die in de buurt van mensen leven zijn de tammere exemplaren waarschijnlijk in het voordeel omdat ze dicht bij mensen gelegen voedselbronnen(voertafels) en vlak bij huizen geplaatste nestkastjes eerder zullen benutten. Bij onderzoeken van in het wild levende koolmezen is ook gebleken dat de eigenschappen aggressie, brutaliteit, nieuwsgierigheid ed. worden doorgegeven aan de nakomelingen en dat dergelijke eigenschappen hoogst waarschijnlijk erfelijk bepaald zijn.

                      Opmerking


                      • #12
                        Dan rijst wel de vraag waarom met kromsnavels zo vaak handopfok gedaan wordt om ze tam te maken. Als het echt erfelijk was, zou dat dus geen zin hebben (wat ik trouwens ook vind, maar dit terzijde).
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                          Dan rijst wel de vraag waarom met kromsnavels zo vaak handopfok gedaan wordt om ze tam te maken. Als het echt erfelijk was, zou dat dus geen zin hebben (wat ik trouwens ook vind, maar dit terzijde).
                          Ik denk dat je handopfok en tam zijn na imprint niet kan vergelijken met verschillen tussen natuurlijk grootgebrachte vogels. Wel denk ik dat de ene vogel in potentie veel tammer kan worden dan een andere. Mijn handopfok Mozambiquesijs is ook heel tam op dit moment. Vliegt me letterlijk achterna en zit zo op mijn vinger. Of dat zo blijft is de vraag maar voorlopig is hij tam. Dat staat los van zijn karakter omdat hij ook niet bang voor zijn ouders zou zijn en mij als zijn ouders ziet.

                          Opmerking


                          • #14
                            Inderdaad,

                            Als je een handopfok, of dit nou een kromsnavel of andere soort vogel is maar langgenoeg weghoud bij zijn soortgenoten dan onstaat er een imprint. Eigenlijk een vogel die denkt dat hij een mens is of de mens ziet als zijn soortgenoten. Leuk voor de verkoop aan mensen die een supertamme vogel willen hebben, maar voor de kweek meestal waardeloze exemplaren.
                            Dit staat natuurlijk los van overerfbare schuwheid dan wel tamheid. Hoewel het natuurlijk zeer wel mogelijk is dat er tussen die imprints ook weer exemplaren zijn die gemiddeld tammer zijn dan vergelijkbare met de hand groot gebrachte soortgenoten.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                              Hoi Dirk, maar het betreft hier dezelfde soort. Verder heb ik over roodborstjes ooit hetzelfde gelezen. Dat je strakke slanke schuwe types hebt en de meer bol zittende hele tamme types.
                              ik vrees dat u mijn opmerking niet goed begrepen heeft.

                              Opmerking

                              Working...
                              X